Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yves
#609138
ff een vraag over de ontlasting. Sinds Yves kvv krijgt is zijn ontlasting van een keer per dag twee drollen van ongeveer tien cm naar 4 keer perdag een drolletje van 1 cm gegaan. Is dit normaal?

Donderdag heeft Yves geen kvv gekregen, maar een sardien en een recreatiebot van een lam. Dit bot is eigenlijk meer een soort kraakbeen. Ik kan het heel makelijk buigen, maar Yves is er toch wel een half uur zoet mee. Gisteren heeft Yves Duck (lam en rijst) gegeten. Sinds de Sardien gaat Yves heel moeilijk. Gisteren helemaal niet. Hij probeert wel maar er komt niets. En vanmorgen na veel moeite 2 mouse drollen van ieder 2 cm.

Ik heb zojuist lamsnieren en kalfslever op de biologische markt gehaalt en een combi van verschillende groente. Dat wou ik Yves vanavond geven (als laxerend middel). Is dit goed? Ik wil nl geen diarree. En de poep was vanochtend dus erg zacht.

Kan een hond ook verstopt raken door te zachte ontlasting ipv te hard en moet ik hem dan juist kipkarkassen geven (heb ik ook).

Wat moet ik Yves nou geven?

Bedankt! Gabriela
Gebruikersavatar
Door Angelique
#609164
Yves schreef: ff een vraag over de ontlasting. Sinds Yves kvv krijgt is zijn ontlasting van een keer per dag twee drollen van ongeveer tien cm naar 4 keer perdag een drolletje van 1 cm gegaan. Is dit normaal?

Donderdag heeft Yves geen kvv gekregen, maar een sardien en een recreatiebot van een lam. Dit bot is eigenlijk meer een soort kraakbeen. Ik kan het heel makelijk buigen, maar Yves is er toch wel een half uur zoet mee. Gisteren heeft Yves Duck (lam en rijst) gegeten. Sinds de Sardien gaat Yves heel moeilijk. Gisteren helemaal niet. Hij probeert wel maar er komt niets. En vanmorgen na veel moeite 2 mouse drollen van ieder 2 cm.

Ik heb zojuist lamsnieren en kalfslever op de biologische markt gehaalt en een combi van verschillende groente. Dat wou ik Yves vanavond geven (als laxerend middel). Is dit goed? Ik wil nl geen diarree. En de poep was vanochtend dus erg zacht.

Kan een hond ook verstopt raken door te zachte ontlasting ipv te hard en moet ik hem dan juist kipkarkassen geven (heb ik ook).

Wat moet ik Yves nou geven?

Bedankt! Gabriela
Wat wil je nu eigenlijk bereiken? De ontlasting is nu al zacht en dan wil je 'm laxerende dingen gaan geven, maar je wil geen diarree. Dat hij wat moeite had met zijn ontlasting eerder wijt ik eerder aan het recreatiebot als aan een sardien. Waarschijnlijk is het bot teveel/te groot geweest. Verstopt raken van te dunne ontlasting zal niet lukken, wel kan het dat hij gewoon wat krampen heeft gehad wat je ook ziet bij honden die aan de dunne zijn. Wel persen, maar er komt niks.
Ik denk dat er op het moment weinig loos is en dat je 'm normaal eten moet geven, dus niet extra bot om te stoppen of extra groente/orgaan om te laxeren, anders blijf je aan het emmeren.

Dat zijn ontlasting algemeen gezien minder is geworden is normaal. Vers voer heeft een veel hogere opneembaarheid waardoor er weinig restmateriaal overblijft.
Door tieneke
#609180
Van die sardien zal hij eerder dunner gaan poepen dan verstopt raken,zou inderdaad geen orgaan EN groentenmix alleen geven want dan kun je er geheid op wachten dat het echt dun wordt.
Beter is het om de helft orgaan en de rest met kippennekken of ander bot/vlees en wat groenten aan te vullen.
Door Lizzy
#609208
Yves schreef: ff een vraag over de ontlasting. Sinds Yves kvv krijgt is zijn ontlasting van een keer per dag twee drollen van ongeveer tien cm naar 4 keer perdag een drolletje van 1 cm gegaan. Is dit normaal?
Ja hoor, dat is normaal.
Donderdag heeft Yves geen kvv gekregen, maar een sardien en een recreatiebot van een lam. Dit bot is eigenlijk meer een soort kraakbeen. Ik kan het heel makelijk buigen, maar Yves is er toch wel een half uur zoet mee. Gisteren heeft Yves Duck (lam en rijst) gegeten. Sinds de Sardien gaat Yves heel moeilijk. Gisteren helemaal niet. Hij probeert wel maar er komt niets. En vanmorgen na veel moeite 2 mouse drollen van ieder 2 cm.

Ik heb zojuist lamsnieren en kalfslever op de biologische markt gehaalt en een combi van verschillende groente. Dat wou ik Yves vanavond geven (als laxerend middel). Is dit goed? Ik wil nl geen diarree. En de poep was vanochtend dus erg zacht.

Kan een hond ook verstopt raken door te zachte ontlasting ipv te hard en moet ik hem dan juist kipkarkassen geven (heb ik ook).

Wat moet ik Yves nou geven?

Bedankt! Gabriela
Sinds wanneer geef je Yves nou verse/rauwe voeding? Want misschien ga je gewoon een beetje snel met het toevoegen van nieuwe voedingsmiddelen en moet je het even rustig-aan opbouwen.
Door Borke
#609323
Heel grofweg kan je zeggen dat vis, orgaan en groente laxeert en dat botten stoppen.
Probeer daar dus een mooie mix van te maken.

