Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door danja
#610210
Hallo, wie kan mij helpen aan een dieet voor een hondje van 6 kilo, met nierfalen.
moet nu brokken gaan voeren, maar wil dat eigenlijk niet.
Geef al energique, maar wil over op carnibest, welke moet ik geven. daarnaast wil ik zelf wat gaan barfen, voor in het weekend.

Groetjes Anneke
Door Lizzy
#610323
Hoi Anneke, toevallig heb ik vandaag in een ander topic al tips gegeven over nier-dieten voor honden. Hier komt de tekst:

Goed, voor de nieren raadt men een laag fosfor gehalte: dingen als kaas moet je vooral niet geven. Staat stijf van de fosfor. Ei bevat ook redelijk wat fosfor. Vreemd genoeg staat er in het zelf samengestelde nierdieet van Dr Bruce Fogle wel ei.... Ik denk omdat ei lichtverteerbaar eiwit is. Je kunt best af en toe een eitje geven, maar een a twee per week lijkt me genoeg.

Ik zou dus vooral spiervlees geven. En geef visolie, voor de omega 3 vetzuren! Dat schijnt essentieel te zijn bij nierproblemen. Vetten bevatten sowieso weinig fosfor.

Groentes bevatten allemaal relatief weinig fosfor. Fruit bevat ook weinig fosfor. In mijn ogen bevat vooral bot van gevogelte niet teveel fosfor. Veel minder als bijv. kalfsbot. Dus nogmaals, ook voor de nierproblemenen zou ik botten van kleine dieren nemen zoals kip, eend, parelhoen, fazant, konijn, dat soort dingen. Geen grote botten. Die bevatten echt veel fosfor. Ik zou sowieso niet teveel bot geven. Maximaal 20% a 40% vleesbotten lijkt me echt genoeg (10% a 20% bot kaal). Eventueel nog iets minder. Botten bevatten namelijk wel weer veel mineralen....

Nou ja, ze raden dus aan om een eiwit-arm dieet te geven. Nu zijn ze er achter gekomen dat het voeren van eiwit-arme dieten geen enkel gunstig effect heeft bij nierproblemen, maar, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn.   

Geef geen zeewier/kelp: teveel zout.

Goed, als het mijn hond was, dan zou ik zelf 20% tot 40% rauwe vleesbotten geven van gevogelte. Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente schijnt overigens minder fosfor te bevatten als niet-biologische groente.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. Vergeet de visolie niet voor de omega 3 vetzuren! Weer niet teveel vet: anders gaat ze aan de slinger.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mag je hond niet hebben.

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, kip, lam, kalkoen. Ik zou niet al te veel zuivel geven en weinig eieren. Dat bevat teveel fosfor. Af en toe wat yoghurt mag wel.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Ik zou een uitzondering maken voor pens. Ik zou lekker wat pens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 aug 2006, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danja
#610345
Oke, ga het een keer proberen. Heb net bandit gehaalt speciaal voor nierproblemen. Assistent van mijn da veegde het versvlees gebeuren meteen van tafel en vindt brok nog altijd het beste. In versvlees zou niet alles zitten en is nooit zo goed dan brok. ???
Over 4 weken weten we het, want dan moet Danja opnieuw voor bloedonderzoek. ik mag en vooral danja hopen dat wij het tegendeel kunnen bewijzen.

Groetjes Anneke en danja
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#610374
Ik heb het tegendeel kunnen bewijzen bij mijn da!
Na lange tijd op nierbrokken,  ging Sanne's vacht steeds verder achteruit, steeds andere merken geprobeerd. Ik had het idee dat ze gewoon niet genoeg voedingsstoffen binnen kreeg.
Toen ze ook nog eens heftige darmproblemen kreeg, mocht ik ineens van de da wel van de nierdieetbrok af, ik moest nu ineens hypo-allergene brok gaan geven.. Ik was die hele brokkentroep zo zat, dat ik ben overgestapt op Carnibest.
Een half jaar later is ze volledig overgegaan op Barf, op de manier die Lizzy aangegeven heeft.

(ik zie alleen iets tegenstrijdigs staan:
Eerst staat er: geef wat vet bij, dat klopt, vet bevat weinig fosfor en levert wel energie. Later staat er geef mager vlees, ik geef dus wel graag vet vlees. je moet alleen in de gaten houden dat ze niet aan de slinger gaan, maar wat extra vet geeft hier geen problemen)

Het resultaat van de bloedonderzoeken: het is nu na ruim een jaar Barf nog steeds stabiel, en de vacht is enorm verbeterd!

Dus ik zou het zeker doen!

