Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door esther
#591
Ben er net en zit nu al met een dillemma ???

Okay zal ff kort uitleggen...

Ik heb hier twee uiterste qua honden. Scooby is een probleem geval qua vacht, huid en gewicht. Hij heeft verschillende voedsel allergien en het ideale voer heb ik voor hem dus nooit gevonden. Door al het wikken en wegen is het eigenlijk alleen maar verslechterd. Hij is daardoor nu ook aardig aan de volle kant om het zo te zeggen. Hij heeft bij het minst geringste al last van zijn huid en vacht. Ik ben al zo'n 4 jaar met hem bezig en echt een duidelijke aanleiding kan ik bij de dierenarts niet krijgen. Hij is nu echt in een slechte conditie.

Ginger is een alles eter. Tenminste als je het over in haar ogen lekker voer heb. Brokken is ze een ramp mee. Het is ook echt een hondje die eet wat ze nodig heeft en echt niet meer of minder. In mijn ogen mag ze dan ook wel meer gaan eten want ze is aan de magere kant. Ze is verder wel in een top conditie.

Kortom, ik zit er nu dus aan te denken om ook te gaan barfen...

Nu heb ik deze link gekregen, maar kom er niet uit !!!

Ik ebn helemaal neit bekend in het barfen, en weet niet waar ik moet beginnen.... Er staat zo onwijs veel informatie !!! Wie wil me helpen..... Waar moet ik beginnen? Hoe moet ik beginnen? Zijn er dingen die ik eerst moet checken?

ahhhhhhhhhhh HELP !!!!
Door sylvia
#592
Hoi Esther,even een vraag wat eten je honden nu?
Door esther
#593
Ze zitten nu op de carocroq brokken. Daarnaast krijgen ze rodi, duck, vuile pens en hart. Hoeveelheid en hoe vaak is verschillend...
Door Paul_Barte
#594
Esther,

Begin om Scooby GEEN brokken meer te geven!! Voor honden met dit soort problemen zijn graanproducten bijna altijd funest.
Dus ook geen hondenkoekjes, gen brood en geen pasta's geven.
Zet Scooby volledig over op vers (liever Rodi compleet dan Duck aangezien er in Duck nogal wat graan zit).
Voeg voorlopig als supplement aan zijn eten wat visolie en wat borageolie toe. Je kunt dit het eenvoudigste doen door bij de Etos (eigen merk) de Visleverolie EXTRA te kopen. Dit zijn capsules. Let op dat het de EXTRA uitvoering is want hierin zit ook wat borageolie.
Geef 2 capsules per 10 kg lichaamsgewicht. Mocht Scooby wat dun gaan poepen verminder dan naar 1 capsule per 10 kg lichaamsgewicht.

Voeg aan het eten van Ginger wat extra (natuur)honig toe of Ahornsiroop. Af en toe een rauw eitje erdoor heen is eveneens een goede afwisseling.

Voor de rest wat tussendoor geven in de vorm van wat Biogarde of boerenyoghurt met wat extra honing enz.

Ga EERST over op volledige vleesvoeding en lees je goed in. (zie bottendocument)
Na verloop van tijd kun je wat kippennekken geven enz.
Je rolt er vanzelf in...zoals zovele ;)
Door esther
#595
Thanx voor de tips. Ik begrijp hieruit dat ik op deze manier dus het beste kan overgaan op het "echte" barfen. Ik heb me al aardig ingelezen in het hele verhaal en vind het ook echt super interessant.
Door Paul_Barte
#596
Esther..het gaat dan vanzelf. Eerst 1 dagje in de week zelf iets frutselen..daarna worden het er 2 en dan 3 enz ;) ;D
Door esther
#597
Hihi ik kom misschien een beetje mutserig over :-[ maar vind het best wel eng om zo ineens over te gaan. De keuze om me er verder in et verdiepen heb ik ook pas vanaaf genomen en nu ga ik het dus al echt doen...hihihi

Owja nog een vraag, kan ik de rodi compleet ook afwisselen met hart, pens en dat soort dingen (diepvries heb ik het nu ff over). En doe ik er slim aan om hem ook op een reinigingskuur te zetten?
Door sylvia
#598
je kan ook eerst op kompleet versvoer en dan beginnen met 1 dag zelf knutselen en dan gaan uitbreiden
Door Paul_Barte
#599
Hihi ik kom misschien een beetje mutserig over  :-[ maar vind het best wel eng om zo ineens over te gaan. De keuze om me er verder in et verdiepen heb ik ook pas vanaaf genomen en nu ga ik het dus al echt doen...hihihi

Owja nog een vraag, kan ik de rodi compleet ook afwisselen met hart, pens en dat soort dingen (diepvries heb ik het nu ff over). En doe ik er slim aan om hem ook op een reinigingskuur te zetten?
Die reinigingskuur gebeurd vanzelf indien de hond alleen maar vers eet en voldoende (vuile)pens krijgt. Je zult zien dat heel veel overtollige rommel uit de darmen wordt geloosd.
Je mag rustig eens wat hart geven maar niet te veel, hart is slechts 1 onderdeel van het gebeuren en bevat nagenoeg geen calcium en te veel fosfor m.a.w. het is niet compleet!!
Door esther
#600
En hoe weet ik nu hoeveel hij nodig heeft ? Ow wat stel ik weer veel vragen. Hoop dat ik niet dom over kom hihihi
Door Paul_Barte
#601
En hoe weet ik nu hoeveel hij nodig heeft ? Ow wat stel ik weer veel vragen. Hoop dat ik niet dom over kom hihihi
Esther,

