Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#604523
Ik heb een mishandelde hond opgenomen. Zij is heel erg fel op voer. Graag zou ik deze evenals de anderen overschakelen op barf. Zou zij door het plezier van het eten van vers vlees nog feller worden om haar eten te verdedigen, of zou ze over een tijd er rustiger op worden omdat ze weet dat ze altijd zoveel mag eten als ze op kan?
#604526
Xada schreef: Ik heb een mishandelde hond opgenomen. Zij is heel erg fel op voer. Graag zou ik deze evenals de anderen overschakelen op barf. Zou zij door het plezier van het eten van vers vlees nog feller worden om haar eten te verdedigen, of zou ze over een tijd er rustiger op worden omdat ze weet dat ze altijd zoveel mag eten als ze op kan?
Ik ben bang dat ze feller gaat worden. Dat is tenminste mijn ervaring met vers.
#604540
In welke zin is de hond mishandeld? Verwaarloosd, ondervoed, fysiek geweld?  :'(Wat voor een hond is het?
Ik denk dat haar voernijd een gebrek aan vertrouwen is en een probleem in de rangorde. Denk dus niet dat het iets uit maakt wat je haar voert. Denk wel dat het knagen op botten e.d. goed is om haar wat meer "innerlijke rust" te geven (weet ff niet hoe ik het anders moet omschrijven).
Ik zou beginnen met haar op een aparte plek te voeren, waar geen andere honden bij kunnen en waar ook jij haar met rust laat (tijdens het eten). Probeer dan eerst op andere punten haar vertrouwen te winnen en jullie relatie duidelijk te maken (dus dat jij de alpha bent), ga pas in een later stadium iets aan die voernijd doen. Dus eerst duidelijke regels en rangorde, leer haar dat jij de leider bent en dat ze veilig is bij jou. Ga vooral niet de confrontatie aan mbt de voernijd, maak er geen strijd van!! Dit zul je nl snel verliezen en dan leert ze alleen maar dat je geen goede leider bent. Ik weet niet of je overweegt om een gedragstherapeut om hulp te vragen?
Ik wens je heel veel succes!!
#604550
Ik heb gister besloten dat ze alleen nog maar in de buitenkennel eten krijgt. Ze at al apart van de andere honden, maar soms ook wel in de schuur. Het is een Rafeiro do Alentejo. (De voorste op de foto). Ik heb haar sinds eind januari en in maart is ze twee jaar geworden. Ik ben in maart door haar in mijn hand gegrepen omdat ze in de schuur lag te slapen en ik nogal snel binnenkwam. Ze schrok ontzettend en dacht dat het een vreemde was. Ze toonde wel meteen berouw en onderdanigheid. Gister heeft ze me in mijn been gegrepen omdat ik over haar heen stapte. Ik hoorde toen van de fokker dat de vorige eigenaar dus ook op haar is gaan zitten en haar inelkaar geslagen heeft. Ook is ze altijd getreiterd met eten, afpakken, voorhouden en niet geven etc. Ze eet wel pens uit mijn hand. Het is wel een dominante en brutale hond, maar o zo lief.
#604553
Xada schreef: Ik heb gister besloten dat ze alleen nog maar in de buitenkennel eten krijgt. Ze at al apart van de andere honden, maar soms ook wel in de schuur. Het is een Rafeiro do Alentejo. (De voorste op de foto). Ik heb haar sinds eind januari en in maart is ze twee jaar geworden. Ik ben in maart door haar in mijn hand gegrepen omdat ze in de schuur lag te slapen en ik nogal snel binnenkwam. Ze schrok ontzettend en dacht dat het een vreemde was. Ze toonde wel meteen berouw en onderdanigheid. Gister heeft ze me in mijn been gegrepen omdat ik over haar heen stapte. Ik hoorde toen van de fokker dat de vorige eigenaar dus ook op haar is gaan zitten en haar inelkaar geslagen heeft. Ook is ze altijd getreiterd met eten, afpakken, voorhouden en niet geven etc. Ze eet wel pens uit mijn hand. Het is wel een dominante en brutale hond, maar o zo lief.
Ja, je hebt twee opties:
1. niets doen aan het gedrag en haar apart laten eten van de honden.
2. wel iets doen aan het gedrag en dan het advies wat hier gegeven wordt opvolgen: zoek een gedragstherapeut.
#604554
Xada schreef: Ook als je haar iedere keer helemaal vol laat eten? Ze moet dan toch eigenlijk een keer de klik krijgen dat ze zoveel krijgt als ze opkan?
Het is niet gezegd dat dat de reden is. Voer is een belangrijke motivatie voor agressie omdat het een eerste levensbehoefte betreft wat zo maar weer schaars kan worden. Voor sommige honden is dat een reden om te verdedigen en blijft dat ook een reden voor verdediging. Alles heeft ook met leerervaringen te maken. Mijn honden krijgen ook genoeg maar ik kan ze niet te dicht bij elkaar in de buurt laten eten. De ene eet de bak van de ander leeg (hij is altijd eerder klaar) en de ander pikt dat niet. Als ik dat niet in de gaten hou, dan wordt het matten.
#604556
ik zou wel vers voeren, volgens mij heeft haar voeding agressie te maken met haar verleden, en zal ze het ook bij brokken hebben, tenminste kan ze langer genieten van vers, mits de stukken groot genoeg is, het feit dat ze pens eet als jij het vasthoud lijk mij bemoedigind, maar ik zou haar zeker appart voeren en niet "pesten" door te proberen het weg te halen of dicht bij haar in de buurt te komen, wellicht als ze voldoende en rustig kan eten dat ze minder fel wordt wat betreft haar eten, maar er zijn ook honden die het nooit leren tot hun dood fel blijven, terwijl ze bij wijze van spreken geen dag hebben honger geleden. Soms is het gewoon handig om je bij sommige dingen neer te leggen  ;)
#604575
Ik denk dat haar voernijd idd eerder een rangorde probleem betreft dan dat ze niet weet dat ze genoeg krijgt. Zelfs als ze helemaal volgevreten is zal ze haar voer verdedigen! Niet omdat ze honger heeft, maar om haar hogere rang te bevestigen..... En over een liggende hond heen stappen is een heel dominante handeling van jou! Het feit dat ze als reactie hierop in je been grijpt wil zeggen dat ze zo'n dominante handeling van jou niet accepteert. Hierbij kan ik je alleen maar met klem adviseren om een GOEDE gedragstherapeut in te schakelen. Nogmaals succes!
#604612
Het is een hele domme handeling van mij geweest om over haar heen te stappen, maar je vergeet soms wel eens wat. Haar voeragressie heeft te maken met haar verleden, ik kan nu rustig bij haar blijven als ze eet en haar ook aaien etc. tijdens het eten.
In het verleden heb ik heel veel mishandelde honden opgevangen en heropgevoed, ik ben helaas nog nooit een gedragstherapeut tegengekomen die me meer tips kon geven dan ik zelf al wist.
Ik weet ook zeker dat het goed komt met deze hond, ik kan heel veel dominante handelingen bij haar doen zonder dat ze me iets doet. Dit was weer even een vergissing, maar ze toonde wel berouw, dus dat vind ik een goed teken.
Ook stond er achter de deur een emmer pens en paardenvlees te ontdooien, wel onder water met een water/luchtdicht deksel, maar waarschijnlijk heeft ze dit wel geroken
Laatst gewijzigd door Xada op ma 31 jul 2006, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door