Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door JR
#579049
ik zat me vanmiddag op mijn werk te vervelen (jaja luxe probleem :wink: ) en zat is aan chuckie zijn nieuwe menu en het barf gebeuren te denken.
ik zat te denken aan hoe de dieren ,vee ed tegenwoordig gehouden en gevoerd worden,en vroeg me af of de kwaliteit van het vlees wat wij voeren nog wel hoog genoeg is om aan de benodigde vitamines e.d te komen.
als je bijv een kvv zou voeren,dan weet je zeker dat het kompleet is,omdat alle vitamines eraan toegevoegd zijn (kijken we dus even niet naar de verhoudingen spiervlees,orgaan etc,maar enkel naar de vitamines),maar als je hond al zijn vitamines uit het vlees,bot en orgaanvlees moet halen wat wij hem voorzetten,hoe weet je dan zo zeker dat hij al die vitamines wel binnenkrijgt?hoe weet je zeker dat deze in voldoende hoeveelheden aanwezig zijn in het vlees van tegenwoordig??

ach toen kreeg ik het weer druk,en had geen tijd meer om er over na te denken,maar ik ben toch even benieuwd naar jullie mening hierover.
Laatst gewijzigd door JR op di 27 jun 2006, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#579057
ja maar toch,bepaalde vitamines moeten ze toch voornamelijk uit het vlees,orgaanvlees en bot halen.
Door Laura2004
#579093
Ik hoef maar naar mijn hond te kijken om te zien of hij voldoende vitamines binnenkrijgt, mijn hond ziet er honderd keer gezonder uit sinds hij barft, hij poept de helft of een derde van wat hij poepte met brokken, dus dat betekent dat hij bijna alle voedingsstoffen opneemt en dat is voor mij genoeg om te weten of hij genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 27 jun 2006, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#579097
ja oke,dat heb ik ook als ik naar mijn hond kijk,ben ik het helemaal mee eens,maar toch die twijfel of het wel goed genoeg is allemaal,maar aan de andere kant....kunstmatig toegevoegde vitamines zijn natuurlijk ook niet goed.
zou het vlees van tegenwoordig minder voedingswaarde hebben?of zou het evengoed meer dan voldoende zijn?
Door Laura2004
#579112
[quote="JR"]
ja oke,dat heb ik ook als ik naar mijn hond kijk,ben ik het helemaal mee eens,maar toch die twijfel of het wel goed genoeg is allemaal,maar aan de andere kant....kunstmatig toegevoegde vitamines zijn natuurlijk ook niet goed.
zou het vlees van tegenwoordig minder voedingswaarde hebben?of zou het evengoed meer dan voldoende zijn?
[/quote]
Ik denk dat bio-industrie vlees zeker minder voedingswaarde heeft dan biologisch vlees, maar het is altijd beter dan kunstmatige vitamines, dus ik zou me niet echt druk maken.
Door Lizzy
#579162
Nee, je bent niet de enige die hier aan twijfelt. Ik twijfel er ook aan. Zo is het feit dat bio-industrie-vlees nauwelijks nog omega 3 vetzuur bevat. Zo zijn de analyses van kip van 20 jaar geleden niet meer gelijk aan de analyses van de plof-kip van vandaag de dag. En nu zijn er mensen die menen dat de meetapparatuur van vandaag de dag beter is en er daarom verschil in analyse zit. Ik geloof er geen snars van.... De smaak van het vlees is anders als vroeger en de voedingswaarde is gewoon ook anders....

Het is vandaag de dag eerder uitzondering dat een koe/kalf in de wei staat/opgroeit en gezonde kruiden en grassen eet. Vandaag de dag staan koeien/kalveren in stallen, bij kunstlicht en eten kuilgras en runderbrokken. En geloof me, de hondenbrok is nog heilig vergeleken bij de runderbrok... Plofkuikens hebben helemaal nog nooit de buitenlucht geroken, laat staan in de buitenlucht gelopen, de zon op hun lijfje gehad en insektjes en zaadjes en grasjes kunnen pikken.... Bio-industrie-konijnen staan op gaas. In stallen/schuren. Hebben de zon nog nooit gezien. Hebben nog nooit een vers klavertje gegeten...

Dat is niet te vergelijken met een wild konijn of een wild hert dat de wolf vangt. In de verste verte niet...

Dit is voor mij de reden om zoveel ik kan biologisch vlees/vleesbot/orgaanvlees/eieren te voeren. Dit is voor mij de reden (onder andere) dat ik wel groentemix geef. Dat ik biologische eieren en rauwe gemalen noten en zaden geef. Dat ik spruit-groenten kweek en voer. En af en toe zeewier en chlorella geef.

