Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door serradomar
#56990
Hoi,

Nog even een vraagje.
Onze dierenarts (best een goede ;)voor de verandering) zegt dat er veel te veel voedingsstoffen in het huidige voer zit en zei dat we beter pens bij de brokken konden doen dan alleen maar brokken geven.
Nu heb ik eens van iemand anders gehoord dat je brokken en vlees niet moet mengen, maar of het één of het ander gedurende één dag....
Wat vinden jullie hiervan ?
En als ik dan toch brokken geef (ik ben nog in de overgangsfase.... ;) dus eigenwijs, kan ik dan inderdaad beter half om half geven of maak je er dan echt pas een zooitje van ?????? Of zouden mijn honden beter af zijn met half brok en half pens ?
En zit er dan niets in pens ofzo ? Want waarom zegt mijn dierenarts dat dan ?
Kan ik hier op deze site ook ergens vinden wat elk soort vlees bevat ??? want dat vind ik knap lastig te vinden, en ik ben niet eens blond... ;D
alvast bedankt,
groetjes
marit
Door sharpie
#56996
Vlees en brok mengen is idd niet goed, houd in iedergeval 8 uur tussen een vlees en een brok maaltijd aan.

Er zitten best wel voedingsstoffen in pens, welke precies allemaal weet ik ook niet?
het is in iedergeval goed voor de darmflora.
Gebruikersavatar
Door chooky
#57002
serradomar schreef: Hoi,

Nog even een vraagje.
Onze dierenarts (best een goede ;)voor de verandering) zegt dat er veel te veel voedingsstoffen in het huidige voer zit en zei dat we beter pens bij de brokken konden doen dan alleen maar brokken geven.
Aan de ene kant doet wat jouw da zegt me denken aan wat ik las in GYDAB van Billinghurst, namelijk dat percentages meestal minima zijn. Er zit vaak (niet altijd) meer in van bepaalde vitamines en mineralen. Er is vaak wel een bepaald minumum waar fabrikanten zich aan moeten houden, maar geen maximum.
Aan de andere kant, vind ik juist weer het tegenovergestelde van brokken. Er zit te weinig van van alles is. Er zit te weinig vlees in (te veel graan) er zitten geen natuurlijke vitaminen en mineralen in en geen enzymen. Die zitten weer wel in versvlees en ook in pens.
Nu heb ik eens van iemand anders gehoord dat je brokken en vlees niet moet mengen, maar of het één of het ander gedurende één dag....
Wat vinden jullie hiervan ?
Daar ben ik het mee eens ;D
Maar je kunt ook 's morgens het een en 's avonds het andere geven. Brokken verlagen het zuurgehalte van het maagzuur. Voor vlees is een hoger zuurgehalte nodig en als die twee tegelijkertijd gegeven worden, kan dit problemen geven.
En als ik dan toch brokken geef (ik ben nog in de overgangsfase.... ;) dus eigenwijs, kan ik dan inderdaad beter half om half geven of maak je er dan echt pas een zooitje van ?????? Of zouden mijn honden beter af zijn met half brok en half pens ?
Wat bedoel je met half om half?
Ik zou niet half om half brok/pens geven. Pens is niet compleet. Als je half brok half vers wilt geven kun je kijken of je een compleet versvoer kunt krijgen of zelf de versmaaltijden completer maken door er wat spiervlees, evt. wat groente en wat gemalen eierschaal of gemalen bot doorheen te mengen (de combi brokken met eetbare botjes kan problemen geven, als je het toch wilt proberen, want het hoeft niet verkeerd te gaan, begin dan met kippenekken of vleugels) .
En zit er dan niets in pens ofzo ? Want waarom zegt mijn dierenarts dat dan ?
Zie hierboven. Bovendien zitten in pens probiotica, goede bacteriën, die de darmflora herstellen en ondersteunen.
Kan ik hier op deze site ook ergens vinden wat elk soort vlees bevat ??? want dat vind ik knap lastig te vinden, en ik ben niet eens blond... ;D
alvast bedankt,
groetjes
marit
Bedoel je welk compleet versvoer, welk soort vlees bevat? Dat staat voor zover bekend op de verpakking, anders kun je proberen contact op te nemen met de fabrikant. De meesten zijn wel bereid om je een kijkje in de keuken te laten nemen, of je vragen over e mail, of over de telefoon te beantwoorden.
Als je wilt weten welke voedingsstoffen er in welk vlees zitten kan ik je deze site aanraden (wel in het engels)
http://www.nal.usda.gov/fnic/cgi-bin/nut_search.pl

