Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door evelyn02
#605623
Mijn honden zijn intussen gewend aan grote maaltijden maar ik heb nog steeds de hoeveelheid eten niet bereikt waarbij ze zelf stoppen met eten. Mijn honden wegen bijna zes en bijna acht kilo. Vandaag hebben ze beide meer dan 10% van het lichaamsgewicht naar binnen gewerkt en kwamen nog in de keuken kijken of er nog meer te halen viel  ??? Ze zijn achteraf ook helemaal niet ziek maar wel erg rond  ;)
Zijn er mensen met kleine honden die ook zoveel eten? En is er iemand die meer dan 10% geeft?

Evelyn
Door Mevroi Kruim
#605689
Mijn honden zijn wat groter, 15 en 20 kilo Kátur stopt wel met eten bij zo'n 10%, en dan van iets dattie heel lekker vindt want anders stop hij al eerder. Maar Tara vreet ook gewoon door ... en door ... en door .... ik heb haar nog niet zoveel durven geven dat ze uit zichzelf stopt  :-X
Door Elf
#606358
Doodles komt van een rauwvoerende fokker uit Australie. We kregen het dringende advies om hem zo veel te laten eten als hij wil. Eerlijk gezegd heb ik dat nooit gedurfd omdat Doodles volgens mij gewoon niet stopt met eten........ Hij weegt zo'n 25 kilo en krijgt tussen de 400 en 600 gram per dag. Als ik hem meer voer wordt hij te dik.
Door evelyn02
#606665
Ze krijgen bij mij wel veel eten maar ze eten dan ook niet elke dag. Daarom worden ze niet te dik (anders konden ze waarschijnlijk niet meer lopen, alleen nog maar rollen). Maar ik twijfel ook of de mijne wel stoppen met eten maar het zal toch wel. Barsten kunnen ze volgens mij niet (tenminste bij rauw voer, brokken is wat ander waarschijnlijk), alleen overgeven.

Evelyn
Door hellenbanjerbo
#607018
ik laat mijn honden, wel iets groter 16 en 18 kilo ook af en toe, ong. 2 keer per maand onbeperkt eten op een moment dat ik weet dat we de komende 24 uur niet veel gaan doen.dat is dan gelijk een vastendag ( ze eten dan ongeveer 48 uur niks. ik hou wel de hoeveelheid bij wat ze dan eten ( een kan echt ongelooflijk veel verstouwen, zeker 10 % en een keer zelfs een kleine 12%) en breng dat natuurlijk in mindering op hun weekrantsoen.
Door ~Joke~
#607463
Ik denk dat de mijne zich letterlijk en figuurlijk klem vreten. Er zit geen rem op. Ik zie de noodzaak ook niet om ze onbeperkt te laten eten. Het lijkt me ook niet gezond zo'n barstensvolle maag.
Door tieneke
#607495
Hier hebben ze vanmorgen een extra grote portie kippennekken,kalkoenvlees en kippenmaag met groentenmix etc naar binnen gewerkt...ze liggen nu nog uit te buiken.
Ze zoveel laten eten als ze willen durf ik echt niet...met Hitam haar verhaal nog in mijn achterhoofd(haar hond had pensen van de andere honden gepikt en kreeg een fatale maagtorsie dacht ik)dus hier gewone hoeveelheden met soms een grotere maaltijd.
Door ~Joke~
#607522
Zo doe ik het ook, de pensmaaltijden zijn hier altijd wat groter maar nog steeds in het normale.
Tannetjes hond heeft idd een maagtorsie gekregen nadat hij de pensen van de andere honden had gepikt.
Dat zegt eigenlijk al dat er gevaar in schuilt om ze onbeperkt te laten eten
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op do 03 aug 2006, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door evelyn02
#607631
De vraag is natuurlijk of maagtorsies van grote maaltijden komen. Wel als je van de ene op de andere dag een hele grote maaltijd geeft maar waarschijnlijk niet als je het langzaam opbouwt. Tenminste dat is de redening in Mogens boek. En hij schrijft dat hij heel veel honden onbeperkt heeft zien eten (barfmaaltijden en langzaam opgebouwd) maar dat er nooit een maagtorsie is opgetreden. Ook als je op internet gaat zoeken naar de oorzaak van maagtorsie vind je helaas geen duidelijke oorzaken.

