Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Miekie
#569149
Ja,'t is een lang verhaal,maar ik moet het ff kwijt:

Ik werk in het asiel en uit praktische en financiele overwegingen voeren we brok.Heel af en toe lukt het me om de beheerder zo ver te krijgen dat we een hond die slecht eet of chronische diarree heeft op vers mogen zetten(KVV),maar over het algemeen moet ik met lede ogen aanzien hoe er kilo's brok doorheen gaan elke week.Ik zie ook regelmatig honden waarvan ik denk;als het mijn hond was zou ik hem op vers zetten.Bij plaatsing vertel ik dan aan de nieuwe eigenaar dat hij de hond misschien beter op vers kan zetten.

Zo ook een hond die een maand geleden geplaatst is.In ons asiel poepte hij al regelmatig dun(de eerste drol v/d dag was altijd goed)en ik heb dan ook versvoer geadviseerd aan z'n nieuwe bazinnetje.Hij is verder altijd levenlustig en gezond en is bij ons goed ontwormd.
Na 2 weken belt ze op,hij is nog steeds aan de dunne en er zit bloed bij!!Heb lang met haar gesproken en in de 2 weken :-\ dat ze de hond heeft,is ze 3 keer van brok gewisseld,heeft hij v/d dierenarts 2 antibioticakuren en een ontwormingspil gehad, en heeft ze hem kwark gegeven en macaroni omdat ze gehoord had dat dat zo goed was!
En dan raar vinden dat die hond aan de dunne is!

De dierenarts denkt aan parasiet maar heeft nooit ontlastingonderzoek laten doen en bestelt nu Hill's dieetvoer voor die hond!
Ik word hier zo boos van,maar kan er weinig aan doen.Ik heb die mensen al info over brok en vers gemaild en heb gezegd dat de dierenarts vooral aan haar eigen portemonee aan het denken is,maar hun vertrouwen in haar is grenzeloos.
Wat een frustratie >:( :'(
Ik weet gewoon zeker dat die hond nooit wat gemankeerd heeft,'t is een voedingsprobleem!
Laatst gewijzigd door Miekie op di 13 jun 2006, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#569195
Kan me je frustratie voorstellen maar uiteindelijk bepalen de eigenaren wat zij hun hond voeren...en tsja als een Da dan ook nog eens zegt dat speciale brokken goed zijn dan is dat natuurlijk zo :-X
Kijk maar eens bij de Da wat voor probleemhonden daar op spreekuur zijn ;)
Honden met jeuk en darmklachten springen er toch wel uit.
Triest maar helaas.
Door Boefke
#569450
Ik kan me wel voorstellen dat het je frustreert, maar het is gewoon niet anders. In mijn omgeving is er nog niemand vers gaan voeren, nav het feit dat ik mijn hond vers voer. De DA weet het beter, of de hond is teveel gedomesticeerd, of het is puur gemakzucht. Als het dit laatste niet is dan is het veelal angst. Ik heb geen zin om mezelf tegen dezelfde mensen te blijven herhalen, dus haal ik daarover mijn schouders op en bedenk dan dat die dieren het buiten het voedsel reuze goed hebben en alle aandacht en liefde krijgen. En voor de asielhonden geldt dat ze hier in NL een redelijke opvang krijgen en het is geweldig dat mensen herplaatser in huis willen nemen. Dat heeft natuurlijk niets met vers voeren te maken, maar misschien moet je daarin niet teveel hooi op je vork nemen. Je kunt mensen informeren, meer niet. De rest moeten ze zelf doen.
Door Happy Tail
#569464
hier heb ik van dichtbij ook zó iets dat mij frustreerd. Een mooie Boxer reu gaat 2 x per week met mij mee (ik heb een hus) en in het uur dat hij mee is poept ie vaak wel 5 keer en aan het eind altijd dun en slijmerig. Ik heb de eigenaren hier al vaak van op de hoogte gebracht, maar niet willen toegeven of zien dat het niet normaal is lijkt wel.......
ontwormingskuur gekregen en het kan immers niet aan het voer ligggen, want hij krijgt Jeukanuba.....zijn anaalklieren zijn chronisch verdikt...en dan krijg ik zo'n medelijden met zo';n dier.
Ik dik de problemen nu een beetje aan, in de hoop dat ze toch ooit iets ervan gaan zien, want zo gek; maar bij hun poept ie maar 2 keer....tja hoe lang loop je dan met zo'n hond? geen uur iig of je let absoluut niet op hem.
maar aan de andere kant heb ik wel 2 van mijn

