Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ziviaantje
#612090
Een klein dilema voor me, had ik eigelijk nog helemaal niet over nagedacht. Ik ga mijn pup en bejaarde hond overzetten op Duck ( pup ) en Rodi ( bejaarde dame, die vind Duck niet zo lekker ) en dan wil ik er 1 of 2 keer per weer een lamsribje bijgeven voor de tandjes. Maar..... ik denk dat je die alleen maar bij de islamitische slager kunt krijgen en die zijn dan ritueel geslacht. Kan iemand me vertellen hoe dat zit met dat ritueel slachten ? Lijdt het dier dan meer ? Ik heb een paar jaar geleden iemand gezien die dat vrolijk in een veewagen deed en dat was geen leuk gezicht. Ik weet wel dat dit vooral in goedgekeurde slachthuizen gebeurt, maar worden die keeltjes zonder verdoving doorgesneden ?  :o Of heb ik er rare ideeën over door hetgene wat ik gezien heb ?
Door herder_lover
#612096
ik heb me er nooit in verdiept eigenlijk. Ik weet wel dat ook de Islamitische slager, die de dieren dus ook ritueel slacht, gewoon onder de wet staat en zich te houden heeft aan diervriendelijke methoden (oke, uiteindelijk gaan ze wel allemaal dood natuurlijk).
Door 202Spots
#612097
Wanneer ik mijn steaks en runder gehakt koop dan denk ik er niet bij na hoe of op welke manier de koe is geslacht, Wanneer ik mijn kalkoennek en vleugels op haal,of wanneer ik de kip bij de asian market haal dan denk ik er ook niet bij na hoe die geslacht zijn, en ik denk er ook niet bij na, bij de vis die ik uitzoek.
En wanneer ik bij de islam market mijn vlees haal dan denk ik er ook niet bij na, hoe of de lam of geit geslacht is.
Ik vind dat er gewoon rituele slachting plaats vind, wat volgens de voorschriften van hun geloof uitgevoerd word.
Ik denk alleen aan al die heerlijke dingen die ik zie uitgestald, en kom altijd met MEER de market uit dan dat ik van plan was!!

maar hier staat over ritueel slachten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Halal_en_haram
Door herder_lover
#612099
tsss, dat je er niet over nadenkt D!!! Schandalig  ;D
Ik ook niet dus, ik ben eerlijK: ik kijk naar de prijs. Erg he? Hoe het beest aan zijn of haar einde is gekomen interesseert me echt niet. Ik geef mijn honden vlees omdat ik denk dat dat goed is. Hoe het vlees in die schap ligt, het zal me letterlijk een worst wezen  ::)
Door Lizzy
#612174
Zowel bij het Jodendom bij de Moslims hebben ze voorschriften voor het slachten van dieren maar ook voor het houden van dieren. Dierenwelzijn is buitengewoon belangrijk, staat in de Koran. Maar aangezien de massaliteit van vleesproductie net zo groot is als bij de Christenen, is het dierenwelzijn van Halal-dieren echt geen haar beter als die in de bio-industrie. Helaas.

