Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mar_vD
#588690
Hoi allemaal,

Al lezende in het boek van Mogens Eliassen trof ik, de in mijn oren logisch klinkende, stelling aan dat je kunt volstaan met 4 of 5 keer per week voeren. De hoeveelheid reken je natuurlijk uit door het voer van de 'overgeslagen' dagen te geven op de voerdagen.

Deze 'rustdagen' zijn nodig om de lever goed zijn werk te laten doen. De lever zet vet om in koolhydraten en levert zo energie. De hond voelt zich dus niet zwak zoals wij bij niet eten en voelt ook geen honger. Sterker nog hij voelt zich voldaan op de dagen dat hij zijn buikje rond kan eten. Dit laatste is dus een voordeel tegenover vaker mindere hoeveelheden, hij heeft dan nooit echt genoeg gegeten.

Wie heeft er ervaring mee om zijn hond(en) niet dagelijks te voeren?

groetjes
Marina
www.innuo.nl/onzehonden
Gebruikersavatar
Door Miekie
#588704
Ik ben er sinds kort mee bezig en het bevalt erg goed!Ik heb rustig afgebouwd van 2 x per dag naar 4 of 5 x p.week en ze zijn veel rustiger geworden en zeuren veel minder om eten.Het is moeilijk voor te stellen als mens dat je zo lang niet eet,maar ze lijken het prima te trekken! ;)
Door jeanne
#588706
ik geef sinds enkele maanden 6 keer per week eten. zondags krijgen ze niks.
bevalt heel erg goed. ze zijn inderdaad rustiger dan toen ze 14 keer per week eten kregen.
ze zeuren niet meer de hele dag om eten.
Door Boefke
#588718
Ik voer sinds kort af en toe een dag niet en verder 1 keer per dag ongeregeld. Ik merk dat hij idd erg voldaan is na het eten. Toen hij 2 keer per dag kreeg verwachtte hij echt smorgens en savonds eten, dat heeft hij nu niet. In die zin zeurt hij dus niet meer om eten. Ik denk niet dat ik nog minder vaak ga voeren, omdat ik dan veel rekening moet houden met wanneer veel en weinig te wandelen. Dat is in mijn leven heel onhandig.
Door tieneke
#588839
Hier krijgen ze gewoon iedere dag te eten,vind het persoonlijk nogal heel erg ver gaan om je hond 3 volle dagen per week niets te geven,maar goed das mijn mening he ;)
Een gedomesticeerde huishond is nog steeds geen wolf in het wild en zal ie ook nooit worden.
Door Lil
#589074
tieneke schreef: En hier zeuren ze ook nooit tussendoor om eten ;)
Nee, hoewel de tijden hier wel eens verschillen kunnen ze de klok toch wel goed lezen ;D

Als er al gebedeld wordt dan is het omdat ze hier van bepaalde mensen van tafel gevoerd worden >:( >:(
Als dat niet gebeurd, geen gezeur tussendoor. ;)
Door Mar_vD
#589097
vind het persoonlijk nogal heel erg ver gaan om je hond 3 volle dagen per week niets te geven
Ja, dat kan ik me indenken, maar...... ik motiveerde mijn vraag ook met de voordelen die Mogens Eliassen beschrijft:
- maag komt tot rust, heeft 20 tot 24 uur nodig voor optimale vertering
- leverfunctie blijft gestimuleerd (deze gaat pas aan de gang wanneer maag rust)
- hond kan juist doordat er meer 'ruimte' zit tussen de voertijdstippen méér eten en krijgt dan eindelijk eens een voldaan gevoel en dat is toch fijn voor hem
- hond kent geen hongergevoel, zijn glucosespiegel blijft op peil, dus hij ervaart dat niet zoals wij dat doen

Een hond is geen wolf die moet lijden omdat er niet voldoende voer voor handen is, maar het spijsverteringsstelsel van een wolf zal door moeder natuur echt wel geoptimaliseerd zijn aan zijn levensstijl.

En dan is de vraag hoeveel zal het spijsvertering van een hond verschillen van de wolf. Ik denk niet. Ik denk dat het minimaal 1 x per dag willen voeren een uitvloeisel is van het projecteren van onze menselijke behoeften op onze honden.

