Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door inimine
#577060
en heb ongeveer berekend hoeveel mijn hondje van alles mag hebben.

ben uitgegaan van 40% vleesbot.15 % orgaan,35 % spiervlees,10% overigen.

hij eet nu van zijn smuldier 6kg per maand,dus dit houd ik voor barf ook even aan.

dat wordt dan per maand:
0,5 kg lamsrib
1,5 kg kippennek
0,5 kg eendennek

1,5 kg runderspiervlees
0,5 kg vis

300 gr lamshart
300 gr runderpens
300 gr kippenlever

4 eieren,300 gr yoghurt,300 gr groenten/fruit,zeewier

is dit afwisselend genoeg zo?ik heb namelijk een carnibest verkooppunt gevonden hier in de buurt,waar ik alle botten dingen kan krijgen.
de kleine nekjes durven we wel te geven,en de ribben gooien we gewoon met onze ogen dicht naar buiten. ;D

hmm zie net dat ik hem in de verkeerde rubriek geplaatst heb,sorry :-[
Laatst gewijzigd door inimine op za 24 jun 2006, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#577165
Ziet er goed en afwisselend uit. Alleen is het percentage groente wel erg laag, vind ik.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 25 jun 2006, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#577168
volgens mij is dat best aardig zo.leuk dat je mijn percentages heb aangehouden,chuckie doet het hier erg goed op!
leuk dat je ook over gaat op barf,je hebt hier wel gezien hoe ontzettend hij er van geniet!

@lizzy: ik voer ook dit percentage groentes en chuckie doet het hier erg goed op,daarom heb ik haar voor het begin ook deze percentages aangeraden.hoeveel %groentes zou jij geven dan?
Laatst gewijzigd door JR op zo 25 jun 2006, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#577191
JR schreef: @lizzy: ik voer ook dit percentage groentes en chuckie doet het hier erg goed op,daarom heb ik haar voor het begin ook deze percentages aangeraden.hoeveel %groentes zou jij geven dan?
Zoals je weet ben ik een voorstander van groentes, als aanvulling op het menu. Ik zou tenminste 5% geven. Zelf voer ik 15% en dat bevalt mij uitstekend. Mijn theorie over waarom groente wel belangrijk is voor de hond staat uitgebreid hier beschreven: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=23809
Door Lizzy
#577208
JR schreef: ik dacht dat de groentemix hier rond de 5% zat.
het is 10% overigen,waarvan de helft groentemix.
Volgens mij valt dit bij Inimine onder diversen?

4 eieren,300 gr yoghurt,300 gr groenten/fruit

Dus dan is groente 1/3. En volgens mij is 1/3 op 10% eerder 3%?

Komt bij dat ik 5% eigenlijk al aan de krap krappe kant vind..... Dus vandaar mijn opmerking aan Inimine.
Door inimine
#577223
dus je denkt dat ik beter iets meer groente kan geven?
moet ik ergens anders dan wat minder van geven of kan ik de groenten er gewoon extra bij geven?

nog even overhet samenstellen van mijn weekmenu:

wat zijn ongeveer de gewichten van een kippennek/eendennek en lamsrib?
dan weet ik een beetje hoe ik mijn menu in moet gaan delen.
Laatst gewijzigd door inimine op zo 25 jun 2006, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#577225
Ik persoonlijk zou dus inderdaad wat meer groente geven. Bij mij zou zoiets "ten koste" gaan van 2 eieren en yoghurt. Ik vind 4 eieren best veel voor zo'n kleine hond en yoghurt: daar heb ik nou eerlijk gezegd persoonlijk niks mee.... Mijn honden krijgen ook wel eens een lepeltje zuivel hoor, maar heel weinig. Ik vind het persoonlijk weinig goede toegevoegde waarde hebben, zuivel.
Door Lizzy
#577227
Een kippennek zal ongeveer 100 a 150 gram wegen, denk ik. Een eendennek zal ongeveer 200 a 250 gram wegen, denk ik. Lamsrib: hangt er vanaf hoe jong het lam is en hoeveel ribben je aan elkaar geeft.... Ik ben van mening dat je geen enkele (dus 1) rib moet geven.
Door inimine
#577233
oke dan kan ik dus beter een keer per 2 weken een ei geven,de yoghurt zo goed als weglaten en dat vervangen door groenten/fruit.ik heb je stuk over groentenmixen gelezen en vond het erg leerzaam.dank je voor de info.
welke groenten/fruit zijn het best om te voeren als je kijkt naar de aanvulling op het vlees?
en ik kan alleen aan enkele ribben komen,(waarom voer je liever geen enkele ribben?) anders zou ik dit eventueel kunnen vervangen door runderstrotten. (is dit ook een vleesbot?wat zijn de verhoudingen vlees/bot daarvan?)
Door Lizzy
#577238
inimine schreef: oke dan kan ik dus beter een keer per 2 weken een ei geven,de yoghurt zo goed als weglaten en dat vervangen door groenten/fruit.ik heb je stuk over groentenmixen gelezen en vond het erg leerzaam.dank je voor de info.
welke groenten/fruit zijn het best om te voeren als je kijkt naar de aanvulling op het vlees?
en ik kan alleen aan enkele ribben komen,(waarom voer je liever geen enkele ribben?) anders zou ik dit eventueel kunnen vervangen door runderstrotten. (is dit ook een vleesbot?wat zijn de verhoudingen vlees/bot daarvan?)
Ja, ik vind 2 eitjes per week mooi zat. En yoghurt kun je best af en toe als tussendoortje geven hoor.

