Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#60881
Hier weleens van gehoord? Dit kreeg ik als reactie op een berichtje over vers:


Wij geven met regelmaat ook maagjes en kippen/ kalkoenvlees/ eedagskuikens. Echter ook wij koken deze ten alle tijden. Dit ook op advies van de leveranciers.

Er blijken toch te vaak klachten te ontstaan na het geven van rauwvlees.
Voorheen bleek inderdaad het maagsap de nodige bacteriën te doden. Tegenwoordig is dit vaak niet meer het geval. Men denkt dat het te maken heeft met o.a. de versterkte en veranderde bacterie bronnen. Het blijkt steeds vaker voor te komen dat men sterkere en andere methodes moet gaan gebruiken bij een bacterie die voorheen gemakelijker te doden was. Mogelijk speelt hierin ook de klimaatsverandering een rol.

Binnen de rassen en lijnen zijn ook een aantal gevoeligheden bekend waardoor het af te raden is om rauw vlees te geven. Dit weegt echter zwaarder dan de voordelen die het geven van rauw vlees heeft.

Wanneer er hoofdzakelijk zacht voer wordt gegeven wordt het wel aangeraden dit te gaan afwisselen met taaivlees (nooit varkensvlees).
Dit heeft weer met de massage van het tandvlees te maken en de aanslag van tandsteen.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om de tanden te poetsen.
Volgens mij hoef ik dit echter met onze duvels niet te proberen. Ook vind ik dit niet meer natuurlijk en hebben wij tot op heden geen tand(vlees) problemen meer gehad (even afkloppen).
#60900
Volgens mij heeft het meer te maken met de 'verslapte' maagsappen. Een hond die brokjes eet, heeft minder sterk maagzuur nodig om dit te verteren dan een hond die kvv of zelfmaakmaaltijden eet.
#60901
Nee en het is ook onzin in mijn ogen.

De bacteriën zijn namelijk in z'n geheel NIET veranderd.

En, het maagzuur van een gezonde hond die met rauw vlees wordt gevoerd heeft een pH waarde van 1. Dit is ZO zuur dat als je daar je hand in steekt, dan lost tie op. Daar overleeft geen bacterie in.

MAAR

Wanneer je de hond veel granen voert (en dat is precies wat wij mensen doen vandaag de dag wanneer we onze hond voeren met brokken, blikken of zelfgemaakte voeding die gebaseerd is op de goedkope grondstof: graan), dan is de pH waarde van het maagzuur van de hond ongeveer 5. Een pH waarde van 5 is niet zodanig zuur dat daarin iedere bacterie het loodje legt. Want, deze pH waarde is te vergelijken met de pH waarde van het menselijke maagzuur. En wij kunnen ook niet zomaar rauwe kip eten..... (hoewel een gezond mens ook niet direct ziek wordt van een paar salmonellaatjes - moeten er niet teveel worden).

Met andere woorden: ik vind dit een broodje aap verhaal. Bacteriën zijn zeker niet veranderd. Was dat het geval, dan zouden wij niet zoveel problemen hebben met het feit dat steeds meer bacteriën resistent zijn voor antibiotica....

Bacteriën zijn hetzelfde. Een gezonde hond wordt daar niet ziek van. Maar de gemiddelde mens voert zijn hond wel totaal verkeerd, met brokken/blik. En brok-blikhonden zijn veel gevoeliger voor bacteriën als vers/rauw honden. Zie boven de toelichting over pH waarde.

Groetjes, Lizzy
#60902
Mijn gevoel zegt ook dat het wel mee zal vallen.
Wij zijn ons eten door de loop van de jaren toch ook niet anders gaan bereiden.
Als er versterkte bacterien zich zouden ontwikkelen, dan zouden ze ook meer in ons voedsel voor moeten komen.
Virussen kunnen wel snel veranderen en muteren, maar bacterien??? Geen idee.
#60908
Ik vond het ook een nogal vaag verhaal. Ik had er nog eerder van gehoord!

