Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#605474
Hoi  :)

Ik zit met de barf rekenhulp te spelen en zit met het volgende probleem:

Als ik bij een hond van 6,5 kilo hem 2,0% per dag wil voeren kom ik uit op 910 gram per week. Echter ik wil 1 vastendag inlassen dus dan wordt het 910 gram verdeeld over 6 dagen. Een van die 6 dagen is een visdag. Trek ik dan het gewicht van de vis af van die 910 gram? Of moet ik het percentage 2,0 % verlagen naar bijvoorbeeld 1,7% ?  ???
#605503
Domestic_Dog schreef: Hoi  :)

Ik zit met de barf rekenhulp te spelen en zit met het volgende probleem:

Als ik bij een hond van 6,5 kilo hem 2,0% per dag wil voeren kom ik uit op 910 gram per week. Echter ik wil 1 vastendag inlassen dus dan wordt het 910 gram verdeeld over 6 dagen. Een van die 6 dagen is een visdag. Trek ik dan het gewicht van de vis af van die 910 gram? Of moet ik het percentage 2,0 % verlagen naar bijvoorbeeld 1,7% ?  ???
Gaat het om een volwassen hond? Ik denk dat 2% toch echt te weinig is voor zo'n kleine hond. Ik denk dat je eerder aan 3% of 4% of zelfs 5% moet denken wat je 'm moet voeren.

Ik zou verder de sardien gewoon tot spiervlees (kun je toevoegen he, spiervlees! In een leeg veldje) rekenen. Of tot vleesbot (hoewel het nauwelijks graat bevat ja).
#605528
Lizzy schreef: Gaat het om een volwassen hond? Ik denk dat 2% toch echt te weinig is voor zo'n kleine hond. Ik denk dat je eerder aan 3% of 4% of zelfs 5% moet denken wat je 'm moet voeren.

Ik zou verder de sardien gewoon tot spiervlees (kun je toevoegen he, spiervlees! In een leeg veldje) rekenen. Of tot vleesbot (hoewel het nauwelijks graat bevat ja).
Ja het is een volwassen hond, of eigenlijk 3 volwassen honden met een gewicht varierend van 6,5 tot 7,5 kilo. Ik dacht dat 2% de norm was vandaar , maar eentje heeft al enorme neiging tot ondergewicht dus voor hem zal ik zeker 5% aanhouden. Voor die andere zal ik 4% aanhouden, ik ga het even opnieuw berekenen. Dank je  ;D
#605531
Domestic_Dog schreef: Ja het is een volwassen hond, of eigenlijk 3 volwassen honden met een gewicht varierend van 6,5 tot 7,5 kilo. Ik dacht dat 2% de norm was vandaar , maar eentje heeft al enorme neiging tot ondergewicht dus voor hem zal ik zeker 5% aanhouden. Voor die andere zal ik 4% aanhouden, ik ga het even opnieuw berekenen. Dank je  ;D
2% is de norm voor middelgrote/grote honden. Kleine honden hebben eigenlijk altijd meer nodig.
#605721
Domestic_Dog schreef: Ok ik snap hem denk ik. Dus stel ik heb een sardien van 100 gram dan trek ik 100 gram af van het spiervlees voor die week?

Ja, je snapt het helemaal 8).
Domestic_Dog schreef: Er springen hier 3 honden een gat in de lucht! ;D
;D ;D ;D
#605831
pssss niet te hard doorvertellen, maar Baya krijgt een heel kleine 2%...dadelijk vind ze ook dat ze een kleine hond is ;D
en ze is een (bijna) 2 jarige dame die minimaal 2.5 uur per dag moet wandelen waarvan 2 uur los. Tja ik heb echt de indruk dat een RR erg spaarzaam is met voedingsstoffen
#605852
Ik denk dat het verschilt van hond tot hond. Als ik het over gemiddeld heb, dan bestaat dat voor mij uit een massa die evenveel nodig heeft, een paar die veel meer nodig hebben en een paar die veel minder nodig hebben. Dus uitzondering op "gemiddelden" zijn heel normaal.
Ik heb een dobermannteefje van 2,5 jaar die 3,5 % eet, en die is echt NIET zoals de standaard dober (zo gek als een deur en druk) ze is juist heel rustig, moet wel mee wandelen, elke dag minimaal een uur, buiten de plas en poep rondjes, is vorig jaar gecastreerd (gesteriliseerd) en zeker niet te dik.
Ze weegt nog geen 34 kilo, schofthoogte 70 cm. en eet elke dag zo'n 1100 á 1200 gram, vindt ze niet erg hoor...... ;D

Je ziet vanzelf of het de hondjes goed doet of niet.

Ik zie dus percentage's van 3,5 % voor een flinke hond, of juist maar 2 % voor een klein hondje, en andersom is ook normaal. Gewoon kijken dus, en de percentage's als leidraad nemen.
#605915
Twiz schreef: Ik denk dat het verschilt van hond tot hond. Als ik het over gemiddeld heb, dan bestaat dat voor mij uit een massa die evenveel nodig heeft, een paar die veel meer nodig hebben en een paar die veel minder nodig hebben. Dus uitzondering op "gemiddelden" zijn heel normaal.
Ik heb een dobermannteefje van 2,5 jaar die 3,5 % eet, en die is echt NIET zoals de standaard dober (zo gek als een deur en druk) ze is juist heel rustig, moet wel mee wandelen, elke dag minimaal een uur, buiten de plas en poep rondjes, is vorig jaar gecastreerd (gesteriliseerd) en zeker niet te dik.
Ze weegt nog geen 34 kilo, schofthoogte 70 cm. en eet elke dag zo'n 1100 á 1200 gram, vindt ze niet erg hoor...... ;D

Je ziet vanzelf of het de hondjes goed doet of niet.

Ik zie dus percentage's van 3,5 % voor een flinke hond, of juist maar 2 % voor een klein hondje, en andersom is ook normaal. Gewoon kijken dus, en de percentage's als leidraad nemen.
Toen mijn teven gesteriliseerd werden kwamen ze enorm aan, en ik krijg het er echt met moeite af. Voor hen moet ik minder aanhouden, zo rond de 2 - 3 % denk ik. Maar voor Stoffel (reu) die kan ik echt volproppen (bij wijze van  ;D ) en dan nog blijft ie dun! Nu beweegt hij ook enorm veel, altijd rennen en jagen en druk doen, dat scheelt wel.

Ik ga een beetje spelen met die percentages, het zal vlug genoeg blijken of het teveel of te weinig is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door