Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Moos
#57206
Ik heb een tijdje zitten neuzen hier, maar snap het nog niet helemaal vrees ik.... :-\

Ik wil Moos naast de Rodi af en toe een lekker bot geven. Dus niet voor de voedingsstoffen, maar voor de lol en de tanden.

De slager zit hier om de hoek, en is in ieder geval dol op honden (Moos mag altijd mee naar binnen, en wordt dan uitgebreid begroet), dus ik neem aan dat ik van hem wel iets mee kan krijgen voor Moos.

Maar wat kan ik dan het beste geven? Moos heeft nog nooit eerder een vers bot gehad, maar is dol op kauwen.
Door Lizzy
#57210
OK, dus wat je eigenlijk zoekt is een recreatiebot.

Tja, daar zijn verschillende meningen over! De een vind een door de midden gezaagd mergpijpje een goed recreatiebot (door de helft/midden laten zagen dat het niet klem kan komen te zitten om de bek). Mergpijpjes kunnen ze niet echt opeten.

de ander (en daar val ik onder) vind een kalfs of lamsbot van niet-gedragen delen een goed recreatiebot. Of een boegbout (heupkop). Dit zijn dan bijv. lams of kalfsribben, nekken heupen, wervels. Persoonlijk vind ik dat harde botten (van oudere dieren en/of van gewichtdragende delen) te hard. Ze verteren vaak slecht en ze kunnen de tanden beschadigen.

Geef zo'n recreatiebot nooit op een nuchtere maag. Dus geef het na zijn Rodi maaltijd. Geef het bot de eerste keren niet langer dan 5 a 10 minuten. Bestudeer hoe hij er mee om gaat (kluift hij er hele stukken af en wat doet hij dan met de losse stukken, etc.) en bestudeer de dagen erop de ontlasting. Bouw het dus rustig en langzaam op! En, geef dan bijv. 1 maal per week een recreatiebot. En, haal het water tot 1 uur na het kluiven van het bot weg.

Groetjes, Lizzy
Door Moos
#57212
Mag ik vragen waarom jij een mergpijpje niet goed vindt ten opzichte van een kalfs of lamsbot van niet-gedragen delen?
Door Helen
#57268
Moos schreef: Mag ik vragen waarom jij een mergpijpje niet goed vindt ten opzichte van een kalfs of lamsbot van niet-gedragen delen?
Ik ben dan wel geen Lizzy, maar misschien heb je ook iets aan mijn antwoord ;D. Ik geef ook nooit botten van dragende delen. Ik vind ze veel te hard en het risico op het breken van tanden en overmatige slijtage te groot.Mijn ( kleine) hond ziet harde recreatiebotten ook als botten die gewoon op moeten en gaat daar zo fanatiek op los dat ik vrees voor haar tanden. Als recreatiebotten geef ik voornamelijk ruggewervels. Daar zit veel merg in en ze zijn vrij zacht. Verder zijn ze ook lekker groot en is ze flink aan het sjorren.

groetjes Helen
Door Moos
#57274
Ah, ik snap het. Jouw hond lijkt op Moos, die denkt ook bij alles wat hij krijgt dat het op moet, en dat het misschien wel lukt als hij hard kauwt...

Ik zal eens even kijken of ik binnenkort bij de slager wat ruggewervels kan gaan halen.
Door Helen
#57280
Moos schreef: Ah, ik snap het. Jouw hond lijkt op Moos, die denkt ook bij alles wat hij krijgt dat het op moet, en dat het misschien wel lukt als hij hard kauwt...

Ik zal eens even kijken of ik binnenkort bij de slager wat ruggewervels kan gaan halen.
De ruggewervels die ik geef zijn trouwens van kalveren ;)
Door Moos
#57296
Helen schreef:

De ruggewervels die ik geef zijn trouwens van kalveren ;)
Dank je, ik zal het onthouden ;)
Door sharpie
#57387
Lamsribben, kalfsribben, lamsnekken, kippennekken etc. zijn ook zachte botten en goed eetbaar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door