Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cin
#565449
Hoi!

Ik zit al enige dagen (weken?) op internet te neuzen over barf-voeding voor mijn 2 honden. Ik heb een kruizing jack-russell teefje, 5 kilo en een kruizing jack-russell reu, 15 kilo (en dan moet nodig worden teruggebracht naar 11 kilo, ahum... maar dat wordt de volgende stap).

Mijn hondjes krijgen 2x per dag Farmfood, geperste brok, dus maar een beetje per keer. Daarnaast krijgen ze smorgens een halve kale boterham en savonds een gedroogd stuk pensstaaf.
Ik was op zich tevreden over FF, maar ik zie steeds de laatste tijd meer en meer dat mijn hondjes gras eten, en de laatste weken vind ik geregeld gras met gal binnen.... Die magen van beide dieren zitten dus niet lekker, anders gebeurt dit niet heb ik het idee. Heb ook het idee dat ze honger blijven houden...
Ik wil graag de overstap maken naar barf, maar ik heb er nog een paar vragen over....

1) Hoe kijken jullie tegen gedroogde pensstaven aan en tegen de bekende 1 meter lange bullen-l*llen? Zal ik hier mee stoppen of kan dit geen kwaad?

2) Zelfde vraag voor 'de bekende boterham smorgens'.... Heb twee stuiterhondjes naast me als ik mijn brood smeer...

3) Ze krijgen 2x per dag eten, moet ik dit terugbrengen naar 1x per dag? Wat zijn de ervaringen hierin? EN: als het 1x per dag wordt, wat is dan het beste tijdstip? Smorgens of savonds? (ivm snachts eventueel binnenplassen door het drinken bij het eten)

4) Ik vind op dit forum alleen maar schemaatjes voor honden boven de 15 kilo... en mijn mijn hondjes wegen 5 en (hopelijk straks) 11 kilo...
Wil iemand me op weg helpen met een voerschema?

5) Ahum, en hier komt wellicht het grootste struikelblok: Ik woon in een 'durp' tussen Tilburg/Breda in waar ze me voor gek verklaren bij de slager dat ik afval wil komen halen... Is er misschien een goed adresje in mijn buurt waar ik alles kan halen?

Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar het is een totaal nieuwe voer-wereld voor me... ik wil graag dat mijn honden goed eten voor hun neus krijgen.
WIl iemand me op weg helpen?

Cindy
Laatst gewijzigd door Cin op wo 07 jun 2006, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#565486
Cin schreef: 1) Hoe kijken jullie tegen gedroogde pensstaven aan en tegen de bekende 1 meter lange bullen-l*llen? Zal ik hier mee stoppen of kan dit geen kwaad?
Allereerst: welkom op Barfplaats!!

Ik vind gedroogde pensstaafjes prima. Als een tussendoortje. De gemiddelde bullen-l*l wordt in verre landen onder vreemde omstandigheden gedroogd. Persoonlijk vind ik dat helemaaaaal niks. Ik geef mijn honden dit soort dingen dus ook niet (ook geen pensstaafjes die in India gedroogd zijn).
2) Zelfde vraag voor 'de bekende boterham smorgens'.... Heb twee stuiterhondjes naast me als ik mijn brood smeer...
Ik zou m'n honden fijn laten stuiteren. Bij mij krijgen ze geen brood. Brood bestaat uit graan en granen horen in mijn ogen niet in een hondenmenu thuis. Nou OK, af en toe een stukje oud brood moet natuurlijk kunnen (tenzij je hond allergisch is voor graan - komt vaak voor). Maar met regelmaat brood? Ik vind het niks... En zeker een hond die te dik is, die zou ik geen brood geven. Want brood is een echte oudewetse dikmaker voor de hond.
3) Ze krijgen 2x per dag eten, moet ik dit terugbrengen naar 1x per dag? Wat zijn de ervaringen hierin? EN: als het 1x per dag wordt, wat is dan het beste tijdstip? Smorgens of savonds? (ivm snachts eventueel binnenplassen door het drinken bij het eten)
Kan. Hoeft niet. Als jij het prettig vindt 2 keer per dag te voeren: ook goed. Voer je liever 1 keer per dag: ook goed. Qua tijdstip maakt het niet uit. Hoe onregelmatiger: de beter. Dan gaan je honden niet anticiperen dat ze hun voer krijgen.
4) Ik vind op dit forum alleen maar schemaatjes voor honden boven de 15 kilo... en mijn mijn hondjes wegen 5 en (hopelijk straks) 11 kilo...
Wil iemand me op weg helpen met een voerschema?
Heb je de rekenhulp al gedowload?

http://www.barfclub.nl/downloads.htm

Links boven.

