Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Pyts
#584116
Ik heb:

1 bos wortels met groen
1 kilo andijvie
1 kilo rooie kool
1 kilo sperciebonen
1 kilo bloemkool
1 stronk witlof
2 rooie paprika
6 tomaten
1 komkommer
1 courgette
1 klein pakje peterselie

En als ik dat nou met z'n allen door de keukenmachine haal, heb ik dan een groentenmix met goeie verhoudingen? Ik zag ergens een bericht van iemand die de mix invroor in een ijsblokjebakje en elke dag aan elke hond een blokje geeft. Is dat een leuk en handig systeem??
Laatst gewijzigd door Pyts op do 06 jul 2006, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#584122
Ik vind zelf 2 kilo kool op deze groentemix een beetje veel. Ik zou zelf iets minder rode kool en bloemkool geven en zelf vanavond en morgen bloemkool/rode kool eten ;D

Verder is het prima. Op zich zou je iets meer bladgroente mogen gebruiken, maar dat kun je ook weer bij de volgende mix doen!

Met groentemix: ik vind het allemaal niet zo krap komen hoor. Ik zorg eigenlijk altijd maar voor 1 ding en dat is dat ik niet teveel koolsoorten gebruik in 1 mix en dat ik ook aardig wat bladgroente erin heb zitten. En verder wissel ik de mixen gewoon lekker af. Zo had ik de vorige keer in de mix zitten:

Andijvie, bietjes, wortel, witlof, alfalfa, pluk spinazie, waterkers, courgettes, sperziebonen (gekookt), bleekselderij, paar teentjes knoflook, paar appeltjes, pompoen.

En zo ga ik deze keer in de mix gooien: alfalfa, paksoi, waterkers, courgette, komkommer (eentje maar), gember, donkere sla, broccoli, paar teentjes knoflook, peterselie, snijbonen (gekookt), wortel.

En de keer erop heb ik er waarschijnlijk weer iets anders in zitten.
Door Lizzy
#584132
Voor mij zijn ijsblokjes echt te klein. Mijn honden eten met z'n drietjes een te groot portie weg, per dag. Ik heb plastic bakjes bij de VEN/Sligro gekocht. Dat zijn bakjes met een dekseltje erop. Daar gaat de mix in. Dat is voor 3 honden voor 1 dag. De bakjes kan ik daarna afwassen en hergebruiken.
Gebruikersavatar
Door pike
#584207
Tinker schreef: Ik doe de groentemix in een ijblokjeshouder invriezen en geef dan iedere dag een groenteblokje.Maar een blokje weegt ongeveer 25 gram bij mij,dus ik denk dat dit systeem alleen maar leuk is voor mensen met inimini hondjes zoals ik.Want een grote hond heeft dan al weer heel wat ijsblokjes nodig wil je aan de juiste hoeveelheid komen.Ik deed het ook wel eens in van die plastic wegwerp bekertjes.Da's misschien voor jou handiger met 2 grote honden.
Doe nu proef met ijsblokjeshouders. Ik heb 7 blokjes nodig voor een dagportie van ca. 95 gram (zonder "smaakmaker"), er zitten 24 blokjes in een houder. Dat is 9 van die sleetjes voor een maand. Ik doe het pas een paar dagen zo maar het bevalt wel.
Mijn blokjes zijn erg klein maar er zijn ook houders met grotere blokjes. Ik heb de kleine blokjes genomen omdat die houder van flexibele kunststof is; was bang dat die harde kunststof snel stuk zou breken met het eruithalen van de klontjes.
De 9 houders nemen minder ruimte in dan 30 losse kleine bakjes denk ik? Bekertjes vind ik ook een goed idee, maar voor mij zijn ze waarschijnlijk weer te hoog alhoewel er binnenkort een hond bij komt, misschien dat dat dan weer handiger is.
Bakjes hebben weer het voordeel dat ze goed zijn afgesloten maar nadeel: meer afwas ::)
Gebruikersavatar
Door pike
#584574
workingmalinois schreef: Ik vries mijn groentenmix in in roomijsdoosjes van 1l.
Die heb ik opgespaard en er kan net een dagdosis voor mijn 3 jongens in.
Goedkoop en handig ;)
en je hebt een mooi excuus om ijs te eten ;D
Door Pyts
#584862
bedankt voor de antwoorden! :)Ik zal 1 koolsoort weglaten, hoop dat mijn machine het klein krijgt. Hoef ik geen sap of ander vloeibaar goedje toe te voegen voor een goede substantie?
Gebruikersavatar
Door Madera
#584892
wat voor machine heb je?? wat ik meestal doe (ik heb een blender) als iets niet klein wil worden doe ik er tomaat bij, deze hebben heel veel vocht erin. dit help bij mij goed met pureren
Door Elise
#584900
Pyts schreef: Ik heb:

