Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#605526
Gisteravond aten de honden geitenrib (met kippehartjes), ze zijn het alle drie al gewend, en kauwen normaal geproken keurig. Jamie gisteren dus ff niet. Hij had een stuk geitenrib (een stuk van 3 ribben aan elkaar, van ong 15 cm lang, ruim 150 gr) en één minuut later was het hele stuk verdwenen :o, normaal doet hij hier ongeveer 15 min. over. Hoe erg is dit eigenlijk? En mocht hij er wel problemen door krijgen, hoe snel is dit dan te merken??
Na het eten gisteravond heeft Jamie 2 uur geslapen (we hadden net een uur gelopen) en verder is hij gewoon zichzelf, eet goed, drinkt goed, wil graag spelen, en heeft vanmorgen goed gepoept (maar dit kan het stuk rib niet al geweest zijn toch?).
Laatst gewijzigd door amber13 op wo 02 aug 2006, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#605686
amber13 schreef: Gisteravond aten de honden geitenrib (met kippehartjes), ze zijn het alle drie al gewend, en kauwen normaal geproken keurig. Jamie gisteren dus ff niet. Hij had een stuk geitenrib (een stuk van 3 ribben aan elkaar, van ong 15 cm lang, ruim 150 gr) en één minuut later was het hele stuk verdwenen :o, normaal doet hij hier ongeveer 15 min. over. Hoe erg is dit eigenlijk? En mocht hij er wel problemen door krijgen, hoe snel is dit dan te merken??
Na het eten gisteravond heeft Jamie 2 uur geslapen (we hadden net een uur gelopen) en verder is hij gewoon zichzelf, eet goed, drinkt goed, wil graag spene, en heeft vanmorgen goed gepoept (maar dit kan het stuk rib niet al geweest zijn toch?).
Ow ow :-\ Volgens mij had hij nu al last moeten hebben en als de maag het erg te groot had gevonden al uitgekotst moeten hebben. Hou 'm nog ff in de gaten, vraag anders Liz ff in een pb (als ze deze topic niet ziet) waar je exact op moet letten. het heeft hier al eens ergens gestaan.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#605725
Oh, shit... maar misschien waren dit hele zachte geitenribben? :-\

En anders zoals Angelique al zegt, je hond goed in de gaten houden. Misschien dat Helen ook nog reageert, Kuma heeft ook eens zo'n akkefietje met geitenribben gehad.
Door Lizzy
#605757
Met een beetje mazzel waren het heeeeel zachte ribben! Linga heeft 1 keer een rib ingeslikt van 21 cm lang, toen ze zelf 40 cm lang was (pup). We waren hier (terecht) lichterlijk in paniek. Een dag later heeft ze de rib alsnog in 1 keer uitgekotst en had ze dat niet gedaan, had ze 30 minuten later waarschijnlijk op de operatie-tafel gelegen.

Maar OK, voor Jamie was dit dus te klein, dit stuk.

Ik denk zelf dat het gewoon goed is gegaan. Waar je het aan merkt als het niet goed verteerd? Kotsen! Of, proberen te kotsen en dat er niks komt. Een maagobstructie/darmobstructie geeft dus vooral misselijkheid. Als ie morgen nog steeds OK is, dan denk ik dat je je geen enkele zorgen hoeft te maken, dan heeft hij het stuk rib gewoon netjes verteerd.
Door amber13
#606213
Nou, volgens mij is het wel goed gegaan (hoop ik). Jamie is nog steeds fit en vrolijk, vanmorgen nog niet gepoept, maar dat komt ws straks bij het middagrondje (rond 12 uur) wel. Kostsneigingen heeft hij niet gehad. Daar hoopte ik wel een beetje op, en heb zelfs nog even overwogen hem zout te geven om het uit te laten kotsen, maar dat leek me toch ook een risico, en heb ik dus niet gedaan.
Het scheelt denk ik wel, dat de ribben flink bevleesd waren, dat heeft hij er nooit allemaal af kunnen krijgen binnen die korte tijd, dus ze zaten wel wat verpakt.

Jamie heeft de laatste tijd trouwens vaker last van schrokkeritus, hele lappen pens slikt meneer tegenwoordig ook gewoon heel door...
Maar nu wil ik wel grotere stukken ribben geven, maar dan kom ik met de hoeveelheid is de knoei. Van ribben krijgt hij meestal 200 gr (deze keer was een iets lichter stuk), aangevuld met wat orgaanvlees (rond de 70 gr.). Als ik nu grotere stukken rib ga geven, wegen ze al snel 350 gram (ik geef dan minimaal 2 ribben aan elkaar, maar het liefst 3, juist door het verhaal van de enorme rib die Linga heeft opgeslokt, en ik heb de foto van de rib gezien, die deed me echt gruwelen, wat heeft die lieve Linga een geluk gehad!) Dan kom ik met m'n daghoeveelheid in de war, en zal Jamie de 2e maaltijd maar iets van 120 gr. krijgen, dat lijkt me zo raar verdeelt. Hoe doen jullie dat dan?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#606215
Die te kleine hoeveelheden per keer was voor mij reden nr. 1 om één maal per dag te gaan voeren.

Heb je de mogelijkheid om Jamie apart te zetten met het eten, dan zou ik dat ook zeker doen, bij een paar hier scheelt dat 90% op het schrokken omdat ze nu niet bang hoeven te zijn dat het afgepakt wordt.
Door amber13
#606243
Daar heb ik ook al aan gedacht idd, om hem apart te zetten met eten. Nu zit Tara in de gang met eten, en Jamie aan de ene kant van de kamer op z'n plek, en Laddy aan de andere kant, en kunnen ze elkaar niet zien, maar dat is dus misschien niet voldoende.

