Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door serradomar
#56869
Hallo iedereen die dit leest,

Ik snap er niets meer van en hopelijk kan iemand mij duidelijkheid geven.....
Ik ging er van uit dat anti-oxydanten rotzooi waren en dat een hond die maar beter niet kan eten....nu kreeg ik van een vriend een artikel van Fokker (merk voeding ;) waarin zij uitleggen waarom er juist wel anti-oxydanten in voedsel moet zitten.....Zij zeggen dat het oxyderen van voedingsstoffen veel schadelijker is en voor allerlei enge ziektes kan zorgen. Ook zeggen ze dat je oxyderen niet tegen kunt gaan met natuurlijke anti-oxydanten....zelfs niet in de diepvries....ook daar zouden vetten oxyderen...Door oxydatie zouden vitaminen A,D,E, en K vernietigd worden en zouden er vrije radicalen ontstaan die weer voor een hoop ellende zouden zorgen....Kortom, hun advies was: geef WEL anti-oxydanten want dat is veel gezonder dan natuurlijke anti-oxydanten. Vit E zou bijv helemaal niet werkzaam zijn in een voerzak, pas in het lichaam, dus kon je er ook geen oxydatie mee tegen gaan in het voer....
Mijn vraag is nu: wat is er van dit Fokkerverhaal waar ?
Voor mensen die het artikel willen lezen, ik heb het als word-bestand.
Daarnaast zei de Fokker nog dat wij mensen ook behoorlijk wat BHT en BHA tot ons nemen, bijv in boter.....
Wie kan mij hierbij helpen ?

groetjes
marit
Door An
#56875
Volgens mij hebben ze handig wat dooreengegooid. Je (en je hond) hebt idd antioxydanten nodig (maar GEEN chemische!!!!!) Anti - oxydanten vallen idd de vrije radicalen in je lichaam aan. Maar niet de chemische anti-oxydanten, dit hebben ze volgens mij handig verward.

En idd als voeding oxydeert is het slecht maar dat gebeurty niet op een nacht, dus ze kunnen gewoon lekker de houdbaarheidsdatum verkorten hoor ;) Het eten van mijn honden hoeft echt geen 3 jaar goed te blijven.

Bovendien, tuurlijk zegt Fokker dat ;) Ze zullen wel moeten he ;) Voedingsmerken zijn heel handig in de juiste informatie verdraaien en in met grote woorden gooien in de hoop dat jij hyet niet meer snapt en ze maar gelooft want ze gebruiken dure woorden.

Bovendien laat heel hun verhaal over antioxydanten waar zijn, dan nog zit er in een brok nog altijd niks in wat je hond nodig heeft.
Door alies2
#56894
De meeste voedselfabrikanten gebruiken vit. E als ani-oxidant. Goedkoop en makkelijk verkrijgbaar.

Alies2
Door Lizzy
#56900
Anti-oxydanten gaan het oxideren tegen. Vitamine A, E en C zijn "natuurlijke" antioxidanten en gaan dus oxidatie een beetje tegen (ons lichaam oxideert ook. Onze cellen oxideren en deze genoemde vitamines kunnen dit proces vertragen). Soms worden deze natuurlijke anti-oxydanten ook gebruikt in brokken.

Maar, er zijn ook chemische antioxydanten. Deze moeten ook voorkomen dat de brokken niet ranzig en smerig worden. Ze voorkomen dus niet dat het lichaam van de hond oxideert, ze voorkomen dat de brok niet oxideert en dat is dus weer iets anders. Voorbeelden van chemische antioxydanten zijn BHA, BHT, Extoxyquine, Propylgallaat, etc. Maar deze chemische anti-oxydanten (die ook wel in onze voeding voorkomen) zijn wel degelijk schadelijk.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 23 feb 2004, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#56903
Daarnaast zei de Fokker nog dat wij mensen ook behoorlijk wat BHT en BHA tot ons nemen, bijv in boter.....
Volgens mij zit dat alleen in margarine en niet in roomboter, daarom is het ook beter om geen margarine te eten vind ik persoonlijk.
Door Lizzy
#56905
Ja, en dan nog wat:

Om te beginnen is de hoeveelheid chemische anti-oxidant in een brok vele malen hoger dan in menselijke voeding! Want, margarine tegen oxidatie beschermen is even iets anders als een zak brokken met vlees en vet beschermen tegen oxidatie!

En, een mens eet dan misschien 3 of 4 boterhammen per dag waar hij een beeeetje margarine op smeert. Dat staat niet in verhouding met de hoeveelheid brokken die een hond elke dag eet. Dag in dag uit. Jaar in jaar uit!

Lees dit anders ook even: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2420
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door