Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door frutsel
#579805
ik voer mijn hond op het moment kvv,smuldier afgewisseld met rodi,maar zou graag zelf gaan samenstellen omdat je nooit weet wat voor zooi er in kvv zit.(hij doet het er wel erg goed op moet ik zeggen hoor).
het probleem is alleen dat ik hier in de buurt niet aan zoveel afwisseling kan komen,en ik heb geen rijbewijs en mijn vriend vind dat barf gebeuren onzin omdat hij het op kvv ook al goed doet,dus hij wil er geen uren voor gaan rijden. ::)
ik kan aan het volgende komen:

kippennek,karkas,orgaanvlees
lamsgehakt,rundvlees
runderpens,lamshart,lamsvet
en verschillende vissoorten uit de supermarkt (blik of diepvries).
groenten,ei,zeewier en zuivel.

kan ik mijn hond hiermee op een verantwoorde manier voeren?
het is natuurlijk niet zo veel afwisseling,maar je weet zo wel wat je voert en dat weet je met kvv niet.
wat is nu verstandiger?kvv blijven voeren of hiermee aan het barfen gaan?
Door tieneke
#579815
frutsel schreef: ik voer mijn hond op het moment kvv,smuldier afgewisseld met rodi,maar zou graag zelf gaan samenstellen omdat je nooit weet wat voor zooi er in kvv zit.(hij doet het er wel erg goed op moet ik zeggen hoor).
het probleem is alleen dat ik hier in de buurt niet aan zoveel afwisseling kan komen,en ik heb geen rijbewijs en mijn vriend vind dat barf gebeuren onzin omdat hij het op kvv ook al goed doet,dus hij wil er geen uren voor gaan rijden. ::)
ik kan aan het volgende komen:

kippennek,karkas,orgaanvlees
lamsgehakt,rundvlees
runderpens,lamshart,lamsvet
en verschillende vissoorten uit de supermarkt (blik of diepvries).
groenten,ei,zeewier en zuivel.

kan ik mijn hond hiermee op een verantwoorde manier voeren?
het is natuurlijk niet zo veel afwisseling,maar je weet zo wel wat je voert en dat weet je met kvv niet.
wat is nu verstandiger?kvv blijven voeren of hiermee aan het barfen gaan?
In kvv zit dus absoluut geen zooi,dit zit wel in brok ;)
Er zit wel een heel klein percentage graan in de meeste kvv soorten en dit is voor sommige mensen reden om te gaan barfen.
Ik zou zelf nog iets van bijv eendennekken,konijn,lamsribben of geit toevoegen zodat je wat meer afwisseling hebt.
Door frutsel
#579818
ik kan in de buurt niet aan meer afwisseling komen dus zou het echt hiermee moeten doen.
zou dit voldoende zijn of is het beter om dan op kvv te gaan?
kvv maakt meestal ook maar gebruik van een botsoort dacht ik ,of van een suplemet,dus dan is dit zo slecht nog niet toch?ook omdat je hiermee toch meer diersoorten voert als met een kvv.
Door tieneke
#579821
Je hebt maar 1 bot/vleessoort en dat is kip,is gewoon niet voldoende om te gaan barfen.
Als je aan nog een botsoort kan komen wordt het al een ander verhaal.
Door roefus
#579826
frutsel schreef: ik voer mijn hond op het moment kvv,smuldier afgewisseld met rodi,maar zou graag zelf gaan samenstellen omdat je nooit weet wat voor zooi er in kvv zit.(hij doet het er wel erg goed op moet ik zeggen hoor).
het probleem is alleen dat ik hier in de buurt niet aan zoveel afwisseling kan komen,en ik heb geen rijbewijs en mijn vriend vind dat barf gebeuren onzin omdat hij het op kvv ook al goed doet,dus hij wil er geen uren voor gaan rijden. ::)
ik kan aan het volgende komen:

kippennek,karkas,orgaanvlees
lamsgehakt,rundvlees
runderpens,lamshart,lamsvet
en verschillende vissoorten uit de supermarkt (blik of diepvries).
groenten,ei,zeewier en zuivel.

