Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hondenliefhebster
#60025
De honden hebben gisteren elk genoten van een kalfsrib met zeer royaal vlees eraan. Beide hebben ook een deel van het bot opgeknabbeld (met beleid, dus terwijl ik het vasthield) Nu heeft Jaymz vandaag ontzettend veel last van zijn maag: hij geeft voortdurend over (geel, dus gal, met allerlei onverteerde voedselresten) en is ook aan de dunne. Hij moet zich nu uiteraard rustig houden en het met eten kalm aan doen. Ik ga er vanuit dat dit een buikgriepje ofzoiets is, of zou er toch iets geweest kunnen zijn met dat vlees??? Staat wat hij heeft gekregen erom bekend dat het zulke reacties teweeg kan brengen?
Groetjes!
Door Ineke
#60030
Mufasa heeft ook last van diarree na het eten van een kalfsrib (zie medisch).

Zou het dan toch 'heersen'?
Door Lizzy
#60031
Zitten er dan ook stukjes bot bij, bij die voedselresten? Ik herken dit dus niet. Ja, hier ligt ook wel eens wat geel overgeefsel met wat voedsel (meestal botsplinters) maar dan zijn ze niet ziek en dan was het bot te hard of hebben ze het bot gekregen op een te lege maag of een combinatie van beiden.

Eten ze al lang botten of was dit de eerste keer? Wat eten ze normaalgesproken? Vers? Eten ze dit al lang?
Door hondenliefhebster
#60041
Hoi hoi, bedankt voor jullie snelle reacties. Frankie en Jaymz staan nu dik twee maanden op Energique, dat ik een paar keer per week vervang door vers vlees van de Islamiet. Dat bevalt prima en hun ontlasting bestaat uit een paar kleine keuteltjes. Nu vond ik deze de laatste tijd wel wat gelig(bij beide honden), in tegenstelling tot eerder, toen de drolletjes donkerder waren.
Ze hebben al eens eerder kalfsribben met vlees gehad. Ook dat heb ik toen met beleid gegeven, dus zelf vastgehouden en ook niet helemaal op laten peuzelen vanwege mijn vingers (en dan is het soms nog van auuwwww, maar dat is een ander verhaal).
Het verbaast me dus dat het manneke nu plots zo beroerd is. Frank, de oudste van de twee, lijkt nergens last van te hebben.
O ja, ze hadden laatst elk een recreatiebot met vulling. Daar heb ik ze zo'n half uur tot drie kwartier op laten knauwen, en daarna zijn ze afgenomen vanwege de tanden. Jaymz was al flink bezig geweest met het binnenste van het bot (ik weet niet goed of dat nu merg was of kraakbeen, 't leek in ieder geval niet dun en vrij poreus). De volgende dag poepte hij na de gebruikelijke drolletjes pure gele poeder! Kan hij misschien niet tegen bot? Ik hoop dat jullie zo voldoende info hebben?
Groetjes!

NB Of er stukjes bot tussen zaten, weet ik niet. Mijn man heeft het opgeruimd toen ik weg was. Volgens hem niet echt.
Laatst gewijzigd door hondenliefhebster op ma 01 mar 2004, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#61011
als je het niet meer geeft kunnen ze ook niet aan wennen.
als je honden gezond zijn en energik dan zou ik het toch nog een paar keer proberen.
het kan me toch niet voorstellen dat jou honden echt problemen van krijgen.
Even doorzetten en gode in de gaten houden.
wat voor recratie bot met vulling bedoelje?
Laatst gewijzigd door Lupa op wo 03 mar 2004, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hondenliefhebster
#61109
Hallo Lupa,
ja, ik baalde flink afgelopen week, toen Jaymz zo beroerd was. Het gaat nu weer stukken beter, maar ik merk dat zijn conditie een flinke knauw heeft gekregen. Ik ben vanmiddag een uurtje weg geweest met hem en Frank (klein beetje fietsen en spelen met hen, beetje in het zonnetje relaxen terwijl de honden op een grasveld rolden en/of snuffelden), maar merkte dat hij nog niet veel waard was. Ik heb daar de smoor over in, omdat ik graag lange afstanden fiets met de honden en nu Jaymz' conditie helemaal moet opvijzelen. Ik weet niet wat ik nu van dit verse vlees moet denken. Was dit kalfsvlees te zwaar? Heb ik het verkeerd gegeven? Frank heeft er trouwens geen last van gehad. En de kippennekjes waar iedereen het over heeft, die kan ik gewoon (nog) steeds niet te pakken krijgen.
Het recreatiebot was een deel van een dragend bot (knokkel) met nogal veel vlees eraan. Mijn slager bewaart dit soort botten voor mij. Was naar zijn zeggen van een iets ouder kalf. (Hij slacht niet zelf, maar weet wel van welke runderen het vlees in zijn slagerij afkomstig is. Van een kennis, ofzoiets) Vanwege het vlees mochten ze er van mij iets langer dan anders mee bezig zijn. Ik vond het zo raar om daarna die gele poeder uit Jaymz' achterste te zien komen. Heb jij dit wel eens bij je hond waargenomen? Speelde zijn gal nu zo op?
Groetjes!
Door Lupa
#61169
nee gelukkig niet, maar af en toe spugen ze ook, en 1x per jaar heeft weleens eentje diaree.
Maar ik denk niet dat je meteen de schuld aan de bot of het vlees moet geven, het kan best dat het een reactie op is omdat het voor het eerst dat krijgt, maar als je het echt wil weten moetje(denk ik) even vol houden.
Gwoon met vlees doorgaan en volgende keer bv (een sparrib) bij de islamiet halen en uit proberen.
Het is vervelend maar nogx als je hond het verder goed doet op vlee ik zie niet waarom hij het niet goed zou doen met botten, mits het gooei botten zijn
Door Janet
#61185
Misschien dat ie toch iets té lang aan het bot heeft geknaagd. Kwam er letterlijk geel poeder uit of waren het drolletjes die uit elkaar vielen op het moment dat je er naar keek? Als Kali hier te enthousiast is bezig geweest met bot, dan komt er hier ook wel eens wat gal met een stuk bot uit en poept ze ook wittig poeder ;D.
Door hondenliefhebster
#61243
Hij zal dan wel te enthousiast zijn geweest, want terwijl oudste nog ijverig vlees vetrandjes van het bot aan het rukken was, zat die kleine al bot te knauwen. Ik zal nog een keer zo'n rib-met-vlees geven, en ben benieuwd hoe ze dan reageren. Hun ontlasting oogt nu weer normaal. Ik vind dat kotsen erg vervelend en word er ook enigszins onzeker van. Is namelijk voor het eerst dat hij zo beroerd is. (Vroeger bij de brokken nooit)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door