Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Filou
#602436
Ik snap het nu toch niet meer hoor.  Hoe komt het dat Filou, na het eten van 2 vleugels, die samen nog geen 200gr konden zijn, 's anderendaags witte stoelgang hebben?? En de dag daarna weer witte stoelgang?? En toen had ie zelfs geen bot gegeten?? 't Is nu wel geen kraakwitte stoelgang, zo eerder gebroken witachtig.

Filou zit nu op volgende percentages:

Vleesbot : 24%
Vlees/vis : 36%
Orgaan : 16%
Groente : 16%
Supplement : 8%


Maandag kreeg ie van mij : 300g Pens en 1 ei
Dinsdag : 2 vleugels (+- 150g) en 200g groente
Woensdag : 300g kippefilet
donderdag : een kip, zonder vleugel noch billen, van 900g
wat wel teveel is, maar volgende week krijgt ie gewoon minder.  Mijn ventje had miskocht ::)

Dus ja...  moet ik nu nog gaan zakken in percentages??
Door Lizzy
#602459
Lieve meis, waar maak je je druk om?!

Aan de ontlasting van een hond kun je gewoon altijd zien wat ze gegeten hebben. Als ze pens eten: zie je een grijze ontlasting. Als ze orgaan eten: hebben ze dunne, vaak bijna zwarte ontlasting. En als ze bot eten: hebben ze lichte/witte ontlasting. Zo werkt de natuur nou eenmaal!

Als in de dierentuin gaat kijken bij de wolven, dan zie je daar kalkwitte poep liggen. Dat komt van de botmaaltijden die ze krijgen. Als je bij mij in de straat gaat kijken: dan zie je kalkwitte poep liggen. Van de wat grotere botmaaltijden die mijn honden wel eens krijgen. Je ziet dit zelfs bij kat en wolfachtigen in de vrije natuur. En dat is gewoon helemaal niet erg.

Overigens moet ik je zeggen: het is ook een beetje individu afhankelijk: mijn honden eten alle drie exact hetzelfde percentage. Pinkel heeft met regelmaat witte ontlasting (zonder pijn bij het ontlasten - en het is meestal beige van kleur maar droogt kalkwit op) en Brutus heeft heel soms witte ontlasting (alleen na kalfsbot) en Linga heeft nooit witte ontlasting. En ra ra: Pinkel en Brutus zijn groot geworden op brokken. Linga heeft er nog nooit 1 gezien. Ik denk dat Linga's darmstelsel veel beter en sterker is als dat van Pinkel/Brutus en dat die twee een achterstand hebben die nooit meer in te halen is. Ik zie het nu ook weer: ze hebben in water gezwommen dat niet in orde is: Pinkel poept al drie dagen mijn hele huis onder, Brutus is nu al drie dagen aan de dunne maar kan het wel ophouden en het is geen water, Linga is 1 dag een beetje aan de dunne geweest.

Dus nee, ik zou niks aan de percentages doen. Tenzij je hond de ontlasting niet zonder pijn kan kwijtraken.... Dan wordt het een ander verhaal. Als Filou heel veel pijn zou hebben bij het ontlasten (maar dat lees ik niet uit je verhaal): dan moet je de kippenvleugels samen met vlees of pens/orgaanvlees gaan geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 28 jul 2006, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Twiz
#602462
Mijn ervaring is dat gevogelte ook veel lichter gekleurde ontlasting geeft, misschien dat dat het is. Als bovendien de ontlasting niet brokkelig en gortdroog is zal het met teveel aan bot wel meevallen.
Geef je daarentegen spiervlees van grazers (rund, geit of hert bv.) is de ontlasting veel donkerder net zoals bij vuile pens.

Altijd witte stopverf gekleurde ontlasting kan ook betekenen dat de lever en gal niet optimaal werken, daar zie je dan wel vaak donkergekleurde urine bij. Of dat in het geval van Filou ook zo is durf ik niet te zeggen. Neem de proef eens op de som door een paar dagen achtereen spiervlees van grazers te geven. Als er echt iets mis zou zijn, blijft de ontlasting ook dan wit.
Dit is wat ik uit de overlevering heb van geelzucht patienten, en ik durf dus echt niet te zeggen of het bij honden net zo werkt als bij mensen, dus hoop ik dat er nog anderen reageren.
Door Filou
#602467
ow.. ok.. ik dacht dat de stoelgang bruin zou moeten zijn, en dat wit betekent dat er teveel bot werd gegeven.. niet dus.. wat ben ik toch een muts, om jullie woorden te gebruiken :-[

Nee, ik denk niet dat hij pijn heeft bij het poepen... hij poept normaal...  En zn urine ziet er ook normaal uitt... dus maak me weer zorgen om niets...

Bedankt voor jullie reacties!! :-*
Door Lizzy
#602473
Filou schreef: ow.. ok.. ik dacht dat de stoelgang bruin zou moeten zijn, en dat wit betekent dat er teveel bot werd gegeven.. niet dus.. wat ben ik toch een muts, om jullie woorden te gebruiken :-[

Nee, ik denk niet dat hij pijn heeft bij het poepen... hij poept normaal...  En zn urine ziet er ook normaal uitt... dus maak me weer zorgen om niets...

Bedankt voor jullie reacties!! :-*
Welnee, je bent helemaal geen muts! Je bent een bezorgde lieve hondenmoeder. Als hij geen pijn heeft bij het poepen: dan hoef je je geen zorgen te maken. Ik vind de hoeveelheid vleesbot die je geeft al erg laag en ik zou zeker niet nog minder gaan geven. Wat je dan beter kunt doen is bijv. 1 kippenvleugel combineren met wat vlees of pens ofzo. De ontlasting zal dan waarschijnlijk bruiner zijn, maar nee, op zich is het dus niet erg als de ontlasting wat witter is, tenzij je hond moeite heeft met poepen.
Door conleeuw
#602546
hier wordt ook regelmatig witte hyena drollen gelegd, niets aan de hand, mits ze geen problemen hebben met het poepen. Als ik de meeste drollen zouden laten liggen dan zijn ze als ze nog niet wit zijn, de volgende dag kalk wit.... we hebben opruimplicht, maar als het erg donker is dan vindt ik niet altijd alle keutels, de volgende dag  ligt er dan weer zo'n witte bolletje naar mij te roepen ;D en die neem ik dan ook netjes mee, makkelijk te herkennen. Ik zou me zeker niet druk maken ;)
Door conleeuw
#602624
Filou schreef: ja, inderdaad... was weer te snel aan't denken ;D  Maar goed dat ik jullie hier heb ;)
ag geef niet, ik doe het ook wel hoor.... wil ook nog wel eens flink achter mijn oren krabbelen als er weer wat vreemds is, een die spuugt of een rare drol ;) dat hoort er gewoon bij denk ik, beter iets te bezorgd dan onoplettend en maar doorgaan en iets belangrijks missen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door