Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Monica
#600866
Ik ben net aan het doorlezen over het barfen maar snap nu een ding niet, ik las namelijk dit:

Bijzonderheden
*Orgaanvlees laxeert (vooral lever). Geef orgaanvlees met mate
*Lever van rund niet geven: lever is de opslagplaats voor reststoffen van medicijnen en gif.

Maar wat is dan het verschil van een runderlever of een schapenlever????
Het is van een schaap toch ook een opslagplaats voor reststoffen van medicijnen en gif????

Ik heb toevalllig van de slachterij runderlever gekregen (15 kilo!!!) kan ik dit dan gewoon weggooien???? :'(
Door Lizzy
#600873
Nee, ik zou het zeker niet weggooien! Maar, met 15 kilo kun je voorlopig wel vooruit, denk ik.

Veelal worden runderen in de bio-industrie gehouden en deze dieren krijgen met regelmaat medicijnen. Ook krijgen ze niet het beste van het beste aan voer, vind ik (runderbrok en kuilgras). Een schaap staat over het algemeen vaker in de wei en leeft een wat natuurlijker leven. Dat is een voordeeltje. Hoe natuurlijker het leven, des te minder verontreinigt is de lever.

Maar, neemt niet weg dat je best deze lever kunt voeren. Ik zou alleen niet teveel geven.

En mocht je er aan kunnen komen: dan is runderlever van biologisch gehouden runderen wel een beter idee, vind ik.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#600874
Monica schreef: Ik ben net aan het doorlezen over het barfen maar snap nu een ding niet, ik las namelijk dit:

Bijzonderheden
*Orgaanvlees laxeert (vooral lever). Geef orgaanvlees met mate
*Lever van rund niet geven: lever is de opslagplaats voor reststoffen van medicijnen en gif.

Maar wat is dan het verschil van een runderlever of een schapenlever????
Het is van een schaap toch ook een opslagplaats voor reststoffen van medicijnen en gif????

Ik heb toevalllig van de slachterij runderlever gekregen (15 kilo!!!) kan ik dit dan gewoon weggooien???? :'(
Schapen worden vaak nog wat diervriendelijker gehouden en gevoederd waardoor ze minder "zooi" binnen krijgen. Ze worden ook vaak nog wat jonger geslacht.
Maar in principe is het natuurlijk bij ieder dier een opslag van reststoffen, daarom adviseert men lever van zo jong mogelijke dieren c.q. biologisch gehouden dieren.

Die runderlever die je nu hebt zou ik niet weggooien maar gewoon met mondjesmaat opvoeren. De hoeveelheid lever die je per week geeft is vaak erg weinig en de lever die jij nu voor je hond gekregen hebt zou anders misschien wel gewoon in de winkel terecht gekomen zijn. En ikzelf heb dan altijd het standpunt, als het goed genoeg is voor mezelf, dan is het dat ook voor de honden.
Door Monica
#601209
Inderdaad zou deze lever voor menselijke consumptie zijn dus daarom dacht ik ook dat het geen kwaad zou kunnen.

Hoeveel lever zou ik de honden dan per keer/per week  kunnen geven?

Ik heb Bullmastiffs, ze wegen gemiddeld 55 kg.
Door Lizzy
#601253
Monica schreef: Inderdaad zou deze lever voor menselijke consumptie zijn dus daarom dacht ik ook dat het geen kwaad zou kunnen.

Hoeveel lever zou ik de honden dan per keer/per week  kunnen geven?

Ik heb Bullmastiffs, ze wegen gemiddeld 55 kg.
Ik zou zelf echt niet meer als 3% van het totaal aan voedsel aan runderlever geven. Dat zou voor jouw hond ongeveer neer komen op 200 gram per week. Ze krijgen dan wel voldoende vitamine A binnen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#601587
Lizzy schreef: Ik zou zelf echt niet meer als 3% van het totaal aan voedsel aan runderlever geven. Dat zou voor jouw hond ongeveer neer komen op 200 gram per week. Ze krijgen dan wel voldoende vitamine A binnen.
Toch vraag ik me af of je niet meer lever kunt voeren :-\. Als je namelijk kijkt hoe groot een lever is ten opzichte van een pens, niertjes en hart dan is een lever stukken groter dan een hart en nieren en qua gewicht volgens mij zelfs zwaarder als een lege pens.
Zou je met het voeren van organen dan niet naar de  natuurlijke verhouding moeten kijken? :-\
Door Lizzy
#601609
Nitus schreef: Toch vraag ik me af of je niet meer lever kunt voeren :-\. Als je namelijk kijkt hoe groot een lever is ten opzichte van een pens, niertjes en hart dan is een lever stukken groter dan een hart en nieren en qua gewicht volgens mij zelfs zwaarder als een lege pens.
Zou je met het voeren van organen dan niet naar de  natuurlijke verhouding moeten kijken? :-\
Natuurlijk kun je meer lever voeren. Alleen hebben we het hier wel over een lever waarvan ik vind dat je die niet teveel/te vaak moet voeren. Eentje uit de bio-industrie. Bovendien vind ik dat je ook best mag kijken naar de vitamines die lever bevat en hoeveel je hond daar van nodig heeft. Dus waarom zou je persee zoveel meer willen voeren als 3%, als je hond bij wijze van aan 75 gram lever per week genoeg heeft (een hond van dit gewicht he. Ik geloof dat Brutus aan vitamine A al voldoende heeft aan 50 gram lever per week. Brutus weegt 32 kilo)?