Overigens heb ik ook nooit last van zeurende honden en vind ik het ook fijn om ze wat lekkers te kunnen geven, liefst zo vaak mogelijk. Maar het belangrijkste vind ik wat goed is voor hén en niet wat mij een goed gevoel geeft.
Ik denk niet dat ik nog minder vaak ga voeren, omdat ik dan veel rekening moet houden met wanneer veel en weinig te wandelen
wat bedoel je daarmee? Ik begrijp uit het boek van ME dat je voert na een training dan is het voer de beloning. De dag erop is dan rustdag, zowel qua voer (geen beloningen geven) als qua trainen. Maar ze mogen toch wel wandelen? Ook een lange wandeling? Ze kunnen goed actief zijn zonder voer die dag (lever zet vet om in koolhydr/energie...enz.). ME beschrijft dat zijn hond werk als reddingshond (o.i.d) deed en een paar dagen geen eten kregen. Ze konden hun werk dan beter doen, waren actief en alert. Voer kregen ze na afloop.

groetjes,
Marina
http://www.innuo.nl/onzehonden
Door Mevroi Kruim
#589102
Ik voer al ene hele tijd 4 a 5 keer per week op ongeregelde tijden, dus volgens het schema van Mogens. En het bevalt erg goed. Ik houd idd rekening met de activiteiten van de honden, als er een inspannende bezigheid als behendigheid of grote wandeling op het programma staat zorg ik dat de magen leeg zijn, daarna krijgen ze dan een flinke maaltijd en uitbuiktijd.
Het bevalt ons hier erg goed. De honden kunnen met minder toe en verteren dus kennelijk beter, ze zijn tevreden en barsten van de energie.
Door Boefke
#589158
Mar_vD schreef:wat bedoel je daarmee? Ik begrijp uit het boek van ME dat je voert na een training dan is het voer de beloning. De dag erop is dan rustdag, zowel qua voer (geen beloningen geven) als qua trainen. Maar ze mogen toch wel wandelen? Ook een lange wandeling? Ze kunnen goed actief zijn zonder voer die dag (lever zet vet om in koolhydr/energie...enz.). ME beschrijft dat zijn hond werk als reddingshond (o.i.d) deed en een paar dagen geen eten kregen. Ze konden hun werk dan beter doen, waren actief en alert. Voer kregen ze na afloop.
Ik heb begrepen dat het verstandig is na een grote portie echt rustig aan te doen. Ik leef nogal impulsief en zonder structuur. Ik bedenk dus stante pede om de deur uit te gaan, bv voor een flinke wandeling of om te trainen. Ook pendel ik nogal wat heen en weer tussen huizen en moet dan daar eten inslaan enz. Zo ongeveer een keer per dag voeren bevalt mij goed. De maag zit dan nooit zo vol dat het niet verstandig is om mijn hond zich veel te laten inspannen, hoewel ik hem wel altijd een paar uur laat rusten na het eten, maar dat valt prima in te passen. Ik kan een dag overslaan als dat zo uitkomt, maar ik denk dat met 4/5 keer voeren per week het belangrijker wordt om volgens een schema te werken. Dat past minder goed bij hoe ik leef, maar ik geloof dat het voor een hond een prima manier kan zijn.
Door Lil
#589354
Ja, zo ziet het er bij mij ook uit. Maar goed, iedereen kan voeren zoals het hem/haar het beste uitkomt. Is het voordeel van onze manier van voeren (barf) we hangen niet meer vast aan de voorschriften van de een of andere fabrikant.
Door Mevroi Kruim
#589620
Boefke schreef: Ik heb begrepen dat het verstandig is na een grote portie echt rustig aan te doen. Ik leef nogal impulsief en zonder structuur. Ik bedenk dus stante pede om de deur uit te gaan, bv voor een flinke wandeling of om te trainen. Ook pendel ik nogal wat heen en weer tussen huizen en moet dan daar eten inslaan enz. Zo ongeveer een keer per dag voeren bevalt mij goed. De maag zit dan nooit zo vol dat het niet verstandig is om mijn hond zich veel te laten inspannen, hoewel ik hem wel altijd een paar uur laat rusten na het eten, maar dat valt prima in te passen. Ik kan een dag overslaan als dat zo uitkomt, maar ik denk dat met 4/5 keer voeren per week het belangrijker wordt om volgens een schema te werken. Dat past minder goed bij hoe ik leef, maar ik geloof dat het voor een hond een prima manier kan zijn.
Ik werk helemaal niet volgens een schema, en dat gaat ook goed. Zoals gezegd pas ik het voeren aan aan de activiteiten. En ik voer vaak 's avonds zodat ze dan sowieso een hele nacht kunnen uitbuiken, dat scheelt weer.
En na een flinke maaltijd niet gelijk 20 km aan de fiets laten hollen lijkt me verstandig onafhankelijk van hoe je voert en hoe impulsief je bent.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door