Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hamada
#510708
Afgelopen weekend ben ik op kattentrimcursus geweest via www.trimsalondeaandacht.nl
Daar mocht ik meemaken hoe werkelijk schandalig vervilte katten zonder narcose van hun pijnlijke harnas werden bevrijd. Ongelooflijk wat een verschil voor die dieren. Zelf heb ik geleerd hoe een kat gedegen te ontwollen (het scheerwerk heb ik maar aan de echte trimsters overgelaten ;)) Ik vond de cursus perfect, vooral omdat er, bij mij in de buurt in ieder geval, nauwelijks kattentrimmers te vinden zijn.
Gezien de gevolgen voor langhaarkatten van vervilten, dacht ik dat er misschien wel meer enthousiastelingen zijn, zowel voor de behandelingen als voor de overige info.
Door Sultan
#564489
Een heeeeele late reactie, maar lees het net pas.
Wij hebben een Noorse Boskat van zo'n 15 jaar, die laat zich absoluut niet kammen, borstelen of knippen, en dus heeft mevrouwtje klitten.
Ben dus wel benieuwd naar tips voor haar!! Ze is al eens onder narcose geweest om te scheren, maar vind dit met zo'n oude dame niet echt geweldig :P
Door Liselot
#564600
Onze Ernesto liet zich niet kammen en/of knippen. Ik probeerde hem echt bij te houden, maar kon toch niet voorkomen dat hij verviltte onder zijn oksels en in zijn broek. Ik heb allerlei methodes gebruikt om hem te laten wennen aan vachtverzorging, maar hij wilde het echt niet, terwijl de andere drie braaf op tafel komen voor een kambeurt. Als ik hem op zijn rug zag slapen haalde ik gauw een schaar en werkte ik zijn oksels bij. Ik heb op het punt gestaan om hem naar de dierenarts te brengen voor een scheerbeurt onder narcose. Ik heb daar vanaf gezien omdat ik het toch te gek vond dat hij voor zoiets onder narcose moest. We hebben hem toen een keer met een vriendin erbij helemaal geknipt (we hielden hem dus met 3 man/vrouw vast en dat was nog moeilijk !), dat was voor geen enkele partij prettig. Normaal gesproken wordt hij graag opgetild/vastgehouden, maar zo gauw hij doorhad dat in het kader van vachtverzorging was begon hij te happen en te krijsen, zelfs als er geen kam of schaar in beeld was.

Toen we vers gingen geven heeft is zijn vacht verbeterd en klitte hij ineens helemaal niet meer (een half jaar lang), maar de laatste tijd waren de vachten aan het wisselen en schoot hij weer in de klit. Pasgeleden zijn we op dé methode gestuit: als we hem een tube kaas-, vitamine-, of antihaarbalpasta laten vasthouden zodat hij er zelf aan kan lurken hij alles met zich laat doen. Hij is dan alleen maar geinteresseerd in zijn lekkernij. We hebben hem zonder moeite geknipt en houden hem nu met gemak bij door hem te kammen. Hij ziet het denk ik nu als een beloning. Als ik die link zo lees zou ik ook wel willen leren hoe je een kat nu moet plukken, ik weet daar niks van maar het zou voor mijn katten wel goed kunnen zijn.

Een kat zoet houden met pasta ziet er zo uit (Mimosa ipv Ernesto op foto):
Afbeelding

Afbeelding

De kat moet dus zelf de tube vasthouden, eventueel geholpen door de persoon die de kat vasthoudt en af en toe een kneepje in de tube geeft. Omdat de kat min of meer ondersteboven ligt kun je makkelijk bij de broek en de oksels komen.
Door hamada
#565785
Wat een uitvinding ;D
De cursusdag vond ik heel leuk en leerzaam. Voor mij als leek en niet trimster was er ook voldoende ruimte en aandacht om te oefenen en te leren.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door