Over het doden van de dieren : zelfs de geleerden zijn het er niet over eens of ritueel slachten meer of minder pijnlijk is als niet-ritueel slachten. Ik denk zelf dat alles valt of staat bij de kundigheid en de betrokkenheid van de slachter zelf. Ik heb dus wel een keer een rituele slacht gezien waarbij de man zo kundig was dat ik denk dat het een 100% pijnloze dood is geweest voor de koe. Ik heb ook andere rituele slachtingen gezien waarbij ik daar aan twijfel (om het maar eens nestjes uit te drukken). Maar, ik heb ook niet-rituele slachtingen gezien waarbij het dus overduidelijk was dat de slachter met z'n hoofd bij iets anders was...... En waarbij het dier dus voor de 2de keer met een schietmasker "beschoten" moest worden, oftewel, het dier was beslist niet in 1 keer dood, verre van. Da's dan ook niet pijnloos hoor.....
Door conleeuw
#612191
ik denk dat beide ritueel en "gewoon"voor de dier geen pretje is, maar dat mits het goed gedaan wordt ook over geen van beide gezegd kan worden meer of minder pijnlijk.
Ik denk altijd maar, het is in iedere geval minder pijnlijk dan wat mijn hond de schaap in de wei te pakken krijg en zelf doodbijt :( mischien een beetje grof, maar veel alternatieven zijn er niet, je kan geen verdovende middelen gebruiken want dan is de vlees niet meer bruikbaar, dus als het voor consumptie is, moet er nu eenmaal geslacht worden en slachten is gewoon een geweldadige handeling. Ik ben alleen blij dat ik het zelf niet hoef te doen  :-\ ik denk op zich is de slachtingsdaad niet de ergste die de dieren hoeven mee te maken, de vervoer en verblijf voor de slachting is volgens mij de meest stresvolle voor de beesten. Helaas kan ik als leek niet deze process in de gaten houden of begeleiden of beinvloeden. Ik heb vorig jaar twee keer een lammetje gekocht via een particuliere fokker, en de manier waarop de schapen werden gehouden, vervoerd, geslacht is gewoon erg diervriendelijk, in zoverre dat slachting dier vriendelijk kan zijn, dat weet ik toevallig omdat zij er met haar neus bij wijze van spreken bovenop stond, dat geeft wel enigsinds een "fijn" gevoel, helaas kan ik van de verschilldende slachthuizen dit niet controleren, ik ga er maar van uit dat alles goed gedaan wordt, want hoe ik het wend of keer, vlees is deel van de menu van mijn hond of ik nu rauw voer of brokken voer, dus er zal geslacht moeten worden :-\
Door Lizzy
#612367
conleeuw schreef: ik denk dat beide ritueel en "gewoon"voor de dier geen pretje is, maar dat mits het goed gedaan wordt ook over geen van beide gezegd kan worden meer of minder pijnlijk.
Ik denk altijd maar, het is in iedere geval minder pijnlijk dan wat mijn hond de schaap in de wei te pakken krijg en zelf doodbijt :( mischien een beetje grof, maar veel alternatieven zijn er niet, je kan geen verdovende middelen gebruiken want dan is de vlees niet meer bruikbaar, dus als het voor consumptie is, moet er nu eenmaal geslacht worden en slachten is gewoon een geweldadige handeling. Ik ben alleen blij dat ik het zelf niet hoef te doen  :-\ ik denk op zich is de slachtingsdaad niet de ergste die de dieren hoeven mee te maken, de vervoer en verblijf voor de slachting is volgens mij de meest stresvolle voor de beesten. Helaas kan ik als leek niet deze process in de gaten houden of begeleiden of beinvloeden. Ik heb vorig jaar twee keer een lammetje gekocht via een particuliere fokker, en de manier waarop de schapen werden gehouden, vervoerd, geslacht is gewoon erg diervriendelijk, in zoverre dat slachting dier vriendelijk kan zijn, dat weet ik toevallig omdat zij er met haar neus bij wijze van spreken bovenop stond, dat geeft wel enigsinds een "fijn" gevoel, helaas kan ik van de verschilldende slachthuizen dit niet controleren, ik ga er maar van uit dat alles goed gedaan wordt, want hoe ik het wend of keer, vlees is deel van de menu van mijn hond of ik nu rauw voer of brokken voer, dus er zal geslacht moeten worden :-\
Ja, eens.
Door Lizzy
#612371
herder_lover schreef: tsss, dat je er niet over nadenkt D!!! Schandalig  ;D
Ik ook niet dus, ik ben eerlijK: ik kijk naar de prijs. Erg he? Hoe het beest aan zijn of haar einde is gekomen interesseert me echt niet. Ik geef mijn honden vlees omdat ik denk dat dat goed is. Hoe het vlees in die schap ligt, het zal me letterlijk een worst wezen  ::)
Ja, inderdaad. Heel erg.

Ik heb lang na zitten denken of ik hier op zou reageren of niet. En ik doe het toch. Want hoewel ik denk dat een groot deel van de mensen er zo over denkt, en het dus eigenlijk heel eerlijk van je is om deze mening zo open en bloot te ventileren, vind ik deze mening bepaald niet sierlijk. En ook buitengewoon respectloos ten op zichte van andere wezens. En ik zou je bijna willen vragen om hier gewoon nog eens over na te denken, over of je deze mening de rest van je leven toegedaan wilt zijn.
Door herder_lover
#612375
Lizzy schreef: Ja, inderdaad. Heel erg.