groetjes Eva
Door serradomar
#57009
bedankt alvast voor de antwoorden, ik begin er steeds iets meer van te begrijpen :)

ik bedoelde waar ik kan vinden wat er bijv in pens zit en wat in lever of hart etc....want anders weet ik helemaal niet wat ik geef :(
Kijk ik wil heel graag gaan semibarfen (als dit bestaat) dus meer (het liefst alleenmaar) vlees geven. Maarrr...die karkassen en zo zie ik dus (nog) niet zitten met mijn 13 honden in huis...dan wordt het een soort slachthuis in huis... ;) Dus ik wil een menu samen gaan stellen met 'netjes' maar gezond vlees, maar hoe weet ik dan wat ik kan geven zonder dat ze iets te kort komen ????
Want ik wil wel dat ze genoeg binnen krijgen natuurlijk.

Nog even een vraagje...kippenekjes en ingeknipte vleugeltjes.....klinkt nogal griezelig voor een leek, maar kan me voorstellen dat onze honden ervan smullen...die pakken ook een fazant die laag langs vliegt ;)
Maar..geef je die dingen dan rauw ? En hoe groot zijn die dingen ? Gaan ze daar een uurtje op liggen kauwen of is het hap slik weg ?

Ik ben overigens helemaal :-* van vers vlees sinds ik heb gemerkt dat de honden de ontlasting van een vleesdag niet lekker vinden en opvreten... :P Onze honden maakten er een sport van om als eerste bij een warme, nog amper gelegde drol te komen en hem weer op te vreten.... :'( Had alles al geprobeerd, maar na een pensdag laten ze de ontlasting links liggen !!!!
Eten de barf honden nooit poep van elkaar ?? Daar ben ik erg benieuwd naar !!!

groetjes
Marit
Gebruikersavatar
Door chooky
#57011
Hoi marit,
Ik denk dat je niet precies hoeft uit te zoeken wat voor voedingsstoffen er allemaaal in de verschillende soorten vlees zitten hoor. Dan ben je dagen, maanden bezig om iets samen te stellen, en moet je ook nog eens ergens vandaan halen hoeveel een hond van iets nodig heeft. Kan wel natuurlijk, maar hoeft niet.
Je kunt je het beste aan een paar basis regels houden volgens een methode van bijvoorbeeld Billinghurst (60% rauwe vleesbotten, waarvan 50% vlees, 50% bot -> komt neer op 30% spiervlees, 30% bot, aangevuld met 10-15% orgaanvlees, 15-20% groentemix, plus andere toevoegingen als melkproducten) Kanttekening hierbij: Ik zou minder bot geven, ongeveer 20% op het geheel is genoeg.
Zoals je ziet hoef je dan niet te kijken naar hoeveel vitamine A of B er in dit of dat vlees zit, je kijkt naar de grote groepen voedingsmiddelen en als je daar maar genoeg in varieert (de ene keer kip, de andere keer konijn. De ene keer niertjes de andere keer hart bijv.)
Kippenekken en vleugeltjes doen hier krak, krak, krak, weg ;D
Mijn husky eet erg rustig en is geen schrokop. Anders zou ik eerst een keertje de nek of vleugel vasthouden (kijk uit voor de vingertjes ;D) Je geeft alles RAUW!!! Botten veranderen van samenstelling als je ze verhit en dan kunnen ze splinteren. RAUW geven dus :)
Als je hondjes (13 :o ;D :-*) een beetje gewend zijn aan het kraken van botjes kun je ook lamsribbetjes of kalfsribbetjes proberen of hele kippen of zo. Daar zijn ze wel even zoet mee ;)
groetjes Eva
Door sharpie
#57015
ik bedoelde waar ik kan vinden wat er bijv in pens zit en wat in lever of hart etc....want anders weet ik helemaal niet wat ik geef
Deze link had Chooky al neergezet, hier kan je vinden wat voor voedingsstoffen in welke soort vlees zit.
http://www.nal.usda.gov/fnic/cgi-bin/nut_search.pl
Kijk ik wil heel graag gaan semibarfen (als dit bestaat) dus meer (het liefst alleenmaar) vlees geven. Maarrr...die karkassen en zo zie ik dus (nog) niet zitten met mijn 13 honden in huis...dan wordt het een soort slachthuis in huis... Dus ik wil een menu samen gaan stellen met 'netjes' maar gezond vlees, maar hoe weet ik dan wat ik kan geven zonder dat ze iets te kort komen ?
Want ik wil wel dat ze genoeg binnen krijgen natuurlijk.
Natuurlijk betaat semibarfen.
Je kan om te beginnen misschien beter eerst een kompleet kant-en-klaar versvlees gaan geven, dan weet je zeker dat je honden geen tekorten oplopen.
Dan kan je in de tussentijd op je gemak uitzoeken hoe je goed zelf kan gaan samenstellen (barfen), of 2 dagen per week barfen en de rest kant-en-klaar versvlees maaltijden gaan geven.

