Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#575185
...that's the question!

Ik ben er niet uit over die groentenmix: de één vindt het onontbeerlijk, de ander geeft niets.

Ik zou heel graag advies krijgen over de voor- en nadelen (én inhoud, waar van toepassing) van eventuele groentenmixen.

Thanks!
Laatst gewijzigd door -Saskia- op wo 21 jun 2006, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#575189
Tja ... eigenlijk een kwestie van voorkeur, van baasje en hondjes. Vind ik.
Ik voer een keer of 4 per week groentemix, met ei, ik maak het vers en mik erin wat ik in de koelkast heb.
De laatste 2 weken ben ik als een gek aan het klussen en komen de beestjes dus een beetje tekort, dwz, de groentemix schiet erbij in. En ik merk dat Tara weer meer vreemde dingen gaat eten, meer gras, blaadjes, zwarte grond, rotte boombast, kippenmest, noem maar op. Kátur maakt het niks uit, hij vindt groente sowieso IWE (IIIIIEEE! Wie eklig! ;D ;D) en eet ze met moeite. Tara vindt groente heerlijk en likt de bodem uit de bak.
Ik heb al eerder een tijd lang geen groente gevoerd en had toen duidelijk het idee dat de vachten wat minder werden, vooral qua kleur.
Mar ach .... de katten krijgen geen groente, behalve dan wat ze aan restjes gekookt van het aanrecht pikken, en die lijden er zo te zien ook niet onder.
Door Lizzy
#575194
Ik ben dus een absoluut voorstander.

Ten eerste eten wolven, ook al zijn ze puur carnivoor, zeker zo'n 5% plantaardige kost. En dat is zonder dat de maaginhoud meegerekend is. Ik heb het hier dus over grassen, planten, knollen, bessen, etc.

Er is veel discussie geweest, ook hier op Barfplaats, of de wolf de inhoud van de maag opeet. Volgens een aantal mensen is dat niet het geval. En zij refereren dan aan de boeken van David Mech, waarin zij dat bewijs vinden. Helaas hebben ze hier een intepretatie-fout gemaakt. En dit kun je lezen in het een-na-laatste boek van Mogens Eliasen. David Mech noemt namelijk alleen de echte maag de maag en de pens bijv. noemt hij geen maag. De wolf eet wel degelijk de inhoud van boekmaag en pens. Zie voor details het boek "wolves" van Eliasen. Overigens schudden wolven de maaginhoud van hun kleine prooidieren zoals het konijn niet uit hoor. Die eet hij gewoon op.....

Overigens staat in dit boek ook beschreven dat er een groep wolven in Amerika leeft die zooo verwend zijn qua grote hoeveelheid prooidieren, dat zij hun honger niet meer stillen met plantaardige voeding. Deze wolven lijden aan huidproblemen zoals eczeem, terwijl wolven die wel plantaardig voedsel eten dat niet hebben. Hier komt ik zo op terug.

Tot zover de theorieen van schrijvers. Nu mijn eigen theorie. De afgelopen jaren (heel veel jaren) is de hond uiterst gevoelig gebleken voor kanker. Ik wijd dat deels aan de voeding. En deels aan verontreiniging. Verontreiniging qua de lucht die de hond inademt (op auto uitlaatgas hoogte en de sigarettenrook die sommige onfortuinlijke honden de hele dag in zitten te ademen) maar ook de giftroep die wij op onze honden aanbrengen tegen vlooien, teken en wormen, etc. Groentes bevatten anti-kanker-stoffen. Beschermende stoffen. Deze heeft onze hond in mijn ogen dus hard nodig.

Bovendien bevatten groentes vitamines en mineralen en vetzuren (zoals omega 3!!) en chlorofyl die ze heel goed kunnen gebruiken en in mijn ogen ook hard nodig hebben. Want laten we wel wezen: een bio-industrie gefokt konijn of kalfje of kip: dat staat in geen verhouding tot het wilde dier dat de wolf eet. Dus mensen die heel hard roepen dat een hond gevoerd moet worden zoals de wolf: die houden er in mijn ogen dus totaal geen rekening mee dat de leefomstandigheden van de wolf en hond anders zijn en dat de voeding die de wolf binnen krijgt (een in de zon opgegroeid konijn) van een totaal andere waarde is als onze bio-industrie-plof-dieren (ze houden er ook geen rekening mee dat wolven wel plantaardige kost nuttigen). Zo is gewoon feit dat vlees van wilde dieren meer omega 3 vetzuur bevat als vlees uit de bio-industrie. En een feit is dat in groente omega 3 vetzuur zit, dat een tekort (uit het vlees) aanvult. En dit geldt dus eveneens voor vitamines, mineralen, RNA/DNA, chlorofyl, etc.