Kijk trouwens ook nog een bij http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 237.0.html
daar staat ook een rauw nierdieet beschreven.

Succes! :-*
Door Lizzy
#610380
Sanyo schreef: Ik heb het tegendeel kunnen bewijzen bij mijn da!
Na lange tijd op nierbrokken,  ging Sanne's vacht steeds verder achteruit, steeds andere merken geprobeerd. Ik had het idee dat ze gewoon niet genoeg voedingsstoffen binnen kreeg.
Toen ze ook nog eens heftige darmproblemen kreeg, mocht ik ineens van de da wel van de nierdieetbrok af, ik moest nu ineens hypo-allergene brok gaan geven.. Ik was die hele brokkentroep zo zat, dat ik ben overgestapt op Carnibest.
Een half jaar later is ze volledig overgegaan op Barf, op de manier die Lizzy aangegeven heeft.

(ik zie alleen iets tegenstrijdigs staan:
Eerst staat er: geef wat vet bij, dat klopt, vet bevat weinig fosfor en levert wel energie. Later staat er geef mager vlees, ik geef dus wel graag vet vlees. je moet alleen in de gaten houden dat ze niet aan de slinger gaan, maar wat extra vet geeft hier geen problemen)

Het resultaat van de bloedonderzoeken: het is nu na ruim een jaar Barf nog steeds stabiel, en de vacht is enorm verbeterd!

Dus ik zou het zeker doen!

Kijk trouwens ook nog een bij http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 237.0.html
daar staat ook een rauw nierdieet beschreven.

Succes! :-*
Oeps, je hebt helemaal gelijlk. Goed dat je dit zag. Ik had deze tekst gecopierd uit het stuk wat ik vandaag neer had gezet voor een hond die nier EN leverproblemen heeft. En die dus geen vet vlees mag hebben. Een hond met nierproblemen mag wel vet vlees eten.

Overigens helpt bij het ondersteunen van nierproblemen Solidago vaak nogal goed. Te koop bij de drogist, van bijv. Dr Vogel.
Door danja
#610382
Die heb ik meteen meegenomen van groene Os, maar mag ik die druppels gewoon door haar eten doen, die vrouw had het over een stukje brood, nou dat lust Danja dus niet, heb het over haar voer gedaan 5 druppels.

En even over het water met kip, dat kook ik en dat afgietsel krijgt ze, maar nou zei die vrouw dat daar ook fosfor in zit in kip?????
En dan ook meteen in het water, is dat zo???

Groetjes Anneke
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#610391
Solidago mag door het voer, het is een kruidenaftreksel(oertinctuur) en geen homeopatisch middel. (homeopatische middelen geef je wel het best op schone slijmvliezen)
En natuurlijk bevat kip fosfor, maar dat bevat elke vleessoort. Kan dus heel goed zijn, dat het ook in het kookwater tercht komt.

Ik heb Sanne de laatste tijd extra vocht gegeven in de vorm van verdunde kefir/yoghurt, of water met een scheutje diksap. Ook de tip die ik hier ergens las, het vlees laten ontdooien in water ,en dit water ook aanbieden werkt goed.(Hoef je het ook niet te koken.)

Ik vond dat ze de laatste tijd relatief weinig dronk.
Het resultaat van het laatse urine-onderzoek, van vorige week, was dat er nu geen eiwitten meer in de urine zaten!
Ze heeft dat extra vocht dus gewoon echt nodig!
Door Lizzy
#610405
Net wat Marjolein schrijft: kip bevat inderdaad fosfor. Vlees bevat fosfor, ei bevat fosfor, zuivel bevat fosfor, kortom : alle eiwitsoorten die de hond nodig heeft bevat fosfor. Maar je hond heeft dierlijke eiwitten nodig en vlees is de beste eiwitleverancier. En bouillon van kip kun je prima geven hoor. En verdunde yoghurt/kefir ook. Orgaanvlees bevat meer fosfor dus daar moet je weer wat voorzichtig mee zijn. Uitzondering is dus pens.
Door danja
#610489
Oke, dat kan ik gewoon geven. Mag ze ook karnemelk, dat krijgt ze sávonds altijd een klein beetje.
Ze heeft met smaak de Bandit nierdieet gegeten, en stond te kijken hoesnel dat op was en of ze nog een beetje meer mocht, dus dat bevalt.
Ze mag dus wel fosfor, maar in mindere mate. Lappie pens vindt ze ook lekker en krijgt dat af en toe. Als mijn zuster het haalt voor haar honden, ze verkopen het hier alleen bevroren en dat is meteen een kilo, veelste veel voor die kleintjes van mij.

Groetjes Anneke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door