Verschillende merken versvlees zijn: Carnibest, Energique, Bibi, Bandit, Duck, AHV, Rodi en Prins (ik bedoel alleen de versvlees variant van Prins, want Prins verkoopt ook brokken, die moet je dus niet hebben).
Voor verkooppunten en info kijk op de websites:
http://www.carnibest.nl
http://www.bibidiervoeding.nl
http://www.energique.nl
http://www.ducknatuurvoeding.com
http://www.rodipetfood.nl
http://www.ahv-breda.nl
Nog even een vraagje...kippenekjes en ingeknipte vleugeltjes.....klinkt nogal griezelig voor een leek, maar kan me voorstellen dat onze honden ervan smullen...die pakken ook een fazant die laag langs vliegt
Maar..geef je die dingen dan rauw ? En hoe groot zijn die dingen ? Gaan ze daar een uurtje op liggen kauwen of is het hap slik weg ?
Ja je geeft ze alleen rauw!!!
Hoe groot zijn ze? kijk maar naar een kip....een kippennek is vrij klein en een kippenvleugel eet je misschien zelf ook weleens?die zijn ietsje groter, dus daar gaan ze geen uurtje op liggen kauwen, dat eten ze over het algemeen vrij snel op.
Ik zou alleen nog even wachten met botjes gaan geven tot je volledig versvlees geeft, want botten en brokken zijn niet zo'n goede combinatie.
Ik ben overigens helemaal  van vers vlees sinds ik heb gemerkt dat de honden de ontlasting van een vleesdag niet lekker vinden en opvreten... Onze honden maakten er een sport van om als eerste bij een warme, nog amper gelegde drol te komen en hem weer op te vreten.... Had alles al geprobeerd, maar na een pensdag laten ze de ontlasting links liggen !!!!
Eten de barf honden nooit poep van elkaar ?? Daar ben ik erg benieuwd naar !!!
groetjes
Marit
Er zijn ook barfhonden die poep eten hoor, maar als het bij jou goed werkt, dan zou ik zeker versvlees gaan/blijven geven. ;D

Verder zou ik je aanraden om ook even een kijkje te nemen in de bieb hier op BP, daar staat ook veel info en blijf ook vooral overal hier op BP lezen en vragen stellen.
Door Lizzy
#57020
serradomar schreef: bedankt alvast voor de antwoorden, ik begin er steeds iets meer van te begrijpen :)