kan ik mijn hond hiermee op een verantwoorde manier voeren?
het is natuurlijk niet zo veel afwisseling,maar je weet zo wel wat je voert en dat weet je met kvv niet.
wat is nu verstandiger?kvv blijven voeren of hiermee aan het barfen gaan?
Ik tel vier vleessoorten.
Volgens mij komt kvv zeker niet verder.
Zeker smuldier niet (kip,rund en vooral pens).
Rodi heeft, dacht ik, ook nog een lam-variatie (hart?).
Ik zou ermee beginnen.
Of alvast een paar barfdagen inlassen.
En langzaam kom je meestal ook weer iets anders tegen.
Door Hanny
#579828
Ik denk, dat je best wel een paar maaltijden zelf kunt samenstellen en dan verder gewoon Smuldier, of Rodi geven.
Voozover ik weet zit in beide produkten geen gemalen kip voor de calcium, dus, als je een paar keer per week kipprodukt geeft is dat toch weer extra.
Orgaanvlees zal er wel genoeg in de kvv zitten, maar lamshart een keertje is toch wat anders.
Is er geen visboer in de buurt, of op de markt?
Een karkasje met wat rundvlees (spiervlees) is toch ook wel weer iets leuks om te geven.
Bedenk maar eens wat met de gewichten erbij, ongeveer evenveel als van de Rodi en als je het dan plaatst op bp, dan zijn er vast wel mensen, die even mee willen kijken.
Niet zomaar botjes gaan geven, eerst even lezen hoe dat zo veilig mogelijk is.

Veel plezier met voeren, Hanny
Door roefus
#579837
In kvv mag je nog willen dat de calcium van kippenbot komt.
Dan is de calciumbron in ieder geval nog natuurlijk.
Zo niet, dan wordt er een kalk-supplement toegevoegd.
Door Cin
#579839
Mag ik 'heel brutaal' vragen in welke hoek van Nederland je zit?
Misschien valt er wat te regelen met andere mensen bij je in de buurt namelijk....
Door frutsel
#579853
Hanny schreef: Ik denk, dat je best wel een paar maaltijden zelf kunt samenstellen en dan verder gewoon Smuldier, of Rodi geven.
Voozover ik weet zit in beide produkten geen gemalen kip voor de calcium, dus, als je een paar keer per week kipprodukt geeft is dat toch weer extra.
Orgaanvlees zal er wel genoeg in de kvv zitten, maar lamshart een keertje is toch wat anders.
Is er geen visboer in de buurt, of op de markt?
Een karkasje met wat rundvlees (spiervlees) is toch ook wel weer iets leuks om te geven.
Bedenk maar eens wat met de gewichten erbij, ongeveer evenveel als van de Rodi en als je het dan plaatst op bp, dan zijn er vast wel mensen, die even mee willen kijken.
Niet zomaar botjes gaan geven, eerst even lezen hoe dat zo veilig mogelijk is.

Veel plezier met voeren, Hanny
ik zal vanavond eens wat rekenwerk gaan doen.
is een calciumbron echt zo slecht?ik zou anders misschien nog eierschalen kunnen geven?of voegt dat niks extra's toe?

ik woon overigens in noord-holland,maar wil liever niet afhankelijk zijn van anderen,omdat ik nogal varieerende werktijden heb is dat erg lastig.
Door Lizzy
#579883
Nouwww, het wordt natuurlijk pas echt 'tok tok barf' (dat is een metafoor voor barfen met alleen kip ;D) als je, buiten kippenbotten ook kippenvlees en kippenorganen voert.

Jij hebt de beschikking over:

lamsgehakt,rundvlees,runderpens,lamshart,lamsvet,vissoorten en groente en zuivel en eieren enzo.

Dat is dus kip en lam en rund en vis. Tja, ik vind het eerlijk gezegd ook wel wat aan de magere kant om alleen met kippenbot zelf samen te stellen. Ik ben het wel met Tieneke eens.

Maar ja, aan de andere kant: Smuldier en Rodi bevatten het niet. Die bevatten vaak minder vleessoorten als jij nu zou gaan voeren met een vitamine + mineralen preparaat. Je kunt je dus afvragen wat beter is....

Ik zou het gewoon gaan proberen. Ik zou wel een uitgebreide groentemix maken waar je 7 a 10 groentes per keer in verwerkt en waar je ook, de keer erop, door de mix weer andere groentes doet. Ik geef een voorbeeld:

Mix 1 (voor bijv 1 of 2 of 3 weken): witlof, wortel, andijvie, bietje, knoflook, waterkers, alfalfa, peterselie, courgette.

Mix 2 (voor als mix 1 op is): pompoen, gekookte sperzieboon, alfalfa, komkommer, paksoi, witlof, broccoli, stukje gember, plukje spinazie (niet teveel).

Ik zou wel proberen om vette vis te geven. Dus zalm, sardien, makreel. En het liefst toch wel rauw.

Ook zo ik zeker opletten of je bijv. af en toe bij de supermarkt een keer met 35% korting (bij de AH hebben ze dat als het vlees OP datum is) kalkoen kunt kopen. Zo kun je dan af en toe toch wat afwisselen. Heel soms hebben ze zo ook konijn en parelhoen bij de AH (en dat loopt voor geen meter, dus die gaat ook vaak met 35% korting de deur weer uit).

Lamsvet vind ik persoonlijk een zinloze toevoeging, tenzij het vlees dat je hebt HEEL mager is (maar lamsvlees is van nature al vet) en je hond heel mager is.