Hiermee kun je zelf schemaatjes maken.

Een hond van 5 kilo heeft waarschijnlijk 3% van het lichaamsgewicht nodig. Dit komt neer op een 150 gram per dag (ongeveer he! Komt allemaal niet zo krap. Je mag ook de ene dag 100 gram en de andere dag 200 gram geven).

Je hond van 15 kilo heeft aan 2% van zijn lichaamsgewicht zat. Dat komt neer op ongeveer 300 gram voer per dag.

Als ik jou was zou ik in de BARF rekenhulp invoeren:
50% vleesbot, 15% orgaanvlees (inclusief pens), 15% groentemix, 20% spiervlees.
5) Ahum, en hier komt wellicht het grootste struikelblok: Ik woon in een 'durp' tussen Tilburg/Breda in waar ze me voor gek verklaren bij de slager dat ik afval wil komen halen... Is er misschien een goed adresje in mijn buurt waar ik alles kan halen?
Het beste kun je zelf even door de "Vraag & Aanbod Categorie" lopen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=4
Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar het is een totaal nieuwe voer-wereld voor me... ik wil graag dat mijn honden goed eten voor hun neus krijgen.
WIl iemand me op weg helpen?

Cindy
Als je meer vragen hebt: horen we het wel he! Daar is het forum voor hoor :D! En als je er niet uit komt met de rekenhulp: dan geef je ook maar een gil.
Door Cin
#565492
Bedankt voor je antwoord!
Dat wordt dus morgen twee stuiterhondjes omzeilen/negeren/omverlopen ;)

Ik zal me wagen aan het omrekentabel, en ik ga speuren op de site naar adresjes.
Dan moet ik nog een vriezer aanschaffen vrees ik, want in mijn 3-laden vriezertje zal het niet lukken... zit ook eten van mezelf in ;D

De WIL is er in ieder geval, de middelen (nog) niet...

Aan de ene kant vind ik het zelf een enge omschakeling, weet ook niet waarom... zal het onbekende wel wezen.
Eigenlijk erg bizar van mezelf: Ik voer mijn paarden geen krachtvoer omdat ik daar niet in geloof en ik geef ze zo 'natuurlijk' mogelijk te eten en een zo 'natuurlijk' mogelijke huisvesting... Geen bit, geen ijzers, geen stal, wel schuilmogelijkheid, veel weidegang, veel diversiteit te eten op de wei, wilgentakken snoeien voor die dieren..... noem maar op.
Met dezelfde vaart waarmee ik van de paarden weer richting huis rijdt, ga ik langs de dierenwinkel om een zak brok voor mijn honden te halen...
Over de paarden goed nagedacht, maar de hondjes... stom he?

Ik hou je op de hoogte, zal volgende week worden eer ik zelf de omschakeling durf te maken (en vriendlief vertellen dat er waarschijnlijk een vriezer gekocht gaat worden en dat de honden rauw voer krijgen :-X )
Laatst gewijzigd door Cin op wo 07 jun 2006, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cin
#565517
Cindy de Wolf schreef: Als je het heeeeeeel erg eng vind, kan je ook eerst beginnen met een KVV en daarna barf gaan introduceren. Deze combi is mij bijzonder goed bevallen.

Succes!
Ik ben vandaag daarvoor op 'jacht' geweest, het enige wat ik kon vinden was Duck...
Dat hebben ze vanmiddag gehad (met brood... maar dat was nog voordat ik dit topic opende) en daar liggen ze nu van uit te buiken...

Daar ga ik nog een paar dagen mee door (maar dan zonder brood) , en dan denk ik dat ik begin volgende week zover ben dat ik op karkassen-jacht ga.