En als ik dan naar mijn honden kijk, die al sinds jaren op zelf samengestelde voeding leven: dan weet ik 1 ding heel zeker: ze krijgen voldoende vitamines en mineralen en vetzuren binnen. Mijn honden zien er buitengewoon gezond uit. Ze voelen zich goed, ze stralen kracht en vitaliteit uit en ze zijn nooit ziek (afkloppen op ongelakt hout). Brutus en Whoofer hebben ooit brokken gegeten. En hebben ooit versvlees gegeten. Ik kan dus het verschil zien tussen brok, versvlees en zelfs samengesteld en ze doen het op zelf samengestelde voeding het aller, allerbeste. Ik geloof trouwens ook niet in kunstmatig toegevoegde vitamines/mineralen.
Gebruikersavatar
Door pike
#579164
Het is natuurlijk niet alleen het vlees wat in voedzaamheid (en smaak) achteruit is gegaan. Voor groenten en fruit geldt min of meer hetzelfde. Veel groenten worden in kassen gekweekt onder kunstlicht en op houtwol en krijgen kunstmatige voedingsstoffen. Ook deze gewassen leveren in aan smaak en voedingswaarden.
Door Lizzy
#579225
[quote="pike"]
Het is natuurlijk niet alleen het vlees wat in voedzaamheid (en smaak) achteruit is gegaan. Voor groenten en fruit geldt min of meer hetzelfde. Veel groenten worden in kassen gekweekt onder kunstlicht en op houtwol en krijgen kunstmatige voedingsstoffen. Ook deze gewassen leveren in aan smaak en voedingswaarden.
[/quote]

Ja, absoluut. Hoewel als je groente van het seizoen neemt, dan valt het nog wel mee.
Door Laura2004
#579247
Er is trouwens wel pas geleden een onderzoek gedaan naar het verschil in voedingsstoffen tussen biologische groentes en niet biologische groentes en er zat geen verschil in (op de één zaten natuurlijk bestrijdingsmiddelen, maar qua voedingsstoffen geen verschil.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#579252
[quote="JR"]
ik zat me vanmiddag op mijn werk te vervelen (jaja luxe probleem :wink: ) en zat is aan chuckie zijn nieuwe menu en het barf gebeuren te denken.
ik zat te denken aan hoe de dieren ,vee ed tegenwoordig gehouden en gevoerd worden,en vroeg me af of de kwaliteit van het vlees wat wij voeren nog wel hoog genoeg is om aan de benodigde vitamines e.d te komen.
als je bijv een kvv zou voeren,dan weet je zeker dat het kompleet is,omdat alle vitamines eraan toegevoegd zijn (kijken we dus even niet naar de verhoudingen spiervlees,orgaan etc,maar enkel naar de vitamines),maar als je hond al zijn vitamines uit het vlees,bot en orgaanvlees moet halen wat wij hem voorzetten,hoe weet je dan zo zeker dat hij al die vitamines wel binnenkrijgt?hoe weet je zeker dat deze in voldoende hoeveelheden aanwezig zijn in het vlees van tegenwoordig??

ach toen kreeg ik het weer druk,en had geen tijd meer om er over na te denken,maar ik ben toch even benieuwd naar jullie mening hierover.
[/quote]

De vitamineneninhoud van de barfingrediënten zal best minder zijn dan pak 'm beet, 30 jaar geleden. Dat is ook de reden waarom we (ik) probeer toch aan de juiste hoeveelheid te komen door zoveel mogelijk te variëren. Zou het zo bereslecht gesteld zijn met de gebruikte ingrediënten, dan zouden volwassen honden het wel een poosje uitzingen, maar dan kregen we pups er niet gezond op groot, want enig vitaminegebrek (of overmaat) zal zich bij hun sneller uiten omdat ze geen reserves hebben kunnen opbouwen.

Hoe je nou weet of je hond voldoende binnenkrijgt. Dat is een beetje koffiedik kijken, net als bij jezelf.
Weet wat waar in zit, weet wat een tekort aan een bepaald vitamine kan veroorzaken en gebruik deze wetenschap bij het samenstellen van je menu en dan kan er maar echt weinig fout gaan.

Niet all kvv's bevatten een premix en ook de honden die de kvv zonder premix eten gaan al jaren gezond door het leven. Het gebruik van een premix versimpeld het leven van een fabrikant, want bot gezegt kun je met een premix nog een hoop stront compleet maken, hoe en wat je er dan verder instopt wordt van ondergeschikt belang, schepje synthetische vitaminen erbij en voila.

Maar je gedachtengang is niet vreemd. Toen ik van kvv naar Barf overstapte en ik nog maar weining variatie kon bieden en ook nog niet veel zelfvertrouwen had kregen ze hier ook met regelmaat een multivitaminenpil om mijn onzekerhied op te heffen. Van lieverlee werd dat ding steeds vaker vergeten en naarmate de kennis groeide, groeide het zelfvertrouwen mee en doen ze (de groten en ook de puppen) al weer een kleine 2 jaar helemaal zonder en hebben we tot op heden geen gebreksziekten kunnen ontdekken.
Door Lizzy
#579262
Voor JR reageer ik even op Angelique
Angelique schreef: De vitamineneninhoud van de barfingrediënten zal best minder zijn dan pak 'm beet, 30 jaar geleden. Dat is ook de reden waarom we (ik) probeer toch aan de juiste hoeveelheid te komen door zoveel mogelijk te variëren.
Heel juist! Ik ben het hier heel erg mee eens!
Zou het zo bereslecht gesteld zijn met de gebruikte ingrediënten, dan zouden volwassen honden het wel een poosje uitzingen, maar dan kregen we pups er niet gezond op groot, want enig vitaminegebrek (of overmaat) zal zich bij hun sneller uiten omdat ze geen reserves hebben kunnen opbouwen.
Ook helemaal eens. Ik ben er ook niet bang voor. Juist doordat ik zoveel verschillende dingen aanbied aan mijn honden. Nou, Linga is in 1 woord super opgegroeid!

