Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Breezer
#608786
Omdat ik nu steeds beter in de vlees en botten kom te zitten, en steeds meer adressen vindt. Dacht ik ga eens kijken hoeveel en wat met volledig barfen. De Carnibest is ook weer duurder geworden, dus het gaat nu echt lonen om zelf samen te stellen.

Nu was ik met de rekenhulp al zover dat ik alle gewichten enz. voor een week heb. Maar dan nu het volgende. Als ik het goed begrepen heb zou je dan bv. 2 dagen spiervlees geven met groente, 2 bot met vlees, 1 dag vis, 1 dag orgaan en spiervlees, enz enz enz.

Maar omdat ik mezelf een beetje goed ken, weet ik dat ik op een gegeven moment niet meer weet wat ik nou al wel en niet heb gegeven.

Voor mij is het dus makkelijker om pakketjes klaar te maken. Maar kan ik dan hiervan gewoon een complete maaltijd maken.

Dus met vlees, bot, orgaan, groente en suplementen?
Eigenlijk dus een soort kvv zelf maken.
Of help ik dan het hele barfprincipe naar de knoppen?? ::)
Door geer
#608795
Breezer schreef: Omdat ik nu steeds beter in de vlees en botten kom te zitten, en steeds meer adressen vindt. Dacht ik ga eens kijken hoeveel en wat met volledig barfen. De Carnibest is ook weer duurder geworden, dus het gaat nu echt lonen om zelf samen te stellen.

Nu was ik met de rekenhulp al zover dat ik alle gewichten enz. voor een week heb. Maar dan nu het volgende. Als ik het goed begrepen heb zou je dan bv. 2 dagen spiervlees geven met groente, 2 bot met vlees, 1 dag vis, 1 dag orgaan en spiervlees, enz enz enz.

Maar omdat ik mezelf een beetje goed ken, weet ik dat ik op een gegeven moment niet meer weet wat ik nou al wel en niet heb gegeven.

Voor mij is het dus makkelijker om pakketjes klaar te maken. Maar kan ik dan hiervan gewoon een complete maaltijd maken.

Dus met vlees, bot, orgaan, groente en suplementen?
Eigenlijk dus een soort kvv zelf maken.
Of help ik dan het hele barfprincipe naar de knoppen?? ::)

Op zich kan dat heel goed, ik heb het ook een tijdje gedaan. Alleen stond ik op een gegeven moment met een rekenmachine te verpakken...en echt alles tot op de gram op te snijden. En vooral voor Ted, die maar heel weinig krijgt, bleven er weinig grote stukken over.

Nu doe ik het anders, ook omdat ik van mening ben dat het echt geen ramp is als je een keertje iets 'vergeet', mits ze het maar wel binnen een aantal weken krijgen. Nu bereken ik ongeveer wat ze per week / twee weken nodig hebben en dat stop ik in mijn vriezer. Dat voer ik gedurende 2 weken op en dan begin ik weer opnieuw.
Door Lizzy
#608808
Nee hoor, het kan wel. Maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe dit systeem het makkelijker voor je maakt....? Je kunt ook een menu maken voor 1 of 2 weken. Dat schrijf je op en dan geef je gewoon bijv. op maandag van de eerste week altijd kopvlees met groente en dinsdag pens en woensdag vis met groente en donderdag vleesbotten, en zo verder. Maar goed, als je dit makkelijk vindt en het werkt voor jou: prima natuurlijk.
Door Breezer
#608815
Okay nou dat ik mooi.

Ik denk dat het gewoon makkelijker is voor mij om zonder na te denken 2 zakkies uit de vriezer te halen voor die dag. En dan wie weet als ik er wat handiger in wordt dat ik het dan wel anders doe.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#608851
Ik heb een menu voor 3 weken op papier staan, daar spiek ik altijd even op wat ik voor de volgende dag uit de vriezer moet halen, achterop dat menu staat waar ik alles in de vriezer bewaar. Dit werkt voor mij het makkelijkst.
Al het vlees en groentemixen zijn voor het invriezen al wel apart in porties verpakt. Dus ik hoef ook alleen maar een paar zakjes uit de vriezer te halen.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#608857
Hihihi, ik ben van de methode "vanalles3ineenzakjeinvriezen". Men neme per dag de bedachte "vanalles3ineenzakjeingevroren"zakjes voor een volledige maaltijd en klaar is Sas.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#608957
-Saskia- schreef: Hihihi, ik ben van de methode "vanalles3ineenzakjeinvriezen". Men neme per dag de bedachte "vanalles3ineenzakjeingevroren"zakjes voor een volledige maaltijd en klaar is Sas.
Maar als je barft is het toch niet de bedoeling dat je een complete maaltijd maakt, het is juist de bedoeling dat het compleet is over een langere periode
Door Hanny
#608991
Ik denk, dat las je pakketjes wilt maken, waar alles in de goede verhoudingen inzit, dat je voor jouw hond  toch bezig bent met kleine hoeveelheden, zo heel veel zal hij nu ook weer niet eten.
Gewoon een programma maken met de verhoudingen verdeeld over één, of twee weken even op je lijstje kijken en het spul uit de vriezer pakken. Moet lukken.
Ik zie het al voor me, complete pakketjes met daarin karkasje, rib, pens, vis, spiervlees, groentemix, joh, dat lijkt me pas echt lastig om samen te stellen.
Ben benieuwd, wat je gaat doen.