Voor volwassen honden moet je uitgaan van 20 tot 30 gram (versvlees) per kilo hond per dag.
Begin bij 20 gram en stel dit eventueel na boven bij.
Door Martha
#602
Hoi allemaal

Esther je bent echt niet de enige hoor die met veel vragen zit... hier is er nog zo 1 Ben ook pas aanbeland bij deze site en door het lezen van de vele berichten cq discussies zie je door de bomen het bos even niet meer. Waar doe je goed aan om mee te beginnen etc. etc. Ben zelf in het bezit van een inmiddels 8 mnd. jonge "pup", zeer energiek druk en levendig. Heb hem een maandje geleden uit het asiel gehaald. Zoals bekend is denk ik bij de meesten krijgen ze daar alleen eten in brok vorm wat ik nu langzaam wil afwisselen met vers. Merk dat hij dat vers veel lekkerder vind hij laat dus nu ook de brok gewoon staan zo van eet dat maar lekker zelf op ;D Maar om nu direct geheel over te gaan op vers.... kunnen de darmpjes niet goed tegen ??. Hij heeft ook vrij veel ontlasting per dag 4 a 5 x is niet vreemd. De ontlasting is ook is ook niet echt in de vorm van mooie drollen ... Pfff is lastig opruimen :( Ik hoop net als alle anderen uit deze site heel veel nuttige informatie te halen wat nu eigenlijk al het geval is... Greetzzzz en een poot van Easy
Door Paul_Barte
#603
Hoi allemaal

Esther  je bent echt niet de enige hoor  die met veel vragen zit... hier is er nog zo 1    Ben ook pas aanbeland bij deze site  en door het lezen van de vele berichten cq discussies zie je door de bomen het bos even niet meer.  Waar doe je goed aan om mee te beginnen etc. etc.  Ben zelf in het bezit van een inmiddels 8 mnd. jonge "pup", zeer energiek druk en levendig.  Heb hem een maandje geleden uit het asiel gehaald. Zoals bekend is denk ik bij de meesten  krijgen ze daar alleen eten in brok vorm  wat ik nu langzaam wil afwisselen met vers. Merk dat hij dat vers veel lekkerder vind hij laat dus nu ook de brok gewoon staan  zo van eet dat maar lekker zelf op  ;D    Maar om nu direct geheel over te gaan op vers.... kunnen de darmpjes niet goed tegen ??. Hij heeft ook vrij veel ontlasting per dag  4 a 5 x is niet vreemd.  De ontlasting is ook is ook niet echt in de vorm van mooie drollen ... Pfff is lastig opruimen  :(   Ik hoop  net als alle anderen uit deze site heel veel nuttige informatie te halen  wat nu eigenlijk al het geval is... Greetzzzz en een poot van Easy
Martha, weet niet wat je nu voert maar een pup van die leeftijd kan ZONDER problemen 'cold turkey' overgezet worden op vleesvoer..geen probleem.

De behoefte is 50 gram per dag per kilo hond.
Door Martha
#604
Thnx Paul voor het advies Ik heb Easy nu ong. een maandje in huis hij krijgt nu afwisselend 2 x per dag eten meestal s'morgens brokken aangevuld met wat vlees zoals hart, pens (ruikt zo lekker op de nuchtere maag ::)) en s'avonds 2 sneden oud bruin met vlees. Ik lees over kippenekkies, botten etc. denk dat hij dat wel errug lekker zal vinden nu alleen nog uitvinden waar al dat lekkers te koop is. Ik dacht altijd dat rauwvlees niet echt goed was en dat je er even de kook overheen moest laten gaan.... dit is dus een misvatting snap ik ??
Door Paul_Barte
#605
Thnx Paul voor het advies    Ik heb Easy nu ong. een maandje in huis   hij krijgt nu afwisselend 2 x per dag eten  meestal s'morgens brokken aangevuld met wat vlees zoals hart, pens (ruikt zo lekker op de nuchtere maag  ::))  en s'avonds 2 sneden oud bruin met vlees. Ik lees over kippenekkies, botten etc.  denk dat hij dat wel errug lekker zal vinden   nu alleen nog uitvinden waar al dat lekkers te koop is.  Ik dacht altijd dat rauwvlees niet echt goed was en dat je er even de kook overheen moest laten gaan....  dit is dus een misvatting snap ik ??  
Martha...en dat is nu precies waarom de poep van de hond niet goed is!!!
Brokken MET vlees is een compleet verkeerde combinatie. Het resultaat is slechte poep en winden die zo stinken dat zelfs de hond op de vlucht gaat.
Het heeft met de vertering te maken, vlees en brokken verteren compleet anders en indien je dit samen geeft weet het lichaam hier niet goed raad mee met als gevolg een slechte vertering, veel stinken en veel poep!!
Ook brood met vlees is een slechte combinatie.

Tussen brokken vleesvoeding ,oet minimaal 8 uur tussen zitten...beter nog helemaal geen brok!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door