Ik geef zelf niet zoveel fruit. Fruit bevat vrij veel suikers en ik ben daar niet zo kapot van. Ik gooi ook geen fruit door de groentemix, omdat ik groentemix altijd combineer met vlees en vlees+fruit is geen ideale combinatie. Dat wil nog wel eens gaan gisten in de darmen. Fruit krijgen ze hier wel eens, als tussendoortje. Af en toe wat bessen of aardbeien of meloen, als wij zelf fruit eten.

Groente: je kunt heel veel groentes gebruiken. Je kunt natuurlijk de gekookte groentes van je eigen maaltijd geven. Zolang het maar geen ui of prei is. En je kunt een groentemix maken van meerdere groentes (ook geen ui en prei en uitkijken met teveel koolsoorten - kool heeft invloed op de schildklierwerking). Ik gebruik zelf altijd een mix van meerdere groentes (stuk of 10).

En dan enkele ribben: Linga heeft, toen zij een kleine pup was, 1 lamsrib in 1 keer helemaal ingeslikt.

Deze rib dus:

Afbeelding

De rib was zowat de helft zo groot als mijn pupje. Wij hadden nooit gedacht dat dit uberhaubt mogelijk was... Maar het gebeurde toch en we zijn ons echt heel erg klem geschrokken. Het hele verhaal kun je hier lezen:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 06;start=0
Door inimine
#577239
pffff dat is schrikken zeg!!
het is wel jammer dat ik dat dan niet kan geven want dan heb ik alleen nog eendennekken,kippennekken en eventueel runderstrot.(zit daar wel bot in eigenlijk?en hoeveel ongeveer?)
Door Lizzy
#577241
inimine schreef: pffff dat is schrikken zeg!!
het is wel jammer dat ik dat dan niet kan geven want dan heb ik alleen nog eendennekken,kippennekken en eventueel runderstrot.(zit daar wel bot in eigenlijk?en hoeveel ongeveer?)
Maar kun je dan geen ribbetjes aan elkaar krijgen? Want dat is wel de normale waarom je ze kunt kopen! Hier, fotootje:

Afbeelding

Oh, runderstrot bevat kraakbeen. En niemand weet of dit kraakbeen nou net zo calcium-rijk is als bot.... Ik zou het niet geven als vervanging van bot.
Door inimine
#577246
nee helaas kan ik die daar niet kopen.erg jammer want het ziet er erg mooi uit!
dan moeten we het even bij kip en eend houden totdat we wat anders vinden.is de variatie dan nog wel goed genoeg?
Door Lizzy
#577247
inimine schreef: nee helaas kan ik die daar niet kopen.erg jammer want het ziet er erg mooi uit!
dan moeten we het even bij kip en eend houden totdat we wat anders vinden.is de variatie dan nog wel goed genoeg?
Op zich is kip en eend voldoende vleesbot. Ik zou dan alleen wel proberen om aan lamsvlees te komen, voor de afwisseling. Of geitenvlees. Of je moet kijken of je niet een reisje kunt organiseren of mee kunt met andere die het organiseren naar het Islam Center in Rotterdam! Daar kun je dit soort lamsribben en geitenribben kopen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door