Pffff... ik voel me er zo'n leek bij he... Tis alles bij elkaar: wat ga ik voeren, hoe ga ik daaraan komen (DAT vind ik nog het moeilijkste!!!), hoe bewaar ik het, wanneer krijgen ze het en dus wanneer trek ik het uit de vriezer (niet vergeten!!!), allemaal nieuwe dingen die voor me 'routine' moeten worden en ook onderdeel van mijn leven moet worden. Ik heb al zo'n druk leven, vraag me af of het erin past ;D.
Maar ik zal zien dat het vanzelf goedkomt... kan me soms druk maken om niets...
Door Cindy de Wolf
#565519
Heleboel KVV's worden niet in de winkel verkocht maar via verkooppunten die je via de betreffende site kan benaderen.

En als je wat wilt weten gewoon vragen en blijven vragen. In het begin is het moeilijk maar daarna is het geweldig. Mijn honden barfen 70% en krijgen 30% carnibest (kvv).
Door Femke
#565640
Cin schreef: Ik ben vandaag daarvoor op 'jacht' geweest, het enige wat ik kon vinden was Duck...
Dat hebben ze vanmiddag gehad (met brood... maar dat was nog voordat ik dit topic opende) en daar liggen ze nu van uit te buiken...

Daar ga ik nog een paar dagen mee door (maar dan zonder brood) , en dan denk ik dat ik begin volgende week zover ben dat ik op karkassen-jacht ga.

Pffff... ik voel me er zo'n leek bij he... Tis alles bij elkaar: wat ga ik voeren, hoe ga ik daaraan komen (DAT vind ik nog het moeilijkste!!!), hoe bewaar ik het, wanneer krijgen ze het en dus wanneer trek ik het uit de vriezer (niet vergeten!!!), allemaal nieuwe dingen die voor me 'routine' moeten worden en ook onderdeel van mijn leven moet worden. Ik heb al zo'n druk leven, vraag me af of het erin past ;D.
Maar ik zal zien dat het vanzelf goedkomt... kan me soms druk maken om niets...
Bij AHV in Breda verkopen ze meen ik ook barfmateriaal.


300 Pens AHV 30 stuks à 500 gram 15 kg
301 Pens AHV 15 stuks à 1 kilogram 15 kg
304 Schapenpens 30 stuks à 500 gram 15 kg
305 Lappen Pens 12 stuks à 1 kilogram 12 kg
308 Eéndagskuikens 12 stuks à 1 kilogram 12 kg
401 Kopvlees AHV 30 stuks à 500 gram 15 kg
404 Spiervlees 30 stuks à 500 gram 15 kg
407 Lamshart Grof 20 stuks à 500 gram 10 kg
409 Rundertartaar voor pups/katten 24 bakjes à 500 gram 12 kg
410 (2) Vlees Compleet 30 stuks à 500 gram 15 kg
411 (2) Vlees-Pens Compleet 30 stuks à 500 gram 15 kg
411 A (2) Vlees-Pens Compleet 48 bakjes à 250 gram 12 kg
412 Schapenvet 16 stuks à 500 gram 8 kg
413 Kippengehakt 30 stuks à 500 gram 15 kg



Als je nou helemaal niets anders kunt vinden, dan zou je hier nog materiaal van kunnen halen.
Het kippengehakt zijn gemalen karkassen, ook kun je hier pens, hart en kopvlees kopen. Het jammere is alleen dat alles al gemalen is, maar ik weet niet of je kunt informereren of ze het ongemalen voor je laten?
Ik meen dat ze ook bezorgen maar zeker weten doe ik het niet.
Dan zijn er natuurlijk nog dingen die gemakkelijker verkrijgbaar zijn, zoals bijv lever en vis.
Zo heb je best al een paar onderdelen binnen handbereik waar je een beginnetje mee kan maken, op je zoektocht naar adresjes.
Want ik moet eerlijk zijn, in het begin is het best lastig als je geen adresjes hebt

AHV heeft ook complete vleesvoedingen
Door Cin
#566241
www.ahv.nl is een hengelsportvereniging... iets TE dicht bij de basis om vis te bemachtigen ;D

even gegoogled... www.ahv-breda.nl !!!
en inderdaad... ze leveren aan huis, maar ik woon een half uurtje rijden van Breda af, dus dat ga ik gewoon volgende week woensdag (toevallige vrije dag) een bezoekje brengen...
Ik ga ze wel even voor die tijd mailen dat ik bepaalde dingen niet gemalen wil.

