Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roellie
#566546
Hallo allemaal. Dit is voor het eerst dat ik een berichtje plaats op de barfsite.
Sinds een maand geef ik Mikki (labradorteefje van 8 maanden) vers vlees.

Het begon heel goed, maar ik heb nu het gevoel dat ze wat problemen begint te krijgen erdoor, waaronder diarree.

De eerste drie weken ging het heel goed, nu de laatste week, is ze steeds aan de diarree (zo erg dat ze het niet kan ophouden en in huis poept). Ik denk dat dit door het eten komt , want ze is verder niet ziek ofzo.
En vanochtend heeft ze overgegeven, en daar vond ik stukjes van de lamsribbetjes die zij twee dagen geleden heeft gegeten.

Heeft dit te maken met het zogenaamde "ontgiften"????

Zijn er bepaalde vleesproducten waar ik extra op moet letten omdat ze nog zo jong is. Misschien dat ribben toch nog iets te heftig zijn.

Ik ben een groot voorstander van het verse vlees geven, maar ik krijg nu toch wel een moedeloos gevoel, want ik ben bang dat ik het niet goed doe.

Mikki heeft tot nu gegeten: pens, runderkopvlees, geitenvlees, kippennekken, lamsribben en geitenribben, zalmkop, daarnaast nog fruit en groente.

Kan dit voor een beginner?

Hebben jullie nog goeie tips voor me? Geloof me, ik kan ze goed gebruiken.

groetjes,
Door Ine
#566552
Hoi Roellie.
Hoeveel geef je op een dag?
Ik herken het bij mijn jonge pup en ruim een jaar oude hond, toen ik hen teveel gaf.
Vermoedelijk mag ze nu ongeveer per dag zo'n 600 à 700 gram maximaal.
Door 202Spots
#566554
Roellie schreef: Mikki heeft tot nu gegeten: pens, runderkopvlees, geitenvlees, kippennekken, lamsribben en geitenribben, zalmkop, daarnaast nog fruit en groente.
heeft ze veel vlees ZONDER bot gegeten misschien?
En wat voor fruit en welke groente? en hoeveel?
Door Roellie
#566612
Ine schreef: Hoi Roellie.
Hoeveel geef je op een dag?
Ik herken het bij mijn jonge pup en ruim een jaar oude hond, toen ik hen teveel gaf.
Vermoedelijk mag ze nu ongeveer per dag zo'n 600 à 700 gram maximaal.

Ze krijgt gemiddeld zo'n 500 gram per dag, en ze weegt rond de 21 kilo.
Door Roellie
#566613
202spots schreef: heeft ze veel vlees ZONDER bot gegeten misschien?
En wat voor fruit en welke groente? en hoeveel?
Nee, ze krijgt redelijk wat botjes te verwerken. De kippennekken enzo. En paar dagen geleden die lamsribben.
Groente en fruit dat is echt vanalles. Deze week heb ik wat sperciebonen, worteltjes, brocolli en bloemkool in de mixer geknald. En fruit heeft ze deze week wat appel, aardbei en banaan. Maar het lijkt nu enorm veel, maar het zijn hele kleine hoeveelheden hoor. ;)
Door Roellie
#566617
Laura2004 schreef: Kan het geen virusje zijn?
Daar heb ik het inderdaad nu ook op gegooid. Ik heb haar gisteren kip met rijst gegeven, vanochtend de DA gebeld, en die zij dat ik dit het hele weekend nog maar moest doen, en als het er maandag nog is.............. ff langs komen.

Weten jullie nog meer voedsel wat een stoppende werking heeft????
En hoe lang duurt eigenlijk een gemiddeld buikvirusje?
Door Lizzy
#566624
Ik zou, als ik jou was Okugest van VSM geven. Te koop bij de drogist. Tabletjes tussen twee eetlepels pletten en het poeder in het bekkie van je hond strooien. Ook zou ik pro-biotica capsules halen, en deze geven.

En verder denk ik dat je even terug moet naar de basis. Misschien ben je voor jouw hondje te snel gegaan met allerlei nieuwe ingredienten.

Dus ik zou terug gaan naar kip. Geef kippennekjes en als dat goed verteerd wordt: ingeknipte kippenvleugels of kipkarkas of delen van hele kip. Geef daarbij alleen kippenvlees en geef even een weekje geen orgaanvlees. Geef verder een heel eenvoudige groentemix van bijv. wortel en witlof.

Als ze nu na 1 weekje weer in orde is, ga dan langzaam het eten van haar uitbreiden. Begin bijvoorbeeld met eendennek. Of delen van hele eend. Voeg daar dan langzaam wat orgaanvlees aan toe. Gebruik dan bijvoorkeur wat orgaan van kip of eend. En: met mate. Als dat ook goed gaat, voeg dan het volgende vleesbot weer toe. Ik denk dan aan parelhoen of konijn of kwartel. In ieder geval zachte vleesbotten van kleine dieren. Wacht voorlopig nog maar even met geitenbotten en lamsbotten enzo. Eerst de zachtverteerbare botten. Ik zou iedere week iets nieuws introduceren. Dus 1 nieuw vleessoort per week. Mocht ze ineens, wanneer je wat nieuws toevoegt, aan de diarree gaan: bingo, dan weet je waar het van is.

Ik zou nog voorlopig dus even geen botten van grote dieren geven en ik zou met zalmkop ook nog even wachten. Op zich is dit echt prima eten, maar eerst die darmpjes weer terug op orde.
Door roefus
#566704
Roefus kreeg ook diarree toen ik voor het eerst lamsribben gaf.
Nu, achteraf gezien, waren die ribben ook te hard (waarschijnlijk meer schaap dan lam :( ).

En bovendien denk ik nu dat ik het allemaal wat vlug introduceerde.
En dat ik inderdaad wat langer kippenbotjes had moeten voeren, zodat hij langzaam aan de botvertering had kunnen wennen.

Alles is inmiddels goed gekomen.
Voor jou ook veel succes ! :D
Door Roellie
#566716
stomme vraag misschien :-[
maarre.... is pens orgaanvlees?????
Door Ine
#566727
Roellie schreef: stomme vraag misschien :-[
maarre.... is pens orgaanvlees?????
Geen stomme vraag hoor, maar pens is een maag van koe, schaap of lam en dus orgaanvlees. ( De koe heeft 4 magen, lebmaag, boekmaag, pens en de 4de weet ik niet meer :-[)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door