Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lafje
#584858
Ik lees/hoor verschillende berichten over het geven van lijnzaad..... De 1 zegt onzin, de ander loopt ermee weg. Moet je het nu niet of wel geven en zoja, hoe vaak/veel? En werkt het laxerend?

Gr. Linda
Gebruikersavatar
Door Angelique
#584947
Ik geef het niet omdat het meest voor de Om.3 gegeven wordt en dan geef ik liever een aktieve/dierlijke bron.

Lijnzaad in gemalen vorm word wel gegeven om ontlasting te verbeteren en hierdoor anaalklierproblemen op te lossen/ te verminderen. Je praat dan wel meest over brokgevoerde honden die een chronisch gebrek hebben aan om3 en natuurlijke vezel.
Dezelfde brokvoerder geven het graag naast de brokken om de vachten te verbeteren en dat werkt in de regel ook wel, alleen ik vind een visolie beter werken.

Moet het in een barf-dieet? Mho, neu.
Door Mevroi Kruim
#584965
Prima spul voor de paardjes, waardeloos voor de honden. Voor laxerende werking geef ik liever een lapje lever en een scheut zalmolie dan welke plantaardige olie ook. Aan de honden dan, welteverstaan. De paarden krijgen lijnzaadolie en ook gekookt lijnzaad, maar dat zijn planteneters, die weten er weg mee.
Voor de vacht van de honden idem ditto, dierlijke vetten zijn prima, plantaardig niet nodig.
Hou er rekening mee dat ongekookt lijnzaad blauwzuur bevat.
Door Mevroi Kruim
#584985
Nou, voor het verharen vind ik lijnzaadolie best goed werken bij paarden, in mijn ervaring scheelt het echt. Nou hebben IJslanders nogal wat om te verharen, het is echt heel hard werken voor ze, dat scheelt misschien wel. En ze krijgen weinig tot geen krachtvoer, alleen gras/hooi/kuil met vit. supplement.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op vr 07 jul 2006, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#585016
Wel of geen lijnzaad geven
Geen. Lijnzaad is een bron van niet-actieve omega 3 vetzuren. Deze moet dus in het lichaam van de hond nog omgezet worden in actieve omega 3 vetzuren. Dat vraagt dus een extra handeling voor de hond. En dat terwijl visolie gewoon direct opneembaar is. Dus als je hond extra omega 3 nodig heeft: geen lijnzaad maar vette vis.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door