Recreatiebotten geef ik liever niet, want die stoppen dus echt, liever geef ik bevleesde botten!

Verder is wat Lizzy zegt heel belangrijk, bouw het rustig op, niet teveel nieuwe dingen tegelijk, want dan wordt het lastiger om in te schatten hoe je hond qua ontlasting reageert op het eten wat jij hem geeft.
Door naar de ontlasting te kijken krijg je een hele mooie evaluatie van hoe goed (of niet zo goed) jij het menu van je hond hebt samengesteld ;D

Poepkijken is een hobby die bij Barfen hoort 8)
Door Yves
#609468
Wat wil je nu eigenlijk bereiken?
Dat Yves poept! Hij heeft ruim een dag niets gedaan, maar hij moest wel. Ging steeds zitten maar er kwam niets uit. Tot vandaag, na veel gedoe er eindelijk wat mouse uit kwam. Ik heb het idee dat er nog meer zit maar dat dat er niet uit wil komen.
Sinds wanneer geef je Yves nou verse/rauwe voeding? Want misschien ga je gewoon een beetje snel met het toevoegen van nieuwe voedingsmiddelen en moet je het even rustig-aan opbouwen.
Sinds twee weken is hij over van brok naar kvv. Ik heb hem een keer kipkarkas (vorige week dinsdag) gegeven ipv kvv en donderdag sardien ipv kvv. Ik geef verschillende merken kvv. Maar dacht dat het geen probleem was om dat te doen.

Yves heeft in het verleden nooit problemen met z'n maag/darmen gehad.
Door geer
#609473
Yves schreef: Dat Yves poept! Hij heeft ruim een dag niets gedaan, maar hij moest wel. Ging steeds zitten maar er kwam niets uit. Tot vandaag, na veel gedoe er eindelijk wat mouse uit kwam. Ik heb het idee dat er nog meer zit maar dat dat er niet uit wil komen.

Sinds twee weken is hij over van brok naar kvv. Ik heb hem een keer kipkarkas (vorige week dinsdag) gegeven ipv kvv en donderdag sardien ipv kvv. Ik geef verschillende merken kvv. Maar dacht dat het geen probleem was om dat te doen.

Yves heeft in het verleden nooit problemen met z'n maag/darmen gehad.
Ik herken het wel hoor, en ik denk dat het komt door het recreatiebot. Vooral als je nog niet zo lang 'over' bent kunnen minder bevleesde botten snel voor verstopping zorgen. Oogt hij verder ziek? Ik zou hem anders gewoon weer KVV geven en dan, als alles weer goed is, langzaam beginnen met platgemepte, goedbevleesde botten!

Sterkte met Yves!
Door Yves
#609478
Verder heeft hij niets. Sterker nog sinds tijden is hij niet zo actief geweest. Heb net kvv uit de vriezer gehaald (we komen net thuis). Dus dat zal ik hem zo geven. En dan maar al die nieren enz. in de vriezer voor een andere keer. En ook ff geen kale botjes meer ook al geef ik er spiervlees of sardien bij.
Door Yves
#611720
Ik heb het een paar dagen aangekeken maar met de ontlasting gaat het niet beter. Zaterdag weer moeite gehad, dus wel gaan zitten maar er komt niets en na een aantal keren dan eindelijk een klein beetje mousse. Maandag en dinsdag idem. En vanmorgen ook mousse poep maar met slijm. Het slijm lijkt meer op croma vloeibaar (dik en geel). En zojuist was het alleen maar slijm. Deze keer was de slijm bruin met een heel klein beetje 'croma'.
Yves heeft al deze dagen kvv gehad omdat ik het advies kreeg om rustig aan te doen met de barf.

Hebben jullie misschien een advies? Wat kan ik nu het beste doen/geven om de ontlasting steviger (en makkelijker) te maken?
Door Lizzy
#611741
Yves schreef: Ik heb het een paar dagen aangekeken maar met de ontlasting gaat het niet beter. Zaterdag weer moeite gehad, dus wel gaan zitten maar er komt niets en na een aantal keren dan eindelijk een klein beetje mousse. Maandag en dinsdag idem. En vanmorgen ook mousse poep maar met slijm. Het slijm lijkt meer op croma vloeibaar (dik en geel). En zojuist was het alleen maar slijm. Deze keer was de slijm bruin met een heel klein beetje 'croma'.
Yves heeft al deze dagen kvv gehad omdat ik het advies kreeg om rustig aan te doen met de barf.

Hebben jullie misschien een advies? Wat kan ik nu het beste doen/geven om de ontlasting steviger (en makkelijker) te maken?
Het klinkt mij zeer vreemd in de oren dat de ontlasting moeilijk geloosd wordt maar toch erg dun is. Misschien dat het tijd wordt om even naar de DA te gaan?
Door herder_lover
#611767
het slijm lijkt op een irritatie van de darm. Maar als de poep mousse achtig is, zou het geen moeite moeten geven om te ontlasten lijkt me.
Harde keutels met slijm zie ik hier ook vaak, maar dat kost eveneens geen moeite. Ze kunnen wel moeite hebben, maar dat is meer als ze aan de diarree zijn dan aan de harde poep.
Slijm is volgens mij irritatie en als je het niet kan thuisbrengen qua voer, zou ik ook even een DA raadplegen... Sterkte  :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door