Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hanny
#594560
Uit onze moestuin vries ik voor de winter wat in voor de honden.
Slaboontjes en peulen rauw, worden t.z.t. even gekookt.
bladgroenten vries ik niet in, wordt zo zacht.
Nu begint de courgette plant te produceren en hoe vries ik dat in? Dus niet voor een korte bewaring, maar voor langere tijd. Pureer ik het en vries ik het dan in, of stoom ik het even, in blokjes gesneden en vries het dan in. Kan ik het dan na ontdooien gebruiken, of wordt het te snotterig?
Dezelfde vraag geldt voor pompoen, is nu nog aan het groeien, maar dat komt wel.
Bietjes kook ik voor onszelf, maar zou ik dat voor de honden rauw kunnen pureren? 
Bietjes en wortelen kan ik's winters makkelijk van BD kwaliteit kopen. Lijkt me beter, dan diepvries.
Voor de zekerheid voeg ik 's winters maar driemaal per week één vit.C  tabletje toe, voor dan vier kleine honden.
Hoe zit het nu met het toevoegen van olie voor de vit.E?
Ik weet, dat Lizzy dat niet nodig vindt, mits er een goede groentemix wordt verstrekt. Mijn groentemix is simpel, 2 à 3 groentes. Ik maak drie maal per week, eenmaal met lever en twee maal met ei, de helft bladgroente en de andere helft wortel, pompoen enz. Dus geen noten en zaden.
Ik lees, zowel bij Duck, als bij Carnibest, dat er olie wordt toegevoegd. Zelf heb ik jaren en jaren een lepeltje, half levertraan, half maiskiemolie gegeven.
Vraag me nu dus af, of ik niet toch wat maiskiemolie zal geven. Wekelijks wordt er lever gegeten, 4% van het totaal(heb ik hier ergens gelezen) en er wordt wekelijks zalmkop gegeten. Op het ogenblik krijgen Guusje en Karmijn twee zalmolie capsules per week, dat stopt binnenkort, is van buitenaf gezien niet meer nodig.
Ben benieuwd naar de adviezen. Zelf denk ik, wel een beetje olie, maar wie weet?
Door Mevroi Kruim
#594565
Ben zelf niet zo'n invriezer, maar courgettes vries ik in als puree, en maak er dan soep van na ontdooien. Het wordt idd snotterig als je ze zo invriest  :P
Pompoen vries ik in blokjes in, ook voor de soep, en dat gaat ook zo in de hondengroentemix. Gaat prima.
Bietjes, geen idee. Ik koop ze altijd rauw, het is een echte bewaargroente, dus ik zou ze zelf niet invriezen maar in de kelder bewaren bv.
Vit. C hoef je echt niet toe te voegen tenzij je honden last hebben van blaasgruis. De meeste dieren produceren zelf voldoende vit C. voor eigen gebruik. Mensen en cavia's zijn uitzonderingen in dat opzicht, vandaar dat er bij mensenvoeding zoveel nadruk op vit C gelegd wordt.
Door Lizzy
#594580
Rauwe groentes kunnen prima gepureerd worden en ingevroren worden, maar het punt is dat deze dan maar een week of 4 houdbaar zijn. Dat geldt voor alle groentes. Je vergroot de houdbaarheid door de groentes te koken of te blancheren (dit staat in hetzelfde diepvriesboekje trouwens).

Ik heb mijn boekje over diepvriezen er even bijgepakt en dit staat er over courgettes:

resultaat: goed
bewaartijd: ongeveer 12 maanden
Afspoelen, in plakken snijden (uiteinde eraf snijden). Het beste resultaat verkrijgt men door de groente te blanceren, 2 minuten.

Bij bieten : zomerbieten 20 a 30 minuten koken en winterbieten 1 uur.

Pompoen staat er niet in maar ik weet zeker dat je deze, als je het lang wilt bewaren, beter even kunt koken.

Qua vitamine E. Als je twijfelt of je hond wel genoeg vitamine E binnen krijgt, dan kan het geen kwaad om wat toe te voegen hoor. Ik ben zelf niet zo dol op maiskiemolie en gebruik liever tarwekiemolie. Tarwekiemolie bevat volgens mij ook meer vitamine E als maiskiemolie en dus kun je minder olie gebruiken om hetzelfde effect te bereiken.

