Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#582515
hallo,
sinds kort heeft mijn duitse herder epilepsie. nu las ik op internet over voeding aanpassen enzo, vandaar dat ik hier op deze site ben uitgekomen.

mijn vraag is, kan iemand mij helpen bij natuurlijke voeding? ik weet niet hoe ik het vlees moet geven en proportioneren. moet 't vlees gekookt worden, of juist rauw? en hoeveel? en is dit dan volledige vervanging van brokken?

mijn herder, Ice, is nu anderhalf en weegt ongeveer 30 kg, 't is dus een tengere reu.

wie helpt me? bij voorbaat dank!!!

:-\ ellen
Laatst gewijzigd door egoossen op di 04 jul 2006, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#582533
Hoi Ellen, allereerst welkom op Barfplaats! He bah, wat naar dat je hond epilepsie heeft... :(. De voeding die wij aan onze honden geven: die is rauw en vers.

Je kunt rauwe voeding kant en klaar kopen, dat noemen we het zogenaamde versvlees. Dit is gemalen. En je kunt rauwe voeding zelf samenstellen. Wij doen dit door onze honden geschikte rauwe vleesbotten, rauw vlees, orgaanvlees, groente, etc. te geven, in de juiste hoeveelheden (is niet moeilijk hoor, zelf voer voor je hond samenstellen! En het is erg leuk! En gezond. En beter voor het gebit ook!).

Lees anders deze artikelen in de Barfplaat bibliotheek ook:

Over zelf samenstellen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326

Over kant en klaar versvlees: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9324

Een hond die epilepsie heeft, doet het vaak beter op een verse/rauwe voeding als op kunstmatig voer, zoals brokken en blik. Dat komt omdat het voer niet verhit is geweest en de eiwitten van het vlees onveranderd zijn (en beter opneembaar, verteerbaar, etc), omdat er geen kunstmatige stoffen in zitten. Je geeft deze voeding dus inderdaad in plaats van brokken. Niet alleen is rauwe/verse voeding beter voor honden met epilepsie... voor alle honden is het gezonder.

Op Barfplaats zitten een aantal mensen die ruim ervaring hebben met epilepsie, waaronder Timmy (Linda), zij heeft een website gemaakt over epilepsie bij honden: http://www.epilepsiebijhonden.nl en Sennaruby. Zij heeft ook een informatie-boekje geschreven over epilepsie bij honden.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 04 jul 2006, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#582558
Lizzy hartstikke bedankt!
Ga 't vandaag meteen halen voor hem, zal 't mijn andere hond ook gaan geven. Hoop dat Ice er baat bij heeft, want schrok me eerlijk gezegd rot toen hij die aanval kreeg, zo zielig.
#582560
Ga je kant en klaar versvlees halen bedoel je? Misschien is het niet onverstandig om even te lezen over het overwennen op verse voeding.... Ik weet niet hoe oud je hond is en of hij gemakkelijke darmen heeft, maar misschien moet je hem langzaam overschakelen!
#582639
Belangrijk is dat je 100% graanvrij voert. Als je een kant en klaar product koopt let daar dan goed op. Ik heb mijn hond in 1 week van brok naar vers overgezet uit angst voor aanvallen [hij heeft geen epilepsie maar epileptiforme [kramp] aanvallen] Dat ging goed.
Geef ook geen melk en/of melkproducten.
Alleen rauw vlees, rauwe botten met gepureerde groente. Als kant en klaar product vind ik Carnibest en Energique nr 4 de beste keus.
Door K&D
#582686
Jammer hoor, dat je hond een epileptische aanval kreeg. Dat is zeker enorm schrikken. Heeft hij er eentje of meer gehad?
Het is van belang dat je zo snel mogelijk zijn bloed laat onderzoeken. Voordat primaire epilepsie vastgesteld kan worden moeten er eerst andere oorzaken uitgesloten worden. Epilepsie kan op diverse manieren ontstaan (o.a. door een niet goed werkende schildklier, suikerziekte enz of erfelijk zijn) Ik kan je aanraden op de site te gaan kijken die Lizzy je aanbevolen heeft. En je aan te melden bij het epi forum. Daar zitten mensen die inmiddels meer weten van epilepsie dan menig dierenarts. Zij kunnen je verder op weg helpen.
Sterkte ermee.
#582713
Tinker schreef: Over kant en klaar zijn de meningen echt heel erg verdeeld want ik vind voor mijn honden Rodi de beste keus.Daar hadden ze de beste ontlasting op,aten het gretig en roken fris uit hun bekjes.Ik denk dus als je keuze valt op kant-en-klaar dat het een kwestie is van uitproberen op welk merk doet mijn herder het 't best.(Maar ik geloof niet dat er onder de merken kvv slechte merken zitten,ze zijn allen vers zonder kleur,geur,smaakstoffen,houdbaarheidsstoffen.)Succes!
Ik drukte me verkeerd uit: voor honden met epilepsie vind ik CB en energique nr 4 de beste keus omdat het graanvrij is en veel honden er een verbetering op laten zien. . Andere graanvrije rauwe producten zullen ongetwijfeld ook prima zijn. Nog beter [vind ik] is om het eten zelf samen te stellen, je hebt zo sneller door waar ze goed of slecht op reageren.
#582741
Duck heeft idd maar 1 soort waar rijst ipv graan zit. Rodi heb ik net even opgezocht: alleen de ram/rijst kun je van uitgaan dat hij graanvrij is. De andere komplete soorten hebben koolhydraten waarbij voor de meeste soorten niet wordt aangegeven waarvan [rijst of graan] de koolhydraten afkomstig zijn, in eentje zit zemelen en in een andere ontsloten graan. [Ik weet dat rijst ook een graan is maar rijst wordt door veel honden wel goed verdragen]. Verder vermeldt Rodi niet de plantaardige olieen die gebruikt worden. Dat vind ik te vaag voor een hond met epilepsie. Maiskiemolie [als ze dat zouden gebruiken] is bv helemaal verkeerd voor een hond met epilepsie.
#583351
Hey Ellen,

mijn meisje (Engels Staffie) heeft ook sinds een klein jaartje epilepsie, ze is nu 2.5 jaar. Zij at al carnibest in combinatie met rauw en sinds een 2 maanden eet zij alleen rauw. De voeding heeft op haar epi geen invloed gehad, maar wel op haar huidprobleem, dat nu volledig over is. Ik ben van brokken cold turkey overgestapt naar CB en nu naar rauw. Hier is dit goed afgelopen :D
Vroeger kreeg ze na haar Carnibest maaltijd meestal haar aanval, nu met rauw niet meer, maar er is altijd wel iets dat haar kan triggeren. Maar ze krijgt geen aanvallen meer na haar eten, zoals voordien wel telkens het geval was. Ik geef alles in grote stukken, zodat ze er werk aan heeft. Kleine stukken verdwijnen hier meestal gewoon ::)ze zuigt het gewoon binnen. Nu geniet ik mee als ik haar zie eten, gewoon prachtig. Soms komt ze zelfs een stuk brengen en dan moet ik het vasthouden ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door