Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door casangio
#60869
Hoi allemaal

Sommigen onder ons zeggen dat je de hond beter geen brood kunt voeren omdat het geen voedingswaarde zou hebben en het dik maakt. Ik kan me voorstellen dat dat voor wit brood geldt, maar bruin brood heeft wel degelijk voedingswaarde. Ik kan me ook voorstellen dat je honden die allergisch zijn of snel huidklachten krijgen geen brood voert, maar een hond die dat allemaal niet heeft kan toch wel een boterham eten ???
Het is altijd een beetje lastig dat de een zus en de ander zo zegt, zo weet je meestal niet waar je aan toe bent.
Ik ken ook fokkers die "whole grain bread" aanbevelen in het menu.
Voor je hier op gaat reageren moeten jullie eerst eens onderstaande site bezoeken

www.skansen.com

Dat is een zweedse die al jaren in Amerika woont nu fokt ze riezenschnauzers maar vroeger had ze een ander ras. Zij heeft ook een heel veel ervaring met haar honden wat barfen betreft. Het is altijd interessant om ook eens andere mening te horen of te lezen.

groetjes en veel leesplezier en ik hoor het wel.
alma
Door Lupa
#60876
ik geef mijn honden geen brood omdat het tussen de tanden en kizen blijft steken, en dat lijktme niet goed ivm tandplak.
Door Lizzy
#60880
Ik voer geen graan en dus ook geen brood. Wat zit er dan in brood dat gezond voor de hond zou zijn?

Een hond heeft overigens geen speeksel waar enzymen in zitten die granen kunnen voorverteren, zoals wij mensen. Wat mij betreft hoort alleen om die reden al geen/weinig graan in de maaltijd thuis.

Volgens Mogens Eliasen kan de maaltijd van de hond voor 0 tot 5 procent uit graan bestaan. Ik neem aan dat je daarom best af en toe eens een boterham zou kunnen voeren. Honden vinden het erg lekker!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#60897
Hai Alma,

Ik heb geprobeerd die site te lezen, tenminste het gedeelte over nutrition, maar ik kreeg allemaal strepen door de tekst, dus was het onleesbaar. Heb er daarom geen mening over. Verder denk ik over je hond boterhammen bijvoeren het volgende: het is net als met brokken, sommige honden doen het er prima op, maar of het nou echt gezond is, of nodig?
Door Janet
#60899
Avoid all grains – most dogs become allergic to them. Wheat, soy and dairy are the biggest cause of allergies in dogs (including seizures).
Dat is het enige wat ik over het geven van graan kon vinden??? ? Of bedoelde je dat stukje?
Door meesmerel1
#60910
Ik vond ook niets over het voeren van brood aan je hond op deze site (informatieve site trouwens!).

Mijn hond doet een moord voor brood...erg lastig al die lui die eendjes gaan voeren enzo...
Door An
#60923
Als ik (euhm...hoe noemen jullie dat in Nederland....)Tosti's? maak dat krijgen ze altijde de korstjes die ik er moet afsnijden, niet echt als voeding hoor, is gewoon een gewoonte. Komt het er gewoon weer uit, nou niet zo erg vind ik. Kijk je bent met barfen of versvlees sowieso al 3000 keer beter bezig dan met brokken, dan denk ik niet dat het op die halve snede brood komt per week.
Door casangio
#61086
[quote="Lizzy"]
Ik voer geen graan en dus ook geen brood. Wat zit er dan in brood dat gezond voor de hond zou zijn?

Een hond heeft overigens geen speeksel waar enzymen in zitten die granen kunnen voorverteren, zoals wij mensen. Wat mij betreft hoort alleen om die reden al geen/weinig graan in de maaltijd thuis.

Volgens Mogens Eliasen kan de maaltijd van de hond voor 0 tot 5 procent uit graan bestaan. Ik neem aan dat je daarom best af en toe eens een boterham zou kunnen voeren. Honden vinden het erg lekker!
[/quote]

Hoi Lizzy,

Het gaat me eigenlijk niet perse om het echt voeren van brood, maar zoals hier iemand anders al aangaf. Mijn honden zeuren ook steeds om brood en om ze het af en toe eens te geven, dacht ik dat dat toch niet erg was omdat ik ook gelezen heb bij Skansen dat zij (en dat is niet iemand die pas begonnen is met barfen) wel volkoren brood geeft aan de honden.

In volkorenbrood zit :
Vitamines: B 1, B3, B5, B6, B9 /11
Mineralen: Chroom, koper, mangaan, magnesium, selenium, ijzer, zink

Dat is toch nog heel wat zo bij elkaar genomen.

Ik begrijp wel als een hond er allergisch voor is dat je dat zeker niet moet geven. De mijne zijn er echt dol op. Ik heb er eentje bij die eet liever brood dan zijn vlees. Je kunt ook inderdaad zien aan hun uitwerpselen dat ze de granen niet verteren, dus hebben ze er dan in feite niets aan wat opname van vitamines, enz. betreft. Echt voeren doe ik het eigenlijk ook niet, maar helemaal weglaten lukt hier niet. Ik mag geen brood laten liggen op het aanrecht, want Santos heeft het zo in de smiezen en pikt het stiekum weg en gaat lekker zitten smullen terwijl de anderen toekijken ;D ;D ;D ;D
groetjes, alma
Door casangio
#61089
[quote author=meesmerel1

Mijn hond doet een moord voor brood...erg lastig al die lui die eendjes gaan voeren enzo...
[quote][/quote]

Die van mij net zo ;D ;D ;)
Door SHIVA
#61129
Mij honden krijgen ook wel eens een boterham
als manlief nog wat over gehouden heeft ,en als hij dan thuis komt deelt hij dat met de honden .
is meestal een sneetje en dat gedeeld door drie
ze zitten nu dus gewoon te wachten tot hij ze lunch trommel te voorschijn haalt,en soms hebben ze pech is de boterham al weg en krijgen ze niets
gr shiva
Door Paul_Barte
#61131
Indien je hond geen problemen heeft met granen is er natuurlijk niets mis om het beest af en toe een stukje brood te geven.
Om te zeggen dat ze het nodig hebben is natuurlijk niet goed en de B-vitaminen en wat mineralen die er zitten zitten allemaal ook standaard in een goede vleesvoeding, alleen voor de vezels zou het een positieve werking hebben.
Graan in grote hoeveelheden is funest voor heel veel honden en DE oorzaak van de meeste problemen.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op wo 03 mar 2004, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#61167
brood.
hebben we over echte brood of over de supermarkt brood?daar is ook een groten verschil, supermarkt brood is alleen maar water, dus ik denk niet dat je echt over gezonde samenstelling kan praten.
Door Paul_Barte
#61171
Brood is brood dus granen of het nu uit de supermarkt komt of van de warme bakker.
Door Lupa
#61174
ja maar heeft ook niet mee te maken dat het soort graan die gebruikt wordt?
kijk naar het italiaanse brood dat is toch wat anders dan het waterig brood hier(sorry)
Door Paul_Barte
#61176
[quote="Lupa"]
ja maar heeft ook niet mee te maken dat het soort graan die gebruikt wordt?
kijk naar het italiaanse brood dat is toch wat anders dan het waterig brood hier(sorry)
[/quote]

Vind ciabatta ook lekkerder dan brood van bakkerij Bouman maar graan is graan en nutteloos voor een hond, zelfs voor een Italiaanse hond ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door