Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Drossie
#615271
Ik ben me iets dieper aant verdiepen in het barfen. Niet met de bedoeling van direct fulltime te barfen,  wel met de bedoeling van eerst KVV te geven en deels barf en nadien evt fulltime te Barfen.
Maar na het lezen van heel wat dingen heb ik een vraagje: Hoe doen jullie het met sporten en barfen?
En dan nog meer specifiek: in combinatie met vastendagen?

Ik geef mijn situatie als voorbeeld: Op Woensdag en vrijdag ga ik naar de clickertraining en mag Wodan een ganse dag niets eten, enkel de beloningen op training. Als we dan thuis komen krijgt hij ook nog een maaltijd. Op zondag gaan we flyballen, dus vind ik dat hij zaterdagavond zeker een stevig maal mag krijgen om sterk te staan zondag en zondagavond ook een stevig maal om te recupereren van de training.

Hoe zouden jullie het aanpakken? En zijn er hier veel mensen die aan sport doen met hun barfende hond?
Hoe zit het met KVV? Gewoon gelijk brokken 2 keer per dag. Of gelijk Barf? 1 maaltijd en evt vastendagen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#615310
Hier sporten we niet en doen we ook niet aan vastendagen, dus daarmee kan ik je niet helpen, anderen vast wel.

Je andere vraag. Hoe zit het met KVV? Gewoon gelijk brokken 2 keer per dag. Of gelijk Barf? 1 maaltijd en evt vastendagen?
begrijp ik niet helemaal, denk ik.  :-\

Maar als je wilt weten of je van brok kunt overschakelen naar Barf, dan zeg ik JA. Je mag eerst kvv geven, maar ik had begrepen dat je dat al in het weekend gaf en dus is je hond alwel aan vers gewend, maar je kunt zeker direkt over op barf. Wel zou ik dan beginnen met de "beginnersbotjes" en pas over een aantal weken met ribben e.d. beginnen. (just in case)
Hier voer ik één maaltijd per dag. De honden zijn beter verzadigt en ik zit niet te klooien met erg kleine hoeveelheden per maaltijd.
Door Mevroi Kruim
#615361
Juist voor een inspannende bezigheid als flyballen of behendigheid zorg ik dat mijn honden een lege maag hebben. Een flinke maaltijd zit ze alleen maar in de weg. Dus mijn vastendagen gaan vaak vooraf aan de dagen waarop we behendigheid doen, of een 4 uurs rit met de paarden. Daarna krijgen ze dan een goeie barfhap.

Grote maaltijden moet een hond leren verwerken, zeker als hij al langer brokken heeft gegeten en dan 2x daags. Je moet het dus afbouwen naar maximaal 1x per dag en dan de maaltijden geleidelijk aan groter maken. Een dag vasten is goed voor de maag en de vertering maar erachteraan een dubbele maaltijd moet je dus weer voorzichtig aan opbouwen. Daar mag je gerust een maand of 2 over doen.
Door hellenbanjerbo
#615373
ben het helemaal met kruimel eens. ik geef 1 maaltijd per dag. bijna altijd 's avonds. bouw het rustig op door 's avonds steeds iets meer te geven en 's morgens steeds iets minder. een actieve dag ondanks dat het hun vastendag is maakt niks uit. honden kunnen zo snel glycogeen (dus brandstof) uit hun lever halen. ik merk er niks van. na hun lekkere volvreetmaaltijd doe ik het wel rustig aan met ze hoewel ik weinig merk van een behoefte aan uitbuiken. maar goed, mijn borders willen altijd wel wat doen. dus na het sporten 's avonds een maaltijd en de volgende dag vasten is hier geen enkel probleem. je laatste zin begrijp ik niet.
Door tieneke
#615375
Drossie schreef: Hoe zit het met KVV? Gewoon gelijk brokken 2 keer per dag. Of gelijk Barf? 1 maaltijd en evt vastendagen?
Kvv mag je in 1 maaltijd geven of verdeeld over 2 maaltijden per dag,of gecombineerd met barf ;)
Door Laura W
#615708
Drossie schreef: Hoe zit het met KVV? Gewoon gelijk brokken 2 keer per dag. Of gelijk Barf? 1 maaltijd en evt vastendagen?
Hiermee wordt volgens mij bedoelt of je kvv op dezelfde manier als brokken 2 keer per dag moet voeren of, zoals bij barf vaak gedaan wordt, éénmaal daags evt. met vastendagen.

Het woord gelijk wordt hier volgens mij gebruikt in de zin van op dezelfde manier en niet in de zin van direct/meteen. ;)
Gebruikersavatar
Door Miekie
#615874
Vayu werkt waardeloos als ze honger heeft,ze is snel afgeleid en wordt ook een beetje autistisch.Ze krijgt dan een kleine maaltijd voor de training,een volle maag werkt ook niet lekker,dan wil ze alleen maar uitbuiken.
Jonas presteert juist veel beter op een lege maag,hij is dan superattent en heel gedreven.Het verschilt dus per hond,hoewel ik denk dat de meeste honden wel beter presteren als ze hongerig zijn.
Door Drossie
#615932
Laura W schreef: Hiermee wordt volgens mij bedoelt of je kvv op dezelfde manier als brokken 2 keer per dag moet voeren of, zoals bij barf vaak gedaan wordt, éénmaal daags evt. met vastendagen.

Het woord gelijk wordt hier volgens mij gebruikt in de zin van op dezelfde manier en niet in de zin van direct/meteen. ;)
Idd, dank je wel!

Jij moet vertaler worden: Vlaams -> Nederlands...  ;D

Ik begreep niet goed wat mensen niet verstonden aan mijn vraag, maar nu snap ik de verwarring!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door