1 bos wortels met groen
1 kilo andijvie
1 kilo rooie kool
1 kilo sperciebonen
1 kilo bloemkool
1 stronk witlof
2 rooie paprika
6 tomaten
1 komkommer
1 courgette
1 klein pakje peterselie

En als ik dat nou met z'n allen door de keukenmachine haal, heb ik dan een groentenmix met goeie verhoudingen? Ik zag ergens een bericht van iemand die de mix invroor in een ijsblokjebakje en elke dag aan elke hond een blokje geeft. Is dat een leuk en handig systeem??
Ik zou zelf iets minder tomaten en paprika er in doen. Deze zijn beide van de nachtschadefamilie en sommige honden reageren hier niet goed op.
Door 202Spots
#584972
Pyts schreef: Ik heb:
1 bos wortels met groen
1 kilo andijvie
1 kilo rooie kool
1 kilo sperciebonen
1 kilo bloemkool
1 stronk witlof
2 rooie paprika
6 tomaten
1 komkommer
1 courgette
1 klein pakje peterselie
Ik zou 'n beetje veranderen naar:
1 bos wortels (met groen van 3 wortels)
1struiken andijvie
1/4 rooie kool
1 pond gekookte sperciebonen
1 kleine bloemkooltje
1 stronk witlof
1 rooie paprika
3 tomaten
1 komkommer
2 courgettes
1 klein pakje peterselie
+
6 teentjes knoflook
beetje broccoli
bok choy
bos bleekselderij
1 koolraap
bakje alfalfa sprouts
stukje gemberwortel
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 07 jul 2006, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#584982
Koolraap is wat moeilijk te krijgen in de zomer, bok choy heet hier pak soi en is ook familie van de kool dus misschien wat veel kool.
Ipv bleekselderij kun je groenselderij nemen, dat bevat meer voedingsstoffen omdat het niet in het donker is gegroeid.
En je zou nog een scheutje appelazijn kunnen toevoegen.
Door Pyts
#585129
Ik zal met de laatste antwoorden de volgende keer rekening houden, mijn vriend stond al lang en breed te snijden/hakken/blenden/mixen toen die gepost werden.

We hebben de rode kool weggelaten. Het waren 5 tomaten en 2 paprika. Ik ben benieuwd wat de honden er van maken. Fré haalde haar neus er voor op toen we d'r een probeerseltje voor gezet hadden.
Door Lizzy
#585141
Pyts schreef: Ik zal met de laatste antwoorden de volgende keer rekening houden, mijn vriend stond al lang en breed te snijden/hakken/blenden/mixen toen die gepost werden.

We hebben de rode kool weggelaten. Het waren 5 tomaten en 2 paprika. Ik ben benieuwd wat de honden er van maken. Fré haalde haar neus er voor op toen we d'r een probeerseltje voor gezet hadden.
Heb je er een lekker vleesje doorheen gedaan?
Gebruikersavatar
Door pike
#585390
groentemix met ei ging er de eerste keer bij Pike in, 2x keer niet meer, idem met orgaantjes. Gaat goed met pens (gemalen van Rodi) maar wel 1:1 en dat kan ik toch moeilijk elke dag geven dan blijft er geen procentje over voor ander orgaanvlees. En eigenlijk wil ik het helemaal niet fijngemalen geven. Dus vanavond liet hij alle groente weer lekker staan. Had toevallig nog wat yoghurt in de koelkast en aangezien ik hier gelezen heb dat dat vaak gegeven wordt heb ik er een eetlepel yoghurt door geroerd en toen was het toch lekker! 8) hopelijk vindt ie het volgende keer ook nog lekker en hopelijk valt het goed (daar ga ik weer ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door