Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door rovianne
#606400
Ben dus eerst alles theoretisch aan het uitwerken of ik alles onder de knie heb en of ik wel aan al het vlees kan komen voor ik ga voeren...
Heb net de rekenhulp erbij gepakt, en vraag me af of dit een juiste verhouding is voor een cockerpup van 9 maanden, 12.75 kg.
gewicht hond 13kg.
3% per dag
behoefte per dag 390 gr.
behoefte per week 2730

botten 20%
groenten 5 %
orgaan 15%
spiervlees 60%

Rauwe vleesbotten (50% bot - 50% vlees) 550 gr
Rauwe/gepureerde groentes 140 gr
Orgaanvlees 410 gr
Tafelrestjes en/of voedingssupplementen 0 gr
Spiervlees 1640 gr


Maar wat zijn dan die tafelrestjes/ voedingssuplementen??
Door Lizzy
#606423
Bedoel je 20% botten kaal?

Tafelrestjes en voedingssupplementen zouden kunnen zijn: eieren, zuivel, restjes die je van je maaltijd over hebt zoals groentes, gekookte pasta, stukjes vlees (als het verhit is: zonder bot!), visolie, chlorella, zeewier, etc.

Maar je hoeft geen tafelrestjes te geven.
Door rovianne
#606428
ik heb de rekenhulp gebruikt en daar stond dit in. Bot is incl. vlees wat eraan vast zit denk ik.

Maar dit klopt dan wel?

cockerpup van 9 maanden, 12.75 kg.
gewicht hond 13kg.
3% per dag
behoefte per dag 390 gr.
behoefte per week 2730

Of moet ik een ander percentage aan houden? Hij is nog wel in de groei
Door Lizzy
#606441
rovianne schreef: ik heb de rekenhulp gebruikt en daar stond dit in. Bot is incl. vlees wat eraan vast zit denk ik.

Maar dit klopt dan wel?

cockerpup van 9 maanden, 12.75 kg.
gewicht hond 13kg.
3% per dag
behoefte per dag 390 gr.
behoefte per week 2730

Of moet ik een ander percentage aan houden? Hij is nog wel in de groei
De percentages en de hoeveelheden moet je zelf invoeren. Dus als er al iets in staat, haal het er dan maar uit (ik weet niet, heb je de rekenhulp niet gedownload van BarfClub maar van iemand ontvangen? Want die van BarfClub is altijd leeg).

Je moet eerst het huidige gewicht van je hond invullen. Is dat 13 kilo? Dan denk ik dat je inderdaad best zo'n 3% van het lichaamsgewicht kunt aanhouden. Maar, het kan zijn dat dat te weinig is. Dan moet je bijv. 4% a 5% gaan voeren.

De percentages moet je invullen met hoe jij wenst te voeren. Ik vind persoonlijk 20% vleesbot te weinig. Ik voer liever 40% a 50% vleesbot. En dat is dus 20% kaal bot. De rest kun je naar eigen inzicht invullen. Als jij 5% groente wilt voeren: voer je 5% in. Ik voer zelf 15% groente. Als je 15% orgaanvlees wilt voeren, voer je 15% in. Als je geen tafelrestjes wilt voeren, voer je niks in. Dus stel, je wilt 40% vleesbot + 5% groente + 15% orgaanvlees voeren: houd je nog 40% over voor spiervlees.
Door rovianne
#606452
ik heb hem gedownload en zelf de gegevens ingevoerd. Dat was dus mijn vraag of ik het goed gedaan had  :)
Dus wat meer bot/vlees zou beter zijn. En groenten moet ik nog gaan kijken hoeveel ik daarvan wil voeren.  Tafelrestjes is niet de bedoeling eigenlijk maar dat gaf de tabel onderaan aan.
Door Lizzy
#606455
rovianne schreef: ik heb hem gedownload en zelf de gegevens ingevoerd. Dat was dus mijn vraag of ik het goed gedaan had  :)
Dus wat meer bot/vlees zou beter zijn. En groenten moet ik nog gaan kijken hoeveel ik daarvan wil voeren.  Tafelrestjes is niet de bedoeling eigenlijk maar dat gaf de tabel onderaan aan.
Aha OK. Nou, ja, je hebt het prima gedaan, alleen zou ik dus zelf meer vleesbot aanbevelen. Ik vind 20% vleesbot, dus 10% kaal bot te weinig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door