Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Toran
#61364
Ik wil mijn jongste hond BARFen. Waarom alleen haar?
Nou, zij doet het absoluut niet goed op brok, en aangezien zij veel darmproblemen heeft gehad en als kleine pup ondervoed is geweest wil ik dat zij nu het beste van het beste krijgt zodat ze zich kan ontwikkelen tot een gezonde hond.

Afbeelding

Als pupje van 8 weken woog ze nog geen 2 kilo en ik kon haar ribbetjes tellen. Dit heeft allemaal te maken met de conditie van de moederhond tijdens de zwangerschap en tesamen met dat zij het kleinste pupje van de 11 was.
Ik wil gewoon dat ze ondanks die slechte start toch een gezonde actieve hond wordt en blijft.


Die andere twee zijn volwassen en heel rustig en hebben het altijd goed gedaan op brokken, maar Chaya is een jonge omstuimige dog die goede voeding nodig heeft.

Ze kregen regelmatig versvlees, maar vanaf dinsdag ben ik haar volledig versvlees gaan voeren. Ik wil haar gaan BARFen of anders gedeeltelijk BARFen maar ik heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken.
Moet ze eerst nog een tijdje op versvlees of kan ik al ergens anders mee beginnen?
Ze heeft in het verleden soepkip gehad en dat gaf geen problemen. Hetzelfde verhaal met vis. Ook krijgt ze regelmatig groente en fruit en ook dat is geen probleem.
Ze is wel een tijdje goed ziek geweest van lamsribben.

Ik wil het niet weer verkeerd aanpakken dus ik ben benieuwd hoe het wel moet..

Afbeelding

:P

In ieder geval bedankt!
Door Yorick
#61365
Hoi Toran,



Was dit geen pupje van de hond waar veel rond te doen geweest was op Dogs with Spirit? Ik meende haar te herkennen en het veraal ook ....

Het beste dat je kan doen is de bibliotheek eens te gaan uitpluizen en al de menu's eens doorlezen in het toppic MENU'S. Daar kan je dan altijd jouw menutje zetten en dan corrigeren de experts wel waar nodig, zeer handig ;D Je kan ook bijvoorbeeld versevleesvoeding geven en om te beginnen 1 à 2 maal per week beginnen met Barf, dan kan je niet veel mis doen want ze krijgen alles binnen via de versevleesvoeding, welk merk geef je? Daarna, als je volledig zeker bent van jezelf kan je aan de slag. Ook is het handig eerst adresjes te zoeken waar je aan alle ingrediënten (botten, spiervlees en orgaanvlees) kan geraken.

Wel 1 opmerking: gaan je andere honden niet jaloers zijn op Chaya als ze zien en ruiken watvoor lekkers zij krijgt en zij het moeten met brokken? ;D

Succes hoor! Hopelijk komen er nog veel reacties met vele bruikbare tips maar daar twijfel ik niet aan!
Door Toran
#61370
Dit is inderdaad een pupje van Mindy, van Dogs With Spirit ;). Ik herkende Yorick ook al.
Grappig dat ik je hier weer tegenkom!

Chaya heeft nu een paar dagen Rodi gekregen, maar zal voornamelijk Smuldier krijgen. Dat is toch even wat goedkoper, en persoonlijk vind ik het beter. Maar het kan toch geen kwaad verschillende merken versvlees te voeren?

Ik zal wel even rond gaan snuffelen bij menu's. Alleen had ik nog een vraagje. Halen jullie je vlees en botten bij gewone slagers vandaan of van de markt oid?

Die andere twee voer ik niet alleen brokken, dat zou oneerlijk zijn tegenover hun. Ze krijgen Farmfood brok, en 1 of meerdere keren in de week versvlees en zo nu en dan pens. Zo nu en dan een rijst/groente/fruit mix met vlees erbij.
Door laura
#61372
Ik haal overal wat vandaan. De kip is bij ons echt het goedkoopste op de markt. Gedeelte komt bij een slachterij vandaan op het industrieterrein en een gedeelte bij de islamiet.

Ik denk dat het handigste is als je overal gaat rondvragen bij slagerijen e.d. Je kunt voor jezelf opmaken waar het het goedkoopste is.

Smuldier zijn veel niet over te spreken, vooral de complete versie. Dat zul je denk ik nog wel horen... Het waarom weet ik niet precies.
Door Lizzy
#61373
Ach germ, wat een klein schatje.... Maar, ze is al een behoorlijke grote hond geworden, toch!

Hoe oud is zij nu? Wat eet zij nu? Ze staat 100% op compleet versvlees volgens mij he?

Tja, ik denk dat je eerst voor jezelf moet nagaan wat je wilt. In die zin: hoeveel dagen per week wil je zelf samenstellen en aan welke ingredienten kun je goed komen.

