Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marja
#555
Ik heb vanmiddag gekocht:
pond runderlappen en pond rundergehakt
bloemkooltje
broccoli
tomaten
worteltjes

Plan: alle groenten pureren, door de gehakt en kleingesneden runderlappen mengen.
Scheutje zonnebloemolie erdoor, en klaar!

Goed?? om te beginnen?

Alleen hoeveel moet ik geven? mijn oudste is 2 jaar en weegt 60 kilo
mijn pup is 18 weken en weegt 22 kilo.

groetjes Marja
Door sylvia
#556
Ik barf zelf niet maar volgens mij is dat een beetje veel groenten om door 1 maaltijd heen te doen.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 22 sep 2003, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#559
Ik heb vanmiddag gekocht:
pond runderlappen en pond rundergehakt
bloemkooltje
broccoli
tomaten
worteltjes

Plan: alle groenten pureren, door de gehakt en kleingesneden runderlappen mengen.
Scheutje zonnebloemolie erdoor, en klaar!

Goed?? om te beginnen?

Alleen hoeveel moet ik geven?  mijn oudste is 2 jaar en weegt 60 kilo
mijn pup is 18 weken en weegt 22 kilo.

groetjes Marja
Is dit voor een dagje barfenm of was je dit van plan vaker te geven? Ik mis namelijk iets van calcium (wanneer je dit vaker zou geven).
Groetjes, Lizzy
Door marja
#560
Hoi Lizzy,
Ik ben weer veel te voorbarig geweest met mijn inkopen, heb de groente dus zelf opgegeten en het vlees in de vriezer gedaan ;)

Ben me nu eerst helemaal suf aan het lezen, al jullie recepten.
En allemaal aantekeningen aan het maken.

De calcium moeten ze dan uit botten halen toch??
Beetje een probleem want Stapper moet altijd kotsen na het eten van botten, heeft ze daarom na de eerste paar keer nooit meer gehad.

groetjes Marja

Oh ja, het plan was om dit voor drie of vier dagen klaar te maken, de overige dagen brokken (sorry)
Door Nelly
#561
Haha, ja daar kom ik ook net achter, ben even aan het lezen bij:hoe ziet jou menu eruit!
Misschien kun je van al die lekkere groenten voor jezelf ook 'n potje koken? ;D
Door Lizzy
#562
Hoi Lizzy,
Ik ben weer veel te voorbarig geweest met mijn inkopen, heb de groente dus zelf opgegeten en het vlees in de vriezer gedaan ;)

Ben me nu eerst helemaal suf aan het lezen, al jullie recepten.
En allemaal aantekeningen aan het maken.

De calcium moeten ze dan uit botten halen toch??
Beetje een probleem want Stapper moet altijd kotsen na het eten van botten, heeft ze daarom na de eerste paar keer nooit meer gehad.

groetjes Marja

Oh ja, het plan was om dit voor drie of vier dagen klaar te maken, de overige dagen brokken (sorry)
Hoi Marja, een maaltijd van alleen vlees en groente kun je best een keer geven hoor! Een hond gaat beslist niet dood van een dagje geen of weinig calcium! Maar, dit moet je dus niet te vaak geven, anders komt hij calcium tekort.

Je kunt nu diverse dingen doen:

Je kunt je hond platgeslagen kippennekken gaan geven. De kans dat hij deze uitkotst is klein.

Je kunt zachte kippenbotten gaan malen

Je kunt ook tot zeer fijn poeder gemalen eierschalen geven.

Wat geef je voor de rest aan Stapper? En wat zijn jouw plannen? Wil je full time zelf gaan samenstellen?

Groetjes, Lizzy
Door marja
#563
Hoi Lizzy,

Mijn plan is: ik wil in ieder geval 3 of vier dagen brokken blijven geven. Omdat ik dat makkelijk vind en omdat ik wil dat ze daar aan blijven wennen, voor als ze in een kennel gaan of bij een oppas en vakanties enz.

Daarnaast wil ik de overige dagen versvlees blijven geven, wat ik nu dus al doe. Ik geef nu die kant en klare bakkies, zoals Rodi en AHV.
Maar omdat ik dit zo'n vieze bende vind wil ik zelf voor die dagen wat gaan maken.
Barfen dus, als ik dat zo mag noemen ???

