Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door stubborn_me
#599371
hoi hoi ik heb een paar dagen gelden een schokkende ontdeking ondervonden.
en dat is, wat er voor een walgelijke troep in hondevoeding zit.
ik heb zelf 4 honden  die nu gewoon vomar brokken krijgen omdat het goedkoop is, maar ik wil dat mijn schatjes niet geven als ik weet wat voor een troep het is.
nu heb ik even hulp nodig want ik heb 4 honden en moet goedkoop uitzijn.
ik dacht dan geef ik dat farmfood .
dat kan dus niet want als je een 15kl zak besteld kost het in de 30 euro ,wat ik dus niet zo een twee drie heb .
toen dacht ik aan barf of zelf voeding samenstellen met groenten en vlees en dergelijke .t moet goedkoop zijn en natuurlijk het belangerijkste dat me honden gezonde voeding binnen krijgen wat ze verdienen groetjes daphne
Gebruikersavatar
Door Angelique
#599380
stubborn_me schreef: hoi hoi ik heb een paar dagen gelden een schokkende ontdeking ondervonden.
en dat is, wat er voor een walgelijke troep in hondevoeding zit.
ik heb zelf 4 honden  die nu gewoon vomar brokken krijgen omdat het goedkoop is, maar ik wil dat mijn schatjes niet geven als ik weet wat voor een troep het is.
nu heb ik even hulp nodig want ik heb 4 honden en moet goedkoop uitzijn.
ik dacht dan geef ik dat farmfood .
dat kan dus niet want als je een 15kl zak besteld kost het in de 30 euro ,wat ik dus niet zo een twee drie heb .
toen dacht ik aan barf of zelf voeding samenstellen met groenten en vlees en dergelijke .t moet goedkoop zijn en natuurlijk het belangerijkste dat me honden gezonde voeding binnen krijgen wat ze verdienen groetjes daphne

Hoi! (heb je ook een naam :D)

Leuk dat je wilt gaan zelf samenstellen. Hoe duur/goedkoop dat is valt en staat met goede adresjes. Je hebt natuurlijk wel een vriezer nodig om mee te beginnen, want goedkoop inkopen staat vaak synoniem aan groot inkopen. In de sectie "aanbod barfingrediënten" staat een lijst met adressen, wellicht is er iets bij jou in de buurt, anders zelf op zoek gaan. Lijkt heel wat, maar zo hebben de meesten het hier gedaan en het is maar zelden dat men niet "leuk" aan de spulletjes kan komen.
Wij hebben hier 9 honden en voor het geld dat ik nu kwijt ben aan vers voer kan ik geen "fatsoenlijke Afbeelding "brokken kopen. Oké, het kost meer tijd en moeite, maar dat moet dan maar de hobby zijn.
Laat ik wel even de aanschaf van de vriezer(s) buiten beschouwing.
Door conleeuw
#599422
Hier wordt vaak zat adresjes uitgewisseld, waar je goedkoop en goed spul kan kopen, Je kan de kosten aardig in de hand houden, en zelfs goedkoper dan een fatzoenlijke hondenbrok voeren, maar je kan het ook duur maken, hoe langer je bezig ben, des te meer raak je creatief met het vinden van adresjes, en samen kopen om de kosten een beetje te drukken.
Ik zou zeggen, stel jezelf even voor in de daarvoor bedoelde topic, en lees veel en vraag maar een eind weg, dan kom je echt wel aan je adresjes ;)
Door Lizzy
#599712
Soms ben je gewoon wel even bezig om goede adresjes te scoren. Toen ik net begon, gaf ik zomaar 4 en zelfs 6 euro de kilo uit aan vleesbotten en vlees. Nou, die tijd is geweest. Ik voer zelfs met regelmaat scharrel en biologisch vlees en zit daarmee zelfs rond de 2 euro de kilo. En tegenwoordig scoor ik geitenbotten voor 1,25 de kilo bij het Islam Center in Rotterdam, om maar eens een voorbeeld te noemen! Het ligt er dus aan waar je woont, of je kleine slachterijen/zelf slachtende boeren in de buurt hebt en hoe je met andere mensen op bijv. barfplaats afspraken kunt maken over "wie neemt voor wie mee".

