Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#570871
Hoe doe je dat het beste?? Ja klink wat dom, maar ik doe dat niet zo vaak dusse... Ik heb al 2 jaar niet meer van dat spul toegedient, maar nu moet mn pup er eigenlijk maar weer eens aan geloven. Ze is morgen 13 weken oud en is met 8 weken voor het laatst ontwormd bij de fokker. Heb vorige week bij het enten van Zusje banminth meegekregen van de da. Wilde dat vandaag of morgen toedienen dus las even de bijsluiter. Kan door het voer :P Maar wanneer geef je het het best?! Wel of niet door het voer, 's morgens, 's middags of 's avonds?? (ivm. evt. kots/diarree met wormen die ik niet graag in mn bed heb vannacht :-X)
Iemand een tip?!
Laatst gewijzigd door Jojo op zo 18 jun 2006, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#570995
ik geef het meestal smorgens, in kaas verstopt, dan hopen dat het in ene keer opgeschrokt wordt. Dan hebben ze de hele dag om te poepen ;)
Door chrisje
#571109
Preventief ontwormen zou niet helpen. Ontwormen helpt alleen als er effectief wormen aanwezig zijn. Ben ik juist??
Door Jojo
#571118
chrisje schreef: Preventief ontwormen zou niet helpen. Ontwormen helpt alleen als er effectief wormen aanwezig zijn. Ben ik juist??
Ja, ben ik helemaal met je eens, maar het gaat om een pup van 13 weken. Pups kun je beter een paar keer ontwormen zegt 'men'. Ze is met 8 weken leeftijd nog ontwormt bij de fokker voordat ik haar ophaalde. Sindsdien heb ik dat niet meer met haar gedaan dus dacht, moet maar even voor de zekerheid ;)
Door conleeuw
#571753
Jojo schreef: Ja, ben ik helemaal met je eens, maar het gaat om een pup van 13 weken. Pups kun je beter een paar keer ontwormen zegt 'men'. Ze is met 8 weken leeftijd nog ontwormt bij de fokker voordat ik haar ophaalde. Sindsdien heb ik dat niet meer met haar gedaan dus dacht, moet maar even voor de zekerheid ;)
ik zou de pup in iedere geval volgens de passende schema ontwormen, zeker de eerste aantal weken. :)
Door Jojo
#571836
Nou, ik ga het haar zondagochtend wel door de carnibest geven. Dan heeft ze de hele dag onze supervisie dus dan zien we wel wat er gebeurd, of ze er van aan de scheiterij gaat of dat er misschien wormpjes uitkomen :-X ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#572485
Je kunt ook een ontlastingsonderzoek naar wormen laten doen ;). Fedor is met 6 weken bij de fokker voor het laatst ontwormt, met 12 weken heb ik zijn ontlasting (van 3 dagen) laten onderzoeken op wormeneieren en die waren niet te vinden! Ik vind het niet nodig om een pup standaard om de paar weken te ontwormen, tenzij je sterke vermoedens van een wormbesmetting hebt.
Door Jojo
#573030
Nou, ik had ook absoluut geen vermoeden dat ze besmet zou zijn! Ik heb haar vanmorgen de banminth pasta door de carnibest gedaan en voila, net uit haar drol 2 spoelwormpjes gevist. Zo met het blote oog had ik ze niet gezien, ze zaten echt ìn de poep, ik vond ze toen ik er met 2 sateprikkers (we waren net aan het bbq-en :-X) in zat te wroeten :P
Gatverdegatver :-X :-X :-X

Maaaruh..... er zijn er nu 2 uit gekomen van een 8 cm lengte, betekend dit dat ze er vol mee zit en de rest nog komt (of blijft zitten) of kan ze er ook gewoon maar 2 hebben gehad??? Moet ik het nu meteen nog eens doen of met een week of 2??