Ik krijg trouwens met regelmaat complete delen van 2 en 3 jarige stieren. Bij een stier van 550 kg weegt de pens 15 kilo en weegt de lever een kilo of 8. Nou ben ik niet zo goed in hoofdrekenen hoor maar volgens mij bestaat een rund dan voor een % of 1,5 uit lever. En eigenlijk vermoed ik dat wanneer een troep wolven een groot prooidier vangen, en ze deze met meerdere opeten, dat niet 1 wolf de hele lever nuttigt.....?

Kleine prooidieren bestaan ergens tussen de 3% en 4% uit lever. Gemiddeld. Dat kun je op deze site zien: http://www.serve.com/BatonRouge/nutriti ... n_prey.htm

Dus volgens mij kom ik dan sowieso een heel end, met m'n 3% ;)
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 27 jul 2006, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#602165
Lizzy schreef: Natuurlijk kun je meer lever voeren. Alleen hebben we het hier wel over een lever waarvan ik vind dat je die niet teveel/te vaak moet voeren. Eentje uit de bio-industrie. Bovendien vind ik dat je ook best mag kijken naar de vitamines die lever bevat en hoeveel je hond daar van nodig heeft. Dus waarom zou je persee zoveel meer willen voeren als 3%, als je hond bij wijze van aan 75 gram lever per week genoeg heeft (een hond van dit gewicht he. Ik geloof dat Brutus aan vitamine A al voldoende heeft aan 50 gram lever per week. Brutus weegt 32 kilo)?

Ik krijg trouwens met regelmaat complete delen van 2 en 3 jarige stieren. Bij een stier van 550 kg weegt de pens 15 kilo en weegt de lever een kilo of 8. Nou ben ik niet zo goed in hoofdrekenen hoor maar volgens mij bestaat een rund dan voor een % of 1,5 uit lever. En eigenlijk vermoed ik dat wanneer een troep wolven een groot prooidier vangen, en ze deze met meerdere opeten, dat niet 1 wolf de hele lever nuttigt.....?

Kleine prooidieren bestaan ergens tussen de 3% en 4% uit lever. Gemiddeld. Dat kun je op deze site zien: http://www.serve.com/BatonRouge/nutriti ... n_prey.htm

Dus volgens mij kom ik dan sowieso een heel end, met m'n 3% ;)
M'n vraag was niet lullig bedoeld hoor Lizzy. Ik zat me dat gewoon even af te vragen zonder aan voedingswaarde oid te denken :-[ ;).

Je hebt het trouwens over lever uit de bio-industrie, dan denk ik eigenlijk alleen maar aan kippenlever. (Slacht)koeien en schapen worden toch niet als bio-industrie dier gehouden? Die lopen toch gewoon in de wei te huppelen totdat ze geslacht worden? Of denk ik nu te simpel? :-\
Door *Robin*
#602341
Nitus schreef: M'n vraag was niet lullig bedoeld hoor Lizzy. Ik zat me dat gewoon even af te vragen zonder aan voedingswaarde oid te denken :-[ ;).

Je hebt het trouwens over lever uit de bio-industrie, dan denk ik eigenlijk alleen maar aan kippenlever. (Slacht)koeien en schapen worden toch niet als bio-industrie dier gehouden? Die lopen toch gewoon in de wei te huppelen totdat ze geslacht worden? Of denk ik nu te simpel? :-\
Volgens mij heb je ook zat binnenkoeien die veel kuilgras en brok te eten krijgen. ze krijgen ook antibiotica en andere medicijnen toegedoend. de lever zuiverd het bloed van al die troep en slaat het op dus echte bioindustrie lever zou ik zelf ook niet graag geven.

Ik heb er weer minder last van omdat ik alleen kleine prooidieren hoef te voeren.
ik geef dus wel de verhoudingen van een prooidier (meer lever dan maag en meer maag dan hart) Dit geld dan weer net andersom met een koe natuurlijk ;)
Door Lizzy
#602379
Nitus schreef: M'n vraag was niet lullig bedoeld hoor Lizzy. Ik zat me dat gewoon even af te vragen zonder aan voedingswaarde oid te denken :-[ ;).

Je hebt het trouwens over lever uit de bio-industrie, dan denk ik eigenlijk alleen maar aan kippenlever. (Slacht)koeien en schapen worden toch niet als bio-industrie dier gehouden? Die lopen toch gewoon in de wei te huppelen totdat ze geslacht worden? Of denk ik nu te simpel? :-\
Oh maar ik had het ook niet als zodanig op gevat hoor! Ik heb gewoon antwoord gegeven met hoe ik er over denk met een rekensommetje, als onderbouwing waarom ik 3% wel mooi vind. Ik hoop niet dat het van mijn kant lullig is overgekomen.... :-[. Als dat wel het geval is: sorry. Dat was echt niet mijn bedoeling.

Eigenlijk lopen de meeste dieren niet in de wei. Het rundvlees dat de mensen eten is meestal van runderen die de wei van z'n levensdagen nog niet gezien hebben. En deze runderen worden met regelmaat ook met AB en andere troep behandeld. Schapen hebben het wel iets beter. Maar binnen de biologisch dynamische veeteelt, krijgen dieren ook niet zomaar medicijnen of AB. En al zeker niet voor de slacht-periode. Ze worden met natuurlijke middelen behandeld en krijgen alleen natuurlijke medicijnen als het niet anders kan. Bij het biologische vee bedrijf waar ik mijn vlees haal, gaat een zieke koe dus op stal, wordt verzorgt, mag helemaal lekker uitzieken en wederom een tijdje van haar leven genieten in de wei.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 28 jul 2006, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door