OK, stel je kunt aan runderkopvlees en pens komen voor 1 a 2 euro de kilo, en je kunt aan geitenribben komen voor 1 euro de kilo (zie http://www.barfclub.nl/islam/fotogaller ... m_cent.htm voor de prijslijst - naar beneden scrollen) en je kunt aan orgaanvlees van rond de 2 euro de kilo komen en je kunt aan kippennekken/karkassen voor 1 a 1,50 de kilo komen en je kunt aan hertenvlees komen van 1,50 de kilo en je kunt een dealtje maken met je visboer dat jij gratis de zalmkoppen mag hebben en je kunt met je locale supermarkt/markt een afspraak maken dat je groente mag op komen halen: dan denk ik dat je goedkoper uit bent als met welke brok dan ook. En dan voer je dus al mooi 5 verschillende diersoorten!
Door Happy Tail
#600246
als ik het allemaal goed uitreken dan ben ik nu met Baf zowieso goedkoper uit, Baya kreeg brokken,maar aangezien er ook vrij veel tandsteen door ontstond kocht ik ook erg veel kauwmateriaal. En dan heb ik nu niet eens meegerekend wat de eventuele DA rekeningen op zouden kunnen leveren ;)

Als je bij Islam center in Rotterdam gaat shoppen dan heb je de basis artikelen al erg goedkoop binnen. Hou daarvoor anders hier de verzamelplaats in de gaten,
Vriezer moet je marktplaats even voor in de gaten houden. de onze heeft wel 20 euri gekost voor een kist van 180 liter........

en indirect krijg je er zo veel meer voor terug, tevreden honden die er gewoon zo ontzettend goed uitzien. En hier geen tandplaque en tandsteen meer.
veel leesplezier alvast met je verder te verdiepen hoe het allemaal in z'n werk gaat
Door Sella
#601529
stubborn_me schreef: hoi hoi ik heb een paar dagen gelden een schokkende ontdeking ondervonden.
en dat is, wat er voor een walgelijke troep in hondevoeding zit.
ik heb zelf 4 honden  die nu gewoon vomar brokken krijgen omdat het goedkoop is, maar ik wil dat mijn schatjes niet geven als ik weet wat voor een troep het is.
nu heb ik even hulp nodig want ik heb 4 honden en moet goedkoop uitzijn.
ik dacht dan geef ik dat farmfood .
dat kan dus niet want als je een 15kl zak besteld kost het in de 30 euro ,wat ik dus niet zo een twee drie heb .
toen dacht ik aan barf of zelf voeding samenstellen met groenten en vlees en dergelijke .t moet goedkoop zijn en natuurlijk het belangerijkste dat me honden gezonde voeding binnen krijgen wat ze verdienen groetjes daphne