Ik heb lang na zitten denken of ik hier op zou reageren of niet. En ik doe het toch. Want hoewel ik denk dat een groot deel van de mensen er zo over denkt, en het dus eigenlijk heel eerlijk van je is om deze mening zo open en bloot te ventileren, vind ik deze mening bepaald niet sierlijk. En ook buitengewoon respectloos ten op zichte van andere wezens. En ik zou je bijna willen vragen om hier gewoon nog eens over na te denken, over of je deze mening de rest van je leven toegedaan wilt zijn.
Nou ik denk inderdaad dat meer mensen zo denken. En daar schaam ik me niet echt voor. Ieder zijn en haar mening, ik ook dus. En ik ben inderdaad van mening dat de dieren er voor ons zijn. En ik ben geen vegetarier en zal dat ook nooit uit vrije wil worden. Dat anderen dat wel doen vind ik prima hoor, maar ik niet en ik denk echt niet als ik vlees pak, koop en bak, hoe dit beestje aan het einde is gekomen.
Tuurlijk mag het van mij diervriendelijk hoor, maar als ik zelf moet kiezen tussen duur en diervriendelijk of goedkoper en minder diervriendelijk, is voor mij de keus gemaakt. En ik denk dat velen dat zo zien. Misschien niet hier, en misschien niet openlijk, maar het zal massa gedachte zijn. En ik ook.
En ja hoor Lizzy je mag me vragen er over na te denken, maar op dit moment voel ik die behoefte niet. Ik geef mijn dieren vlees en dat doen jullie ook. Hoe je het wend of keert, het dier is dood. En dat willen we allemaal. Dat is de natuur... want er zullen er weinig zijn die hun dieren zelf slachten gok ik zo....
Door Lizzy
#612378
herder_lover schreef: Nou ik denk inderdaad dat meer mensen zo denken. En daar schaam ik me niet echt voor. Ieder zijn en haar mening, ik ook dus. En ik ben inderdaad van mening dat de dieren er voor ons zijn. En ik ben geen vegetarier en zal dat ook nooit uit vrije wil worden. Dat anderen dat wel doen vind ik prima hoor, maar ik niet en ik denk echt niet als ik vlees pak, koop en bak, hoe dit beestje aan het einde is gekomen.
Tuurlijk mag het van mij diervriendelijk hoor, maar als ik zelf moet kiezen tussen duur en diervriendelijk of goedkoper en minder diervriendelijk, is voor mij de keus gemaakt. En ik denk dat velen dat zo zien. Misschien niet hier, en misschien niet openlijk, maar het zal massa gedachte zijn. En ik ook.
En ja hoor Lizzy je mag me vragen er over na te denken, maar op dit moment voel ik die behoefte niet. Ik geef mijn dieren vlees en dat doen jullie ook. Hoe je het wend of keert, het dier is dood. En dat willen we allemaal. Dat is de natuur... want er zullen er weinig zijn die hun dieren zelf slachten gok ik zo....
Ik vraag niemand vegetarier te worden, maar een beetje respect zou niet verkeerd zijn. Bovendien: omdat het gros van de mensen er zo over denkt: wil nog niet zeggen dat het goed is.

Maar goed, zo jij wilt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 10 aug 2006, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door herder_lover
#612402
Lizzy schreef: Ik vraag niemand vegetarier te worden, maar een beetje respect zou niet verkeerd zijn. Bovendien: omdat het gros van de mensen er zo over denkt: wil nog niet zeggen dat het goed is.

Maar goed, zo jij wilt.
Respect is prima Lizzy en dat heb ik ook wel. Maar ik moet ook om mijn eigen portomonee denken. En nee ik zeg niet dat het goed is hoor, ik schaam me er alleen niet voor.
Als het diervriendelijker kan is dat prima en toe te juichen. Maar uiteindelijk gata het wel dood en of ritueel slachten nu een oplossing is of niet.... of dat je het daarop uit zoekt.... ik niet, maar als een ander dat wel wil doen is dat helemaal goed.
Door Lizzy
#612418
herder_lover schreef: Respect is prima Lizzy en dat heb ik ook wel. Maar ik moet ook om mijn eigen portomonee denken. En nee ik zeg niet dat het goed is hoor, ik schaam me er alleen niet voor.
Als het diervriendelijker kan is dat prima en toe te juichen. Maar uiteindelijk gata het wel dood en of ritueel slachten nu een oplossing is of niet.... of dat je het daarop uit zoekt.... ik niet, maar als een ander dat wel wil doen is dat helemaal goed.

