Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Supermax
#614456
Hallo,
Sinds gisteravond ben ik de eigenaar van een zielig poesje van ongeveer 4 weken. Nu heb ik alleen geen flauw benul hoe ik het beestje groot moet brengen. Het weegt 450 gram en heeft heeeeeeele kleine tandjes.
Gisteravond heeft het 10 ml Kit-I-Mel gehad en vanochtend 8 ml en kip van Smuldier ter grote van een grote soepbal (dit vond ie trouwens errug lekker ;D).
Het enige is dat ik 'm nog niet heb zien poepen of plassen, ik masseer dus wel zijn buikje een beetje, maar ja heb dus nog niets gezien. (is masseren nog nodig of niet?)

Wie kan mij dus vertellen wat ik deze kleine allemaal kan geven en of ie zelf aangeeft wanneer ie genoeg heeft.
Hij is ook nog een beetje gewond, kan ik 'm daarvoor Traumeel ofzo geven? Zo ja, waar kan ik dit snel krijgen en hoeveel mag ie daarvan hebben?

En dan nog ontwormen, wat voor middel is het makkelijkst  (en beste) voor zo'n kleintje?

Ok, veel vragen maar ik wil het graag goed doen.
Alvast bedankt voor alle hulp.

Groetjes,
Mieke
#614464
Hallo Mieke,

De kleine zal flink honger hebben gehad en daarom aardig wat vlees hebben gegeten. Op de leeftijd is het beter om ze alleen maar 'proefjes' vers vlees te geven en de basis te laten bestaan uit een melkproduct. Je hebt Kitimel. Ik ken dan niet. Ik gebruik alleen KMR-blik en dat is vrij duur wanneer je een kitten er zo goed als volledig op hebt staan. Hoe groot de verpakkingen KMR-poeder zijn, weet ik niet. Wel is dat net zo goed en voordeliger in gebruik. Het enige veilige ontwormingsmiddel voor kittens van deze leeftijd is naar mijn ervaring Banminth. Het ontwormt alleen niet tegen lintworm maar daar kan je dan later een ander middel voor gebruiken. Vanaf het gewicht van een kilo gebruik ik Milbemax. Wel de gebruiksaanwijzingen goed lezen om te voorkomen dat je de middelen te hoog doseert of te weinig herhaalt.

Met een gewicht van 450 gram bij een geschatte leeftijd van vier weken en jou als baasje heeft het diertje alle kansen om de te vroege scheiding van moeder en nestgenootjes zo goed mogelijk te boven te komen.'De lichamelijke gezondheid rolt wel, maar nu de geestelijke nog - hij/zij moet wel opgevoed worden. Anders doen moeder en de nestgenootjes dat én hij/zij moet kunnen leren omgaan met andere katten. Anders kan je later fikse gedragsproblemen krijgen.

Veel succes met de kleine.
#614642
ik weet eigenlijk niet of je hem nog moet stimuleren om zijn behoefte te doen maar anders kan je een washandje of watten met lauwwarm water over zijn poepert wrijven dat mag best wel stevig net zoals de moeder zou likken ong. een paar minuten volhouden en kijken of hij wat doet.
succes met je kitten :)
#614736
Dank jullie wel voor de adviezen :-*.
Heb vanavond even wat watten gekocht omdat ik ondertussen in een ander boek ook had gelezen dat de moederpoes de kittens tot 4 weken stimuleert met likken over de buik enzo. Thuis gekomen meteen een propje watten nat (vochtig) gemaakt en hiermee over buik en plasser en poepert gewreven. En toen heeft ie een klein plasje gedaan :D. Dus plassen kan ie gelukkig wel, nu nog poepen....

Ga dus gewoon door hoe ik het nu doe, denk dat het dan wel goed gaat komen...
Mochten er nog meer tips zijn dan hoor ik ze graag :).

Groetjes,
Mieke
Gebruikersavatar
Door sylvia
#614827
Je kunt het kitten zo'n 6 keer per dag een kleine hoeveelheid vlees aanbieden
(kvv) vanaf 4 weken moet dat geen probleem zijn. Bij de dierenarts even een wormenkuur voor kittens halen en die kun je al geven.
#615385
Alles gaat goed. Hij eet, drinkt en plast (als ik 'm over zijn achterste wrijf). Hij kan zels al spinnen :).
Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is dat ie nog niet gepoept heeft.......
Hij heeft zondagavond (begin ervan) nog gepoept. In ieder geval waar we 'm op moesten halen zat ie in een doos en daar zat een klein beetje, dunnige ontlasting in.
Maar sindsdien dus niet meer :(.
Denk dat ik anders zo maar eens de da op ga bellen of hij weet wat ik doen moet (kan ik er meteen langs voor een ontwormingsmiddel).

