Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bianca75
#591388
Ik ben gestopt met full-time Barfen met onze Rico, ik had het percentage bot al verlaagt naar 40%, orgaan met 5% verhoogt en ook het spiervlees met 5% verhoogt en toch had hij de laatste drie weken heel erg veel moeite om van zijn ontlasting af te komen. Als hij wel ontlasting had, dan waren het net kogels met af en toe een beetje bloed, en dat wil en mag ik mijn kleine schat niet aandoen.
Rico staat nu sinds twee dagen net als Bowy weer op kvv en zijn ontlasting is weer zoals het hoort. Vandaag Cb gehaald en dat viel heel goed in de smaak bij beide heren (Bowy wilde het de laatste keer niet en nu wel :D). Af en toe krijgen ze nog wel een keer een zelfsamen gestelde maaltijden, maar full-time barfen is niet aan mijn heren besteedt.
Door pallas
#591458
jammer dat het niet gaat zoals je wilt met het barfen.
Ik begrijp dat je voor je hond het beste wilt en daar hoort natuurlijk een goede spijsvertering bij. Misschien kan je het over een poosje nog eens proberen en lukt het (met aangepaste percentages ) dan wel om volledig te barfen. :)
Door Lizzy
#591460
Jammer. Ik denk overigens ook niet dat ik het met je eens bent. Als 40% vleesbot niet lukt, had je ook gewoon nog terug kunnen gaan naar 30% en had je kunnen kijken naar de samenstelling van je menu (of ons laten kijken). Maar goed, jouw keuze natuurlijk! Toch vind ik het jammer want ik geloof dat zelfs voor jouw hond een geschikt barf-menu samen te stellen is!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 14 jul 2006, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#591483
Jonas had hier in 't begin ook last van,ik ben niet minder bot gaan geven maar heb de samenstelling v/d maaltijden veranderd(dus bijv. bij de botmaaltijd meer orgaan geven,bij voorkeur lever dat laxeert lekker of ei)en dit deed al wonderen.Gewoon de combinatie van dingen veranderen.Misschien dat dat voor jou hond niet zo werkt maar dan zou ik gewoon zakken met het botpercentage,er zijn rawfeeders die maar 20 % bot geven..Ik zou de moed niet zo gauw opgeven als ik jou was! ;)
Door evelyn02
#591494
Als je 40% bot schrijft dan bedoel je, neem ik aan, 40% RMB? Dus 20% bot? Lizzy schrijft dat ze tot 30% zou gaan maar ik heb ook al gehoord dat 10% bot dus 20% RMB voldoende zou zijn.
Ik zou dus ook in eerste instantie dalen met de hoeveelheid bot en eventueel later weer wat opvoeren.

Evelyn
Door Happy Tail
#591572
tja ik denk eerder dat je beter het botpercenteage wat aan kunt passen aan de hond. Hier ook het geval soms.

geitenribben geven soms wat moeite, dus dar krijgt ze dan wat meer orgaan of groentemix bij. kalfsbot gaat er wel goed uit,
het blijft toch een zaak van alles goed aanpassen op de hond, want niet iedere hond reageert er hetzelfde op.

ach en een paar daagjes Cb en dan een dagje barf moet ook goed gaan dan
Door Lizzy
#591576
Ik denk dat ze 40% vleesbot dus 20% bot kaal bedoelt. En daarom schrijf ik: je kunt naar 30% vleesbot. Dat is 15% bot kaal. En ja, je zou zelfs nog naar 10% kaal bot kunnen gaan, hoewel ik dat wel erg weinig vind.

Ik neem aan Joke, dat jij 17% bot kaal geeft en geen 17% vleesbot? 17% vleesbot vind ik wel erg weinig.

Overigens hangt het er ook vaak vanaf welke botten je voert. Botten van kleine dieren verteren over het algemeen aanmerkelijk makkelijker (zeker bij gevoelige honden) als botten van grotere dieren. Dus kip, parelhoen, konijn, eend, kwartel verteerd gemakkelijker als lam, geit, kalf.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 14 jul 2006, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jon
#591645
Lizzy schreef:
Overigens hangt het er ook vaak vanaf welke botten je voert. Botten van kleine dieren verteren over het algemeen aanmerkelijk makkelijker (zeker bij gevoelige honden) als botten van grotere dieren. Dus kip, parelhoen, konijn, eend, kwartel verteerd gemakkelijker als lam, geit, kalf.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik heb bij Lhaki de indruk dat het barfen met kippenekken en vleugels prima gaat. Als ik er andere dingen bij geef als lams en geiterib dan ligt het er maar net aan hoe hard ze zijn.
Ik ben overigens ook nog flink aan het zoeken naar de goede percentages.
Laatst gewijzigd door jon op vr 14 jul 2006, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#591650
Jammer dat het barfen niet is geworden waar je op had gehoopt Bianca. Maar ik vind dat je dat moet voeren waarop je honden het goed doen en waarbij je prettig voelt.
In jouw geval is dat KVV. Dat is toch prima.
Wat de toekomst brengt zie je wel. En als je ooit weer wilt proberen met barf... je weet het: ik wil je altijd helpen aan vlees en botten enz. :D
Door Bianca75
#592977
Lizzy schreef: Jammer. Ik denk overigens ook niet dat ik het met je eens bent. Als 40% vleesbot niet lukt, had je ook gewoon nog terug kunnen gaan naar 30% en had je kunnen kijken naar de samenstelling van je menu (of ons laten kijken). Maar goed, jouw keuze natuurlijk! Toch vind ik het jammer want ik geloof dat zelfs voor jouw hond een geschikt barf-menu samen te stellen is!
Je zult wel gelijk hebben Lizzy om het perc. vleesbot nog meer te verlagen, maar in de eerste plaats was ik bang dat hij dan niet genoeg calcium binnen zou krijgen. En in de tweede plaats heb ik helaas al zoveel met Rico meegemaakt mbt eten dat ik toch op dit moment liever op safe speel.

Het % kaal bot was inderdaad 20%
Door ~Joke~
#593157
Lizzy schreef:
Ik neem aan Joke, dat jij 17% bot kaal geeft en geen 17% vleesbot? 17% vleesbot vind ik wel erg weinig.
Het zijn idd geen vleesbotten het zijn kale haaskarkassen. Ik loop er zelfs over te denken om het bot% nog iets te verlagen [zeker voor Penny] want ik vind allemaal kalkkeutels in de tuin.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door