Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Sander
#56981
Ik heb vandaag de ontlasting van beide honden bij de DA laten nakijken op wormen (omdat ik niet onnodig wil ontwormen). Nu blijkt dat ze beide spoelwormen hebben (niet zo veel, maar ze zitten er wel). Weet iemand een natuurlijk middel om hier vanaf te komen? Hoe schadelijk zijn spoelwormen uberhaupt?
Door meesmerel1
#56988
Spoelwormen zijn niet zo leuk voor kinderen (je kunt zelfs blindheid oplopen). Er schijnen etherische olien te zijn die goed werken, maar misschien kun je beter een chemisch goedje van de dierenarts gebruiken? Lizzy heeft het ook wel eens gehad over gemalen rauwe pompoenpitten...
Door Sander
#56991
meesmerel1 schreef: Spoelwormen zijn niet zo leuk voor kinderen (je kunt zelfs blindheid oplopen). Er schijnen etherische olien te zijn die goed werken, maar misschien kun je beter een chemisch goedje van de dierenarts gebruiken? Lizzy heeft het ook wel eens gehad over gemalen rauwe pompoenpitten...
Ik ben niet zo gek van chemische goedjes, dus ik wil het eerst anders proberen.
Ik heb net "Elementaire Kinologische Kennis" van van der Molen er op nageslagen. Hij schrijft "Er is geen enkele hond te vinden, die volkomen vrij is van spoelwormen". Verder zegt 'ie dat het gevaar voor de hond zelf niet zo groot is, maar dat het besmettingsgevaar voor mensen belangrijker is.
Door meesmerel1
#56994
Ik las op het andere nederlandse barf-forum over ontwormen met etherische olien...misschien moet je daar eens kijken...?
Door sharpie
#57021
Ik geef zelf af en toe preventief, Aromax KH wormdrijvende kruiden van Green Balance, maar ik weet niet of dat ook voldoende helpt als je hond al spoelwormen heeft?
Er staat wel op: voor een goede darmfunctie, bij wormen en voor ontgifting.
Ik weet ook niet of het zo is, dat elke hond zowiezo wel wat spoelwormen heeft?
Door Lizzy
#57025
Volgens mij is het niet waar dat er nauwelijks honden zijn zonder spoelwormen. Mijn honden hebben ze niet. Roger heeft de ontlasting van zijn honden pas laten controleren: geen worm te vinden....

Persoonlijk ben ik een voorstander van ontwormen met een ontwormingsmiddel van de dierenarts wanneer er wél wormen zijn aangetoond.

Aanvullende behandelingen (en preventief):

Knijp een teentje knoflook uit en meng het met zeven fijngemaakte pompoenzaadjes, een takje tijm en wat honing, Rol er balletjes van en geef ze in één keer aan uw hond.

Anders kunt u ook een kwart tot 1 theelepel gemalen pompoenzaad over het voer strooien.

Cina D6 is een homeopathisch middel tegen spoelwormen. Drie keer daags 1 dosis gedurende 6-8 weken.

Een quote uit het boek van Westerhuis: "wees zeer voorzichtig met wormafdrijvende kruiden. Ze kunnen zeer giftig zijn ook al worden ze (ten onrechte!) aangeduid als "homeopathisch wormmiddelen". Zeer giftig zijn bijvoorbeeld Filix Mas (mannetjesvaren) en Chenopodium (wormdrijvende ganzevoet), die ik in enkele boekjes heb aangetroffen als "Homeopathisch" wormmiddelen".

Overigens helpen probiotics ook tegen wormen.