Tot die tijd wil ik de honden de diepvries-hamburgers voorschotelen en op zoek gaan naar een tweedehands vriezertje..

Ik ben zoooooo blij dat jullie met mij meedenken!
(*zoekt de blije smiley met diepe kniebuiging*)

Ik wil de honden op 1x per dag (smorgens) te eten zetten. Onregelmatig voeren gaat me niet lukken omdat ik overdag niet thuis ben en als ik ze savonds veel voer, vind ik snachts poep van 1 van de honden binnen... dat wordt dus smorgens voeren...

Nu nog een menuutje samenstellen ;)

Nou, ik zal vast met veel meer vragen aan komen zeilen... maar in ieder geval alvast bedankt iedereen!!!
Door La Demisa
#566488
Hoi Cindy,

Ik woon in Waalwijk en BARF de honden sinds 3 maanden nu, volledig. Ik heb ze vrij abrupt overgezet van brokken naar BARF omdat ik in 2 weken tijd alle adressen had gevonden om aan mijn spullen te komen. Voor vlees: MAROS, zit in Waalwijk. Heel goedkoop. Je kunt iedere zondag kijken op MAROS.nl naar de aanbiedingen. Verder heb ik kiporganen voor 1 euro per kilo, koop lams en kalfsribben bij een slager en ga naar de Islamiet in Rotterdam voor kippenekken, kipkarkassen en lamsgehakt. Sinds vandaag ook een zelfslachtende slager waar ik lams en kalfs pens kan halen. Ze ziet het, het lijkt moeilijk maar dat is het niet. Je moet er alleen even voor gaan zitten en gewoon belen. Van het ene adres rol je vaak zo in een ander adres. Ik begrijp wel hoe je je voelt maar ik had er een aantal maanden voor uitgetrokken en binnen 2 weken zaten ze aan de BARF.

Begin gewoon eens met kippevleugels, groente en wat organen. Zo ben ik ook begonnen. Hulp is er genoeg alleen een beetje geduld hebben. (had ik ook niet)

Succes. Als ik je ergens mee kan helpen dan roep je maar.
Laatst gewijzigd door La Demisa op do 08 jun 2006, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cin
#569868
Ben ondertussen flink aan het rekenen geslagen voor een barf-menuutje...Jeetje mina wat valt dat tegen zeg...
Niet de inhoud ervan, daar kom ik wel aan uit (dankzij de vele menu-voorbeelden) maar de HOEVEELHEID van eten... Neem nu Sem, mijn teefje van 6 kilo... die zou per dag (ik voer 7 dagen per week) 120 gram voer mogen krijgen, en als ik dat dus verdeel per voerbeurt (heb nog 2 voerbeurten per dag maar ben dit al aan het afbouwen naar 1 voerbeurt per dag), dan krijgt ze 60 gram voer per voerbeurt...
Wat voor klein-inie-mini-botje moet dat wezen zeg wat ik haar mag voeren ::)
Dat wordt nog flink alles op jackrussell formaat meppen/hakken/snijden...

Zijn er meerdere mensen met ieni mini hoeveelheden voor hun hond en wat krijgen die dan op een dag?
Sem MAG nog niet eens een kippenvleugel per dag...das al te veel :o ;D
Door Cindy de Wolf
#569870
Wij hebben voor dit doel een lintzaag en een afkapzaag staan. Hiermee kan je in ieder geval ALLE soorten botten op maat zagen of wat dan ook. Dat maakt het werk in ieder geval een stuk makkelijker ;D
Door Cin
#569871
Hihi!

We hebben een interieurbouwbedrijf... ze zien me al aankomen met een schouderblad: Mag deze even op de zaagtafel? Moet in 50 srukjes gezaagd worden ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door