De vrouw die het zei is een Somali-fokker en heeft een dierenwinkel waar ze vooral natuurlijk voer verkopen...
Is het waar dat bepaalde rassen van nature een zwakke maag- darmstelsel hebben? Zijn die dieren zo doorgefokt? Het gaat om Maine Coons...

http://www.kattenpraat.nl/viewtopic.php?t=38&start=15
#60912
[quote="Lizzy"]
Bacteriën zijn zeker niet veranderd. Was dat het geval, dan zouden wij niet zoveel problemen hebben met het feit dat steeds meer bacteriën resistent zijn voor antibiotica....
[/quote]

Dit bovenstaande snap ik niet goed Lizzy, als bacterieën resistent zijn geworden voor antibiotica dan zijn ze toch veranderd? Of zie ik dat verkeerd?
#60914
Dat was mij inderdaad ook opgevallen. Bacterien zijn resistent geworden voor antibiotica doordat ze rommelen met hun DNA. Ze zijn dus wel veranderd.

Zolang de hond niet ziek, geef ik gewoon vers! Als ze ziek wordt gaan we eens kijken waar het aan ligt... Op brok was ze nml nooit ziek...
#60916
[quote="Nitus"]
[quote="Lizzy"]
Bacteriën zijn zeker niet veranderd. Was dat het geval, dan zouden wij niet zoveel problemen hebben met het feit dat steeds meer bacteriën resistent zijn voor antibiotica....
[/quote]

Dit bovenstaande snap ik niet goed Lizzy, als bacterieën resistent zijn geworden voor antibiotica dan zijn ze toch veranderd? Of zie ik dat verkeerd?
[/quote]

Ja, als je het zo bekijkt.... zit wat in ja. Maar aan de andere kant: als de bacterie echt veranderd zou zijn, dan zou de antibiotica nog steeds z'n werk kunnen doen. Het is wel een interessante! Zoeken we op!
#60920
Maar dat de bacterie resistent is tegen antibiotica wil nog niet zeggen dat de bacterie blijft leven in maagzuur met een pH waarde van 1!

En nogmaals, koolhydraten hebben invloed op de pH waarde van het maagzuur.
#60934
Volgens mij hebben we het in ieder geval allemaal weer aan onszelf te danken....:

1. Het op grote schaal toepassen en voorschrijven van antibiotica door artsen (vooral in Amerika)

2. De vraag van patiënten om antibiotica bij een verkoudheid of griep

3. Het gebruik van antibiotica bij immuun-deficiente patiënten om infecties te voorkomen

4. Het niet opvolgen van het gebruiksvoorschrift door de patiënt (bijvoorbeeld de kuur niet afmaken)

5. Langdurige behandeling met lage doseringen antibioticum,

6. Het gebruik van antibiotica in veevoer.(West-Europa waaronder Spanje)

7. Het transport van resistente bacteriën over de wereld door de toegenomen mobiliteit.

Maar het is inderdaad waar! Het DNA van bacteriën kan wel degelijk veranderen. Sorry! Neemt (wat mij betreft) nog steeds niet weg dat een gemuteerde bacterie nog steeds kapot gaat in een maagzuur met een pH waarde van 1... Trouwens, zijn onze honden niet het levende bewijs? Mijn honden hadden al 100 keer dood moeten zijn! (zeker met al die lijken van vogels enzo die ze in het bos hebben opgegeten ;D).
#60935
[quote="meesmerel1"]
Bacterieen die resistent worden voor maagzuur bestaan vlg mij nog niet...stukje van Callas mbt salmonella (antw. Yarrah) is in deze ook wel interessant!
[/quote]

Van hetzelfde laken een pak! Maar wat mij betreft gebruikt Yarrah het als verkoop argument voor hun eigen doodgekookte meuk.....
#60937
Dat is inderdaad ook wat ik wilde zeggen. Als wij rauwe kip eten, zijn we volgens mij vrij snel besmet met salmonella.
Alle honden op dit forum zijn volgens mij niet ziek van vers vlees geworden.... eerder beter.

De pH van de maag kan volgens mij niets tegenop, dat is natuurlijk ook net de bedoeling!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door