Last but not least heb ik natuurlijk zelf de proef op de som genomen. Daar ben ik dan ook niet te kinderachtig in. Ik heb mijn honden maandenlang geen groentes, 5% groente, 10% groente, 15% groente en 20% groente gevoerd. In de periode dat ik hen helemaal geen groente gaf (en toentertijd had ik ook nog een Basset, dus het feit dat Dalmaten groentes ook gewoon nodig hebben: dat is van puur ondergschikt belang) werden de vachten dof, stug en gingen ze stinken. Ook werd de ontlasting van beduidend minder goede kwaliteit, want laten we wel wezen: ik voer geen allerlei-soortige vezel-achtige mixjes. Is ook niet nodig, ik voer groentemix en groente bevat voldoende vezel. Voldoende vezel om de vacht en huid van het prooidier te simuleren. En in mijn ogen heeft groente als vezel grote voordelen boven de nadelen die sommige vezel-leverancier hebben. Neem bijv. graanvlokken of zemelen. Graanvlokken/zemelen; die komen echt niet in de natuurlijke voeding van de wolf voor. En verder leveren deze eigenlijk niks nuttigs. In tegenstelling tot groentes, die leveren wel vele nuttige voeding/bouwstoffen.

Maar goed, toen ik het stuk van Eliasen las over wolven met eczeem (zie boven), kon ik mij daar ook direct in verplaatsen. Toen ik dus merkte dat de vacht en huidkwaliteit van echt alle drie mijn honden minder werd. Ik vind dat haast geen toevalligheid.

Dus, ik ben pro-groentemix ;D. Maar een ieder die het niet wenst te voeren: die "veroordeel" ik niet hoor! Helemaal niet. Ieder moet dat zelf weten. Ik hoop alleen wel dat ze dit doen op basis van "er zelf eens goed over nagedacht te hebben".
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 21 jun 2006, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#575226
ik heb heel lang geen groentemix meer gevoerd, maar moet toegeven dat ik het gevoel heb dat de honden meer uit zichzelf gaan grazen, muffe bosgrond (humus rijk), planten, gras, bast en rottend hout van onder de hout afdakje, dus ben ik weer aan het voeren, maar ik ben meer van de een keer per week of mischien per twee weken. Ik zal het goed in de gaten houden of ze dan ook minder ga grazen dan nu. Zeker weet ik het nog niet. ;)
#575325
Ik heb geen uitgebreide studie gedaan zoals Lizzy...maar mijn Spots zijn gek op groentes, als mix en in stukken voor tussendoor.
De groentemix is zeker 40-50% van de avondeten, de rest is gemalen kalkoen of ander gemalen rmb.
Dus hier is de maaltijd alleen kompleet MET de groentmix!
Door Elizaw
#575330
Ook hier geven wij groentemix, ik sta daar wel achter en ze vinden het heerlijk ;D
De groente daar maak ik idd een mix van,
Fruit is weer een ander verhaal, dit geef ik gewoon heel ;D maar dit is in verband met de opname hiervan.
Door Lil
#575456
Ik ben ook helemaal pro groente, bevalt me goed en het is ideaal voor honden met nijging tot uitdijen. Hebben ze lekker hun maag vol zonder dat je moet oppassen dat er niet weer een kilo'tje aanzit.
#575966
Lindsey schreef: Gewone fijngemaakte groente gaat er hier niet in. Dat blijft mooi liggen.
Er zijn weinig honden die de groentemix eten wanneer er niks anders bijgedaan word.
De meeste eten het dus in combinatie met blikjes vis of gemalen/in stukken gesneden vlees/kip/vis.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 22 jun 2006, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door