hondenklanten die overgaan op 100% barf!!!! het grootste voorbeeld loopt iedere dag immers mee
Door Rajzcek
#569595
Ik ken het frustrerende gevoel als je aan mensen zegt dat je 'vers'aan je honden voert,en dat ze dan zeggen dat brokken kompleet zijn.Maar eerst vragen ze wel wat je aan je honden voert,omdat ze er zo droog en gespierd uitzien!!Vandaag weer een hele discussie met een bekende fokker gehad over Leukanuba :o.Er zit Ethoxyquine in,leuk voor autobanden en bestrijdingsmiddelen maarrrr absoluut NIET voor onze viervoetige vrienden!!Ach ik denk maar zo,het is pure makkelijkheid om brok uit zak in bak te doen.Ook geen afwassen van honden bakken,volgende dag gewoon weer de brok er in.Sorry maar ik zie graag onze honden genieten van hun maaltijd,en nog eens hun bak na likken.Als onze honden genieten,genieten wij ook!!En dat beetje meer werk mag geen probleem zijn.Er is trouwens prima komplete vleesvoeding te koop,ook makkelijk maar wel gezond!!Dan beginnen ze weer over de prijs......ach waarom dan een hond als huisdier?? ???
Gebruikersavatar
Door Miekie
#569625
Het stomste vind ik nog die mensen die je betoog aanhoren,bevestigend knikken en zelfs zeggen dat het inderdaad eigenlijk heel logisch klinkt om je hond vers te voeren en vervolgens 's avonds gewoon weer brokken in de bak keilen. ::)
Door dunja
#569677
Tsja, erg frustrerend is zoiets!!, maar je druk over maken helpt toch niet. En zoals gezegd hebben ze het meestal verder wel goed.
Zo ook hier mensen in mijn buurt die klagen dat hun hond vaak last heeft van diaree, en dat soort zaken. Vertel dan in het kort over barf, en wat ze ermee doen, moeten ze zelf maar weten. Wind me er soms wel over op, maar probeer om het niet te doen. Heeft toch geen nut. Heb laatst iemand aan de cb gekregen en ben dan blij. Moet erbij zeggen, dat deze persoon meteen geinteresseerd was toen ik erover begon. En meestal is dat niet eens zo, dus heeft het dan geen nut.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#572133
Ik kan geloven dat je dar ontzettend gefrustreerd over bent, mijn tenen trekken al krom van het lezen ervan :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#572452
Het is erg frustrerend maar je schiet er niet veel mee op als je je er druk over maakt. Jij windt je op en die ander gaat goedgemutst door met waar ie mee bezig was. tegenwoordig probeer ik voorzichtig een zet en als de reactie fout is houd ik verder gewoon mijn mond. Discussie gesloten. Je krijgt reacties van "ik heb al dertig jaar honden ik weet heus wel hoe het moet" nou ja dan houdt het op. Ik heb al veertig jaar honden en dacht ook dat ik wist.
Door Fynn
#572525
Bij ons op de honden cursus vroeg een oudere man met een doberman wat hij kon doen aan die grote hopen poep.
Ik gelijk vers vlees voeren daar heb je zulke kleine hoopjes van;-)
Hij ging het dezelfde week nog ahv proberen ,geweldig die mensen die wel wat aan willen nemen.

Groetjes Rian ,Ijuba en Fynn
www.pronkruggen.nl
Door Debora
#573432
Joh al krijg ik ze alleen al van de pedigree pal af en op een natuurlijke brok dan ben ik al tevreden. Dan is kvv vaak nog iets te hoog gegrepen. Maar als ze wél zien dat hun hond enorme hopen stinkende poep voortbrengen en ze willen er wat aan doen, ik zeg er sowieso altijd wat van. Ik begin uiteraard wel heel voorzichtig over vers maar als ik merk dat ze dat te 'ingewikkeld' vinden dan maar in vredesnaam een brok als farmfood ofzo. Heb ik toch nog het idee dat ik iéts voor de hond gedaan heb....
Door jeanne
#573434
Boefke schreef: Ik kan me wel voorstellen dat het je frustreert, maar het is gewoon niet anders. In mijn omgeving is er nog niemand vers gaan voeren, nav het feit dat ik mijn hond vers voer. De DA weet het beter, of de hond is teveel gedomesticeerd, of het is puur gemakzucht. Als het dit laatste niet is dan is het veelal angst. Ik heb geen zin om mezelf tegen dezelfde mensen te blijven herhalen, dus haal ik daarover mijn schouders op en bedenk dan dat die dieren het buiten het voedsel reuze goed hebben en alle aandacht en liefde krijgen. En voor de asielhonden geldt dat ze hier in NL een redelijke opvang krijgen en het is geweldig dat mensen herplaatser in huis willen nemen. Dat heeft natuurlijk niets met vers voeren te maken, maar misschien moet je daarin niet teveel hooi op je vork nemen. Je kunt mensen informeren, meer niet. De rest moeten ze zelf doen.
zo denk ik er nu ook over
maar in het begin was ik precies zo als Miekie ;)
Gebruikersavatar
Door Miekie
#573698
jeanne schreef: zo denk ik er nu ook over
maar in het begin was ik precies zo als Miekie ;)
Maar nu niet meer?Gelukkig,er is dus nog hoop voor mij! ;D ;D

Ik maak me niet altijd zo druk,hoor.Honden genoeg die redelijk probleemloos brok eten,en daar lig ik niet wakker van.Maar als ik zie dat het echt slecht gaat met een hond(en zeker een hond die ik een half jaar met liefde dagelijks verzorgd heb in het asiel)en ze blijven er rommel in stoppen,terwijl dat beest gewoon een graanallergie o.i.d. heeft,doet dat wel een beetje(boel) pijn :'(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door