Hanny
Gebruikersavatar
Door sylvia
#609020
Tinker schreef: En toch als ik barf dan maak ik ook de hele maaltijd compleet,iedere dag.Dus iedere dag orgaan,groente,bot en vlees.Hoeft misschien niet,maar houd het voor mij overzichtelijker.Ik heb een weekmenu en dat menu krijgen ze iedere week.Dit menu bestaat uit 5 diersoorten.Ik vind het moeilijker om te zeggen Maandag orgaan,dinsdag Vis etc.eyc.Maar ik ben dan ook een enorme pietje precies en wil alles heel precies doen,want misschien soms overbodig is.
Maar dan ben je dus een kvv aan het maken, zelf eet je toch ook niet iedere dag geheel compleet dan krijg je ook pas alles binnen over een periode van tijd.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#609033
sylvia schreef: Maar als je barft is het toch niet de bedoeling dat je een complete maaltijd maakt, het is juist de bedoeling dat het compleet is over een langere periode
Maar dat doe ik ook, ik heb het menu over 2 weken uitgedacht. Maar met 3 honden die ieder een kilo per dag wegkanen, is het makkelijk alle porties in setjes van 3 te maken. Met "volledig" bedoel ik dus met name het gewicht, niet dat alles in 1 zakje als complete voeding geldt. Dus 3 kippepoten, 3 lappen pens, 3 stukken kipfilet, 3 runderlappen, 3 makrelen, 3 kwartels, 3....3....3... alles 3  :D :D :D :D en dan per dag op 3 kilo uitkomen, dat weer verdelen over 3 honden en dan zijn ze alledrie blij!
  :circle:
Door Lizzy
#609045
Nou ja, voor mij zou het ook niet werken, om iedere dag complete maaltijden aan mijn hond te voeren. En op zich is het idee achter barf dat je compleet over een langere periode voert. Maar ja, als je hele prooidieren zou voeren: voer je in feite ook compleet.... En als mensen het prettig vinden om van de maaltijden complete maaltijden te maken: dan kan dat natuurlijk ook. Op zich is er niks mis mee. En het heeft altijd nog als voordeel dat je ongemalen vlees en ongemalen vleesbotten geeft. En dat je weet wat je geeft. Dus in dat opzicht vind ik het persoonlijk wel behoorlijk te prefereren boven versvlees.
Door tieneke
#609088
Ik zie mij geen pakketjes maken eerlijk gezegd...vind het al een hele forse klus om alles netjes geportioneerd in te vriezen.
Iedere maaltijd krijgen ze hier maar 1 soort bot/vlees,sommige maaltijden aangevuld met groenten etc en orgaan,ik zou vreselijk veel tijd kwijt zijn om iedere maaltijd kompleet te maken.
Er gaat hier iedere dag ruim 3 kilo vlees doorheen.
En daar zit het vlees voor de katten nog niet eens bij.
Door jon
#609119
Toen ik begon deeltijd-te-barfen maakte ik ook complete pakketjes. Lhaki deed het daar prima op. Toen de barfmaaltijden een groter aandeel van zijn menu gingen vormen ging ik meer 'spelen' met het samenstellen. Ook al omdat zijn maaltijden gevarieerder werden: meer soorten bot etc. Na een half jaar bijna full-time gebarft te hebben en Lhaki toch niet overal even goed tegen kan,en veel dingen (ik denk met reden) niet wil eten,  :( ben ik in de warm weer periode even terug gegaan naar kvv om daarna toch weer naar pakketjes over te stappen. Nou is het niet zo makkelijk om een compleet maaltje van 125 gram te maken dus nu ben ik van plan het per dag te doen en over twee maaltijden te verdelen.
Ik kijk vooral hoe mijn hond het doet op wat ik hem voorzet en probeer zo een goed voedingsritme te vinden.
Door Borke
#609319
Wat mij in het begin hielp om overzicht te houden, was om op de vriezer een schema voor 2 weken op te hangen.

Nu weet ik het wel uit mijn hoofd:
Per week - een dag groente met kopvlees - een dag zalmkop - een dag orgaan - de andere 4 dagen RMB (geit, lam, kip, rund of eend) met soms wat spiervlees erbij.
De volgorde laat ik varieren, meestal geef ik de 1e 3 zaken afwisselend met een bot/vlees dag.

Het leek me in het begin reuze ingewikkeld, valt in de praktijk harstikke mee 8)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#609352
Ja, grappig he. Ik had het hier laatst nog over met een vriendin die ook barft ;)  In het begin ben je vreselijk druk bezig met alles uit te rekenen en af te wegen. Daarna ging het prima door niet meer alles te wegen maar op te schrijven. Ik barf nu gewoon uit de losse pols en als ik denk "goh, ze hebben al een tijdje geen orgaan meer gehad" las ik een orgaandag in en als ze een paar keer veel bot hebben gehad, krijgen ze een maaltijd zonder bot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door