Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jelle
#58447
Hoi

ik vroeg me af of er mensen zijn die er wel eens over gedacht hebben om gras door de groentemix te doen. Het klinkt misschien erg goedkoop (is het ook, maar daar ging het eignelijk niet om) maar ik was van de week aan het denken over wat een prooidier van een wolf zoal eet (terwijl ik de groentetjes aan het draaien was) en uiteindelijk eten veel van die prooidieren toch veel gras. Is het dan niet logisch om ook een deel gras in de groentemix te doen? En hebben we het dan over het gras dat ik ook (onder de sneeuw momenteel) in mijn tuintje heb of is dat eigenlijk geen gras dat normaal wordt gegeten?

Ik weet dat je konijnen bijvoorbeeld ook geen gras moet geven dat met de grasmaaier is afgemaaid omdat er vet/smeer van de machine aan kan zitten, maar vers gesneden gras kan wel. Hoe zit dat bij onze woefers?
Laatst gewijzigd door jelle op do 26 feb 2004, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#58452
Hoi Jelle,
Ik vind het ook wel interessant om te weten, omdat de prooidieren die bijv. een wolf eet, volgens mij dus geen courgette of bloemkool etc. hebben gegeten?
Maar wel voornamelijk grassen en bessen ofzo ???
Ik denk alleen dat gras nog moeilijker verteerbaar is voor de hond, dan groentes? Als je het gewoon zelf voor ze maalt.

Dus waarom geven wij onze hond eigenlijk groentes, die hij in de natuur (bijna) nooit in de maag van een prooidier terug zal vinden ???
Laatst gewijzigd door sharpie op do 26 feb 2004, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ziggy
#58499
Ziggy eet nooit gras, maar Yoko eet alle dagen gras. Ze ondervind er geen hinder van. We zien wel dat ze niet telkens hetzelfde soort gras eet. Soms breedblad en soms smalblad andere keren enkel verse sprietjes.
Groet,
Vic.
Door sharpie
#58502
En hij gaat er niet van braken Vic?
En hoe komen ze er achter eigenlijk uit? verteerd of onverteerd?
Door ziggy
#58513
Geen braken. Het komt eruit via de normale weg. Soms zijn het linten van gras met bolletjes erop( precies een kralenkoord). Soms blijft het halverwege zitten en dan is het "trekken" geblazen. Zulk een sliert kan tot wel 60 a 70 cm. lang worden.
Groet,
Vic
Door Jolly
#58518
ja die slierten ken ik ook bij chasey, maar dat is dan meestal met mijn haren erin >:(, schijnt tie erg lekker te vinden, om die op te eten. ::)
Door jelle
#58543
Hoi

dat veel honden gras eten buiten weet ik... maar als dat hele slierten zijn komt dat er dus in zijn geheel weer uit en draagt het niet bij aan de voeding.

Wat ik bedoel is al dan niet gras toevoegen aan de groentes die je maalt en pureert (zodat de voedingsstoffen wel kunnen worden opgenomen). Het idee van de gemalen groentes is toch dat dat de maaginhoud van het prooidier enigzins nabootst, en het lijkt me dat daar in de natuur toch behoorlijk wat gras in zal zitten...?
Door wilco
#58570
ze zeggen toch ook als een hond buikpijn heeft eet een hond gras....
Door alies2
#58599
Bommel eet regelmatig wat gras. Wat mij dan opvalt is dat het een bepaald soort gras is. Lange, brede stengels. Zou dit anders smaken/verteren dan gazongras?
Alies2
Door jelle
#58666
Hoi

veel honden eten buiten regelmatig gras en anere bladdingetjes. Maar net zoals we de groentes niet geheel geven omdat dat niet verteert verteert dat buiten "gesnoepte" gras dus ook niet. Soms kunnen honden het denk ik doen omdat ze buikpijn hebben, en ze hierdoor misschien gaan overgeven, sommigen vinden het volgens mij gewoon lekker.

Maar dit is dus niet wat ik bedoel. Ik heb het niet over honden die onderweg buiten wat staan te grazen.
Ik heb het over gras als al dan niet zinvolle toevoeging aan de gepureerde groente die we onze honden geven ter naabootsing van de maaginhoud van de prooidieren. Dat is dus geen "schuurmiddel" maar een voedingsmiddel.
Door Paul_Barte
#58721
Denk niet dat gras een voedingsmiddel is voor carnivoren. Verder denk ik ook niet dat gras 'eetbaar' gemaakt kan worden door het te pureren.

Zelf gras wat in een boekmaag zit van een schaap of koe en waar de nodige verteringsenzymen op los gelaten zijn worden alleen gegeven voor de probiotics die erin zitten, de vezels zijn nagenoeg totaal terug te vinden in de poep.
Door sharpie
#58744
En zouden ze met de grassappen ook niet wat kunnen?
Wat zit daar eigenlijk in?
En waarom geven we dan gepureerde groentes? Die eten de prooidieren in het wild toch ook niet?
Door Paul_Barte
#58766
sharpie schreef: En zouden ze met de grassappen ook niet wat kunnen?
Wat zit daar eigenlijk in?
En waarom geven we dan gepureerde groentes? Die eten de prooidieren in het wild toch ook niet?
Sterker nog, volgens alle 'experts' die ik heb gesproken eten zelfs wolven wel de pens van het prooidier maar NIET de inhoud.
Een hond zal zonder twijfel nog wel wat vitaminen en mineralen uit de groenten halen maar of het een essentieel onderdeel moet zijn van hun menu daar heb ik nog steeds mijn vraagtekens over.

De groenten die toegevoegd worden in b.v. Carnibest zijn er meer als bron voor vezels als voor iets anders.

Indien hier groenten over zijn kunen de honden dat krijgen als extra maar ik sta echt geen groentenmixjes te maken van 30 soorten groenten als je begrijpt wat ik bedoel.
Kwaad kan het zeker niet maar of het een must is.... ???
Door sharpie
#58776
Ik heb het voor mijn oudste hond wel een tijdje gedaan, die groentenmixjes maken en pas geleden nog 1 keer, maar de laatste tijd doe ik het eigenlijk niet meer.
Ik geef wel af en toe wat fytomix en voer voornamelijk Bibi, met tussendoor regelmatig extra spiervlees en rauwe vleesbotten.

Ik vind het wel frappant dat alle experts dus zeggen dat een wolf NIET de maaginhoud opeet, dat wist ik dus niet :o
Raar eigenlijk dat er in het BARF dieet groentes aangeraden worden, het is dus niet een natuurlijk dieet zoals wolven dat eten, maar goed, veel kwaad zal het ook wel niet kunnen ;)
Door Yorick
#58866
Interessant zeg!

Lenka eet elke dag gras en yorick aapt haar na. Zij vliegt naar het lekkeste gras en Yorick staat er meteen achter om mee te knagen. Uit zichzelf begint ie niet Zelfs nu ze vers krijgen blijven ze het doen. Volgens mij vinden ze het idd lekker want er word niet gebraakt en ik vind zelden iets terug in de ontlasting terwijl ik de granen van de Duckvoeding er wel in zijn geheel in terugvind.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door