Aangezien ze ons ook wel regelmatig een lik over de mond geeft, moeten we nu zelf ook maar een wormenpilletje nemen of draaf ik nu een beetje door?! ::)
Door Lil
#573358
haha. Als je zelf wormen krijgt, zie je dat wel of voel je het wel (jeuk). Enne die pilletjes krijg je dan gewoon bij de apotheek, zijn alleen duurder dan die voor de hond. Bij mij moesten ze lachen toen ik zei of ik niet beter hondenpillen kon nemen, omdat die goedkoper zijn.
Door Joshii
#573413
Lil schreef: haha. Als je zelf wormen krijgt, zie je dat wel of voel je het wel (jeuk). Enne die pilletjes krijg je dan gewoon bij de apotheek, zijn alleen duurder dan die voor de hond. Bij mij moesten ze lachen toen ik zei of ik niet beter hondenpillen kon nemen, omdat die goedkoper zijn.
zulke pilletjes haal ik gewoon bij een drogist...€0.89 voor 2 tabletjes.
Door Jojo
#573424
Maar is het niet raar dat er ´maar´ 2 wormpjes uitkwamen?? Waar blijft nou de rest, of kan ze gewoon maar 2 wormpjes hebben gehad?? Dacht dat die dingen nogal van voortplanten hielden??? :P
Door conleeuw
#573449
Jojo schreef: Maar is het niet raar dat er ´maar´ 2 wormpjes uitkwamen?? Waar blijft nou de rest, of kan ze gewoon maar 2 wormpjes hebben gehad?? Dacht dat die dingen nogal van voortplanten hielden??? :P
ze had in iedere geval voor jou twee zichtbare wormpjes, puppies hebben vaak wormen, daarom wordt er een ontwormings regime voor ze voorgesteld. Ik zou me niet al te druk maken om of er nu nog moet komen of niet, ik zou gewoon aan de ontwormings schema houden, ik weet niet wat de voorschrift is voor de wormkuur die je nu heb gegeven, maar vaak is het zo dat er beschreven staat dat als ze wormen hebben moet je de kuur na XX weken opnieuw herhalen? wellicht dat er mensen zijn die dat uit hun hoofd precies weten ;)
Gebruikersavatar
Door Miekie
#573806
Voor zover ik weet is de cyclus van de spoelworm(van ei tot volwassen worm)in 4 weken rond.Als je na 2 weken nadat je wormen hebt gezien weer ontwormt zijn de jonge wormpjes die uit de achtergebleven eitjes zijn gekomen nog te jong om zich opnieuw voort te kunnen planten en zou je hond na die kuur dus wormvrij moeten zijn.Maar nu zijn er geloof ik ook middelen(Drontal) die niet alleen volwassen wormen doden maar ook de eitjes en dan zou je dus in 1 kuur klaar zijn.
Door Hilde
#575444
spoelwormen van honden zijn anders als de spoelwormen die bij mensen overleven. Je zult er dus zelf geen spoelwormen van krijgen. Wel kunnen de eitjes die je binnen krijgt, uitgroeien tot het larve stadium en zo door je lichaam reizen. En op plekken in organen ontstekingen veroorzaken.
Jezelf ontwormen met een pilletje heeft geen zin omdat dat alleen voor de spoelwormen werkt die in de darm aanwezig zijn. En die zijn er dus niet.

Zo zijn spoelwormen voor katten ook weer anders dan die van honden. En daarvoor geldt hetzelfde verhaal.
Ik ben zelf naar informatie gaan zoeken omdat ik een nest puppies had, die mijn kinderen elke dag aflikte.
Deze informatie heb gevonden op een site van de GGD.
Dus aan de ene kant geruststellend dat je er zelf geen wormen door kan krijgen. Maar hoe groot het risico is op ontstekingen weet ik niet. En aan die larve kun je dus eigenlijk niets doen. Behalve zorgen dat je weerstand goed is.
Door Jojo
#575545
Ok! Dank je voor de info. Maar begrijp ik het nou goed dat de hond ook niets krijgt van de wormeneitjes van een kat?? Die viesnekken hier mogen nogal graag ´treintje rijden´ met de katten, de hondjes lopen dus al likkend aan de poeperts van de poezen door de kamer heen (heel dom gezicht), de katten vinden het nog wel lekker ook volgens mij :P ::)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door