Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door amber13
#568438
Helaas heb ik er zo even geen foto van, maar op de geitenribben en lamsribben zit soms (best vaak eigenlijk, op de meeste) een witte laag. Soms loopt deze witte laag nog door het vlees heen, en bij de geitenibben van het IC zit er nog weer een roze laag (soort vel??) overheen.

Is dit vet, of iets ander?? En ik snij het er nu zo veel mogelijk om weg, maar is dit eigenlijk wel goed?
Door Mevroi Kruim
#568442
Je hebt direct om het bot heen beenvlies, dat is het weefsel dat de voedingsstoffen aan het bot levert. Dan zit er vaak vet, en verder nog pezen die de spieren aan de botten hechten.
Niet wegsnijden! Allemaal goed eetbaar. Alleen een beetje oppassen met veel vet in een keer.
Door 202Spots
#569304
Wat je hier OP de rib gedeelte ziet, dat is het soort doorzichtig "velletje" wat je bedoeld?
(Op de platte kant van de ribben onderaan de foto)
dat kan je gewoon laten zitten, 't hoord bij 't bot.
Afbeelding

En hier is de ZIJkant van rib(links op de foto) en 't witte wat er aan de rechterkant aan 't vlees zit, is vet.
wanneer het errug veel vet is, (zoals hier) dan kan je beter het meeste afsnijden.
Afbeelding
Door Pyts
#571264
Ik krijg mijn ribben ook altijd zo, uit Groningen. Ik snij ook het vet eraf, maar dan blijft er echt heel weinig over. Kan me niet voorstellen dat een lam zo vet is. Las het stuk net van 'de slager' en ik denk dat het gewoon van volwassen schaap is. De islamitische slager vraagt ook altijd "foer die hoend?" misschien dat hij denkt dat het beter is om de hond wat vetter te voeren ;D?Maar ff wat beter opletten. ::)
Door Nelly
#571887
Nooit zelf lamsvlees gegeten? Wij wel, en het is best wel vet, hoewel het zal verschillen welke delen je hebt. Omdat het door het vet een wat olieachtige smaak heeft, zijn er veel mensen die er niet van houden. Vooral als het wat afgekoeld is, proef je dat goed.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#571896
Nelly schreef: Nooit zelf lamsvlees gegeten? Wij wel, en het is best wel vet, hoewel het zal verschillen welke delen je hebt. Omdat het door het vet een wat olieachtige smaak heeft, zijn er veel mensen die er niet van houden. Vooral als het wat afgekoeld is, proef je dat goed.
Wij hebben wel eens een lam aan het spit en dat is dus absoluut geen vet vlees. We hebben het dan wel over een lam van rond de 20 kg. In Nederland blijven ze een jong schaap veel langer lam noemen en dan kan het dus al behoorlijk vet zijn en een uitgesproken smaak hebben. Wat ik me ook heb laten vertellen is dat de rammen als ze boven de 25 kg komen ook anders gaan smaken omdat het vlees dan meer testosteron bevat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door