Misschien moet ik dan ook maar eens gaan overwegen om hierom 1 keer pd te gaan voeren. Ik zit alleen nog zo ingebakken het het idee van 2 keer per dag, en heb dan het gevoel dat ze misschien iets gaan missen of tussendoor flinke honger krijgen.
#606282
Malamoods schreef: Kan je niet gewoon 1 hele kleine en lichte maaltijd geven? Beetje groentenmix of zuivel ofzo? En dan de grote maaltijd (vlees of botten) 1 keer per dag?

Rachel.
Daar zit ik nu dus ook aan te denken, dan hebben ze 's ochtends toch nog iets te eten, en 's avonds de grote maaltijd.

Nou vraag ik me wel af : is het al wel verstandig om Jamie (wordt 9-8 één jaar) nu al 1 keer per dag eten te geven. Hij is nog niet helemaal uitgegroeit toch als hij een jaar is? Is dat dan niet schadelijk?
Ik las nl ergens in een andere topic dat Ine pas vanaf 14 mnd 1 keer per dag voert.
#607227
evelyn02 schreef: Maar nemen jullie het laatste stuk rib weg? Ik kan hier wel beginnen met een groot stuk maar het laatste, nog te grote stuk willen ze ook wel naar binnen slikken.

Evelyn
Bij Gitte kan ik wel botten wegnemen, bij Fedor is dat gevaarlijk, niet voor mezelf, maar wel voor hem, hij probeert dan snel toch dat laatste grote stuk door te slikken, doodeng dus. Hij eet in een buitenkennel, en we laten hem met rust tot ie voor het deurtje gaat zitten, dan heeft ie alles op.
amber13 schreef: Daar zit ik nu dus ook aan te denken, dan hebben ze 's ochtends toch nog iets te eten, en 's avonds de grote maaltijd.

Nou vraag ik me wel af : is het al wel verstandig om Jamie (wordt 9-8 één jaar) nu al 1 keer per dag eten te geven. Hij is nog niet helemaal uitgegroeit toch als hij een jaar is? Is dat dan niet schadelijk?
Ik las nl ergens in een andere topic dat Ine pas vanaf 14 mnd 1 keer per dag voert.
Volgens mij adviseert Eliasen om vanaf ongeveer 1 jaar op 1 maaltijd over te gaan :-\. Ligt denk ik ook een beetje aan de hoeveelheden die je geeft, ik zou voor die tijd al zorgen dat je 1 kleine en 1 grote maaltijd geeft, dan is de overgang naar 1 grote maaltijd per dag niet zo groot.
#607281
evelyn02 schreef: Maar nemen jullie het laatste stuk rib weg? Ik kan hier wel beginnen met een groot stuk maar het laatste, nog te grote stuk willen ze ook wel naar binnen slikken.

Evelyn
Evelyn
Ik kan ze hier het laatste stuk afpakken. Zoals je weet krijgen ze nu geen botten meer maar wel af en toe een runderoor. Ik loop regelmatig naar ze toe om te checken en wordt het laatste stuk te klein dan zeg ik "los" en dan laten ze het uit hun bek vallen en kan ik het afpakken. Het heeft me in het begin wel een keer een bloedblaar onder een nagel bezorgd doordat Penny omhoogsprong om de kluif weer uit mijn handen te pakken maar sindsdien gaat het perfect.  ;) Met botten deed ik het ook altijd zo.

Lizzy
Een verstopping merk je niet altijd door misselijkheid. Penny wilde gewoon eten  :-[
Het enige wat ik aan haar merkte was dat ze zich steeds op haar rug gooide [buikpijn] ze had zelfs nog een beetje gepoept. Bij onderzoek door de da was ook niets van een verstopping te merken  :-[
Normaal staan honden dan te krimpen van de pijn op de onderzoekstafel. Penny gaf geen pijn aan. Uiteindelijk is nal van mijn obsevatie een foto gemaakt waar de verstopping duidelijk op te zien was. Ze is meteen geopereerd en de darm stond op punt van doorbreken. Zo is het twee keer gebeurd.
#608175
Als ik zal willen, kan ik van alle drie de honden het wel weer wegpakken, maar dit is eigenlijk nog nooit nodig geweest, omdat ze normaal gesproken keurig kauwen, zelfs het laatste stukje rib.

Gisteren hadden ze kipkarbo, dit heeft Jamie wel weer tot het laatste stuk netjes weggekauwd. Omdat ik alles in de vriezer in porties gemaakt heb, blijf ik tot deze leeg is, nog even 2 keer per dag voeren (het zijn nu toch allemaal kleinere stukken) maar als ik nu weer ga inkopen, zorg ik voor grotere stukken ga ik denk ik ook 1 keer per dag voeren. Tot die tijd eet Jamie de "gevaarlijkere botten" als ribben even onder streng toezicht ;)

Jamie heeft trouwens al weer meerdre keren keurig gepoept, en lijkt zich verder helemaal ok te voelen, dus het stuk geitenrib is wel netjes verteerd denk ik zo, anders had ik nu toch al wel iets moeten merken.

Bedankt voor al jullie reacties.
#608221
amber13 schreef: Daar zit ik nu dus ook aan te denken, dan hebben ze 's ochtends toch nog iets te eten, en 's avonds de grote maaltijd.

Nou vraag ik me wel af : is het al wel verstandig om Jamie (wordt 9-8 één jaar) nu al 1 keer per dag eten te geven. Hij is nog niet helemaal uitgegroeit toch als hij een jaar is? Is dat dan niet schadelijk?
Ik las nl ergens in een andere topic dat Ine pas vanaf 14 mnd 1 keer per dag voert.
Mijn puppen worden 24-10 pas 1 jaar en die eten al heel lang maar één maaltijd per dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door