Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#567782
Vandaag (wat later dan gepland) de eerste barfdag van Ikijok! :) Hier is op zondag alles open, dus ga zo effe vis kopen voor tussen de middag... Vanochtend ging het runderkopvlees er met gemak in. Vanmiddag krijgt hij vis en vanavond kippennekken. Wil hem vanmiddag sardientjes geven (ideaal als beginners vis), maar als ze dat nou niet hebben vandaag, kan ik dan ook haring nemen ofzo. Is een andere beginnersvis dan ook mogelijk.

Rachel.
Door Lizzy
#567788
Ik zou persoonlijk het liefst sardien geven. Als je haring ongezouten kunt krijgen (ik kan er niet aan komen), dan zou je ook wel haring kunnen nemen. Ik denk dat deze vissen qua smaak ook het meest ideaal zijn. En qua graat.
Door Malamoods
#567789
Is er ook nog een derde alternatief? Want dan gaat het zeker lukken!

Rachel.
Door Lizzy
#567791
Malamoods schreef: Is er ook nog een derde alternatief? Want dan gaat het zeker lukken!

Rachel.
Rauwe, ongezouten ansjovis. Eventueel wijting maar dat vinden toch veel honden niet te eten. Zalmkop vind ik hem persoonlijk nog wel wat klein voor... Ik gaf Linga met 8 weken al wel halve zalmkoppen, maar zij was natuurlijk alles al gewend...
Door Malamoods
#567793
Dank je wel Lizzy! :) Ik ga zo even kijken wat ze hebben en dan kan Ikijok vanmiddag aan zijn eerste vismaaltijd!

Wat ik overigens wel bijzonder vind, is dat Ikijok op kvv zo'n 400 gr. per dag krijgt en volgens mijn barfberekeningen wel 700 gr! Waar zou dat verschil hem in kunnen zitten? Iemand een idee waarom dat verschil zo groot is? Van Bandit (ik geef nu cb), krijgt hij ook weer een hele andere hoeveelheid....

Rachel.
Door Lizzy
#567799
Je geeft van versvlees waarschijnlijk 50 gram per kilo lichaamsgewicht? Dat wordt tenminste altijd aangeraden.

Nou, 50 gram versvlees per kilo lichaamsgewicht komt neer op 5% van het lichaamsgewicht.

Ik weet niet wat Ikijok op dit moment weegt? Want 400 gram zou neer komen op 50 gram per kilo lichaamsgewicht en zou dus betekenen dat hij een kilo of 8 weegt. Als hij inderdaad 8 kilo weegt, dan betekent dat die 700 gram 9% van zijn lichaamsgewicht is aan BARF en dat lijkt me toch echt teveel.

Dus in mijn ogen weegt Ikijok zwaarder als 8 kilo. Of maak je een 'fout' bij de hoeveelheid voer die je op dit moment geeft. Dat kan bij het versvlees zijn of bij BARF.

Overigens is voor een goed aantal pups die 50 gram per kilo lichaamsgewicht gewoon te weinig. Zeker voor de pups van de kleinere rassen, maar ook een Linga zou broodje mager zijn geweest. Ook Storm van Esther at veel meer (en zij voerde ook Carnibest). Ze zat eerder ook aan de 7,5% van Storm's lichaamsgewicht, net als ik bij Linga op BARF.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 11 jun 2006, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Malamoods
#567998
Ikijok is nu precies 10 kilo, maar woog vorige week nog 9,2. Ik heb hem toen 45 gr per kilo lichaamsgewicht gegeven en kwam toen uit op zo'n 400 gr.
Nu ga ik uit van 10 kilo en hij krijgt 700 gr. barf vandaag...

Rachel.
Door Malamoods
#568000
Ik heb overigens de sardientjes gekocht (6 euro voor een kilo, is dat duur?)... De oogjes, orgaantjes, alles zat er nog op en aan. De visjes zaten in een zak en waren ingevroren, zodat ik ze per stuk (naar eigen inzicht) kan ontdooien... Ik wist niet dat ze zo verkocht werden? Heb ze toch maar genomen en twee visjes (zo'n 200 gr.) ontdooit en gegeven! Heb ze nog wel even in stukjes gesneden (niet in warm water gelegd, vergeten) en meneer smikkelde in één keer zo zijn bakkie leeg...
Nu maar wachten hoe zijn maag en darmstelsel het allemaal oppikt, maar tot nu toe ben ik heel tevreden (en Ikijok ook! ;D)...
Vanaf morgen weer enkele kvv dagen, dan weer een barfdag. Uiteindelijk gaan we 100% procent barfen...

Rachel.
Door Malamoods
#568001
Oja, ben benieuwd wat hij van de kippennekken vind, die krijgt hij vanavond! :)

Rachel.
Door Lizzy
#568004
Malamoods schreef: Ikijok is nu precies 10 kilo, maar woog vorige week nog 9,2. Ik heb hem toen 45 gr per kilo lichaamsgewicht gegeven en kwam toen uit op zo'n 400 gr.
Nu ga ik uit van 10 kilo en hij krijgt 700 gr. barf vandaag...

Rachel.
700 gram zelf samengesteld voer komt neer op 7% van zijn lichaamsgewicht. Lijkt me in orde.