ik bedoelde waar ik kan vinden wat er bijv in pens zit en wat in lever of hart etc....want anders weet ik helemaal niet wat ik geef :(
Je kunt daarvoor het best Give Your Dog a Bone van Ian Billinghurst kopen (daar staat een leidraad in) en het boek van DHont, "Onze Hond Voedingsgids". Deze laatste kun je alleen nog 2de-hands kopen bij bijv. De Sleghte. Maar heel precies hoef je het niet te weten. Als je de regels maar in acht neemt zoals Ian B. of Mogens Eliasen of Tom Lonsdale beschrijven.
Kijk ik wil heel graag gaan semibarfen (als dit bestaat) dus meer (het liefst alleenmaar) vlees geven.
Wat wil je dan verder gaan geven?
Maarrr...die karkassen en zo zie ik dus (nog) niet zitten met mijn 13 honden in huis...dan wordt het een soort slachthuis in huis... ;) Dus ik wil een menu samen gaan stellen met 'netjes' maar gezond vlees, maar hoe weet ik dan wat ik kan geven zonder dat ze iets te kort komen ????
Want ik wil wel dat ze genoeg binnen krijgen natuurlijk.
Je wilt dus zelf samenstellen maar zonder botten, begrijp ik dat goed? Tja.... botten zijn natuurlijk een zeer belangrijke calcium leverancier. Natuurlijk bevatten botten meer als alleen maar calcium. Ze bevatten ook vetzuren en andere vitamines en mineralen. Misschien is het een idee om karkassen (van kip en eend en parelhoen bijv.) en nekken (van kip en eend) te gaan malen en dit bijv. af te wisselen met gemalen eierschaalpoeder? Denk je dat dat wat is?

Wat er in de diverse botten zit kun je hier vinden:
http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html
Nog even een vraagje...kippenekjes en ingeknipte vleugeltjes.....klinkt nogal griezelig voor een leek, maar kan me voorstellen dat onze honden ervan smullen...die pakken ook een fazant die laag langs vliegt ;)
Maar..geef je die dingen dan rauw ? En hoe groot zijn die dingen ? Gaan ze daar een uurtje op liggen kauwen of is het hap slik weg ?
Ja, je geeft deze rauw. Gekookt/gebakken zijn ze gevaarlijk! Hier is het op vleugels en nekken hap slik weg. Want, ze zijn vrij klein. Een grote hond kun je beter grotere stukken geven. Hoewel sommige grote honden ook netjes eten! Het hangt dus af van je hond.
Ik ben overigens helemaal :-* van vers vlees sinds ik heb gemerkt dat de honden de ontlasting van een vleesdag niet lekker vinden en opvreten... :P Onze honden maakten er een sport van om als eerste bij een warme, nog amper gelegde drol te komen en hem weer op te vreten.... :'( Had alles al geprobeerd, maar na een pensdag laten ze de ontlasting links liggen !!!!
Eten de barf honden nooit poep van elkaar ?? Daar ben ik erg benieuwd naar !!!

groetjes
Marit
Ja hoor, dit heb ik al veel vaker gehoord. Weet je hoe dat volgens mij komt? Omdat brok en blikvoeding veel smaakversterkers of smaakstoffen gebruiken. Deze poepen de honden weer zo uit. En daarom smaakt die drol lekker....! Plus, soms heeft het eten van poep te maken met het tekort komen van voedingsstoffen. En goede bacteriën en enzymen. Een drol vult die weer een beetje aan (meestal niet voldoende) maar vers/rauw vlees (waaronder pens) vult dit wel aan waardoor de behoefte verdwijnt.

Groetjes, Lizzy
Door Ineke
#57043
chooky schreef: Als je hondjes (13 :o ;D :-*) een beetje gewend zijn aan het kraken van botjes kun je ook lamsribbetjes of kalfsribbetjes proberen of hele kippen of zo. Daar zijn ze wel even zoet mee ;)
groetjes Eva
Choocky, heb je al op haar site gekeken ;D Ik denk niet dat die HONDJES veel moeite zullen hebben met hele kippen ;)
Het zal net als bij Mufasa zijn: een Lamsrib wordt als snack gezien.......
Gebruikersavatar
Door chooky
#57047
Ineke schreef:

Choocky, heb je al op haar site gekeken ;D Ik denk niet dat die HONDJES veel moeite zullen hebben met hele kippen ;)
Het zal net als bij Mufasa zijn: een Lamsrib wordt als snack gezien.......
;D ;D ;D ;D
Net even gekeken.......
Ik denk inderdaad dat een kip geen probleem zal zijn ;D
Door serradomar
#57211
Hoi,

