Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Esther H
#610906
Hallo,

Ik ben wel veel aan het lezen op de diverse forums en geef mijn Gabor ook al het nodige maar  kom er nog niet echt uit.

Ik heb hem vanmorgen gewogen en is nu 14 kilo bij 14,5 weken.

Hij krijgt RC en omdat ik nog niet goed op de hoogte ben heb ik zaterdag porties gemaakt van een hand kippemaagjes hand kippehartjes handje levertjes en drie lamsribjes.
Nu geef ik hem smorgens nog die RC en savonds  steeds later dat verse.
Hoe kan ik het het beste doorvoeren.

Ik ben natuurljk erg enthausiast en zal het wel niet volgens de regels doen maar met jullie hulp kom ik vast wel op de goede weg.
8)
gegroet esther
Door Bianca1
#610916
Hoi Esther
Goed dat je Gabor vers gaat geven.
Als ik het goed begrijp geef je elke avond je zelfgemaakte mix.
Ik zou dat niet doen, omdat je mixje niet echt compleet is en dat voor 50% van zijn voeding. Misschien kun je beter beginnen met elke avond een complete kant en klare voeding en intussen goed lezen in de barf-sectie over zelf samenstellen.
Ik ben zelf als weekend-barfer begonnen en dan maakt het nog niet zo heel veel uit of je weekendmenu compleet is omdat het maar zo'n klein deel van het menu uitmaakt.
Maar wanneer je naar 50% zelf samenstellen gaat vind ik wel dat je een goed compleet menu in elkaar moet zetten...
Heb je al gelezen in de bibliotheek:
van brok naar kant en klaar versvlees; http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=790
van brok naar barf; http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=789
en wellicht heb je nog wat aan de barf-rekenhulp voor het berekenen van de juiste percentages; http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 310.0.html
Door Lizzy
#610927
Esther H schreef: Hallo,

Ik ben wel veel aan het lezen op de diverse forums en geef mijn Gabor ook al het nodige maar  kom er nog niet echt uit.

Ik heb hem vanmorgen gewogen en is nu 14 kilo bij 14,5 weken.

Hij krijgt RC en omdat ik nog niet goed op de hoogte ben heb ik zaterdag porties gemaakt van een hand kippemaagjes hand kippehartjes handje levertjes en drie lamsribjes.
Nu geef ik hem smorgens nog die RC en savonds  steeds later dat verse.
Hoe kan ik het het beste doorvoeren.

Ik ben natuurljk erg enthausiast en zal het wel niet volgens de regels doen maar met jullie hulp kom ik vast wel op de goede weg.
8)
gegroet esther
Hoi Esther,

Aangezien je hond nog erg jong is, denk ik dat je er goed aan doet om je eerst goed in te lezen voordat je zelf gaat samenstellen. Dit is de belangrijkste periode in z'n leven.

Volgens mij is het goed om eerst "barf voor beginners" eens door te nemen. BarfClub doet het op het moment niet helemaal zoals het moet, omdat we midden in een verhuizing en een heropbouw zitten met deze website. Maar ik kan je de rekenhulp wel toesturen. Zeg maar naar welk email adres (je hebt wel excel nodig).

Een pup eet gemiddeld zo'n 5% tot 10% van zijn lichaamsgewicht. Maar de exacte hoeveelheid hangt af van het ras, de hoeveelheid voer de het individue nodig heeft en de leeftijd. Welk ras is het? Ik ga maar even uit van het feit dat je je hond gewoon helemaal op barf wilt zetten en geen brokken blijft voeren, OK?

Laten we even uitgaan van een gemiddelde van 6% van het lichaamsgewicht dat hij nodig heeft. Dat houdt dan in dat hij 840 gram verse/rauwe voeding per dag nodig heeft (dus geen brokken). Dat is 5880 gram per week. Je moet dit allemaal een beetje afronden he, want het steekt niet op een paar gram.

Nou, laten we zeggen dat je 50% vleesbotten voert (die voor tenminste de helft uit vlees bestaan), 15% orgaanvlees, 15% groentemix, 5% tafelrestjes en 15% spiervlees.

Dus, die 5880 gram, die ronden we eerst even af naar 5900 gram. Daarvan voer je dus de helft vleesbotten (te denken valt aan kippennekken - handig om je hond aan bot te leren wennen, eendennekken, eendenkarkassen, parelhoenkarkas, konijn, etc. etc. Lees ook het "honden en het eten van botten" zorgvuldig door). Dat is dus 2950 gram vleesbotten per week.

De andere helft, die verdeel je dus over spiervlees, groentemix en orgaanvlees. Ieder zo'n 1/3 deel dus. OK, die 2950 gram (de andere helft dus), ronden we even af naar 2900 gram. Die deel je door 3. Dat maakt 966 gram. Dat rond je af naar bijv. 960 gram. Dus, je geeft per week 960 gram groentemix, 960 gram orgaanvlees en 960 gram spiervlees.

