Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Supermax
#613285
Hallo,
Even een vraagje. Een vriendin van mij doet de LOI cursus voor haar honden- en kattenbesluit en toen stond daar ook een stuk over vlees in (het werd vooral afgeraden, maar dat terzijde).
Er stond in dat in rauw varkensvlees toxoplasmose zit en dat je dat daarom niet aan je dieren moet geven....
Volgens mij is dat dus onzin, maar misschien dat iemand anders hier meer over weet??
(er stond trouwens ook wel bij dat je er ook aujezki van kon krijgen)
Groetjes,
Mieke
Door Mevroi Kruim
#613289
Varkensvlees en lamsvlees kan idd met toxoplasmose besmet zijn. Of honden het krijgen weet ik niet, katten fungeren als gastheer gedurende een paar weken maar worden er iha niet ziek van. Ook voor mensen is de eencellige normaliter ongevaarlijk, alleen ongeboren babies en mensen met een slechte weerstand lopen een risico.
Waar blik- en brokkenkatten de toxoplasmose opdoen, geen idee, maar bijna alle katten hebben wel eens een infectie doorgemaakt op jonge leeftijd. Het zijn ook vooral jonge katten die een risico vormen voor bersmetting van mensen.

Mijn zus heeft toxoplasmose gehad als tiener, na een zware operatie dus toen haar weerstand erg laag was. Ze is er jaren ziek van geweest. Maar het duurde ook tijden voordat de diagnose werd gesteld, zo zeldzaam is het. De artsen hadden geen idee wat het kon zijn.

Mensen krijgen overigens geen ziekte van Aujeszky. Varkens zijn de primaire verspreiders omdat ze er weliswaar ziek van worden maar het niet dodelijk voor ze is.
Door Supermax
#614040
Dank je wel voor het antwoord :). Ben ik weer wat wijzer geworden. Er stond dus alleen maar varkensvlees in en geen lamsvlees, maar ja, dat boek raadde sowieso vers vlees voeren af. Het rare was dat ze dus wel een soort voerschema gaven voor als je wel vers wou voeren....... En je moest al het vlees koken :(.
Bijv. een menu voor katten: kippehart, brood en gistocal...
Lijkt mij  nou niet bepaald een goed volledig menu voor een kat....

Groetjes,
Mieke
Door Mevroi Kruim
#614064
Supermax schreef: Dank je wel voor het antwoord :). Ben ik weer wat wijzer geworden. Er stond dus alleen maar varkensvlees in en geen lamsvlees, maar ja, dat boek raadde sowieso vers vlees voeren af. Het rare was dat ze dus wel een soort voerschema gaven voor als je wel vers wou voeren....... En je moest al het vlees koken :(.
Bijv. een menu voor katten: kippehart, brood en gistocal...
Lijkt mij  nou niet bepaald een goed volledig menu voor een kat....

Groetjes,
Mieke
Is inderdaad een heel verkeerd menu voor een kat!
Katten zijn nog gevoeliger voor koolhydraten in hun voeding dan honden, ze krijgen er diabetes en nierkwalen van. Dus brood moet je ze echt niet geven. Gistocal bevat gist (de naam zegt het al) en daar reageren veel dieren ook op met zelf gevoeliger te worden voor gisten en schimmels. Ook iets dat je liever niet hebt.
De beste bron voor calcium en fosfor is nog altijd bot. Rauw bot dus.

Weet je wat nou zo grappig is? Als je boeken leest over honden, en katten, dan staat daar vaak een heel stuk in over hoe de hond van de wolf afstamt en eigenlijk een huiswolf is, en de kat een mini-tijgertje. En dat die dieren  bestaan van zelf gedode dierlijke prooien (kat) plus nog een en ander aan gevonden dood beest, afval van mensen, beetje bessen e.d. (wolf).
En vervolgens komen ze dan aandragen met een dieet voor je huiswolfjes en -tijgertjes dat met het dieet van de wilde verwant vrijwel niks meer van doen heeft. Gekookt, zonder bot, maar met rijst en brood e.d. en bij voorkeur dan nog orgaanvlees en geen spiervlees. Zonder dat ze ergens uitleggen waarom je je huisdieren zo volkomen anders zou moeten voeren dan hun wilde verwanten.
En dan hebben we het nog niet over brok en blik, waar in de verte een keer een lam of eend langsgewandeld is en dat voor de rest uit granen en enge toevoegingen bestaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door