Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#602945
Wanner is het verstandig om het aantal maaltijden van Ikijok af te bouwen van drie naar twee? Hoe beoordeel je of hij daar aan toe is? Of is dit puur leeftijdafhankelijk?

Dezelfde vraag over het voedingspercentage. Hij krijgt als hij barft 7% van zijn lichaamsgewicht. Wanneer ga je dat rustig aan verlagen? Ook nu de vraag hoe je kunt beooordelen of hij daar aan toe is...

Rachel.
#602951
gewoon proberen :)
Ik heb het bij Saiko gedaan (2 maaltijden) maar hij had gewoon honger. Dus weer drie. Nu krijgt hij weer 2 op een dag (zonder groenten).
En ook hij krijgt nog 7% van zijn gewicht te eten en is nu 9 maanden precies  :D
Als je  hond niet te zwaar wordt, is het een goed %. Wordt hij te zwaar, dan verminder je het iets. Is hij te licht, geef je iets meer  ;)
Op het oog voeren noemen we dat hier  ::)
Door Twiz
#603121
Kijken naar de hond, vooral niet te snel willen afbouwen.
Het is ook niet gek om de tussenmaaltijd steeds wat kleiner te maken, dan gaat het wat geleidelijker.
Ik weet niet hoeveel Ikijok nu weegt en wat het volwassen gewicht ongeveer zal zijn, maar je blijft niet tot in de lengte van dagen 7 % voeren bij een flinke hond.
Dan zou hij ooit 2 kilo of meer per dag moeten eten. Ik heb altijd gekeken naar wat mijn hond ongeveer nodig zou hebben als het volwassen gewicht is bereikt.
In het geval van Twizzle zou dat rond de kilo per dag zijn. Een dobermannteef weegt meestal tussen de 32 en 36 kilo. Dat is dan een percentage van 3%.

Op een zeker moment weet je gewoon dat een hond waarschijnlijk niet meer nodig zal hebben dan dat je nu geeft aan grammen. Dus als je hond dan zwaarder wordt terwijl je dezelfde hoeveelheid (in grammen) barf blijft geven zakt het percentage vanzelf.
Ik heb bv nooit meer gegeven als 1200 gram kvv per dag, dat betekent met 7% dat ik met een kilo of 17 het percentage ben gaan minderen, maar dus niet de hoeveelheid eten per dag. Dus toen Twizzle 20 kilo woog was haar percentage aan voedsel zo'n 5 %. En nu ze 33 kilo weegt krijgt ze zo'n beetje 3,5 %, dat lijkt veel, 1150 gram per dag, maar de groenten en het wat magere spiervlees is denk ik toch bij elkaar minder calorieen als kvv, en hier doet ze het prima op. Begrijp je het nog? Ik bijna niet meer. Schrijven is moeilijker als praten.

Het belangrijkste is gewoon kijken naar je hond, wordt ie te zwaar iets minder geven, heb je het gevoel dat de maaltijden in verhouding tot de maag van de hond wat magertjes worden, ga je de derde (middelste) maaltijd afbouwen of weglaten. Succes.
Door Lizzy
#603208
Ik heb tot een maand of zes, drie maaltijden per dag aan Linga gevoerd.

De hoeveelheid voeding verlagen deed ik op het oog. Linga is nooit boven de 1000 gram voeding per dag uit gekomen (ze weegt 28 kilo nu ze "volwassen" is). Ik begon met het voeren van 7,5% van haar lichaamsgewicht maar ik heb net even terug zitten rekenen en 4 maanden zat ik daar al niet meer op. Zat ik op zo'n 7%. Bij 5 maanden zat ik ongeveer op 6%. Bij 6 maanden zat ik ongeveer op 4%. Bij 7 maanden zat ik ongeveer op 3,5%. En nu zit ze (ze is nu 14 maanden) nog steeds op 3%.

Dit is ongeveer he. Ik heb het aan de hand van haar groei-curve en wat ik me nog kan herinneren aan hoeveelheden die ik voerde terug zitten rekenen/denken.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#603215
Bij Fedor ben ik gaan opletten of hij niet teveel aankwam. Als hij per week meer als een kilo aankwam verhoogde ik zijn portie niet en bleef hij nog een weekje langer op de zelfde hoeveelheid staan. Kwam hij tot max. een kilo aan per week dan verhoogde ik de hoeveelheid per dag met ongeveer 50 gr. Percentagegewijs was dat bij hem op een leeftijd van 17 weken 4,5%.

Het afbouwen van het aantal maaltijden moet je een beetje op je gevoel doen ;). Fedor is op 4 maanden naar 3 maaltijden per dag gegaan en met 6 maanden naar 2. Mijn reden om minder maaltijden te gaan geven was altijd dat ik de porties te klein vond worden voor de grootte van de hond.
herder_lover schreef: gewoon proberen :)
Ik heb het bij Saiko gedaan (2 maaltijden) maar hij had gewoon honger. Dus weer drie. Nu krijgt hij weer 2 op een dag (zonder groenten).
En ook hij krijgt nog 7% van zijn gewicht te eten en is nu 9 maanden precies :D
:o :o Fedor is nu bijna 9 maanden en zit nu op een percentage van ruim 3 % van zijn lichaamsgewicht (ongeveer 32 kilo) :-\. Wat een verschil hè? Saiko is volgens mij ongeveer de zelfde leeftijd als Fedor.
#603245
Bij Baya schrapte ik de middagmaaltijd toen ze deze niet echt snel meer opat.  Eerlijk gezegd heb ik geen idee meer op welke leeftijd dit was, dacht met een maand of 6-7. Maar op een gegeven moment liet ze gewoon een deel staan. toen ben ik overgegaan naar 2 maaltijden per dag.
De hoeveelheid pastte ik telkens aan door te kijken hoeveel ribbetjer er kwamen of gingen :)
das het voordeel met een kortharige hond. kun je makkelijker op het oog voeren ;D
Door Malamoods
#603252
Ikijok wordt maandag 19 weken en woog afgelopen donderdag 17,6 kilo. Hij groeit ongeveer een kilo per week (soms iets meer, soms iets minder). Als het aan hem ligt, eet hij zijn leven lang drie maaltijden per dag... Hij lust alles en zijn malamutemaag lijkt een bodemloze put te zijn (what's new! :D)... Het is prettig jullie ervaring te lezen! Daar kan ik absoluut iets mee!

