Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#483847
Ergens heb ik gelezen dat sommigen sesamzaadjes toevoegen.
Ik vroeg me af waarom precies.
Ik heb (om te koken) een paar flesjes sesamolie staan (geperst uit geroosterde sesamzaadjes).
Heeft het nu zin om daar, af en toe, iets van te geven?
Of is dit helemaal nergens goed voor?
Door Lizzy
#483858
Ik geef af en toe gemalen sesamzaad omdat het lekker calcium bevat en vitamine E bevat en veel ijzer bevat en ook magnesium. En vitamine B's (vooral niacine en foliumzuur).
Door roefus
#483864
Lizzy schreef: Ik geef af en toe gemalen sesamzaad omdat het lekker calcium bevat en vitamine E bevat en veel ijzer bevat en ook magnesium. En vitamine B's (vooral niacine en foliumzuur).
Oké, ik zat er net wat over te lezen, dat de olie vit. B1, E en F bevat ??? ;D en mineralen.
Nou ja, vroeg me af of de olie danook te gebruiken was.
Af en toe een drupje dan maar???
Door Mevroi Kruim
#483868
Kun je doen, maar olie uit geroosterde zaadjes is 2 stappen van de hele rauwe zaadjes. En het is best wel duur vind ik.
Ik geeft gewoon een beetje rauw sesamzaad door de groentemix.
Gewoon ik je koffiemolentje mikken bij de eierschalen ;D ;D ;D
Door Lizzy
#483883
Ik weet het niet.... ik heb niks met die olie.... Het feit alleen al dat het om verhitte zaadjes gaat... Ik zou lekker rauw sesamzaad nemen en dat pletten.
Door petrap
#593281
Lizzy schreef: Ik zou lekker rauw sesamzaad nemen en dat pletten.
Zat vanochtend in dubio of dat sesamzaad nog gemalen moest worden of niet, maar had geen zin om speciaal de blender tevoorschijn te halen voor 1 eetlepel sesamzaad. Ik heb ze dus heel door de Bibi geroerd. Hmm, komen ze er zeker onverteerd aan de achterkant weer uit :-\? Volgende keer zal ik de vijzel voor de lomboks eens uitproberen.
Door Kynida
#593296
Ik heb het een paar keer gegeven, maar bij mij poepen ze de zaadjes heel weer uit, heb het wel geprobeerd te malen, maar dat ging niet zo goed. Proberen met de vijzel dan maar?
Door 202Spots
#593358
roefus schreef: Oké, ik zat er net wat over te lezen, dat de olie vit. B1, E en F bevat ??? ;D en mineralen.
Nou ja, vroeg me af of de olie danook te gebruiken was.
Af en toe een drupje dan maar???
Wanneer ik 't toevallig zelf gebruik voor stir-fry dan geef ook af en toe 'n druppie,maar meer voor de smaak.
(Ik vind het zelf ook zo heerlijk ruiken)
De gemalen rauwe sesam zaadjes gebruik ik wel door de noten/zaadje/pitje mix,
Door 202Spots
#593361
Chicken schreef: Ik heb het een paar keer gegeven, maar bij mij poepen ze de zaadjes heel weer uit, heb het wel geprobeerd te malen, maar dat ging niet zo goed. Proberen met de vijzel dan maar?
Ik maal 't gewoon in me koffiemolentje, en moet uitkijken dat ik 'n niet TE fijn maal, want dan word het net als pindakaas...sesamekaas.
Door Mevroi Kruim
#593722
202spots schreef: Ik maal 't gewoon in me koffiemolentje, en moet uitkijken dat ik 'n niet TE fijn maal, want dan word het net als pindakaas...sesamekaas.
Oftewel tahin ;D ;D als je er zout door doet tenminste.
Koffiemolentjes zijn een gouden uitvinding voor dit soort dingen, en bij de kringloop staan er vaak tientallen voor geen geld.
Ik maal er ook m'n zaadjes en specerijen voor Indiaas eten in, zo maak ik zelf garam masala. Gaat uit de kunst, als je er genoeg indoet tenminste, kleine hoeveelheden doettie niet.
Door conleeuw
#593774
Kruimel schreef: Oftewel tahin ;D ;D als je er zout door doet tenminste.
Koffiemolentjes zijn een gouden uitvinding voor dit soort dingen, en bij de kringloop staan er vaak tientallen voor geen geld.
Ik maal er ook m'n zaadjes en specerijen voor Indiaas eten in, zo maak ik zelf garam masala. Gaat uit de kunst, als je er genoeg indoet tenminste, kleine hoeveelheden doettie niet.
jij bedoel wel een electrische neem ik aan?
Door 202Spots
#593802
conleeuw schreef: jij bedoel wel een electrische neem ik aan?
Ik hoop dat ze het niet over 'n vleesmolen heeft? ;D
Ik denk trouwens dat het in handkoffiemolen ook niet werkt ....de sesamzaadjes zullen er zonder te malen wel uit rollen denk ik.... ;) met hand molen komt de koffie er na 1 keer malen gelijk uit.
met electries blijf je doordraaien totdat het fijn genoeg is...dus nootjepitjezaadje moet echt wel in electrische molentje.
Door Mevroi Kruim
#593911
Nee, ik bedoel echt een electrisch koffiemolentje. Zo'n heel simpel dingetje.
Ik heb nog een antieke handkoffiemolen, ikz al eens proberen of het daarmee gaat ;D
Door conleeuw
#593918
Kruimel schreef: Nee, ik bedoel echt een electrisch koffiemolentje. Zo'n heel simpel dingetje.
Ik heb nog een antieke handkoffiemolen, ikz al eens proberen of het daarmee gaat ;D
Ik ben ook benieuwd ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door