400 gram versvlees, op 10 kilo lichaamsgewicht, komt neer op 4% van zijn lichaamsgewicht. Ik vind dat eerlijk gezegd te weinig en zou hem (als ik jou was) meer versvlees gaan geven, als je hem nog versvlees geeft.
Door Lizzy
#568008
Malamoods schreef: Ik heb overigens de sardientjes gekocht (6 euro voor een kilo, is dat duur?)... De oogjes, orgaantjes, alles zat er nog op en aan. De visjes zaten in een zak en waren ingevroren, zodat ik ze per stuk (naar eigen inzicht) kan ontdooien... Ik wist niet dat ze zo verkocht werden? Heb ze toch maar genomen en twee visjes (zo'n 200 gr.) ontdooit en gegeven! Heb ze nog wel even in stukjes gesneden (niet in warm water gelegd, vergeten) en meneer smikkelde in één keer zo zijn bakkie leeg...
Nu maar wachten hoe zijn maag en darmstelsel het allemaal oppikt, maar tot nu toe ben ik heel tevreden (en Ikijok ook! ;D)...
Vanaf morgen weer enkele kvv dagen, dan weer een barfdag. Uiteindelijk gaan we 100% procent barfen...

Rachel.
Ja, sardien krijg je altijd met kop en orgaan en graat. En of ingevroren of vers. Ik neem meestal ingevroren exemplaren, vind ik handiger. Wel is 6 kilo vrij duur. Ik koop ze voor onder de 4 euro de kilo. Heb je een VEN of Makro pas? Daar zijn ze iets goedkoper. En op de markt zijn ze vaak ook goedkoper.

Ben ook benieuwd hoe ze gaan vallen! Ik denk goed :D!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 11 jun 2006, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Malamoods
#568020
Van de cb krijgt hij nu (want ik heb hem zaterdag gewogen) 450 per dag. Is dat te weinig?

Rachel.
Door Lizzy
#568022
Malamoods schreef: Van de cb krijgt hij nu (want ik heb hem zaterdag gewogen) 450 per dag. Is dat te weinig?

Rachel.
Ja, dat vind ik te weinig. Dat is namelijk 4,5% van zijn lichaamsgewicht. En ik vind dat een pup tenminste (dus minimaal) 5% van z'n lichaamsgewicht moet eten. Bij 10 kilo is dat 500 gram.

Wanneer ik uit ga van 50 gram per kilo lichaamsgewicht, kom ik dus ook op 500 gram.
Door Malamoods
#568024
Oké, ik dacht dat 45 gr. per kilo genoeg zou zijn. Kleine honden gaan richting 50 gr. en grotere richting 40. gr. Dus dacht ik, laat ik in het midden gaan zitten en dan op het oog meer, of minder geven... Op de verpakking staat ook dat pups tussen de 40 en 50 gr. per kilo mogen hebben. Met 500 gr zit ik dan volgens mij aan de max wat verpakking betreft, maar Lizzy, jij denkt dus dat er makkelijk 700 gr. in kan?
Ik wil hem best meer geven hoor! Eerst uitbouwen naar die hoeveelheid, of gewoon in 1 keer (ja, verdeeld over 3 maaltijden natuurlijk)?


Rachel.
Door Lizzy
#568027
Malamoods schreef: Oké, ik dacht dat 45 gr. per kilo genoeg zou zijn. Kleine honden gaan richting 50 gr. en grotere richting 40. gr. Dus dacht ik, laat ik in het midden gaan zitten en dan op het oog meer, of minder geven... Op de verpakking staat ook dat pups tussen de 40 en 50 gr. per kilo mogen hebben. Met 500 gr zit ik dan volgens mij aan de max wat verpakking betreft, maar Lizzy, jij denkt dus dat er makkelijk 700 gr. in kan?
Ik wil hem best meer geven hoor! Eerst uitbouwen naar die hoeveelheid, of gewoon in 1 keer (ja, verdeeld over 3 maaltijden natuurlijk)?


Rachel.
Een pup een 5% tot 10% van zijn lichaamsgewicht aan zelf samengestelde voeding. Waarbij de 5% voor grote rassen is en 10% voor hele kleintjes. Ik weet niet wat Ikijok weegt als hij volwassen is? Ik dacht dat er rond de 38 kilo stond voor een volwassen Malamute?

Linga weegt, nu ze volwassen is, 28 kilo. In mijn ogen is zij een middelgrote hond. Zij heeft een groot deel van haar puppy-tijd 7% en zelfs 7,5% van haar lichaamsgewicht gegeten. Toen zij bij mij kwam, op bijna 8 weken, kreeg ze al 500 a 600 gram eten per dag. Ze woog toen net 8 kilo. Toen zij 10 kilo woog, at ze zeker 700 a 750 gram per dag.

Ik weet niet welke maatstaven ze hanteren bij Carnibest. In mijn ogen is 40 gram per kilo lichaamsgewicht erg weinig voor een pup. Want dat is dus 4% van het lichaamsgewicht.... BARF en Carnibest ligt duidelijk heeeeel ver uit elkaar!

En toch kan ik mij niet herinneren dat Esther van Storm ooit minder (in de puptijd) als 700 gram Carnibest aan Storm heeft gegeven? En Storm weegt nu (volwassen) een kilootje of 30 a 32. Esther zit nu zeker-te-weten voetbal te kijken, anders konden we het haar direct even vragen!

Ik zou zelf, als ik in jouw schoenen stond, voor BARF maaltijden tussen de 5% en 6% aanhouden. 6% komt bij 10 kilo dan neer op 600 gram. Voor Carnibest hield ik persoonlijk toch ook 5% aan. En dan verder met de ogen voeren. Hij moet ook niet te snel groeien natuurlijk... Wat is normaal, voor een Malamute? 1 kilo per week maximaal?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 11 jun 2006, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door