En, ik weet niet welk merk versvlees je nu geeft, maar ik denk dat je ook moet proberen vooral die dingen te geven die niet in versvlees zitten. In de meeste versvleesvoedingen zit vrij veel orgaanvlees. Wat mij betreft zou je dus (afhankelijk van hoevaak je zelf gaat samenstellen) geen orgaanvlees meer moeten geven (behalve pens! Je kunt wel wat vaker pens geven - pens is erg gezond).

En: Hoe vaker je zelf gaat samenstellen, hoe beter jouw menu's in elkaar moeten zitten.

Je kunt de richtlijnen van Ian Billinghurst of Mogens Eliasen bijv. aanhouden:

Ian:
60% Rauwe vleesbotten (die voor tenminste 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan).
15% - 20% gepureerde groentes en fruit
10% - 15% orgaanvlees
5% - 10% tafelrestjes en/of supplementen

Mogens:
1/3 rauw vlees en orgaanvlees
1/3 rauwe groentes
1/3 rauw vet en rauwe botten

Nogmaals, aangezien er in de meeste versvleesvoedingen ruim orgaanvlees aanwezig is, zou ik zelf dus zeer matig orgaanvlees geven bij de zelf samengestelde maaltijden. Je kunt het orgaanvlees eenvoudigweg vervangen door spiervlees (snijdsels/snijlingen die dus lekker wat vet bevatten).

Ik neem aan dat zij nog niet gewend is aan het eten van botten? Dit moet je langzaam opbouwen. Daar kun je nu al mee beginnen hoor (ze eet toch versvlees?). Ik zou je daarvoor willen verwijzen naar het documentje "honden en het eten van botten" in de categorie Bibliotheek Barf. Het staat helemaal bovenaan.

Te beginnen dus met bijv kippen en eendennekken. En dit langzaam uitbouwen.

OK, stel nou dat je voor 50% zelf samen wilt stellen en voor 50% versvlees zou willen geven (ik noem maar wat - jij moet dat beslissen!), dan zou je bijv:

1 maaltijd per week hele en rauwe vissen kunnen geven. Sardientjes en makreel zijn zeer geschikt. Nogmaals, wel heel en rauw. Bij de makreel hebben ze de organen altijd verwijderd (die rotten te snel) en bij sardientjes zitten ze er nog in. Hartstikke goed voer! Maar, 1 a 2 maaltijden per week vis is meer dan genoeg! Het voordeel is wel dat vis dus zeker niet in de versvleesvoedingen zit en vis is dus super-afwisseling. Ik knip de vissen overigens in stukken van 3 cm en meng ze door de groentepuree. Soms doe ik daar een blikje vis extra doorheen (voor de extra verwennerij). Dat kan zijn haring in tomatensaus (vinden ze errrug lekker) of makreel of sardien of schellevislever. En heel soms tonijn (niet te vaak - zit teveel kwik in).

Goed, als jouw hond dan gewend is aan het eten van botten, dan zou je bijv. 1 maaltijd per week gewoon een hele kip of parelhoen of eend of konijn kunnen geven. Meestal wegen die iets te zwaar voor 1 maaltijd, dus hak je zo'n eend/parelhoen/kip in meerdere delen.

Je kunt natuurlijk een of twee lekkere pensmaaltijden per week geven. Ik denk dan aan een lap pens en daarna bijv. groentemix met wat yoghurt/huttekase of gesneden pens met bijv. groentepuree en een ei. Eventueel een botje toe.

Je kunt natuurlijk ook maaltijd geven waarbij je bijv. lams of rund of paardevlees mengt met wat groente en daarna een lekker kalfs of lamsbot.

En zo verder.

En nogmaals, houd je gewoon aan de richtlijnen die Ian of Mogens geeft. En, wissel dan zoveel mogelijk af in vlees en botsoorten. Dus, niet alleen kip of kip en rund, maar ook lamsvlees/botten, geitenvlees/botten, konijn, hoen, eend, vis, enzovoorts enzovoorts.

Je hoeft dus niet iedere dag de maaltijden proberen compleet te maken (dus niet: bot + spiervlees + orgaanvlees + groentes + beetje rijst + supplementen). Het mag wel, daar niet van, maar het hoeft niet. Het gaat erom dat je balans creeert (en dat jouw hond de juiste hoeveelheden van alles binnen krijgt) binnen een tijdsbestek van meerdere dagen en zelfs weken. Voor het gemak neem ik altijd 1 week.

Kijk gerust ook in de menu's van andere mensen! Daar leer je vaak veel van. Nu moet je beslist niet de menu's van andere mensen gaan copieren. Veel beter is het om ZELF kennis van zaken op te doen door een aantal boeken te lezen (ik vind Tom Lonsdale, Ian Billinghurst, Mogens Eliasen, Kymythy Schultze goed - Mogens z'n boek is trouwens onlangs in het Nederlands vertaald). En, als je dan begrijpt wat de bedoeling is, dan ga je zelf het e.e.a. samenstellen en uitvogelen! Natuurlijk met de ingredienten die jij goed kunt kopen in jouw buurt.