Misschien kun je verder nog aan gezonde toevoegingen komen zoals rauwe noten en zaden (ze moeten wel echt rauw zijn!). Denk dan aan: sesamzaad, pompoenzaad (bevat veel zink!), hazelnoten, walnoten, amandelen. Je moet ze wel malen.

Tja, en verder zul je je hond gewoon goed in de gaten moeten houden.
Door frutsel
#580227
afwisseling in groenten,noten ed kan ik wel voor zorgen,afwisseling in spier en orgaanvlees ook,alleen in het bot niet.

ik vraag me af of dat nou echt zo veel kwaad kan,want in kvv zit ook vaak maar 1 botsoort,of dus helemaal geen.

je zegt dat ik het wel kan gaan proberen,maar is het ook verantwoord?

ik dacht zelf zo;bot geef je voor het calcium,dus of je dan 1 of 5 botsoorten geeft,dat calcium krijgt hij evengoed wel binnen,zolang je maar de juiste hoeveelheid geeft.in de de kvv's die bot gebruiken zit toch ook maar 1 botsoort?
Door Mevroi Kruim
#580404
In bot zit echt wel meer dan alleen calcium hoor! Er zitten meer mineralen in (vooral fosfor) en het merg bevat veel voedingsstoffen. Daarom alleen al is een kvv met gemalen bot te prefereren boven een met een calciumsupplement.
Ook is de samenstelling van het bot verschillend per diersoort. Kip bv is eigenlijk kuiken van 6 tot 9 weken oud (behalve soepkip dan) en dat betekent dat het bot nog niet verbeend is, het is deels kraakbeen en dat bevat minder calcium dan 'echt' bot. Dat maakt het ideaal om aan honden te voeren omdat het lekker zacht is, maar het is dus relatief arm aan kalk, vergeleken met andere botsoorten.
Dat geldt ook voor de rest van de beesten, de samenstelling van kip is niet hetzelfde als van lam of rund of paard. En dat is de reden om vlees- en botsoorten af te wisselen, dan heb je meer zekerheid dat je hond niks tekort komt.

OK, barfen met alleen kippenbot is dus niet ideaal maar ik vind dat je helemaal gelijk hebt dat het beter is dan kvv met supplement. Het is niet gemalen, het bevat niet teveel orgaan, in jouw geval heb je redelijk wat afwisseling qua vleessoorten, er zit geen graan in en je weet tenminste wat je voert.
Ik denk dat je verantwoord kunt barfen met wat je nu kunt krijgen maar ik zou zeker zoeken naar uitbreiding van je pakket. Als je lamsgehakt kunt krijgen zou je ook kunnen proberen of je datzelfde vlees ongemalen kunt kopen. Da's alweer winst ivm kauwen. Misschien kun je bij die slager ook eens om lamsbotten vragen? Of is het een supermarkt, dan wordt dat lastiger.

En kijk eens of er in jouw buurt meer barfers zijn, misschien kun je dan gezamenlijk op expeditie om leuke dingen in te kopen. Zo doen heel veel mensen het: de een heeft hier een adresje, de ander daar, als je dan alles bij elkaar gooit heb je allebei weer meer mogelijkheden.
Door roefus
#580426
Ik sluit me eigenlijk helemaal bij Kruimel aan.
Het is niet optimaal (één botsoort), maar ik zou het zelf verkiezen boven kvv.
En zeker omdat je toch al vier vleessoorten hebt.

Eigenlijk ploeter ikzelf ook wel om het allemaal bij elkaar te krijgen.
En Rotterdam bijvoorbeeld is voor mij ook 'ver weg'.
Een paar keer per jaar zal ik erheen gaan, vooral al om de dingen die ik in de buurt nauwelijks goed kan krijgen.
Maar ik weet bijna zeker, dat als je een poosje bezig bent met barfen, dat je dan toch wel eens links en rechts wat tegen komt.
Een eend (op de markt bijvoorbeeld) of soms eens wat van konijn.
En dan voeg je toch voor de afwisseling al weer snel iets anders toe.
Veel succes ermee.
Door frutsel
#583336
ik had gister mijn barf spullen ingeslagen voor de komende maand:
kippennek en orgaan
runderpens/lamshart
kalkoen en lamsvlees/vis/rundvlees

kalkoen en lamsvlees uit de supermarkt.

nou kom ik er net achter dat ik hier in de buurt aan eendennekken kan komen,deze zijn wel vrij prijzig,het wordt op deze manier veel te duur.
dan moet ik dus een keuze maken tussen of:

kippennek/rundvlees/vis/kalkoen en lamsvlees

of

kippennek/eendennek/rundvlees/vis

bij de een heb ik dus maar 1 botsoort,maar wel 5 diersoorten,bij de ander heb ik 2 botsoorten en maar 4 diersoorten.waar zouden jullie voor kiezen?
Laatst gewijzigd door frutsel op wo 05 jul 2006, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door