Evelyn
Door ~Joke~
#607677
Toch zie ik het nut er niet van in. Waarom zou je het willen? Ik kan me voorstellen dat wilde wolven na een lange hongerperiode zich zo te buiten gaan, maar onze gedomesticeerde honden? Die kennen geen lange hongerperiodes. Waar mensen wonen is meestal wel iets te eten. Wat dat onbeperkt vol-eten betreft ben ik het dan ook absoluut niet met Mogens eens. Zeker niet voor onze honden die eten door totdat ze erbij neervallen. Maar misschien zijn er rassen die wel een bepaalde eet-rem hebben?
Door tieneke
#607693
Joke Miedema schreef: Toch zie ik het nut er niet van in. Waarom zou je het willen? Ik kan me voorstellen dat wilde wolven na een lange hongerperiode zich zo te buiten gaan, maar onze gedomesticeerde honden? Die kennen geen lange hongerperiodes. Waar mensen wonen is meestal wel iets te eten. Wat dat onbeperkt vol-eten betreft ben ik het dan ook absoluut niet met Mogens eens. Zeker niet voor onze honden die eten door totdat ze erbij neervallen. Maar misschien zijn er rassen die wel een bepaalde eet-rem hebben?
Zo zie ik het ook ;)
Ik neem gewoon het risico niet en wat een ander doet moeten ze zelf weten,zelf zie ik ook geen enkel nut om ze te laten vasten,ieder doet het op zijn eigen manier.
Door evelyn02
#607777
tieneke schreef: ,ieder doet het op zijn eigen manier.
Het lijkt me niet goed om de hele vasten discussie weer te herhalen. Natuurlijk doet iedereen het op zijn eigen manier, het was ook absoluut mijn bedoeling niet om anderen "over te halen" om het op mijn manier te doen.

Evelyn
Door tieneke
#607820
evelyn02 schreef: Het lijkt me niet goed om de hele vasten discussie weer te herhalen. Natuurlijk doet iedereen het op zijn eigen manier, het was ook absoluut mijn bedoeling niet om anderen "over te halen" om het op mijn manier te doen.

Evelyn
Iedereen blij toch? ;)
Door hellenbanjerbo
#607923
ik heb begrepen uit het boek van Mogens en zijn lezing van een paar maanden geleden dat het goed is voor de maagwand om zich af en toe volledig te ontvouwen. de enzymen die in de plooien zitten worden dan  ook gebruikt waardoor de maagwand gezonder en sterker blijft. vandaar dat ik overgegaan ben op 'af en toe volvreten'en vasten. een andere mening met het waarom hoor ik graag.
Door ~Joke~
#607958
Ik vraag me af of sommige rassen waaronder de Border Terrier wel een eetrem hebben en of het daarom wel verstandig is om ze onbeperkt te laten eten [zo'n grote maaltijd voorzetten dat ze wat laten staan]. Ze eten zich letterlijk en figuurlijk te barsten. Ik vind het voor mijn honden niet verantwoord.

Mogens praat in zijn boek over wolven die na een hongerperiode soms 10-12% van hun lichaamsgewicht kunnen eten [is dat het lichaamsgewicht na een lange periode van honger of gaat hij uit van het normale gewicht?], meestal is bij wolven verzadiging zo tussen de 4-5% van hun lichaamsgewicht.
4% Is de hoeveelheid die onze kleine hondjes gezien hun snellere stofwisseling per dag al nodig hebben.
Als bij een wolf met 4-5% de maag vol is  is dan zou dat bij kleine hondjes bij dat % toch ook zo moeten zijn zijn? De maag van een klein hondje zal toch in verhouding ook kleiner zijn dan van een grote hond[wolf]?
Dan is voor een hond van 7 kg 290 gr vlees in 1 maaltijd toch voldoende om een vol gevoel te geven?
De mijne zouden gerust de dubbele hoeveelheid opeten en ook nog wel de driedubbele  ;) Maar als ik ze zo zie na een 'normale' maaltijd van 4% van hun lichaamsgewicht dan zijn ze tevreden en voldaan.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op vr 04 aug 2006, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door