De visolie capsules van de HEMA (de Krachtige Visolie) bevat vrij veel vitamine E. Je zou ook een paar keer in de week zo'n capsule geven, in plaats van de visolie die je nu geeft. Ik denk zelf niet dat je daarnaast (naast deze visolie capsules) nog extra tarwekiemolie hoeft te geven.
Door Hanny
#594859
Ik zal eens wat courgette blancheren en dan invriezen. Volgende week uit de vriezer halen en dan kijken hoe het is om het te voeren. Als het niets is, dan kan er weer veel worden weg gegeven
Wij hebben geen kelder, vandaar, dat we bietjes voor onszelf invriezen. Ga ik niet voor de honden doen.
Pompoen zal ik t.z.t. ook even blancheren voor het invriezen.  Kunnen we trouwens best wel een hele tijd in de schuur goed houden, maar dan zit je iedere keer te klooien om er een beetje uit te snijden. Niets voor mij.
Ik had geen  visolie bij de Hema gekocht, ik meen dat daar teunisbloenolie bij in zit en ik zag niet in, waarom dat nu weer nodig zou zijn. Kan me vergissen, dat het bij een ander merk was, heb toen vlug even rond gekeken om iets voor Karmijn te kopen, toen ze helemaal kaal werd. Was bij nader inzien waarschijnlijk niet nodig, want ze kreeg direkt alweer nieuwe haartjes en nu heeft ze een korte mooie vacht, die zeker weer goed zal gaan groeien. Alleen haar hals is niet kaal geworden, ziet een beetje stom uit. Probeer dat nu beetje voor beetje er af te trekken.
Lizzy, ik praat over hondjes van zes kilo, misschien hoeven die niet een paar keer per week een capsule, maar zou één keer per week wel genoeg zijn.
Door ~Joke~
#595463
Als je al eens per week of twee weken zalmkop voert is visolie eigenlijk overbodig. Honden kunnen allergisch zijn voor maiskiemolie. Ik ben zelf gestopt met visolie In de winter geef ik bij mager vlees wat schapenvet korrels van CB.
Honden maken zelf vit c het is dus niet nodig om dit toe te voegen.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op do 20 jul 2006, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hanny
#595801
De dames hier zijn niet allergisch voor maiskiem olie. In ieder geval tot nu toe niet, gelukkig maar.
Zal eens rond gaan neuzen en opzoeken,hoe en waar vit. E inzit, ik dacht vooral in de notentoestand en omdat ik dat niet ga geven, dacht ik aan olie.
Ik weet en heb gelezen, dat ze vit. C zelf aanmaken, maar ik weet dan niet, of ze bepaalde voeding nodig hebben, die daartoe de mogelijkheid biedt. Stel, dat ze zo gevoerd worden, dat er niets aan Vit C inzit, zouden ze dan bij de vertering van hun voeding iets anders omzetten in vit. C?
Ik neem aan van wel, ga er dan van uit, dat "zelf aanmaken"dat betekent.
.
Door Lizzy
#595905
Een hond krijgt al gauw toch wel voeding binnen dat vitamine C bevat. Runderhart bijv: bevat vitamine C. Ik geef ook geen vitamine C supplementen. Tenzij daar een specifieke noodzaak voor is (ziekte). Ik verwacht gewoon dat mijn honden uitstekend in staat zijn dit zelf te regulieren, bovendien krijgen ze hier wel voedingsstoffen waar vitamine C in zit (groente, fruit en orgaanvlees).

Qua visolie: als je hond vette vis eet, dan heeft hij in principe geen extra visolie nodig. Maar er kunnen vacht/huid redenen zijn om toch wat meer te geven. En als je dan toch visolie wilt geven, dan zou je visolie kunnen geven waar extra vitamine E in zit. Die capsules van de Hema bevatten borage-olie trouwens. Niet echt ongezond. Ook niet noodzakelijk. Maar goed, ja, daar zou je er 1 of 2 van per week kunnen geven. Dan hoef je geen mais of tarwekiemolie te geven. Je mag natuurlijk ook tarwe/maiskiemolie geven he, als je dat liever doet! Ik geef alleen aan dat het een optie is, die visolie capsules :)
Door ~Joke~
#596215
Vit B zit al in vlees dus dat zou je eigenlijk ook niet hoeven toe te voegen. Ik meende me te herinneren dat vit E in lever en eieren zit?
Ik ben ooit begonnen met supplementen: vit e capsules, vit B complex [beide van solgar] en visolie. De laatste maanden geef ik er niets meer bij.
Door Lizzy
#596258
Joke Miedema schreef: Vit B zit al in vlees dus dat zou je eigenlijk ook niet hoeven toe te voegen. Ik meende me te herinneren dat vit E in lever en eieren zit?
Ik ben ooit begonnen met supplementen: vit e capsules, vit B complex [beide van solgar] en visolie. De laatste maanden geef ik er niets meer bij.
Ja, B zit zeker in vlees en orgaanvlees. Ja, er schijnt wel vitamine E in orgaanvlees te zitten maar volgens mij is dat percentage behoorlijk laag. Volgens mij zit de meeste vitamine E toch echt in tarwekiemen, plantaardige olieen, groene bladgroentes, tomaten, noten, etc. Wacht, ik ga ff zoeken.