Bedankt voor de adviezen !! Die nekken zullen zo te horen niet zo'n probleem zijn ;) een duif hebben ze hier ook binnen 2 tellen op... ;D
Ik zou ook wel eerst iedereen volledig willen overzetten op een kompleet vleesvoer, maar 13 honden op de Duck 7 dagen per week is een beetje te kostbaar :(
Ik weet niet wat jullie daar voor betalen maar onze reuen verstouwen toch een kilootje per dag weg....
Pens en hart is goedkoper, maar ik durf dat niet 3 dagen per week te geven....dan ben ik dus bang dat ze te weinig van het één of ander binnen krijgen....en ze zijn nog in de groei en behoorlijk aktief (we hebben 2,5 hectare voor ze omheind...) dus ik wil wel dat ze een volwaardige voeding binnen krijgen en pens alleen is vast niet genoeg...
Bedankt voor de tips, ik zal eens even de bieb doornemen in het weekend want we zitten hier op het platteland nog niet op de kabel...

groetjes
marit
Gebruikersavatar
Door chooky
#57220
Hoi marit
Als je in jouw buurt makkelijk en goedkoop aan bijvoorbeeld kippenekken of vleugels, of andere eetbare botjes kunt komen, kun je, samen met pens, hart, groentes, spiervlees (afsnijdsels) wel wat samenstellen, als je dat wilt.
Ik haal bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd hier bij de islamitische slager het vlees, +botten wat hij niet meer verkoopt. Gratis! Groentes kun je meestal ook goedkoop krijgen aan het eind van een marktdag.
Als je 1 kg per dag per hond kwijt bent, zou je bijvoorbeeld het volgende kunnen doen;
400 gram kippenekken/vleugels/karkassen/ lamsribben/etc vis kan natuurlijk ook
200 gram spiervlees
150 gram orgaanvlees (hart/pens)
200 gram groentemix
50 gram rest, bijvoorbeeld een schep kwark, een ei, cottage cheese, etc

Je zit dan op
20% bot
40% spiervlees
15% orgaanvlees
20% groente
5% overigen
Door Helen
#57266
Wat ook goed te betalen is, is het kopen van een geit of schaap of zo en dat laten slachten. Een geit tik je zo voor een tientje of drie op de kop en het laten slachten is ook goedkoop. Dan heb je zo perfect gezond voedsel voor je honden. Waarschijnlijk zelfs een stuk goedkoper dan brokken. En als je afwisselt tussen geiten, schapen, hele kippen etc. Is het nog zeer gevarieerd ook!!

groetjes Helen
Door serradomar
#57334
Hoi Chooky ?

Bedankt voor het menuutje !!!
Lijkt me wel wat.....
alleen nog even een vraagje.
Valt vis onder de rubriek kippenekjes/vleugeltjes/ribben etc ? En wat voor vis dan ? Is dat dan met graat ofzo ?? want die bottentoestand lijkt me dus weer nodig voor de calcium (oa) of zie ik dat verkeerd ? En dat geldt voor vis ook ? En kun je vis dan mengen met vlees ? Vis vinden onze Newfs zaaaalig. Als ik met ze ga zwemmen (nou ja, zij zwemmen ik kijken ;D ) dan proberen ze ook altijd een visje te scoren...liefst een lekkere rotte... :P
Dus dat zal geen probleem zijn...

Dan nog een vraag of er iemand uit het Noorden komt en weet waar je kippenekjes kunt kopen.. Toen wij laatst bij de slager vroegen naar pens keek hij ons dus al heeeeeeeel vies aan en kwam na lang zoeken met een piepklein zakje aan.....daar kan ik geen 13 doggies mee voeren ;)
Dus daar zal ik een andere slager voor moeten vinden.
Maar goed, voor de Duck en Energique rijden we nu toch ook een half uurtje, dus misschien kunnen we een leuk tochtje uitstippelen..

Verder wil ik ook van die leuke foto's onderaan, maar ik krijg het niet voor elkaar >:( ??? >:(
heb er al het een en ander ergens anders over gelezen van iemand die er ook problemen mee had maar kennelijk ben ik te dom hiervoor want het wil gewoon niet lukken....

groetjes
marit
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door