Kan ik dit met mijn pup ook gaan doen?? Dus hetzelfde geven als ik Stapper ga doen?

Die kippennekken, kan ik die gewoon bij de slager halen?
En hoe maal ik die, wat voor machine heb ik daar voor nodig?

Dankje en groetjes Marja

O ja, ik ben nog steeds niet uit de hoeveelheden. Als ik 20 procent van het lichaamsgewicht moet geven. moet Stapper dus 3 kilo per dag eten. Is dat niet erg veel, en erg duur ???
Door Paul_Barte
#564
>>O ja, ik ben nog steeds niet uit de hoeveelheden. Als ik 20 procent van het lichaamsgewicht moet geven. moet Stapper dus 3 kilo per dag eten. Is dat niet erg veel, en erg duur <<<

Weet niet hoe jij rekent????

Indien Stapper 60 kg weegt dan is 20% dus 12 kg ;D

Was het niet 2%.........................................
Door Lizzy
#566
Hoi Lizzy,

Mijn plan is: ik wil in ieder geval 3 of vier dagen brokken blijven geven. Omdat ik dat makkelijk vind en omdat ik wil dat ze daar aan blijven wennen, voor als ze in een kennel gaan of bij een oppas en vakanties enz.
OK, duidelijk. Ik zou je dan willen adviseren een beetje voorzichtig te zijn met de rauwe botten. Brokken en botten kunnen moeilijk te combineren zijn voor de hond.
Daarnaast wil ik de overige dagen versvlees blijven geven, wat ik nu dus al doe. Ik geef nu die kant en klare bakkies, zoals Rodi en AHV.
Maar omdat ik dit zo'n vieze bende vind wil ik zelf voor die dagen wat gaan maken.
Barfen dus, als ik dat zo mag noemen ???
OK, je zou dus van het versvlees afwillen en deze dagen gaan barfen (ja hoor, je mag dat van mij zo noemen!). Je wilt dat dus voor een dag of 3 a 4. OK, dan zul je op die dagen toch wat aan de calcium moeten gaan doen. Alleen vlees en groente is dan niet voldoende. Je zou dus bijv. calcium in de vorm van kippennekken/karkassen kunnen geven en/of gemalen eierschil. Je kunt eierschil-poeder en botten ook afwisselen. Je zou natuurlijk ook botten als lamsribben of schouder kunnen geven, maar, kijk wel erg goed hoe jouw honden dit verdragen (ivm de brokken).
Kan ik dit met mijn pup ook gaan doen?? Dus hetzelfde geven als ik Stapper ga doen?
Ja, als je maar zorgt dat je alles geeft wat een hond nodig heeft. Dat hoeft niet in 1 maaltijd, maar je moet je honden wel voorzien van de juiste voedingsstoffen. Ik blijf zelf barf en brokken een beetje een lastige combinatie vinden hoor...
Die kippennekken, kan ik die gewoon bij de slager halen?
Nee, vaak heeft de slager geen kippennekken. Meestal moet je hiervoor naar een poelier of Islamitische slager.
En hoe maal ik die, wat voor machine heb ik daar voor nodig?
Kippennekken kun je malen in een vleesmolen of je kunt ze platslaan en kijken hoe jouw honden daar op reageren. Doordat je ze ook brokken geeft, garandeer ik je niet dat ze deze nekken makkelijk verteren. Zeker niet op de eerste dag dat je ze weer omschakelt. Overigens is mijn mening dat je een barfende hond makkelijk een paar dagen brokken kunt geven in gevallen dat ze naar een logeer adres moeten. De omschakeling gaat meestal prima. Ik zou zelf dus uitkijken met alle andere botten zoals kippenkarkassen, vleugels, kalfs/lamsbotten. Je moet dus goed in de gaten houden hoe jouw honden daar op reageren en je zou het langzaam op moeten bouwen.
Dankje en groetjes Marja

O ja, ik ben nog steeds niet uit de hoeveelheden. Als ik 20 procent van het lichaamsgewicht moet geven. moet Stapper dus 3 kilo per dag eten. Is dat niet erg veel, en erg duur ???
Zie Paul.
Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door