Aan de andere kant: honden en ook pups kunnen een hoop hebben... Pups worden zelfs groot op supermarktbrokken.... Maar, als ik de vitaliteit van mijn Linga vergelijk met jonge honden/pups op brokken... Een wereld van verschil!

Kijk, brokken en versvlees bevatten natuurlijk ook ingredienten die met dezelfde tekortkomingen te maken hebben. En dan vullen brokken dit altijd aan (moet wel, de troep is ook nog eens ernstig verhit geweest) met een onnatuurlijke vitamine-preparaat. Veel versvleesmerken vullen het ook aan met een onnatuurlijk vitamine-preparaat. Maar versvlees bereikt ook nooit de afwisseling die ik bereik. En daarom heb ik dAt soort aanvullingen ook niet nodig.
Hoe je nou weet of je hond voldoende binnenkrijgt. Dat is een beetje koffiedik kijken, net als bij jezelf.
Weet wat waar in zit, weet wat een tekort aan een bepaald vitamine kan veroorzaken en gebruik deze wetenschap bij het samenstellen van je menu en dan kan er maar echt weinig fout gaan.
Helemaal eens!
Niet all kvv's bevatten een premix en ook de honden die de kvv zonder premix eten gaan al jaren gezond door het leven. Het gebruik van een premix versimpeld het leven van een fabrikant, want bot gezegt kun je met een premix nog een hoop stront compleet maken, hoe en wat je er dan verder instopt wordt van ondergeschikt belang, schepje synthetische vitaminen erbij en voila.
Waarheid als een koe ;D ;D ;D
Maar je gedachtengang is niet vreemd. Toen ik van kvv naar Barf overstapte en ik nog maar weining variatie kon bieden en ook nog niet veel zelfvertrouwen had kregen ze hier ook met regelmaat een multivitaminenpil om mijn onzekerhied op te heffen. Van lieverlee werd dat ding steeds vaker vergeten en naarmate de kennis groeide, groeide het zelfvertrouwen mee en doen ze (de groten en ook de puppen) al weer een kleine 2 jaar helemaal zonder en hebben we tot op heden geen gebreksziekten kunnen ontdekken.
Ik kan me hier ook helemaal in vinden. Ik begon (nog langer geleden) ook met allerlei pillen en poeders. Dat heb ik allemaal aan de kant gegooid. Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar pure/natuurlijke voedingsmiddelen ter aanvulling.

Kijk, chlorella is geen voedingssupplement. Het is gewoon een algje. Zeewier idem dito. Net als waterkers en andere zeegroentes bevat het sporenelementen. Neem alfalfa. Dit bevat vele vitamines en mineralen. Neem pompoenpitten. Deze bevatten echt uitzonderlijk veel zink. Neem groentes. Deze bevatten veel vitamines, mineralen, chlorofyl, omega 3 vetzuren, etc. Op deze manier vul ik het vlees/vleesbot en orgaanvlees aan tot er, over een langere tijd, een zeer complete voeding bestaat. En dat is mijn honden dan aan te zien. Mensen vallen pikaal stijl achterover als ik vertel dat Brutus 10 jaar jong is. Hij is een jonge adonis.

Soms denk ik eigenlijk dat je aan juist een oudere hond goed kan zien hoe hij er qua voeding voor staat. Jonge honden zijn allemaal sterk en flexibel. Maar als ze ouder worden: dan komt het er echt op aan.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 28 jun 2006, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#579268
Soms denk ik eigenlijk dat je aan juist een oudere hond goed kan zien hoe hij er qua voeding voor staat. Jonge honden zijn allemaal sterk en flexibel. Maar als ze ouder worden: dan komt het er echt op aan.

ik denk dat je hier helemaal gelijk in hebt.en aangezien ik een jonge hond heb,mijn eerste jonge hond zelfs,en ook nog nooit barf heb gevoerd,vind ik het toch een beetje eng allemaal.ook als ik kijk naar de afwisseling die ik hem kan bieden,is dat voldoende??
ik kan enkel komen aan vleesbot van eend en kip.
orgaan,lam,kip en rund,en los spiervlees rund en vis,als ik daar dan nog is een mix van 10 verschillende groenten en kruiden aan toevoeg,aangevuld met zeewier en yoghurt,dan lijkt dit toch voldoende afwisseling,maar wie garandeert mij dat mijn nu zo vitale pup over een aantal jaar niet opeens van alles mankeert omdat ik heb tekort gedaan heb?
ik wil het beste voor hem;natuurlijke voeding,maar ben ook oh zo bang dat ik ergens de fout in ga.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door