Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Woutertje
#605763
Harry (fb, 7.3j., 13kg) is op het vers vlees dieet geweest voor ongeveer 10 dagen. Ik heb hem tot nu toe niets anders dan kip (1/4 kip, incl. botten) gegeven om zijn maag te laten wennen aan dit nieuwe voedingsprogramma.

Hij is steeds heel enthousiast geweest, rende naar de ijskast als ik riep 'eten!' en kon niet snel genoeg bij zijn stuk kip komen. Maar gisteren rook hij eraan en liep ervan weg. In plaats van de kip at hij wat gras, en spuugde dat weer uit, en herhaalde dat verschillende malen die dag. Ik heb hem gisteren niet weer de kip aangeboden maar hem laten vasten.

Vanmorgen keek hij heel hoopvol toen ik de ijskast opendeed. Ik gaf hem een stuk varkensrib, met het bot erin. Maar hetzelfde verhaal - rook eraan maar liep weg en at gras.

Niet dat ik bang ben dat er iets ernstigs aan de hand is, of dat hij zal verhongeren. Tot nu toe heeft hij geen spijsverterings problemen vertoond, ontlasting was prima, etc.

Ik gaf hem het varkensvlees omdat ik dacht dat hij de kip misschien zat was en omdat ik las dat het meer smaak heeft dan kip. Harry heeft wel vaker gras gegeten, en omdat ik weet dat de meningen over waarom honden gras eten uiteen lopen (maagprobleem, gewoon lekker...) maak ik me daar niet druk over. Maar ik vraag me af of er misschien nog andere theorieen kunnen zijn waarom hij zijn eten weigert.

Vast bedankt voor de input!
Door 202Spots
#605778
Woutertje schreef: Ik gaf hem een stuk varkensrib, met het bot erin.
Spare rib? Rib is TE hard, je kan wel 'n stuk nek geven,de rib
van rund,kalf,geit is ook TE hard, alleen de lams ribben zijn "zacht"
Maar als ie helemaal niks eet....is er misschien iets anders aan de hand of gedraagd hij zich als altijd?
Door Woutertje
#605924
Harry gedraagt zich 'normaal' voor zover dat mogelijk is in de temperaturen die we momenteel hebben (35-38 graden C). Met de airco aan is het uit te houden in huis maar het is ook heel vochtig wat niet zo lekker is voor een hond met de luchtwegen van een bulldog.

Als ik hem een hondekoekje geef neemt hij dat wel (even proberen nu meteen - ja, dat gaat er wel in  ::) ). Nadat het op was wilde hij naar buiten, waar hij uitgebreid zijn gezicht afveegde aan het gras alsof hij een antilope had verorberd...

Het varkensvlees was een stuk rib met flink wat vlees. Hij rook er alleen maar aan, verder niets, maar ik begrijp dus dat dat bot te hard is, he?

Ik zie verder geen vreemde gedragingen. Ik ga zo meteen maar even winkelen en kijken of ik iets anders kan vinden, zoals een kalkoen of zo. Ik houd me nog wel aanbevolen voor advies!
Door Lizzy
#605935
Ik zou hem gewoon maar even niks geven. Even laten vasten. Honden geven dat vaak zelf het beste aan. Maar, ik vind dit wel iets om in de gaten te houden. Misschien zit hem iets in zijn maag dwars?
Door Woutertje
#605938
Lizzy schreef: Ik zou hem gewoon maar even niks geven. Even laten vasten. Honden geven dat vaak zelf het beste aan. Maar, ik vind dit wel iets om in de gaten te houden. Misschien zit hem iets in zijn maag dwars?
Jaaaaaa.... maar waarom neemt hij dan wel een koekje? En iets dwars in zijn maag, je bedoelt toch niet zoiets als een sruk bot of zo he???
Door Lizzy
#605949
Woutertje schreef: Jaaaaaa.... maar waarom neemt hij dan wel een koekje? En iets dwars in zijn maag, je bedoelt toch niet zoiets als een sruk bot of zo he???
Nou, ik kan hiervandaan natuurlijk niet zien wat hem dwars zit... Bot lijkt me zeer onwaarschijnlijk (aangezien je alleen kip hebt gevoerd), tenzij je gekookte botten hebt gegeven, maar dat lijkt me nog onwaarschijnlijker. Het kan toch wel zijn dat hij een virusje op de maag heeft, waardoor hij zich niet helemaal goed voelt. En vaak nemen ze dan sterkruikende voedingsmiddelen nog wel aan maar weigeren dan soms 'echt eten'. Ik zou hem gewoon niet dwingen iets te eten. Gewoon even niks aanbieden (wel water geven, desnoods met een schepje rauwe honing!), hem goed in de gaten houden qua ontlasting en temperatuur en algehele gezondheid. En dan bijv. morgen weer wat aanbieden. Misschien wordt het ook tijd voor weer wat anders als kip. Misschien eens een beetje rund of lamsvlees ofzo met wat groentemix of restjes groentes. Kijken of ie dat wil eten.
Door Woutertje
#605955
Lamsvlees, dat klinkt goed (heb zelf ook een beetje honger  ;) ). Wel wat duur ben ik bang maar wie daar op let is een kniesoor, voor nu tenminste...

Zal ik tot morgen wachten? Of kijken of hij interesse toont voor lam?

Zal ik hem anders wat 'oud' voer aanbieden? Ik heb wat blikjes met 'organisch' hondevoer, een 'complete organische maaltijd' ??
Door Woutertje
#605958
boskat schreef: Honden mogen toch geen varkensvlees?
Of heb ik dat verkeerd begrepen,?
Ja, dat denk ik wel. Dat je het verkeerd hebt begrepen bedoel ik. Hier (in de VS) is er geen gevaar voor ... voor ... kan even niet op de naam komen.
Door Lizzy
#605965
Ja, in de USA komt de ziekte van Aujeszky hoegenaamd niet voor. En bij mijn weten importeren ze al zeker geen varken uit landen waar het wel voor komt.

Ik zou vandaag niks geven. Even laten vasten. En hem dan morgen iets met lam of rundvlees aanbieden. En nee, ik zou blikjes 'organic' hondenvoer aan het plaatselijke asiel schenken ;)!
Door Lizzy
#605971
;D

Ik ben blij dat je er om kan lachen ;D! Weet je wat het is? Die gekookte derrie vinden de meeste honden erg lekker. Net zoals wij snacks lekker vinden. Maar hij is nu net aan het wennen aan rauwe voeding en ik ben bang dat je hem niet helpt door hem weer gekookte derrie aan te bieden... Voor hetzelfde geldt legt hij vrij snel de link "OK, niet eten betekent dat ik dus lekker mijn gekookte prakkie krijg". En dat is ook niet wat je wil....
Door Truus
#606053
Woutertje schreef: Harry gedraagt zich 'normaal' voor zover dat mogelijk is in de temperaturen die we momenteel hebben (35-38 graden C). Met de airco aan is het uit te houden in huis maar het is ook heel vochtig wat niet zo lekker is voor een hond met de luchtwegen van een bulldog.
Je zou ook eens tijdelijk verschillende vleessoorten kunnen malen. Misschien is het te warm voor het grote stukken. Kost nu teveel energie?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door