Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roellie
#612533
Ik snap er nix van. Mikki is een labrador van iets meer dan 10 maanden. En ze hangt nu al een paar maanden op de 21 kilo.
Ik krijg ook heel veel opmerkingen dat ze haar mager vinden voor een labje, en soms vragen ze ook of ze wel labrador is, omdat ze haar niet herkennen zo'n skinny lab.

Ik barf nu al een aantal maanden met haar (sinds eind april). Ze krijgt een keer per dag, haar volledige maaltijd. Meestal rond de 500/600 gram vlees, met nog een klein beetje groente en fruit prutje. Om de paar dagen krijgt ze ook een kilo vlees (pens, runderkopvlees of ribben). Omdat ze niet zo dik is, doe ik nog geen vastdagen.

Het lijkt me sterk dat ik haar meer moet gaan voeren. Of zou ik het wel moeten doen? Hebben jullie tips.
Op zich is het geen probleem hoor. Ze is verder harstikke fit en levendig, en gezond, en dat is het allerbelangrijkst. Maar ga soms toch twijfelen of ik het wel goed doe.

Groetjes

Roellie
Door conleeuw
#612542
ik zou haar meer gaan voeren, het is voor mij simpel, is ze te mager, voer meer, is ze te dik voer minder. Zij is in principe nog een pup, en puppies kunnen meer gebruiken dan volwassen honden. Ze is 21 kg en ze krijg 500/600 gram dat is nog geen 3 %.... dat is niet veel voor een jonge hond/pup. Ik zou zeggen, geef gewoon meer, geef 700/800 gram per dag, komt ze nog niet goed aan, doe dan nog iets meer.
Wellicht dat andere die er meer verstand van hebben ook reageren. ;)
Door tieneke
#612544
conleeuw schreef: ik zou haar meer gaan voeren, het is voor mij simpel, is ze te mager, voer meer, is ze te dik voer minder. Zij is in principe nog een pup, en puppies kunnen meer gebruiken dan volwassen honden. Ze is 21 kg en ze krijg 500/600 gram dat is nog geen 3 %.... dat is niet veel voor een jonge hond/pup. Ik zou zeggen, geef gewoon meer, geef 700/800 gram per dag, komt ze nog niet goed aan, doe dan nog iets meer.
Wellicht dat andere die er meer verstand van hebben ook reageren. ;)
Helemaal mee eens ;)
Gewoon op het oog voeren en niet volgens het boekje....de ene hond is de andere niet.
Ga ook vettere maaltijden geven zoals lamsvlees,vette vis,etc.
Door Roellie
#612557
wat is nu de juiste hoeveelheid percentage wat meestal gegeven wordt.
Ik dacht altijd 2 tot 3 procent van het lichaamsgewicht???

Oja, en noem eens een voorbeeld van vette vis???? ik zou t nie weten namelijk :D ;) :P
Door conleeuw
#612558
Roellie schreef: wat is nu de juiste hoeveelheid percentage wat meestal gegeven wordt.
Ik dacht altijd 2 tot 3 procent van het lichaamsgewicht???

Oja, en noem eens een voorbeeld van vette vis???? ik zou t nie weten namelijk :D ;) :P
volgens mij voor puppen tot 5%
vette vis is bijvoorbeeld zalm, sardientjes, makreel
Door Erna
#612561
Puppies 5 -10% van het lichaamsgewicht. Tien maanden kun je niet echt meer een pup noemen maar een beetje hond van 10 maanden is nog hartstikke speels en heeft wel iets meer nodig aan eten dan 2 a 3 % van het lichaamsgewicht. Ik zou de hoeveelheid gaan verhogen en dan eerst maar eens naar 750 a 800 gram per dag.
Door Audrina
#612730
Van opmerkingen van anderen dat je hond mager is moet je je sowieso lekker niks aantrekken. Veel mensen zijn alleen de te dikke labjes gewend en vinden een slanke lab dan al gauw mager.  ;)
Gebruikersavatar
Door chery
#612777
Maar als je 3% neemt zit je al op ruim 6 ons per dag en het is nog een jonge hond dus ik zal zeggen neem tussen de 4 en 5% dan zit je op 9 ons tot een kilo per dag, je kan altijd weer terug.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#612783
Een hond van 7 maanden verbruikt veel energie en moet ook nog gaan uitzwaren dit vergt ook heel veel energie ik zou dus meer gaan voeren.
Voeren doe je altijd op het oog de ene hond verbruikt nu eenmaal meer dan de ander dus een standaard hoeveelheid is leuk als startpunt en daarna moet je voor jouw hond gaan kijken of die mer of minder nodig heeft dan de standaard.
Door pallas
#612941
Ik zou idd wat meer voeren en ook wat vettere vlees/ vis gebruiken. zalmkop is wel een ideaal voedingsmiddel om ze wat meer ernergie te geven. Met Nox had ik ook veel succes met lamsvlees(lamskoppen) en vuilepens met wat extra vetranden eraan.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#614153
Audrina schreef: Van opmerkingen van anderen dat je hond mager is moet je je sowieso lekker niks aantrekken. Veel mensen zijn alleen de te dikke labjes gewend en vinden een slanke lab dan al gauw mager.  ;)
Helemaal mee eens!Mensen weten het verschil niet meer tussen slank en mager.Als ze een uitstekend botje zien,is de hond gelijk te mager,en zelf hun beest lekker volproppen omdat ze zogenaamd zo veel van hem houden.Wat mij betreft de reinste dierenmishandeling.Ik zou die opmerkingen over het te-mager-zijn van je hond niet te serieus nemen.Een beetje te mager is trouwens altijd nog beter dan een beetje te dik,zeker bij een wat grotere hond.Als je hond glanst en lekker fit is zou ik me niet te druk maken!
Door herder_lover
#614424
kijk naar je hond. Vind je zelf ook dat de hond te mager is? Ik zou meer geven. Ik heb een hond nu van 9,5 maand en die zit op 7% voeding (reken maar uit voor bijna 32 kilo wat hij eet  :o per dag).
En hij is nog magertjes. Hij is mooi zo en beweegt veel, maar meer krijgt hij niet op. Geef anders lamsvlees, eend, vis dat is lekker vet.
Is hij levendig genoeg? Dat is prima toch?? Jij kan je hond inschatten ,een ander heeft er weinig over te zeggen, zeker bij een lab...die is snel te mager in vele ogen, terwijl hij juist misschien goed is. Als JIJ denkt dat hij te mager is, zou ik meer geven. Een pup eet meer dan een volwassen hond  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door