O ja, is het normaal dat een kitten van 4 weken achter nog niet goed loopt??

Groetjes,
Mieke
Gebruikersavatar
Door sylvia
#615402
Supermax schreef: Alles gaat goed. Hij eet, drinkt en plast (als ik 'm over zijn achterste wrijf). Hij kan zels al spinnen :).
Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is dat ie nog niet gepoept heeft.......
Hij heeft zondagavond (begin ervan) nog gepoept. In ieder geval waar we 'm op moesten halen zat ie in een doos en daar zat een klein beetje, dunnige ontlasting in.
Maar sindsdien dus niet meer :(.
Denk dat ik anders zo maar eens de da op ga bellen of hij weet wat ik doen moet (kan ik er meteen langs voor een ontwormingsmiddel).

O ja, is het normaal dat een kitten van 4 weken achter nog niet goed loopt??

Groetjes,
Mieke
Nee dat is niet goed ik zou hem even een vitamine B injectie laten geven.
#615413
sylvia schreef: Nee dat is niet goed ik zou hem even een vitamine B injectie laten geven.
Hmm, dat moet ik morgenavond dan maar laten doen. Ben net al bij de da geweest voor een klysma en ontwormingsmiddel. (ze zijn maar tot half acht open).
Had ze gebeld over het feit dat ie nog niet poepte en ze vonden het toch raadzaam om er een klysma  :o in te douwen....... Dus snel opgehaald en thuisgekomen meteen gedaan. Dat werkte dus razendsnel.... binnen twee tellen kwam er van alles uit, dus gelukkig kan ie wel poepen en zit er niets raars van binnen.
Morgenavond dan maar meteen na mijn werk bellen of ik ff tussen door mag met de kleine, kunnen ze 'm meteen helemaal nakijken.

Groetjes,
Mieke
#615683
Wat bedoel je met niet goed lopen? Met vier weken moeten ze toch al lekker kunnen hobbelen. Elegant voortbewegen is echter wat anders.

Ik heb ooit een kitten gehad dat als een ballerina in een spagaat door z'n achterpootjes zakte. Na een ontworming verdween dat weer als sneeuw voor de zon. Ik denk dat bij hem de wormen zorgden voor een soort ondervoeding waardoor er voedingsstoffen ontbraken, die vitamine B bijv.
#616441
Gisteravond met de kleine naar de da geweest. Het blijkt dus dat hij een gekneust knietje heeft :(. Hij was namelijk gepakt door zo'n boomerhondje zondag (dat is ook de reden dat ik 'm nu heb, had 'm opgehaald met de dierenambulance). Daardoor loopt hij niet helemaal perfect. De Da vond het in ieder geval een heel mooi kitten dat er verder goed uitzag :). Heb 'm gisteravond ook meteen de stronghold voor kittens gegeven.
Vandaag bij de Tuinen gekeken voor Traumeel, maar daar hadden ze alleen maar de gel van. Nu heb ik dus Arnica D6 meegenomen en nog iets om zijn stoelgang te bevorderen (speciaal voor baby's), want die is nog niet helemaal perfect. En om nu om de paar dagen een klysma erin te douwen lijkt mij ook niet gezond.....

Verder hobbelt ie nu af en toe door de kamer, dus dat is ook wel een goed teken  :)

Groetjes,
Mieke
#618734
Even een update. het gaat nu heel goed met Kruimeltje (heb 'm nu maar ook een naam gegeven...).
Sinds gisteravond doet ie alles zelf op de bak :yeah:.
Dus dat vind ik heel erg knap van 'm. Scheelt mij ook weer met watjes over zijn buik en zijn achterste te wrijven.
Verder is ie nu actief, is met mijn schoen aan het spelen, probeert overal in te bijten (Kan ie ook last hebben van doorkomende kiezen??).
Heeft al kennis gemaakt met de stofzuiger en een hond. Van geen van tweeen was ie onder de indruk (de hond heeft hem zelfs natgelebberd).
Lopen gaat ook steeds beter, dus daar ben ik erg blij mee. Nog even en hij hangt in de gordijnen...

Groetjes,
Mieke

P.s.: de dames vinden 'm nog wel een beetje eng, maar ze blazen niet meer tegen hem  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door