Maar nogmaals, ik zou ontwormen met Drontal ofzo. En, direct daarna zou ik beginnen met probiotics en preventief aan de slag gaan.,...
Groetjes en succes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door sylvia
#57029
Wat jij bedoelt met dat er geen hondspoelworm vrij is klopt wel alleen niet op de manier waarop jij denkt.
Praktisch iedere hond en kat heeft latente eitjes in zijn lichaam,deze eitjes hebben zich ooit toen zij uit de moederworm kwamen niet verder ontwikkelt tot larve maar hebben zich in een zacht orgaan genesteld en zijn in een staat van schijndood. De meeste komen nooit tot "leven"en ontwikkelen zich nooit tot larve en later tot worm.Deze latente eitjes worden dus ook niet gevonden in de ontlasting,dus heeft de hond geen actieve larven of wormen dan zal een mest onderzoek aangeven dat de hond geen spoelwormen heeft,terwijl hij dus wel besmet is met spoelworm in de vorm van ingenestelde spoelwormeitjes.
Deze latente hebben bepaalde omstandigheden nodig om tot leven te komen,een perfecte trigger voor deze latente om wakker te worden is bv een zwangerschap.
De eitjes ontwaken gaan zich ontwikkelen en trekken naar de baarmoeder en dus naar de pups,in de pups leggen ze weer eitjes waarvan een gedeelte zich ontwikkeld en een gedeelte zich in de zachte delen nestelen alwaar zij weer latent aanwezig zijn.
Dus het verhaal in het boek is wel waar maar als er iets in de ontlasting gevonden is betekent dat dat je dier met een echte wormen besmetting te maken heeft. Ik zou hier zeker iets aan doen in de vorm van een wormenkuur van de da,je doet het in iedergeval niet voor niets (want ze hebben wormen) En het is inderdaad niet zonder risico's voor kinderen.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 23 feb 2004, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#57046
Een quote uit het boek van Westerhuis: "wees zeer voorzichtig met wormafdrijvende kruiden. Ze kunnen zeer giftig zijn ook al worden ze (ten onrechte!) aangeduid als "homeopathisch wormmiddelen". Zeer giftig zijn bijvoorbeeld Filix Mas (mannetjesvaren) en Chenopodium (wormdrijvende ganzevoet), die ik in enkele boekjes heb aangetroffen als "Homeopathisch" wormmiddelen".
Hoi Lizzy,
De Aromax KH wormdrijvende kruidenmix bevat:
anijs, venkel, zoethoutwortel, brandnetel, mariadistel, berkenblad, guldenroede, duizendblad, eswortel, johanneskruid, chicorei, rozenmarijn, frambozenblad, gefermenteerde druivenresten, gistwandbestanddelen, bruinalgen, helios wijnalgen, pepermunt, abotanium.

Zit hier iets tussen wat gevaarlijk kan zijn ???
Door nancy
#58397
Ik heb pas een waarschuwend artikel gelezen dat gewone rozijnen en druiven zeer gevaarlijk en zelfs dodelijk kunnen zijn voor de hond, zelfs in zeer kleine hoeveelheden.
Aangezien dit antiworm-kruidenmiddel ,gefermenteerde druivenresten bevat, is dat misschien ook wel niet goed, geen idee.

Verder nog een vraag: waarom is spoelworm alleen voor kinderen gevaarlijk, in hoeverre verschilt die spoelwormbesmetting dan bij kind of volwassene, weet iemand dat ?
Door Lizzy
#58463
Wij hebben ooit (in een eerdere discussie) gepraat over rozijnen en waarom deze dan giftig zouden zijn. Wij konden er niet achterkomen welke stof dan zo giftig is voor honden. Weet jij dat toevallig?
Groetjes, Lizzy
Door nancy
#58477
Helaas niet Lizzy, ik heb het laatst toevallig ergens in een hondentrainings/verenigingskrantje (omgeving Brielle) gelezen dat ergens lag en heb dat krantje niet meegenomen. Maar wat ik me uit het hoofd herinner, was dat er een bepaalde stof (?) in druif en rozijn zit die voor honden echt zeer gevaarlijk is omdat het de nieren volledig uitschakeld (na ca. 1 week) en waar honden echt aan overlijden (binnen 2 weken). Dierenartsen kunnen hier ook geen behandeling of medicijnen voor geven.......
Ik kreeg zelf niet de indruk dat dit onder de "broodje aap"verhalen viel toen ik het las .
Misschien dat iemand anders, Tannetje misschien, de precieze stof wel weet.
Door Paul_Barte
#58553
Het rozijnen/druiven onderwerp is uitgebreid aan de orde geweest op de ARF-lijst.
Zelf ben ik dagen bezig geweest om artikelen te vinden en analyses te bekijken van rozijnen enz.

De conclusie was eigenlijk dat je je hond geen handenvol rozijnen/druiven moet geven want dat zal beslist niet goed zijn Een paar rozijntjes/druiven kunnen echt geen kwaad.

De waarschuwing die werd gegeven door die Amerikaanse dienst was summier, slecht onderbouwd en kwam bij mij terecht op de berg: stormen in glazen water!! (ligt net naast de broodjes aap berg).

Het enigste wat slecht kan zijn zijn de pesticides aan de buitenkant maar dat geldt in principe voor alle vruchten, fruit enz.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door