Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Twiz
#612733
Hoi Dave, mijn dobermannteef van ongeveer 34 kilo krijgt per dag ongeveer 1100 á 1200 gram barf, dat komt neer op 3,5%
Dat is een behoorlijke hoeveelheid voor een grote hond, maar als ze het niet krijgt oogt ze echt mager, want haar schofthoogte is 70 cm, voor een teef dus aan de grote kant.

Maar de percentages van diverse rassen (en binnen dezelfde rassen) kunnen enorm verschillen, dat hangt van verschillende dingen af, zoals de leeftijd, maar ook van de mate van beweging die een hond krijgt.

Vers voeren doe je vooral door naar je hond te kijken (eventueel voelen bij dikke vachten), wordt ie te dik, geef je minder, wordt ie te dun geef je meer. Bij een kort (glad) harige hond mag je best de laatste ribben een beetje zien, bij een langharig exemplaar moet je de ribben kunnen voelen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#612784
Hier eten de honden van ongeveer 10 kilo 200 gram maar ik heb er ook die meer nodig hebben en ik heb nog twee honden onder het jaar waarvan er één nog niet de 10 kilo haalt maar die 350 gram eet.
Voeren doe je op het oog de ene hond heeft meer nodig dan de ander, ik hou voor volwassen honden altijd 20 gram per kilo lichaamsgewicht aan en ga dan kijken of dat voldoet zoniet dan pas ik het aan.
Door Lizzy
#612794
Ik heb 1 hond van 24 kilo, teef, Dalmatische Hond: 2,5% van haar lichaamsgewicht.
Ik heb 1 hond van 28 kilo, teef, Dalmatische Hond: 2,5% a 3% van haar lichaamsgewicht.
Ik heb 1 hond van 32 kilo, reu, Dalmatische Hond: 2% a 2,5% van zijn lichaamsgewicht.
Door Syllie
#612843
Jemy, Rottweiler, teef, 7,5 jaar krijgt iets minder dan 2% van haar lichaamsgewicht.
Jill, Border Collie, teef, 3 jaar 15 kilo krijgt 2,4% van haar lichaamsgewicht.
Jiggles, Border Collie, reu, 5 maanden, weegt nu 12 kilo krijgt bijna 6% van zijn lichaamsgewicht.

Mijn pup krijgt nu dus meer te eten qua gewicht dan mijn rottweiler. Dus het is heel verschillend per hond.
Door JR
#612849
mijn jack russel van 8 maanden weegt 6,5 kilo en krijgt ong 7 kg per maand,komt op ongeveer 3 a 4 %.
hij krijgt nu 1x per dag te eten,daar doet hij het veel beter op.hij krijgt wisselende hoeveelheden per dag,met 1 dag in de week een pensdag waarop hij ongeveer 400 gr krijgt.
#612886
Ik heb 2 honden van 20 en 15 kilo, die eten samen ongeveer 1 kilo per dag, gemiddeld want ze eten niet elke dag. Da's dus rond de 3% als ik het goed uitreken. Ze zijn heel actief dus verbruiken behoorlijk wat.
Door Antonia
#612902
Dag Dave,

De leidraad is zo'n beetje dat je een volwassen hond 2% tot 5% van het lichaamsgewicht geeft, waarbij 5% voor de kleinere hondjes is en 2% voor de grote. Puppies krijgen 5% tot 10%.

Mijn Ierse Wolfshond reu (5 jaar) weegt 75 kg, hij ongeveer 1300 gram per dag (1,7%)
Mijn Ierse Wolfshond teefje (9 maanden) weegt ongeveer 40 kg, zij krijgt ongeveer 1400 gram per dag (3,5%)
Mijn rottweiler reu (6 jaar) weegt 43 kg, hij krijgt ongeveer 900 gram per dag (2,1%)

Je ziet dus dat verschillende factoren een rol spelen, leeftijd, formaat, activiteit. Gewoon heel goed kijken naar je hond, dan zie je vanzelf of je goed zit.
Door pallas
#612939
Hier heb ik echte vreetschuren....Didot 4% en Nox 3,5%.
Af en toe mogen ze zich ook nog wel eens te buiten gaan aan een grote(re) maaltijd. Ze zijn allebei mager en zeer actief dus moet er ook flink gegeten worden :)
Gebruikersavatar
Door Binno
#612945
Ik heb werkelijk geen flauw idee van hoeveel procent ze eten, het aantal grammen per dag weeg ik nooit af. :-\
Ik gok een beetje met de hoeveelheden, wissel zo veel mogelijk af en voer vooral op het oog. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door