Rachel.
Door amber13
#603359
Jamie leek in het begin ook een bodemloze put en kon maar door eten :D. Toen Jamie een maand of zes was, begon hij ineens slechter te eten, en liet zelfs af en toe z'n eten staan(maar was verder niet ziek oid). Toen ben ik af gaan bouwen naar 2 maaltijden, en heb iets minder gegeven. Na een week iets minder eten, at hij weer normaal. Jamie is nu bijna één jaar (....hé, waar is m'n puppy gebleven ;D) en weegt 21 kilo en eet nu al een paar maanden 450 gr. per dag.
Door Twiz
#603412
Malamoods schreef: Ikijok wordt maandag 19 weken en woog afgelopen donderdag 17,6 kilo. Hij groeit ongeveer een kilo per week (soms iets meer, soms iets minder). Als het aan hem ligt, eet hij zijn leven lang drie maaltijden per dag... Hij lust alles en zijn malamutemaag lijkt een bodemloze put te zijn (what's new! :D)... Het is prettig jullie ervaring te lezen! Daar kan ik absoluut iets mee!

Rachel.
19 weken, dan zou ik (tut die ik ben) nog even drie maal daags voeren. Voorlopig ook de hoeveelheid niet verhogen denk ik. Het lijkt een beetje op de groeicurve van Twizzle, die woog ook iets minder dan dat ze in weken oud was. Dus met 19 weken een kilo of 18.
Straks ga je vanzelf zien dat de maaltijden in verhouding tot de hond wat aan de kleine kant worden, en kun je van drie naar twee maaltijden gaan. Overigens heb ik eerst vier maaltijden gegeven, toen drie en pas met een maand of 8 ben ik denk ik pas naar twee gegaan.
#603417
Nitus schreef:
:o :o Fedor is nu bijna 9 maanden en zit nu op een percentage van ruim 3 % van zijn lichaamsgewicht (ongeveer 32 kilo) :-\. Wat een verschil hè? Saiko is volgens mij ongeveer de zelfde leeftijd als Fedor.
Saiko weegt nu zo'n 30 kilo, maar wordt iets te mager. Meer eten doet hij niet, en veel vetter vlees geven lukt me niet. Eigenlijk is meneer alleen erg enthousiast over kip (hele kip) en iets gekookte lever.... Rosbief, gehakt en flanksteak vindt hij minder. Vet vlees hier is moeilijk te krijgen, alleen eendfilet (omgerekend 4,50 euro per kilo) en ook dat is geen favoriet....
Door Ejka
#603814
Bij een maand of vier ben ik al naar twee maaltiijden gegaan omdat de portie's anders te klein werden. Maar ze is wel wat kleiner dan jouw hond. En bij het minderen gekeken hoe hard ze aan kwam en het toen op een gegeven moment kreeg ze het gewicht wat ze als volwassen hond moest hebben ongeveer en dat blijven geven. Op het laatst moest ze wel wat minder, want het bleek dat ze wat kleiner bleef en dus wat minder zwaar moet zijn. Ik heb haar dus gewogen en ben blijven voelen in het begin tot zo'n 9 maanden. Nu weeg ik haar nog maar zeldzaam, maar voel wel regelmatig.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#603950
herder_lover schreef: Saiko weegt nu zo'n 30 kilo, maar wordt iets te mager. Meer eten doet hij niet, en veel vetter vlees geven lukt me niet. Eigenlijk is meneer alleen erg enthousiast over kip (hele kip) en iets gekookte lever.... Rosbief, gehakt en flanksteak vindt hij minder. Vet vlees hier is moeilijk te krijgen, alleen eendfilet (omgerekend 4,50 euro per kilo) en ook dat is geen favoriet....
Lijkt me lastig hoor, en ik kan me voorstellen dat hij niet meer wil eten, hij krijgt al aardig wat. Kun je niet aan lams/schapenvlees komen? Dat is ook tamelijk vet.
#604697
nee er is weinig verkrijgbaar wat dat aangaat. Alleen veel rundvlees. Geit is er wel, maar alleen bouten en stukken. Met bot. Vrij hard en klein dus redelijk gevaarlijk.
Lamsbout alleen, niet alleen lam. Ik ben nog op zoek, maar er is gewoon niet veel... en Islamieten hebben we hier niet  ;)
Door roefus
#604999
herder_lover schreef: nee er is weinig verkrijgbaar wat dat aangaat. Alleen veel rundvlees. Geit is er wel, maar alleen bouten en stukken. Met bot. Vrij hard en klein dus redelijk gevaarlijk.
Lamsbout alleen, niet alleen lam. Ik ben nog op zoek, maar er is gewoon niet veel... en Islamieten hebben we hier niet  ;)
en vette vis dan?
vindt hij dat niet lekker (zo'n keer per week)?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door