In 100 gram ei zit 0.97 mg vitamine E. In 100 gram tarwekiemolie zit 149.40 mg. In 100 gram spinazie zit 2.03 mg vitamine E. In 100 gram waterkers zit 1.00 mg vitamine E. In lamslever zit geen vitamine E. In 100 gram kalfslever zit 0.37 mg vitamine E.

Ik gaf, toen ik net begon met zelf samenstellen, ook met regelmaat supplementen. Ik geef eigenlijk nauwelijks meer iets. Ik geef wel af en toe wat chlorella en toen de honden zo verhaarde, gaf ik ze (tijdelijk) ook een beetje visolie extra. Verder eigenlijk niks. Ze eten afwisselend en gezond!
Door Hanny
#596323
Laat ik nu net besloten hebben, dat ik geen runderhart meer zou kopen. Heb ik zakjes van twee ons in de vriezer liggen en wanneer zal ik die dan geven?
Arme Guusje, die tijdelijk wat zuinigjes moet eten, anders wordt ze te dik, zou per week maar 120 gram orgaanvlees moeten hebben, en nu ik ook ben begonnen met lever (de levertraan is op) blijft er voor die meid niet eens een lekker lapje pens over,zeker  niet als ze ook nog hart zou eten, vandaar dat ik dacht, dan maar geen hart meer. Het is ook altijd wat. De vit.C moet dan maar ergens anders uit komen.
Op woensdag, pensdag, hebben we even lak aan de percentages en krijgt Guus toch maar iets meer, anders blaast ze het zo weg. Is ook zo sneu.
Betsy is nog jong en kan meer eten en Karmijn is wat groter, dus dan kan er nog wel iets gegeten worden, maar arme Guus, is 5 jaar, stevig type, dat zo graag eet en maar weinig nodig heeft.
Als de pupjes naar hun nieuwe huizen zijn en mijn Roos hier blijft, zal ik alles nog weer eens bekijken.
Keek naar Carnibest en Duck en daar gaat wel olie bij en ik meen zelfs een vit. preparaat(Duck).
Ik ben ook niet bezorgd, ze zien er eigenlijk altijd goed uit en maken een gezonde indruk.


Hanny
Door ~Joke~
#596367
Als ze over het geheel minder eten nodig heeft en krijgt kun je de portie orgaanvlees ook wel in die mate verlagen. Pens bevat ietsje minder calorieen dan vlees. Dat geef ikzelf iedere week in 1 flinke maaltijd.
Ik zit met het omgekeerde probleem: Kyra was een kg afgevallen door Lyme. Nu moet ik haar dikker krijgen, dat gaat ook niet echt snel  :(
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op vr 21 jul 2006, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~Joke~
#596371
Lizzy schreef: Ja, B zit zeker in vlees en orgaanvlees. Ja, er schijnt wel vitamine E in orgaanvlees te zitten maar volgens mij is dat percentage behoorlijk laag. Volgens mij zit de meeste vitamine E toch echt in tarwekiemen, plantaardige olieen, groene bladgroentes, tomaten, noten, etc. Wacht, ik ga ff zoeken.

In 100 gram ei zit 0.97 mg vitamine E. In 100 gram tarwekiemolie zit 149.40 mg. In 100 gram spinazie zit 2.03 mg vitamine E. In 100 gram waterkers zit 1.00 mg vitamine E. In lamslever zit geen vitamine E. In 100 gram kalfslever zit 0.37 mg vitamine E.
Bedankt!! Dan halen ze bij mij ook de meeste vit E uit groene bladgroente zie ik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door