Het is mischien ook handig te vermelden in welke regio je woont en of je zelf vervoer hebt.
Ik doe ook wel samen met mensen inkopen of ik neem voor hun mee of anderen voor mij.
Als je wat vriezerruimte hebt en je woont in noord-holland zou bob bakker uit aartswoud en dubois voor kip erg prettig zijn qua prijzen en kwaliteit.
Door stubborn_me
#609464
ow dit is echt niet lkkr als je vegetarier bent
ik woon in zandvoort we hebben geen slachterijen in de buurt wat maar beter is ook
we hebben dobey in zandvoort maar voorderest niks
ik denk eigenlijk ook niet dat ik hele beenderen enzo kan geven ik  ben al vegetarier
en loop al half te kotsen als ik nat blik moet geven laat staan de pens die ik geef
dus hebben ze niet gewoon iets van die pakjes als smuldier maar dan groter ofzow
kus daf
p.s mijn naam is daphne zal me nog even voorstellen srry
Door Sella
#609466
Blik is heel wat goorder dan de meeste barfspullen. Je hebt vuile pens dat is een picknick en je hebt vuile pens zoals vanavond hier gegeten >:( Zo he of hij had liggen rollen in een koeienvlaai.
Er zijn meerdere vegetariers op dit forum die zonder problemen hun honden een overheerlijk vleesmaal voorzetten.
Wij zijn begonnen met kvv en dachten nooit te gaan barfen veels te goor :-X
Maar je bestelt eens te enthousiast, je ziet je hond smullen en lichamelijk opknappen, zijn vacht: wouw! Dan ga je door ook al sta je soms te koren en vervloek je die zooi.
Ik pak ook altijd buiten mijn dingen om.
Als ik nu pens te ontdooien zet doe ik de zak eraf, in de bak dan plastic folie erover en dan ontdooien. Bij voedertijd hoef je dan niet meer met die zachte meurende zooi te stoeien, je zet de bak neer, folie eraf en zegt aanvallen!
Vanuit zandvoort een tripje naar aartwoud plannen je vriezer vol stauwen en je bent weer voor weken klaar. Tenminste mijnes kan aardig wat in :daisy:
Door Maaike_L
#610183
stubborn_me schreef: ik denk eigenlijk ook niet dat ik hele beenderen enzo kan geven ik  ben al vegetarier
en loop al half te kotsen als ik nat blik moet geven laat staan de pens die ik geef
Ik ben sinds mijn 7de vegetariër. Ik heb hier ook geroepen dat ik dat soort dingen niet durfde te geven. Maar nu ben ik ook overgestapt van kvv naar barf en ik vind het schitterend! Zoals mijn hond geniet en met haar eten bezig is vind ik echt wel de moeite waard. Daarnaast denk ik maar zo, in brokken zit ook vlees (althans....) dus dan geef je het net zo goed. Met barf doe je je hond tenminste nog een plezier met dat vlees. 8)
Door Mevroi Kruim
#610228
stubborn_me schreef: ow dit is echt niet lkkr als je vegetarier bent
ik woon in zandvoort we hebben geen slachterijen in de buurt wat maar beter is ook
we hebben dobey in zandvoort maar voorderest niks
ik denk eigenlijk ook niet dat ik hele beenderen enzo kan geven ik  ben al vegetarier
en loop al half te kotsen als ik nat blik moet geven laat staan de pens die ik geef
dus hebben ze niet gewoon iets van die pakjes als smuldier maar dan groter ofzow
kus daf
p.s mijn naam is daphne zal me nog even voorstellen srry
Nou je bent dus echt niet de enige vegetarier hier hoor! Zelfs de forumeigenaar Lizzy is vegetarier. En ik zei de gek  :D
Voor de huis-carnivoortjes heb ik heel veel over. Ook vers vlees en botten en pens voeren, en zelfs hele prooien. Tot aan het plukken en aan stukken snijden van hele duiven (OK, dat is wel ong. de limit).
Kijk, ik kan ervoor kiezen geen vlees te eten en voor mij is dat ook niet nodig, ik kan prima leven zonder dood beest. Maar ik vind dat de consequentie van het hebben van echte carnivoren als huisdier, en dus als verantwoordelijkheid, inhoudt dat je ze ook voert zoals de natuur het bedoeld heeft. Met dooie beesten dus. Als ik dat niet wil/kan, dan moet ik konijnen gaan houden.
Ach, alles went! Zelfs vlees voeren. En idd, als je ziet hoe je dieren ervan genieten dan besef je pas echt wat je ze aandoet door ze brokken te voeren, en dan heb je het er ook voor over.
Door Lizzy
#610317
stubborn_me schreef: ow dit is echt niet lkkr als je vegetarier bent
ik woon in zandvoort we hebben geen slachterijen in de buurt wat maar beter is ook
we hebben dobey in zandvoort maar voorderest niks
ik denk eigenlijk ook niet dat ik hele beenderen enzo kan geven ik  ben al vegetarier
en loop al half te kotsen als ik nat blik moet geven laat staan de pens die ik geef
dus hebben ze niet gewoon iets van die pakjes als smuldier maar dan groter ofzow
kus daf
p.s mijn naam is daphne zal me nog even voorstellen srry
Yep, hier inderdaad ook een vegetarier. Al 32 jaar. Maar hoe banaal het ook klinkt: het went. Toen ik net begon met barfen had ik huishoudhandschoenen aan tot onder mijn oksels, als ik kippenvleugels moest verpakken. Ook stond ik met een theedoek rond mijn neus en mond.

Nu deel ik hele runderharten van tig kilo in porties. Idem dito voor pens. En hele prooidieren zoals kip, parelhoen, eend, konijn, etc. En ja, niet dat ik er trots op ben ofzo, maar het went.
Door Bernadette
#611035
het is inderdaad even zoeken in het begin. Na een tijdje weet je niet beter meer! Ik zou de prijs van een zak brokken echt niet meer weten. Het interesseert me ook niet meer... Ik spaar zoveel dierenartskosten uit per jaar met drie honden en drie katten dat ik het al twintig keer heb terugverdient.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door