Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door PhantasyUnderstood
#566638
Hoi allemaal, ik heb een kwestie waar ik nog tegen aanloop. Wellicht is dit al een beantwoorde vraag, maar toch, bij deze:

Ik BARF/KVV momenteel 4x per week en de overige 3 dagen brok. Mijn hond is een seniorhond, en die trok het niet om te vlug overgeschakeld te worden op BARF (diarree, sloom, niet lekker in haar vel). Deze vier dagen vergaan prima, en binnenkort doe ik er één extra dag bij.

Ik durf op lange termijn niet volledig over te gaan op BARF. Want stel (nu komen mijn vragen):

Stel als ik op vakantie ga voor een week; waar haal ik al dat vlees vandaan? Is het dan niet handiger om mijn hond voor het leven 2 dagen per week op brok te zetten? Want brokken is zo meegenomen in de reistas, en mijn hond 'schrikt' dan niet als ze een week op brokken wordt gezet.
Of kan ik mijn hond wel volledig op BARF zetten, en dan bijvoorbeeld die weekje op brok zetten?

Allemaal vragen....hoe pakken jullie dit aan?

Gr, Jordi
Door Lizzy
#566643
In de meeste vakantie-landen is het gemakkelijk om aan vlees te komen. Soms zelfs gemakkelijker als hier in NL/BE. Dus kun je prima in de vakantie barfen. En je hoeft dat natuurlijk niet te doen zoals je dat thuis doet. Je kunt best een paar weken veel minder afwisselen en bijv. voornamelijk kip voeren. Voor die paar weekjes kan dat helemaal geen kwaad!

Maar, ik begrijp ook wel dat de meeste mensen geen zin hebben om tijdens hun vakantie "moeilijk" te gaan lopen doen voor de hond. Want je moet wel elke dag boodschappen doen....

Aan de andere kant... Om ze daar nu 2 dagen per week voor op de brokken te houden... Ik geef je een voorbeeld: als ik op vakantie ben, dan eet ik zelf ook niet altijd zo gezond. Ik eet bijv. patat en pizza enzo. En ik ga daar (getsie, sorry dat ik zo persoonlijk word ;D) ook van aan de dunne. Maar, buiten mijn vakantie ga ik toch ook niet 1 keer per week patat eten, zodat ik er tijdens mijn vakantie wel tegen kan? Dus ik zie ook niet waarom je week in week uit, jaar in jaar uit brokkentroep zal blijven voeren voor die paar weekjes vakantie per jaar!

Je kunt dus of tijdens de vakantie barfen, of je schakelt voor je vakantie al over op brokken of blikvoer zodat je de eventuele diarree thuis hebt, en niet tijdens je vakantie. Je ondersteund dit overgangsproces met probiotica. En als je thuis komt begin je weer voorzichtig (met probiotica erbij) met barf. En dan geef je de eerste dagen gewoon wat makkelijk verteerbare vleesbotten zoals kippennek.
Door Mevroi Kruim
#566644
Als je op het forum eens rondkijkt tref je een aantal onderwerpen aan van mensen die met succes kvv dan wel barf voeren met vakantie. Barf is eigenlijk overal wel te regelen al ben je dan misschien wat duurder uit dan thuis. Vlees wordt tenslotte overal gegeten. KVV is lastiger, dat wordt niet overal verkocht.

Maar, eerlijk gezegd, voor die 3 weken per jaar dat ik met vakantie ga ga ik echt m'n hond niet de overige 49 weken brokken voeren. Dan knutsel en regel ik wel wat en pas desnoods mijn vakantiebestemming aan.
En ik heb een goed logeeradres dus als ik ergens heem wil waar het met honden heel onhandig is (IJsland) dan gaan ze lekker uit loigeren, met een grote tas met barf mee.
Door PhantasyUnderstood
#566652
Lizzy & Kruimel, hartstikke bedankt voor jullie commentaar en tips ;) !!

Idd, voor die paar weken per jaar kun je je afvragen of het idd zinvol is om die brokken te geven. Ik wil uiteindelijk het liefst wel van de brokken af !!

Ik weet nu in ieder geval voldoende, als ik op vakantie ga duik ik bijv. gewoon een supermarkt in, en schaf wat kippenpoten/-filet aan. Zoals ik het begrijp hoef ik het dan niet zo nauw te nemen zoals ik het thuis doe.
Ik zal de overige berichten rondom 'vakantie & barf' 'es checken.

Nogmaals bedankt !
Door Netty
#566660
mijn Tof, teckel, staat op carnibest en af en toe een barfdagje.
ik neem haar wel eens mee naar Maleisie en daar moet ze een dikke week in quarantaine, ik geef voor ik daar naartoe ga een dikke week brokken, ivm diaree die ze er van zou kunnen krijgen.
ze is erg gevoelig in haar darmen, dus vandaar dat ik er hier al mee begin.
daar in het centre krijgt ze brokken, en als ze eenmaal thuis is daar, krijgt ze weer zelf samengesteld, met af en toe brok als ze uit logeren gaat.
Tof is 10 jaar oud en ze vindt het best......
je moet er de tijd voor nemen om haar even op iets anders te zetten, maar dan lukt het aardig.
als je zelf met vakantie gaat eet je ook niet precies de zelfde dingen als dat je thuis doet, dus ......
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door