OK, ik heb geen idee of je wat aan deze informatie hebt.... Stel gerust nog veel meer vragen!
Groetjes, Lizzy
Door Toran
#61374
Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar, want als het op de één of andere manier niet goed is, dan koop ik het niet.

Er zit hier een islamitsche slager in de buurt waar ik goedkoop botten met vlees eraan kan halen. Op de markt kan ik vis halen en in het winkelcentrum zit een poelier. Ik ken geen slachterijen maar met een beetje moeite moet ik die kunnen vinden.
Door Toran
#61381
Chaya is 1,5 jaar. Ze is inderdaad goed bijgegroeid, maar echt een ukkie voor een dogo hoor. Ze weegt nu tegen de 30 kilo. Ze heeft 35 kilo gewogen, toen woog ze teveel (ze at Cavom). En daarna kreeg ze Farmfood en woog amper 27 kilo.
Ze kreeg dus Farmfood, maar daar kon ze niet genoeg uit halen. Als ik haar dan meer ging geven, ging ze aan de dunne. Dat was dus niet zo'n succes.
Ze zit sinds dinsdag op Rodi. Ik wilde vandaag Smuldier halen maar nu lees ik dat dat niet goed schijnt te zijn??

Dank je voor je informatie, Lizzy. Hier heb ik zeker wat aan! Ik ga beginnen met lezen op dit forum en zal binnenkort een boek halen. Maar ik begin met wat jij in je berichtje hebt gezet.
Dus eerst beginnen met het laten wennen aan botten... ik weet alleen niet hoe ik aan nekken van eenden en kippen kan komen.. hebben ze dat ook bij de islamitsche slager?
Door Janet
#61417
Slager of poelier. Gewoon goed rondkijken en vragen. Goed rondkijken naar aanbiedingen (heb net mooie rundersudderlapjes voor maar € 3,98 per kg gekocht). Kalfs-/lams-/geitenribben met veel vlees (spareribs) bij de islamiet.
Ga desnoods een dagje etalageshoppen om te kijken wat het vlees per winkel kost.
Door Toran
#61474
Mijn vriendje gaat morgen naar het slachthuis. Waarschijnlijk heeft hij daar veel keuze.. wat kan hij het beste meenemen? Wat kunnen ze daar meestal meegeven?

Haha wel leuk dit hoor, volgens mij vind Chaya het helemaal geweldig!
Door jelle
#61476
Vraag vooral om afsnijsels (spiervlees!) van lam en/of rund. Of botten waar nog wat aan zit, dan kun je zelf altijd nog gaan snijden. Als ze hebben wat ribbetjes of wervels van lam of kalf (jonge dieren!). Die laatste kun je misschien nog niet meteen geven, heb je vriezerruimte dan kun je ze nog even bewaren?

Als je helemaal gaat BARFen kan runderhart, lamshart en andere organen ook erg nuttig zijn maar in aanvulling op een komplete versvleesvoeding (kvv) wil je (zie stuk van Lizzy) vooral spiervlees en niet zozeer nog meer orgaanvlees toevoegen.

En pens! Verse, vuile pens. Van schaap of rund, is beide goed.

Als de afsnijsels van rund niet lukt zou je even kunnen kijken of er een PLUSmarkt in je buurt is, rundergehakt is daar 2,49 per kilo deze week.
Door Toran
#61558
Jaaa hier kan ik wat mee * Rob wordt enthousiast :P* . Ik zal het tegen hem zeggen. Hij is wel zo lief dat hij dat voor me mee neemt.

Gelukkig heeft mijn oma een giga-vriezer in de schuur staan dus daar kan ik het in opslaan.
Door Yorick
#61764
Toran schreef: Dit is inderdaad een pupje van Mindy, van Dogs With Spirit ;). Ik herkende Yorick ook al.
Grappig dat ik je hier weer tegenkom!

Chaya heeft nu een paar dagen Rodi gekregen, maar zal voornamelijk Smuldier krijgen. Dat is toch even wat goedkoper, en persoonlijk vind ik het beter. Maar het kan toch geen kwaad verschillende merken versvlees te voeren?

Ik zal wel even rond gaan snuffelen bij menu's. Alleen had ik nog een vraagje. Halen jullie je vlees en botten bij gewone slagers vandaan of van de markt oid?

Die andere twee voer ik niet alleen brokken, dat zou oneerlijk zijn tegenover hun. Ze krijgen Farmfood brok, en 1 of meerdere keren in de week versvlees en zo nu en dan pens. Zo nu en dan een rijst/groente/fruit mix met vlees erbij.
Chaya is echt wel een prachtige hond hoor! wie had dat gedacht toen ze nog een ukje was, ik herinner me de historie nog zeer goed!!

Je hebt al veel info gehad dus heel veel succes ermee!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door