Die tafelrestjes: joh, dat komt niet zo krap. Twee kee per week een rauw eitje en bijv. een restje groente of vlees van je eigen maaltijd of wat zuivel: en je zit al ruim op die 5% tafelrestjes. Geef dus ook weer niet teveel.

Goed, bovenstaande verdeel je dus over de week. Laten we zeggen dat het handig is om iedere dag wat vleesbot te voeren. Doe je gewoon 2950 gram delen door bijv. 7 maaltijden (7 dagen per week 1 maaltijd). Dat is ongeveer 400 gram per dag aan vleesbotten. Je kunt dit, nu je hond nog jong is en je waarschijnlijk op drie maaltijden per dag zit, voorlopig over 2 maaltijden verdelen.

Nou, de groentemix: die kun je bijv. over 5 dagen of over 7 dagen ofzo verdelen. Zeg even dat 5 dagen per week groentemix geeft: doe je 960 gram delen door 5 = ongeveer 190 gram. Je kunt het ook over 7 dagen verdelen en dan is het dus 960 gram delen door 7 = ongeveer 140 gram.

Snap je het idee een beetje?

Nou ja, daarnaast is het natuurlijk de bedoeling dat je goed afwisselt in vleesbot, vlees, orgaanvlees, vis en groentesoorten. Dus qua vleesbotten kun je beginnen met kippennekken, maar moet je echt snel uitbreiden naar andere vleesbotten. Ik zou voorlopig even zachte botten geven van kleine dieren zoals kip, eend, parelhoen, konijn, etc. Als hij dit allemaal goed verteerd, dan pas aan grotere botten beginnen. En pups eten harde/grote botten vaak nog niet op, dus daar moet je qua vleesbot dan wel rekening mee houden.

Qua vlees kun je geven: runderkopvlees, geitenvlees, schapenvlees, kalkoenvlees, etc. etc.

Qua orgaanvlees kun je geven: runderhart, lamshart, kalfslever, kippenlever, geitenlever, lamslever, lamsniertjes, etc. Je hoeft dit niet allemaal te geven, maar je moet wel elke week wat lever en wat hart en pens enzo geven en het liefst dan ook nog van verschillende dieren.

Qua groentemix kun je een mix maken van verschillende soorten groentes. Ik neem er altijd een stuk of 10 voor 1 mix en ik neem de mix erop weer zoveel mogelijk andere groentes. Zorg dat je geen enkele groente overdrijft qua hoeveelheid. En, geef geen ui en prei en wees matig met koolsoorten en knoflook. Sperzieboontjes moet je altijd eerst even koken. Nou ja, al dit soort informatie is overal te vinden hier op Barfplaats. Lees ook in de Barfplaats bibliotheek.

Verder is het gezond om 1 keer in de week vette vis te geven. Sardientjes (rauw en heel!) zijn prima om mee  te beginnen.

Twee keer per week een rauw eitje, met schil, is prima. En af en toe een schepje yoghurt of kefir of huttekase is ook prima. Maar zuivel is niet persee noodzakelijk.
Door Esther H
#610935
Hallo,


Bedankt voor de snelle reaktie.

Ja zeker ga ik stoppen met brokken.
Zodra ik genoeg weet en helemaal over ga heb ik wel een adresje voor de rest van de brokken.

Gabor is een rottweiler zonder stamboom. Ik ken wel zijn vader en moeder.
Hij weegt dus nu 14 kilo bij 14, 5 weken en heeft vanaf zaterdag al kennis gemaakt met kippemaagjes hartjes levertjes en lamsribben. Hij proeft likt legt ze opzij en begint van vooraf aan. Pakt ze op gaat naar buiten en ligt zelfs op een hartje goed te kauwen.
Een lamsrib weegt ongeveer 100 gram en daar doet hij een kwartiertje over.

Er is nu nog markt dus ik ga maar eens even struinen.

Over een eitje met schil heb ik al veel verschillende dingen gelezen. Is die schil nu echt wel zo goed want dat ik toch behoorlijk scherp.

Over de versheid maakt ik me geen zorgen want de eitjes zijn hier nog kippewarm onder de gat vandaan.

Die groentemix  maak je die vers en dan in de vriezer??

gegroet esther
Laatst gewijzigd door Esther H op di 08 aug 2006, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#610937
Het schil van een ei is niet zo hard, zeker niet bij kippen die geen schil-verharder te eten krijgen. Mijn honden eten al jaren ei met schil en doen het daar echt prima op. Ik zou me daar geen zorgen om maken.

Groentemix kun je vers maken of inderdaad invriezen. Beter is het om niet meer als voor 3 weken voorraad te maken, want dan gaan de voedingsstoffen afnemen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door