Tja, als dit bij jou onder de noemer respect valt:
Hoe het beest aan zijn of haar einde is gekomen interesseert me echt niet. Ik geef mijn honden vlees omdat ik denk dat dat goed is. Hoe het vlees in die schap ligt, het zal me letterlijk een worst wezen 


dan hebben jij en ik duidelijk een andere intepretatie van respect.
Door herder_lover
#612441
Lizzy schreef:


dan hebben jij en ik duidelijk een andere intepretatie van respect.

:offtopic2:
Dat denk ik zo wie zo wel ja.... maar goed Lizzy, ik heb respect voor levende dieren zeg maar, dood is dood en is eten. Eten voor mij, eten voor jou en eten voor iedereen. Dier en mens. Dat jij kiest geen vlees te eten, prima, heb ik respect voor. MAar je geeft het je dieren wel.... dus tot zover jouw respect voor dieren. Want dood gaan ze toch. En mijn uitspraak was blijkbaar voor een forum wat ongenuanceerd. Ik meen het nog steeds, maar zal proberen het niet meer hier te uiten (hoewel ik ervan overtuigd ben dat velen het met mee eens zijn, maar niet de boel over zich uitgestrooid willen krijgen).
Ik wil jou niet kwetsen, is niet de bedoeling, maar ik blijf erbij als ik kan kiezen voor een kip of geit of biefstuk of whatever voor 5 gulden een kilo, ik die neem en niet die van 8 gulden. Dood is het beest toch al. EN ik eet het, mijn honden eten het. Als je echt niet wilt dat die dieren dood gaan, eet dan helemaal geen vlees, kip, vis en weet ik wat. Dan kan je het ver doorvoeren natuurlijk, maar geef het dan ook niet aan je dieren. Want die kip gaat en moet toch dood. Als het pijnloos kan, graag hoor. Hoeft niet pijnlijker dan nodig. Heb ik ook niet gezegd.
Maar ik kijk niet in de winkel: ojee, die is niet diervriendelijk gedood, dus die koop ik niet. Oke, is wel stukken goedkoper, maar die laat ik liggen voor mijn buurvrouw en ik neem de duurdere omdat ze daarvan "zeggen" dat het diervriendelijk is geslacht.
Ik niet dus. Jij wel? Prima, lekker blijven doen dan. Maar ik hou liever het geld over en geef aan het iets anders uit. Dat is mijn keus. WIl ik niemand mee kwetsen. En als jij je dat wel voelt, sorry.... maar dit is mijn mening. En jij mag je eigen mening hebben hoor.
Door roefus
#612602
Lizzy schreef:
Ik heb lang na zitten denken of ik hier op zou reageren of niet. En ik doe het toch. Want hoewel ik denk dat een groot deel van de mensen er zo over denkt, en het dus eigenlijk heel eerlijk van je is om deze mening zo open en bloot te ventileren, vind ik deze mening bepaald niet sierlijk. En ook buitengewoon respectloos ten op zichte van andere wezens. En ik zou je bijna willen vragen om hier gewoon nog eens over na te denken, over of je deze mening de rest van je leven toegedaan wilt zijn.
Ik vind het tóch goed dat je je mening plaatste (zeker als je er lang over nadacht).
Ik strijd zelf ook met dit soort dingen.
Van de ene kant bewust ervan dat ik vlees gebruik (en zéker mijn dieren) en dat keur ik ook niet af.
Maar van de andere kant vind ik het nog steeds belangrijk dat er respectvol (voor zover als dat kan) wordt omgegaan met, en gedacht wordt over 'al wat leeft en voelt'.
En daarom dus ook over de manier waarop beesten gehouden worden, en uiteindelijk geslacht worden.
En dat we moeten trachten om daar oog voor te behouden en mededogen.
Hoe erg de economie (en onze portemonnee) ons ook soms in de weg staat.

De natuur is de natuur, het is 'eten en/of gegeten worden'.
Dat zijn nu eenmaal de wetten.
Maar onze maatschappij gaat er op een bepaalde manier mee om, die vaak tegen staat.
Ik vind het niet erg als iemand daar ook eens een lans voor breekt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door